Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گرگان - ايرنا- معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي گلستان از کشاورزان و پرورش دهندگان ماهي خواست که با توجه به کاهش بارش ها و استمرار خشکسالي، نسبت به پاکسازي مخازن و آبگيري سدهاي کوچک مخزني و آب بندان ها ازهم اکنون اقدام کرده و منتظر وقوع سيلاب هاي اسفند و فروردين نباشند.

سيد محسن حسيني روز سه شنبه به ايرنا اعلام کرد: با توجه به وضعيت اقليمي و با وجود بارش هاي تجمعي سال جاري که مشابه درازمدت است، ولي ميزان رواناب رودخانه ها کاهش يافته وممکن است اين روند کماکان ادامه داشته باشد، لذا صاحبان اين آب بندان ها مي بايست مدت زمان آبگيري را طولاني کنند تا به ميزان آب مورد نياز دست يابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ايرنا آب بندان ها و سدهاي کوچک مخزني در کنار اراضي کشاورزي گلستان ايجاد مي شود و داراي کاربرد دو منظوره است، از آب اين بخش در فصل کشاورزي براي زراعت و در ديگر ايام سال به منظور پرورش ماهي بهره برداري مي شود.
در گلستان تامين معاش بيشتر مردم از طريق کشاورزي و تا حدودي دامپروري و ماهيگيري صورت مي گيرد، صنعت اين استان بيشتر در حوزه صنايع متوسط و کوچک فعال است.
اين درحالي است که خشکسالي سالهاي اخير و کم توجهي به مصرف بهينه آب بويژه در بخش خانگي و کشاورزي، کشت محصول در افزون بر 620 هزار هکتار اراضي زراعي و حتي تامين آب شرب شهروندان را دچار چالش کرده است.
معاون آب منطقه گلستان همچنين اظهار کرد: کشاورزان و پرورش دهندگان ماهي که داراي پروانه بهره برداري براي سال 96 هستند، نسبت به پاکسازي مخازن و آبگيري مجدد سدهاي کوچک مخزني و آب بندان هاي دو منظوره و پرورش ماهي براي سال جاري اقدام کنند.
به گفته وي؛ کشاورزان وپرورش دهندگان ماهي قبل از آن نسبت به پرداخت آب بها و تجديد پروانه سال آبي 97-96 خود با مراجعه به امورها و ادارات منابع آب شهرستان ها اقدام نمايند.
وي تصريح کرد: پروانه هاي بهره برداري بر اساس قوانين و مقررات داراي اعتبار يک ساله است و در موعد مقرر مي بايست ضمن انجام مفاصا حساب تمديد شود.
گلستان با بيش از 20 هزار کيلومتر مربع وسعت و جاي دادن هفت اقليم از 13 اقليم آب و هوايي؛ در شمال کشور قرار دارد و طبق سرشماري نفوس و مسکن سال 95 يک ميليون و 869 هزار نفر جمعيت در 30 شهر و حدود يکهزار و 75 روستاي آن زندگي مي کنند، مردمي که بارش هاي سالانه پايه اساسي کشت و زرع آنان است.
1648
تنظيم و انتشار: پري سالارنيا
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۵۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین بارش سال زراعی سیستان وبلوچستان مثبت شد

به گزارش جام جم آنلاین،مدیر کل هواشناسی استان گفت: میزان بارش استان سیستان و بلوچستان از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۲۱.۸ میلی متر بوده که ۴۹.۴ درصد بیشتر از میانگین بلند مدت این دوره است.

حیدری افزود: همچنین میانگین بارش بلند مدت سال زراعی استان ۱۰۰.۷ میلی متر است که تاکنون ۲۱ درصد نسبت به بلند مدت سال زراعی مشابه افزایش یافته است.
وی درباره بارش‌های مونسون افزود: احتمال بارش‌های خوب تابستانه مونسونی در جنوب شرق کشور و استان پیش بینی شده است.
حیدری ادامه داد: استان ۲۰ سال درگیر خشکسالی است و این بارش‌ها می‌توانند اثرات خشکسالی را قدری کاهش می‌دهد، همچنین با توجه به ادامه دار بودن روند خشکسالی در استان در مدت زمان ده ساله ۹۹.۳ درصد پهنه استان درگیر خشکسالی شدید و بسیار شدید است.
وی در ادامه افزود: میانگین دمای استان تا خرداد ماه ۰.۵ تا یک درجه بیشتر از نرمال خواهد بود و از نیمه خرداد تا شهریور در نیمه شمالی استان یک تا دو درجه بیشتر از نرمال و در نیمه جنوبی ۰.۵ درجه بیشتر از نرمال پیش بینی شده است.
وی درباره میانگین دمای استان گفت: از ابتدای سال زراعی تاکنون، ۱۹.۵ درجه سانتیگراد اعلام کرد و از افزایش ۱.۳ درجه‌ای دمای استان نسبت به دوره بلند مدت مشابه خبر داد.

دیگر خبرها

  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • بهره برداری از قطار اردبیل- میانه در نیمه اول سال جاری
  • نخستین واحد پرورش قارچ صنعتی در جوین خراسان رضوی افتتاح شد
  • انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان
  • مرگ تدریجی آب‌بندان‌های مازندران
  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد
  • ۳۸۷ نیرو مشغول یافتن «یسنا دیدار» در کلاله/اعزام بالگرد به گلستان
  • میانگین بارش سال زراعی سیستان وبلوچستان مثبت شد
  • بهره برداری از سدهای کمندان و تاج امیر در سال جاری
  • آغاز عملیات اجرایی هشت مدرسه و بهره‌برداری از یک هنرستان در بوشهر