Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر فروش شرکت هواپیماسازی ایرباس برآورد کرده است که تحویل هواپیماهای ایرباسی که در قراردادهای پسابرجامی با ایران منعقد شده بود، ممکن است با تاخیر انجام شود.

ایران آنلاین / دونالد ترامپ - رئیس جمهوری آمریکا - در حالی چند روز پیش تداوم تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کرد که برخی از شایعات و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که شاید ترامپ قصد داشته باشد در صورت باقی ماندن شرایط کنونی در برجام، از تمدید دوباره آن خودداری کند که این امر می تواند به شدت قراردادهای خرید هواپیما از سوی ایرلاین های ایرانی را به مخاطره بیاندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ که همواره توافق نامه هسته ای ایران را برای آمریکا مایه تاسف می دانست، حالا سنگ اندازی هایش ممکن است در زمین قرارادهای خرید هواپیما میان ایرلاین های ایرانی و ایرباس افتاده و در نتیجه خروج آمریکا از این توافق نامه جهانی می تواند شک و شبهه هایی را برای تحویل و ورود این هواپیماهای جدید به ایران ایجاد کند.

پس از توافق نامه برجام، ایرباس و بوئینگ بعنوان غول های هواپیماسازی جهان با فروش و تحویل ۱۸۰ فروند هواپیمای جدید به ایران ایر موافقت کرده بودند اما این امر مستلزم ماندن ایالات متحده آمریکا در توافق برجام است چراکه تمامی قطعات موجود و بکار رفته در هواپیماها، ساخت این کشور هستند و از آن سو نیز بانک های اروپایی تحت تاثیر فشارهای آمریکا در صورت لغو یا خروج این کشور از توافق نامه هسته ای برجام، قادر نخواهند بود با ایران مبادلات تجاری انجام داده و یا با مشکلات متعددی مواجه می شوند.

با این حال جان لیهای – مدیر ارشد فروش شرکت هواپیماسازی ایرباس – ضمن اشاره به قرارداد تحویل ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس به ایران ایر، در این خصوص اظهار کرد:" من فکر می کنم تحویل این تعداد هواپیمای مذکور در قرارداد های صورت گرفته انجام خواهد شد اما نه لزوما طبق همان زمان مقرر بلکه با تاخیر تحویل ایرلاین های ایرانی داده خواهد شد".

وی در ادامه افزود:" ما باید دقت ویژه ای به فاینانس این قرارداد هم داشته باشیم که مشکلی برای طرفین قرارداد پیش نیاید و ایران هم موظف خواهد بود پرداخت های پیش سفارش مققر شده در قرارداد را بپردازد ".

تاکنون ۳ فروند هواپیمای ساخت ایرباس و تعدادی هواپیمای ATR تحویل ایران ایر داده شده است.

از نگاهی دیگر، فروش هواپیما به ایران می تواند برگ برنده ای برای ایرباس به شمار بیاید چراکه این غول هواپیماسازی در رقابت تنگاتنگی با رقیب آمریکایی خود، بوئینگ، این شرکت را قادر می سازد تا گوی سبقت را از بوئینگ برباید. همانطور که در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تعداد قراردادهای تجاری این شرکت اروپایی از رقیب آمریکایی اش پیشی گرفت.

جان لیهای که در اواخر این ماه بازنشسته می شود، همچنین خاطر نشان کرد تا زمانی که ایران پرداخت های پیش سفارش خود را تکمیل نکند، ایرباس در ساخت و تولید هواپیما برای ایران محتاطانه عمل خواهد کرد. به نقل از منابع آگاه، بوئینگ نیز سیاست و عملکرد مشابهی را در پیش گرفته است و تا زمان پرداخت پیش سفارش از سوی ایران کاری از پیش نخواهد برد.

وی ادامه داد:" هر ایرلاین در هر کشوری که باشد موظف است پیش از آغاز تولید هواپیما، پرداخت های پیش سفارش را بپردازد تا عملا تولید هواپیما آغاز شود. من پیش بینی می کنم که تحویل این هواپیماها تنها با اندکی تاخیر از مدت زمان مقرر آن در قرارداد، انجام خواهد گرفت ".

شرکت هواپیماسازی ایرباس از اظهار نظر درباره آخرین سخنان ترامپ درباره ایران خودداری و در ادامه تاکید کرده است که همواره قصد دارد به همکاری با شرکت هواپیمایی ایران ایر و سایر مقامات مربوطه ایرانی ادامه داده و به قرارداد خود با ایران که پس از توافق نامه هسته ای برجام صورت گرفت، پایبند خواهد ماند.

شرکت بوئینگ نیز که تاکنون قرارداد فروش ۸۰ فروند هواپیما به ایران ایر را به امضا رسانیده و قرار است ۳۰ فروند  دیگر نیز به یک ایرلاین دیگر، شرکت هواپیمایی آسمان، به فروش برساند، اعلام کرده که موظف است از قوانین کشورش، ایالات متحده آمریکا، تبعیت کند. اما تاکنون هیچ کدام از این قراردادها را در فهرست سفارش های تکمیلی خود نگنجانده است.

یکی از سخنگویان این شرکت عنوان کرد:" ما از اظهارات دولت آمریکا در خصوص ایران آگاه و مطلع بوده و هم اکنون درحال بررسی هرگونه تاثیری که این اظهارات بر روابط و قراردادهای ما با شرکت های ایرانی می تواند داشته باشد، هستیم".

/ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۶۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سود هنگفت این شرکت از فروش خودرو‌های برقی

تولیدکننده خودرو‌های برقی ویتنامی وین‌فست به دلیل افزایش تحویل خودرو، درآمد بیشتری را در سه ماهه اول گزارش کرد.

به گزارش ایسنا، درآمد سه ماهه این شرکت بیش از سه برابر شد و به ۳۰۲.۶ میلیون دلار رسید اگرچه زیان خالص آن ۳.۵ درصد افزایش یافت.

این شرکت اعلام کرد که در سه ماه اول سال نزدیک به ۹۷۰۰ دستگاه تحویل داده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴۴ درصد افزایش داشته است.

بررسی بازار خودرو از ابتدای فروردین تاکنون نشان می‌دهد سال ۱۴۰۳ با تلاطم بازار آغاز شده است.

وین‌فست اعلام کرد که علیرغم رقابت شدید قیمت و عدم اطمینان اقتصادی جهانی که چشم انداز فروش خودرو را مختل کرده است، هدف سال ۲۰۲۴ تحویل ۱۰۰ هزار خودروی برقی را حفظ کرده است. بر اساس گزارش ها، وین‌فست بی‌ثباتی اقتصادی و ژئوپلیتیکی مداوم در سطح جهانی را به عنوان یک چالش کوتاه مدت می‌بیند.

محصولات با قیمت پایین‌تر که در سه ماهه‌های آینده اضافه می‌شوند با هدف قرار دادن پایگاه مشتریان گسترده‌تر همراه با شبکه فروش رو به رشد و گسترش به بازار، به تسریع تأثیر و افزایش رشد در نیمه دوم سال کمک می‌کند.

طبق گزارش رویترز، درآمد سه ماهه اول این شرکت بیش از سه برابر سال به سال به ۳۰۲.۶ میلیون دلار رسید، اگرچه ۳۱ درصد کمتر از سه ماهه چهارم سال گذشته بود. زیان خالص آن نسبت به سال گذشته با ۳.۵ درصد افزایش به ۶۱۸ میلیون دلار رسید، اما نسبت به سه ماهه قبل ۱۲.۳ درصد کمتر بود.

دیگر خبرها

  • تمامی پرواز‌های کشورمان به حالت عادی بازگشت
  • پرواز‌های خارجی به دبی همچنان تعلیق است
  • قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد
  • پرواز‌های فرودگاه امام خمینی در حال انجام است
  • سود هنگفت این شرکت از فروش خودرو‌های برقی
  • امضای قرارداد خرید بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس جدید برای مشهد
  • تاخیر در واحدهای مسکن ملی قابل تحمل نیست
  • کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • مقایسه‌ بوئینگ و ایرباس در سوانح و حوادث هوایی آمریکا + اینفوگرافیک
  • ورود ۴۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان مشهد