Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای لرستان،فارسانی کارتوزیع کارت شتاب صندوق قرض الحسنه امداد ولایت ازسه ماه قبل بین مدد جویان زیر پوشش این نهاد دراستان اغاز شده است
اقای فارسا نی افزود: ازامشب مددجویان زیر پوشش این نهاد ،ازطریق کارت صندوق قرض الحسنه امداد ولایت که عضو شبکه شتاب است نسبت به دریافت مستمری و یارانه خود اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود : اگرمددجویی تاکنون مو فق به دریافت کارت بانکی صندوق قرض الحسنه امداد ولایت نشده است به ادارات تابع کمیته امداد درمحل سکونت خود مراجعه کنند
به گفته فارسانی همانند گذشته برای خانواده یک نفره 193 هزارو 500 تومان، دو نفره 340 هزار تومان، 3 نفره 460 هزار و 500 تومان، 4 نفره 610 هزار تومان و خانواده 5 نفره 692 هزار و 500 تومان به طور همزمان به کارت صندوق امداد ولایت واریز خواهد شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۶۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حداقل مستمری متناسب با حداقل حقوق و دستمزد قانون کار باشد


به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شبکه خبر در برنامه صف اول شنبه ۲۶ اسفند میزبان دو منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی بود تا درباره وعده های منتخبان مجلس دوازدهم گفتگو کند.آقای محمد رسول شیخی زاده  نماینده منتخب مردم قروه و دهکلان در استان کردستان و آقای مصطفی پوردهقان نماینده منتخب مردم اردکان .



سوال: شما در سوالاتی که در ویدئوی تبلیغاتی خود جواب دادید به برخی از سوالات جواب داده بودید، قبل از آن من از شما بپرسم که این برنامه و این کار جدیدی که صدا و سیما در دوره‌ی جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام داد، شبکه‌های محلی برای کمک به نامزد‌های انتخاباتی و تبلیغات انتخاباتی شان را چطور دیدید؟ 
شیخی زاده: من قبل از این که به سوال حضرتعالی پاسخ بدهم، جا دارد که از مشارکت خوب مردم استان کردستان و حوزه‌های انتخابیه شهرستان‌های قروه و دهکلان به جهت مشارکت پرشورشان و رای اعتمادی که به بنده حقیر دادند صمیمانه تشکر بکنم امیدوارم که بنده حقیر هم بتوانم پاسخ مهر و محبت و مهربانی مردم را با خدمت صادقانه و خالصانه بتوانم جواب بدهم. 
رسانه‌ی ملی در هر حوزه‌ای ورود پیدا کرده ما شاهد تاثیرات آن در سطح جامعه بودیم، در سطح کاندیدا‌های مجلس شورای اسلامی برای اولین بار بود که به صورت مناظره رسانه‌ی ملی ورود پیدا کرد من کاری به تجزیه و تحلیل کلی، بهرحال هر کار و برنامه‌ای یکسری نقاط قوت دارد، یکسری نقاط ضعف دارد، اما در مجموع من اقدام شایسته‌ای دیدم، هر چند لازم است خیلی از کار‌های فرهنگی و بهرحال آگاهی بخشی به جامعه صورت بگیرد و آموزش‌های لازم حتی به کاندیدا‌ها هم داده بشود، چون ظرفیت رسانه‌ی ملی متعلق به کل مردم است و مردم هم انتظار دارند بنده بعنوان کاندیدا وقتی در عرصه‌ی انتخابات ورود پیدا کردم در رسانه‌ی ملی در مناظرات، در برنامه‌های تلویزیونی حضور پیدا کنم از برنامه‌هایی که برای حل مسائل و مشکلات منطقه دارم سخن بگویم، بهرحال ما گاهی اوقات شاهد برخی بداخلاقی‌ها در برنامه‌های مناظرات و برنامه‌های تلویزیونی بودیم که من فکر می‌کنم می‌شود با آموزش‌های لازم، با برنامه ریزی‌های دقیق‌تر ، چون حقیقتا من خودم مناظره‌ی اول را نرسیدم به دلیل این که اطلاع رسانی به موقع انجام نشد و نتوانستم حضور پیدا بکنم، مناظرات بعدی را حضور پیدا کردم، به نظرم کار پسندیده و ارزشمند و تاثیرگذاری بود.

سوال: سوالات را چطور دیدید؟ این سوالات چقدر به مسائل واقعی مردم و کشور نزدیک بود؟ 
شیخی زاده: عالی بود، بهرحال در دو سه بخش سوالات مطرح شد، یکسری سوالات عمومی بود که به نظر بنده لازم است یک کسی که می‌خواهد وکیل مردم بشود در مجلس قانونگذاری بکند باید با آن کلیات و مسائل کلی جامعه حتما شناخت و آگاهی داشته باشد، یکسری سوالات هم که تخصصی منطقه بود طبیعی است ما حتما باید با مسائل و مشکلات منطقه و راهکار‌هایی که می‌توانیم بعدا دنبال بکنیم، ارائه بدهیم، برای حل آن مسائل و مشکلات منطقه‌ای، قدم اول بود، نقاط قوت آن بر نقاط ضعف آن می‌چربید. 

سوال: برویم به سراغ سوالاتی که از شما پرسیده شد و شما به برخی از آنها جواب دادید، شما گفتید که با مالیات بر خانه‌های خالی نه تنها موافقید بلکه پیگیر اجرای آن خواهید شد، می‌شود بگویید چطور؟ برنامه شما برای این پیگیری چیست؟ 
شیخی زاده: یک وظیفه‌ی اساسی نمایندگان عزیز ما در مجلس بحث نظارت بر اجرای قانون است، قوانینی که تصویب می‌شود و ابلاغ می‌شود حتما باید توسط دولت و دستگاه‌ها اجرایی و کار اجرایی آن هم تعریف بشود و اجرا بشود، یکی از مسائل و مشکلات اساسی جامعه‌ی امروز ما هم که قشر زیادی از جامعه را  اذیت می‌کند بحث مسکن است در یکی دو سال گذشته بنده خودم شاهد هستم بواسطه‌ی ارتباطات کاری که با قشر زیادی از جامعه مخصوصا دهک‌های پایین جامعه دارم که متاسفانه هم فاقد مسکن هستند، هم در بحث مسکن استیجاری هم با مشکلات جدی مواجه هستند، اگر ما بتوانیم بحث مالیات را در مورد مسکن‌های خالی به صورت جدی و با آن ساز و کاری که فراهم شده اعمال بکنیم، به نظر می‌رسد که یک عدالتی در برخورداری خانوار‌های جامعه از مسکن حداقلی ما بهرحال خانوار‌هایی را داریم که توقع و انتظارشان از یک سرپناه مناسب یک مسکن حداقلی ۴۰-۵۰ متر مربعی است نه مسکن‌های آنچنانی که متاسفانه امروز ما در جامعه داریم افرادی که تعداد واحد‌های فراوانی را صاحب و بلااستفاده فقط در جهت ایجاد تورم در بازار مسکن در اجاره مسکن ایجاد کرده که به نظر من می‌تواند نظارت و اجرای مالیات بر مسکن‌های خالی راهی باشد که این مسکن‌ها در اختیار اقشار مختلف مردم با یک قیمت‌ مناسبی قرار بگیرد. 

سوال: چطوری پیگیری خواهید کرد؟ 
شیخی زاده: نظارت دقیق و مستمر و دستگاه‌هایی که متولی کار هستند، اخذ گزارش و سوال از این دستگاه‌ها که در این حوزه چه کار‌هایی را انجام دادند به صورت مستمر که اگر قانون هم نقصی داشته باشد شاید، جایی نیاز باشد که اصلاحاتی هم صورت بگیرد به نظر بنده جا دارد که در این حوزه دولت هم مصمم است در این بخش، بهرحال بحث مسکن یکی از نیاز‌های جدی جامعه‌ی ماست و به هرحال ما در آموزه‌های دینی هم یکی از نیاز‌های اساسی خانوار‌ها را یک سرپناه مناسب تعریف می‌کنند که باید بتوانیم به آن دست پیدا کنیم. 

سوال: یکی از چیز‌هایی که گفتید با شفافیت در حقوق، نامه‌ها و سفر‌ها و آراء نماینده‌ها موافقید. 
شیخی زاده: بله 

سوال: چه برنامه‌ای برای شفاف‌تر کردن همه رفتار‌ها و فعالیت‌های نمایندگان و همین طور حقوق و دستمزدشان خواهید داشت؟ 
شیخی زاده: من اعتقاد دارم مخصوصا در مجلس که ما از بطن مردم آمدیم، مردم محرم همه‌ی اسرار ما هستند، برنامه‌های ما هستند و باید در جریان کلیه‌ی مسائلی که به هر حال بواسطه‌ی رای مردم ما داریم به دست می‌آوریم، در جریان قرار بگیرند، رای من رای مردم است، من اصلا اعتقاد دارم در همه‌ی بخش‌ها، آراء ما به صورت شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد، مردم بدانند ما در جهت حفظ منافع مردم رای آوردیم یا خدایی نکرده برعکس در جهت خلاف منافع مردم؟ در توصیه‌های اخیر رهبر معظم انقلاب هم ما شاهد بودیم یکی از دغدغه‌های جدی معظم له این بود که در بحث دغدغه‌های مردم توجه به منافع مردم حتما نمایندگان در مجلس آینده ورود کنند که من هم اعتقادم این است که شفاف شود، چه اشکال دارد؟ مردم بدانند شیخی زاده در بدو ورود به مجلس املاک او، خودروی او، ثروت او. 

سوال: این‌ها را اعلام کردید؟ 
شیخی زاده: من این‌ها را همه را شفاف در سامانه‌ی وزارت کشور ثبت کردم و در نشست‌های تبلیغاتی و انتخاباتی هم به مردم عزیز ابلاغ کردم، حاضرم کد ملی خودم، خانواده ام همه را در اختیار مردم قرار بدهم، مردم بدانند شیخی زاده با چه وضعیتی وارد مجلس شده و چطوری از مجلس خارج شده است، صرفا در ابتدا در اختیار مردم قرار دادن شاید خیلی به قول معروف مهم نباشد ما وقتی بعد از ۴ سال یک دوره را به پایان می‌رسانیم ... 

سوال: بله دیگر، طبیعتا باید امتداد داشته باشد این شفافیت. هزینه‌های تبلیغاتی تان را اعلام کردید که چقدر بوده و از کجا آمده؟ 
شیخی زاده:  قبلا اعلام کردم الان هم اعلام می‌کنم هزینه‌های تبلیغاتی من از پس انداز‌هایی که در طول دوران ۲۹ سال خدمتم داشتم من در طول ۲۹ سال خدمتم غیر از شغل اداری، حالا چه در سطح کارشناسی، چه در سطح مدیریت هیچ کار غیر از شغل اصلی خودم را نداشتم، هیچ فعالیت اقتصادی نداشتم، فقط کار من آموزش و پرورش بوده، معلمی بوده، کمیته امداد بودم، خدمت به محرومین بوده، فرماندار بودم خدمت به مردم عزیز شهرستانم بوده، دانشگاه بودم تدریس و کار‌های اداری دانشگاه بوده، هیچ کار دومی نداشتم، لذا از محل پس انداز و به هرحال بستگانم، من برادرانم، خواهرانم حتی شخص پدرم کمک کردند همه کمک کردند به حداقلی هم انشاالله در جمع بندی که خواهم داشت، تمام هزینه‌های تبلیغاتی ام را به اطلاع مردم عزیز خواهم رساند و هنوز هم فعلا نتوانستم پول چاپ بنر و پوستر و این‌ها را کامل پرداخت کنم همه‌ی این‌ها را پرداخت کنم به اطلاع مردم عزیز خواهم رساند که چقدر هزینه‌ی تبلیغاتی بنده در این مدت شده است. 

سوال: گفتید که با حذف یارانه‌ی پردرآمد‌ها و ثروتمندان موافقید، برای این چه برنامه‌ای خواهید داشت؟ 
شیخی زاده: یارانه خانوار‌های پردرآمد من به شرطی موافقم که این حذف و درآمد حاصل از حذف یارانه‌ی خانوار‌های پردرآمد و متمکن بیاید در حوزه‌ی تولید و ایجاد اشتغال هزینه بشود، بیاید فاصله‌ی طبقاتی را کم بکند، بیاید عدالت اجتماعی را برقرار بکند. 

سوال: به تولید داده بشود یا به کم درآمد‌ها؟ 
شیخی زاده: من مثال بزنم خدمت شما، ما الان با یک قشری سر و کار داریم که یک خانواده‌ی ۵ نفره‌ی تحت پوشش یک نهاد حمایتی مثل کمیته امداد بهزیستی در ماه دریافتی شان دو میلیون و ۳۸۰ هزار تومان مستمری است، آن در این وضعیت به نظر من واقعا جا دارد تقویت بشود در این بازار وضعیت اقتصادی و گرانی و تورمی که ما قرار گرفتیم، حتما باید تقویت بشود خانوار‌هایی هم داریم که یارانه اصلا هیچ تاثیری در زندگی شان بود و نبودش ندارد، هم این دهک‌های پایین جامعه تقویت بشوند هم بتوانیم از این مسیر برای همین خانوار‌های ضعیف جامعه در حوزه‌ی ایجاد شغل، بسیار مهم است، چون همه ما اعتقادمان این است که این‌ها باید توانمند بشوند یکی از راه‌های اساسی توانمندشدن قشر پایین جامعه بحث ایجاد اشتغالی که این خانوار‌ها بتوانند هم در بحث تامین مواد اولیه، هم در بحث بازار فروش شان، زمینه‌ها فراهم بشود و بتوانند روی پای خودشان بایستند، تقویت بشوند به یک مرحله‌ی خوبی از سطح درآمد برسند وگرنه صرفا پول را بگیریم بدهیم به یک عده خانوار در بحث معیشت این اقصاد معیشتی هم دنبالش دوباره تورم دارد و هم بیکاری دارد و هم مسائل و مشکلات دیگری دارد که اگر به حوزه‌ی اشتغال بیاید به نظر من می‌تواند موثرتر باشد. 

سوال: از حالا به بعد دیگر ریش و قیچی دست شما است شما چه ترتیبی برای این کار خواهید دید؟ 
شیخی زاده: ما باید در این حوزه دستگاه‌های متولی اشتغال را تقویت کنیم، باید کارآفرینان عزیز و فعالی که در سطح جامعه داریم باید حمایت بشوند، ... 

سوال: مشخص کنید که با چه طرحی این اتفاق خواهد افتاد؟ حذف یارانه ثروتمندان و پردرآمد‌ها خیلی ساده با چه طرحی و با چه برنامه‌ای؟ طوری که خیلی ملموس و شدنی باشد، چون وقتی می‌گوییم حمایت از اشتغال یا حمایت از تولید یا حمایت از کم درآمد‌ها باید آن را تبدیل کنیم به گزاره‌های عینی قابل پیگیری، وگرنه همه در دولت‌های مختلف و در ادوار مختلف مجلس به هر حال دوست داشتند که این حمایت را انجام بدهند ولو برای این که رزومه خوبی از خودشان بسازند و بعد بتوانند دوباره اعتماد مردم را جلب بکنند. شما راهی برای آن در نظر دارید؟ 
شیخی زاده: من معتقدم با ایجاد بنگاه‌های اقتصادی زودبازده می‌تواند به این مسیر کمک کرد. 

سوال: یعنی یارانه ثروتمندان را حذف کنیم و بدهیم به مثلا بنگاه‌ها به چه صورتی؟ این طوری بدهیم یا بعضی‌ها می‌گویند ما همین که یارانه‌ی دهک دهم را بگیریم مثلا بدهیم به دهک اول خود این یک قدمی برای عدالت است. 
شیخی زاده: عرض کردم این برای بحث عدالت اجتماعی، کاهش فاصله‌ی طبقاتی قدم بسیار درستی است، من هم این بخش را قبول دارم، اما می‌خواهم بگویم برای این که مرتب این اتفاق نیفتد، این خانواده‌ها هم احساس نکنند که حتما ماهیانه یک پول حاضری وجود دارد و می‌آید در سبد غذایی آنها قرار می‌گیرد و انسان‌های خدایی نکرده، تنبلی بار بیایند در کار و اشتغال و فرهنگ کار، مخصوصا برای تلاش ورود پیدا نکنند من از این منظر می‌گویم که حتما باید در کنار آن به بحث اشتغال هم فکر شود به ایجاد شغل در سطح جامعه هم حتما باید فکر بکنیم، فقط صرفا به پرداخت یارانه نقدی اکتفا نکنیم. 

سوال: حالا که این را گفتید یکی از سوالات ما این بوده که مستمری، مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی در خانواده‌های مثلا ۴ نفره‌ای که سرپرست خانواده توان کارکردن به هر دلیلی ندارد، یا از کارافتاده است به خاطر سن یا بخاطر معلولیت و از این قبیل، چه نسبتی مستمری این خانواده‌ها باید داشته باشد با حداقل حقوق و دستمزد قانون کار؟ 
شیخی زاده: الان که اصلا متاسفانه نسبت درستی برقرار نیست، من بالاترین رقمی را که من خودم دارم دو میلیون و ۳۸۰ هزار تومان برای یک خانواده‌ی ۴ نفر به بالا ۵ نفره است. 

سوال: چه نسبتی با حقوق و دستمزد داشته باشد؟ 
شیخی زاده: من معتقدم متناسب با حداقل حقوق و دستمزد قانون کار باید باشد، هر چند آن هم به نسبت نرخ تورم و گرانی شاید آن تناسب هم آنجا برقرار نیست ولی در بحث خانوار‌های دهک‌های یک تا سه جامعه به نظر من این عادلانه‌تر است که حداقل قانون کار را ببینیم، چون آن خانوار‌هایی که توان توانمند شدن و ایجاد شغل ندارند، یا سالمند هستند، یا بیماری‌های سخت و صعب العلاج دارند، لذا تاکید رهبر معظم انقلاب هم هست که ما کاری بکنیم که این خانواده‌ها حقیقتا در کنار مریضی شان درد نداری و فقر را و نگران معیشت بودن هم حداقل این‌ها را نداشته باشند و واقعا هم سخت هم هست، این زندگی کردن با این مستمری‌ها ما شاهد هستیم از نزدیک بسیار سخت است، می‌شود با یک ساز و کاری این مستمری‌ها را افزایش داد و دهک‌های یک تا سه جامعه هم هستند، بیشتر از دهک سه الان مستمری بگیر این نهاد‌ها نیست مگر این که خانوار‌های استثنایی که واقعا درست است دهک شان ۴ و ۵ است ولی واقعا مسائل و مشکلات جدی دارند این‌ها هم به نظرم می‌رسد که لازم است ما با تمام قوا از آنها حمایت بکنیم جزو شهروندان ما هستند حق حیات دارند حق زندگی دارند و باید آن حداقل‌ها برایشان فراهم بشود. 

سوال: و آخرین سوال، شما گفتید که با پرداخت یارانه به کد ملی موافقید به جای خودرو؟ یارانه سوخت بخصوص، این را چطور دنبال خواهید کرد؟ 
شیخی زاده: من توضیح هم دادم اعتقادم این است که، چون همه‌ی مردم عزیز ما صاحب خودرو نیستند بنزین هم جزء منابع ملی ما است و متعلق به همه‌ی مردم عزیز جامعه است، لذا آن عزیزانی که یا اصلا برعکس این هم هست ما خانواده داریم که ۴-۵ خودرو دارند استفاده می‌کنند، خانواده هم داریم یک خودرو هم خیلی به ندرت می‌توانند از آن استفاده کنند. 

سوال: سوال من این بود که چطور دنبالش می‌کنید یا آیا در اولویت شما خواهد بود که در همین سال ۱۴۰۳ طرحی برای تخصیص یارانه به کد ملی به جای کارت سوخت بدهید؟ 
شیخی زاده: قطعا من این بحث را دنبال می‌کنم و فکر می‌کنم به عدالت نزدیک‌تر است و به هرحال باعث می‌شود که همان دغدغه‌ای که داریم عدالت اجتماعی این جا بهتر اجرا می‌شود. 

 

بخش دوم برنامه صف اول به گفتگو با آقای مصطفی  پوردهقان نماینده منتخب مردم اردکان اختصاص داشت:

 

سوال:شما از فرصت تبلیغات شبکه‌های یا کانال‌های محلی صدا و سیما استفاده کردید؟ 
 پور دهقان: بنده ثبت نام کردم در آن کانال‌ها ولی به دلیل شرایطی که برای بنده به وجود آمد امکان استفاده متاسفانه پیدا نکردم ولی اینجا باید تشکر کنم از زمینه سازی و بسترسازی که عزیزانمان در صدا و سیما ایجاد کردند که یک رقابت عادلانه در جهت معرفی همه نامزد‌های انتخاباتی داشتند بسیار برنامه خوبی بود ولی بنده با شرایطی که داشتم نتوانستم استفاده کنم. 

سوال:سوالات ما را دیدید؟ 
پوردهقان: بله.
 سوال: سوالات چطور بود فکر می‌کنید چقدر نزدیک بود به مسائل واقعی مردم؟ 
پوردهقان: اگر آرمانی نگاه بکنیم که بله ضعف‌هایی وجود دارد شاید خیلی از مسائل و موارد را می‌شد در سوالات دیگری هم اضافه کرد ولی کلیت کار آن چیزی که مردم عزیز و بزرگوار که این برنامه را ملاحظه کردند نسبتا خوب بود و برای تجربه اول صدا و سیما بسیار عالی و نمره قبولی را می‌گیرد. 
 

سوال:بسیار خوب آقای پوردهقان بفرمایید که شما با شفافیت آرا نامه‌ها هدایا و سفر‌های نمایندگان مجلس موافقید آیا؟ 
پوردهقان:طبیعتاً بنده بسیار موافق هستم و دلیلش هم این است که بنده به عنوان نماینده مردم هستم یعنی وکالتی از سمت مردم دارم که وکیل آنها باشم در مجلس شورای اسلامی طبیعی است که اگر وکیل مردم می‌شوم در یک نهاد قانونگذار مردم را هم باید در جریان تصمیمات خودم بگذارم در جا‌هایی که موافقم در جا‌هایی که مخالفم در طرح‌هایی که امضا می‌کنم به عنوان موافق یا به عنوان مخالف حتماً موافق این موضوع هستم و یکی از قول‌های انتخاباتی بنده بوده این موضوع. 
 

سوال: خوب تا همین اینجا شما برای هزینه‌های انتخاباتی که داشتید هزینه‌های تبلیغاتیتان آیا اطلاع رسانی کردید به مردم مردم اردکان می‌دانند که شما چقدر هزینه کردید از کجا آوردید چه کسانی به شما کمک کردند؟ 
پوردهقان: یکی از برنامه‌هایی که بنده قول دادم به مردم شهر و دیار و هزینه‌های ریز  و مسائل و مواردی که در موضوع تبلیغات انتخاباتی ما داشتیم این بود که ما حتماً این را اعلام کنیم  در حال جمع‌بندی مسائل و مواردی که تا الان داشتیم هستیم انشالله این نکته را قبل از اینکه ما ورود به مجلس کنیم تا خرداد انشالله این را به جزئیات به مردم عزیزمان اعلام خواهیم کرد.

سوال: دارایی‌هاتون را هم؟ 
پوردهقان: حتماً این را دارایی‌ها را بنده در زمان تبلیغات انتخابات در هر سخنرانی بنده معمولاً اعلام کردم. 

سوال:الان هم می‌توانید بگویید؟ 
پوردهقان: بله یک جوان ۴۱ ساله هستم فرزند پنجم شهید پوردهقان کارمند وزارت کشور و یک منزل مسکونی ۱۱۰ متری متعلق به خودم هست یک خودروی ۲۰۶ مدل ۱۳۹۴ کل دارایی بنده است و البته یک زمین را هم در اختیار دارم که یک زمین نیمه‌سازی است که در حال ساخت هست کل دارایی بنده همسر و فرزندم این دارایی‌ها است که در اختیار مردم در قالب روز‌های تبلیغاتی هم قرار داده بودم. 
 

سوال بسیار خوب با حذف یارانه پردرآمد‌ها و ثروتمندان موافقید؟ 
پور دهقان:  بسیاری از کسانی که در حوزه‌های اقتصادی هم تصمیم گیر هستند این نکته را می‌دانند ما یک هدفی داشتیم در جهت اینکه یارانه‌ها را به افرادی پرداخت کنیم که اقشار محروم هستند اینها را تقویت کنیم از دهک‌های پایین بیایند در دهک‌های متوسط و توانمند بشوند و بعد هم خودشان فعالیت کنند متاسفانه سیستمی که با اینکه هدف خیر و صلاحی درش بود که ما این کار را انجام دهیم ولی سیستم اجرایی رفت به سمت اینکه بیشترین بهره یارانه‌ها را دهک‌های بالا دارد استفاده می‌کنند امروز که بنده و شما داریم صحبت می‌کنیم متأسفانه در بسیاری از جا‌ها یارانه‌های مستقیم یا غیر مستقیم دارد پرداخت می‌شود در حوزه حامل‌های انرژی است در حوزه‌های کالا‌های اساسی در بسیاری از مواردی که مثال بزنیم امروز یارانه‌ای برای بنزین هواپیما دارد پرداخت می‌شود خیلی جالب است این ۴۰ سال است ۵۰ سال است در کشور دارد انجام می‌شود به نظر شما کدام دهک جامعه دارد بیشترین استفاده را می‌برد .
سوال: این هم جزو سوالات ما بود پس شما در همین اولی با حذفش موافقید با حذف یارانه پردرآمد‌ها؟ 
پوردهقان: ببینید به عنوان کسی که دکترای اقتصاد دارد به عنوان کسی که آگاه است فرماندار بوده شهردار بوده در مسیر اجرا خدماتی را به مردم به صورت کار‌های اجرایی کرده در موضوع یارانه‌ها یارانه‌ها را چه کسی دارد دریافت می‌کند نیت چیست؟ نیت خیر ما این بوده که قشر ضعیف و کم درآمد بیاید استفاده بکند نیت این است، اما به کام کی است به کام دهک‌های بالا حتماً نیاز به اصلاح دارد من با دوراهی پولدار و فقیر مخالفم یعنی اگر بنده را در سوالی قرار بدید که پولدار‌ها حذف و فقیر‌ها فلان هیچ وقت وارد این سوال نخواهم شد چرا برای اینکه اولاً همه مردم ایران با هم یک ملت هستند ولی یک نکته وجود دارد اگر هدف برای این است که قشر محروم و کم درآمد را تقویت کنیم می‌بایستی هدفمند یارانه‌ها را پرداخت کنیم راهکار چه است، حالا من سوال بعدی شما اگر این است سوالی که از همکار قبلی هم پرسیده بودید راهکار این است که اگر ما قرار است به ازای هر کد ملی رایانه مستقیم یا غیر مستقیم پرداخت کنیم باید راهکار دومی را هم در نظر بگیریم یک سامانه‌ای باشد هر فردی بتواند یارانه‌اش را در آن سامانه اگر نمی‌خواهد استفاده کند به عنوان یارانه بنزین را به بنده می‌دهید بنده خودرو ندارم یک فردی هستم در یک روستایی دارم زندگی می‌کنم و خودم ندارم و فرزندم و همسرم هم ندارند چه کارش کنم آن یارانه را می‌توانم در یک سامانه‌ای مثل سامانه ساز و کار بورس بروم آنجا و بفروشم درآمد را کسب کنم این یکی از راهکار‌هایی است که  ما می‌توانیم به این سمت ببریم ولی نکته‌ای که خدمت شما عرض کنم متاسفانه امروز در پرداخت یارانه‌ها بسیار ضعیف داریم عمل می‌کنیم  بسیار به نام قشر کم درآمد و به کام قشر مرفه یا قشری است که درآمد بالاتری دارد به نظرم باید بریم به این سمت و زمان دیگر به ما اجازه نمی‌دهد که ما بخواهیم این موضوع را بیشتر از این ادامه بدیم. 

سوال:با حذف یارانه بنزین هواپیما هم پس موافقید؟ 
پوردهقان: حتماً ونکته‌ای که بنده در مورد حذف یارانه بنزین دارم بنزین هواپیما ببینید امروز ما داریم می‌گوییم بین ۸۵ تا ۹۰ درصد جامعه‌ای که دارد از یارانه بنزین هواپیما استفاده می‌کند کسانی هستند که قشر بالای درآمدی اند حرف من این است حالا یک ایده‌ای است که انشالله در مجلس هم با کمک همکاران انشالله به پیش خواهیم برد من حرفم با مردم همین است حالا یا یک قشری می‌پسندند یا نمی‌پسندند حرف من است که یارانه بنزین هواپیما را ما حذف کنیم  برود با فوب خلیج فارس یک نرخ جهانی بگیرد ولی یارانه خود بلیط را بدهیم به همه خانواده‌ها به صورت رایگان در سال دو بلیط گردشگری مثلاً یک گردشگری زیارتی پابوس آقا امام رضا یک بلیط گردشگری برای حوزه‌های سیاحتی ما مثل چرخ تاریخی اردکان. 

 سوال: یک عده ممکن است مثلاً نتوانند استفاده کنند؟ 
پوردهقان:خوب این اتفاقاً، چون بلیط رایگان در اختیارشان است شما حتماً استفاده می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد رونق گردشگری را ایجاد کردیم اتحاد بین اقوام ایرانی را ایجاد کردیم یارانه را هدفمند کردیم و آن فردی که می‌خواهد برود به واسطه تجارتش از امکانات هوایی استفاده کند آن هم باید نرخ نهایی را پرداخت کند.

سوال: حالا اگر این را پولش را بدهیم به خود مردم خودشان تصمیم بگیرند که باهاش سفر بروند یا احیاناً هر کار دیگری بکنند بهتر نیست؟ 
پوردهقان: ببینید یک وقتی است، چون شما منابع نامحدودی در اختیار دارید بله یک منابع نامحدودی هست بنزین است یارانه بنزین هواپیما یک عدد بالایی از تقسیم بر ۷۰ میلیون آدم می‌کنیم یک عددی می‌شود خوب می‌گوییم بله این کار را می‌کنیم قطعاً یارانه بنزین هواپیما عدد محدودی است یعنی شما شاهد باشید در فصلی یک بار ۶ ماه یک بار یک بلیط رایگان گردشگری بدهیم به افراد که رایگان آقا شما بروید بیایید البته اینها ایده‌های خام است یعنی ما باید برویم در مجلس آقای وزیر آقای رئیس سازمان مدیریت گزارش‌ها را بگیریم حداقلش این است که از وضع فعلی اوضاع بهتر شود. 

 سوال: باز درباره اختصاص یارانه بنزین به جای کارت سوخت به کد ملی موافقید؟ 
پور دهقان: بله موافقم به شرط اینکه آن سامانه تکمیلی را ما داشته باشیم که اگر کسی خودرو نداشت نرود در بازار سیاه بفروشد بیاید در بازار. 

سوال: بنزین قرار نیست بگیرند، کلش را دریافت می‌کند؟ 
پوردهقان: من نظرم بر این است که سهمیه را بگیرند هر کد ملی ۲۰ لیتر ۳۰ لیتر ۴۰ لیتر حالا این عدد‌ها را نباید گفت حساسیت زاست طرح‌هایی است که عدد را بگیریم ولی بیاییم در بازاری مثل حق تقدم بورس آنجا بگذاریم در معرض خرید و فروش و خرید و فروش شود که از طریق این پول را بتواند بگیرد.

 سوال: بفرمایید که برای بنزین درباره‌اش صحبت کردیم ما ماجرای یارانه‌ها را درباره خیلی از کالا‌های اساسی داریم و همینطور ارز دولتی را بفرمایید شما موافقید که به روش فعلی به روشی که در سال‌های گذشته بوده ما ارز ارزان قیمت بدهیم برای تولید یا کالا‌های اساسی یا اینکه نه این را هم باز مستقیم به خود مردم دهیم؟ 
 پوردهقان: حالا قصه یارانه‌ها یک قصه بسیار طولانی است که متاسفانه هر دولتی هم که آمده یک بخشی از کار را گرفته به اسم جراحی اقتصادی ورود کرده یک زخمی به مردم وارد شده قیمت‌ها بالاتر رفته و بعد هم گرفتاری‌هایش برای مردم بیشتر شده حرف من این است اگر قرار است ما یارانه را پرداخت کنیم و هدف این است که به قشر محروم و کم درآمد پرداخت کنیم که بیاید تقویت شود، بشود قشر متوسط یا بالا دیگر دلیلی بر این نیست که ما بخواهیم که بگذاریم این را در اختیار کل کالا‌ها یعنی ما سیستم قبلی که رو خیلی از کالا‌های اساسی یارانه می‌دادیم این بود که به خود تولید کننده یا وارد کننده می‌دادیم مثلاً از برزیل یا خیلی از کشور‌های دیگر بیاید واردات را انجام دهد خروجیش چه اتفاقی افتاد رانت ها فساد‌ها مسائل و موارد گرانی‌ها حتماً بنده موافق هستم که در انتهای زنجیره به دست مصرف کننده نهایی که یعنی خود مردم هستند برسد از این اوضاع فعلی بهتر است ولی راهکار اساسی بین این دو قطب نیست راهکار اساسی خیلی عالمانه و موضوعات دیگری است که باید بنشینیم انشالله سیاستگذاری‌های جدید را با کمک دولت و دستگاه اجرایی انشالله انجام دهیم. 

سوال: بسیار خوب بفرمایید که با تناسبی شدن انتخابات موافق هستید؟ 
پور دهقان: تناسبی شدن البته مختص به شهر‌های بزرگ است برای بنده که از حوزه انتخابی اردکان عزیز هستم شاید این در خیلی از شهر‌های دیگر نیست بعضی از مراکز استان‌ها و شهر‌های بزرگ معایب و محاسنی دارد خود بنده محاسنش را از معایب بیشتر می‌دانم برای اینکه طیف‌های مختلف سلیقه فکری را درگیر می‌کند و بسیار هم خوب است به هر حال در کشور، چون طرح جدیدی است یک سری ملاحظاتی هم است آنها را باید در نظر گرفت ملاحظاتی که عزیزانمان در مجمع تشخیص مصلحت نظام دارند خوب نکاتی است که آنها در یک خرد جمعی به آن رسیده‌اند و مخالف هستند ولی بنده نظرم این است که این طرح طرح بسیار خوبیست و نیاز به یک بازنگری و بررسی مجدد دارد به جهت اینکه برسیم به اهداف که همان بحث ورود سلایق مختلف است. 

سوال: با نظام سیاسی ریاستی به شکل کنونی که مردم مستقیماً رئیس جمهور انتخاب کنند موافقترید یا با نظام پارلمانی که مردم نمایندگان مجلس را انتخاب کنند و نمایندگان مجلس نخست وزیر را انتخاب کنند؟ 
پوردهقان: ببینید هر دو تجربه را در کل کشور‌های جهان داریم نظر شخصی من با توجه به مطالعاتی که داشتم سبک سلایق مردم ما این است که خودمان مستقیم انتخاب کنیم چرا، چون ما انتظار داریم از مسئولین ما کسانی که مستقیم رای را از ما دریافت می‌کنند ارتباط مستقیم با ما بگیرند گزارش مستقیم به ما بدهند اگر این سیستم به شما می‌گوید اتفاقاً سیستم کم عیبی هم است شاید یک سری محاسن هم داشته باشد ولی، چون ارتباط با مردم را در کشور ما از دست می‌دهد به نظرم یک طرحی است که محاسنش کمتر می‌تواند باشد از ارتباط مستقیم مردم با انتخاب رئیس جمهور. 
 

سوال:در روابط خارجی کدام حوزه کشور‌ها را شما اولویت اول قرار می‌دهید؟ 
پوردهقان: خوب ببینید در حوزه دیپلماسی خارجی ما قطعاً اولویت اول ارتباط با کشور‌های منطقه و به خصوص همسایه‌ها هستند در کشور‌های همسایه ما مشترکات تاریخی مشترکات دینی مشترکات فرهنگی به خصوص بسیار فراوان وجود دارد یعنی اگر ما تکیه کنیم بر مشترکات فرهنگی دینی و تاریخی و بسیاری از مسائل سرزمینی می‌توانیم تهدید‌ها را تبدیل به فرصت کنیم یعنی اگر این اتحاد منطقه‌ای را ما به جای اینکه به جای اختلافات بیاییم به سمت اشتراکات و تمرکز بر روی اینها بکنیم اگر این اتحاد منطقه‌ای شکل بگیرد خود بسیاری از تهدید‌هایی که در منطقه داریم به واسطه حضور بسیاری از کشور‌هایی که بیرون از منطقه وارد می‌شوند در جهت اینکه تفرقه ایجاد کند در جهت اینکه به هر حال امتیازاتی را بگیرند خود این ارتباط و اتحاد همسایگی می‌تواند خیلی از این تهدید‌ها را به نظر بنده تبدیل به فرصت کند. 

سوال: پس اولویت شما کشور‌های منطقه؟ 
پوردهقان: بله اولویت با کشور‌های همسایه منطقه. 

سوال:مستمری یک خانواده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که سرپرستش از کار افتاده است یا توان کار کردن به هر دلیلی ندارد چقدر باید باشد چه نسبتی باید داشته باشد با حقوق و دستمزد مصوبه وزارت؟ 
 پوردهقان:  به عنوان کسی که سال‌های سال در حوزه وزارت کشور در مناصب مختلف ارتباط با مردم داشتم ببینید یکی از حرف‌ها و گلایه‌های به حق نهاد‌های حمایتی ما و اقشار آسیب‌پذیر ما هر دو طرف این است که به نوعی این درآمد‌ها و یا این پرداختی‌ها و مستمری‌هایی که ما داریم از سمت دولت پرداخت می‌کنیم بسیار محدود است با این تورم‌های دو رقمی ۴۰ و ۵۰ درصدی واقعاً بسیار امروز محدود و کم است بنده اعتقادم بر این است که ما باید سبد استاندارد غذایی، فرهنگی، مسکن و همه خواسته‌های به حق اولیه افرادی که به نوعی آسیب پذیر هستند این سبد را در قالب حداقل حقوق تعیین بکنیم نه حداقل حقوقی که امروز یک عددی است نه این حداقل حقوق نیست ما در تعریف موضوعات اقتصادی خط فقر را داریم خط فقر علمی را داریم یعنی به لحاظ علمی می‌آییم و بسیاری از کالا‌ها را که حق نیاز‌های اولیه انسان است در حوزه بهداشت در حوزه مواد‌های غذایی پکیج و بسته‌بندی است این را در نظر می‌گیریم و حداقل خط فقر را در نظر می‌گیریم که به نظر من حق اقشار آسیب پذیر کشورمان است که ما این حداقل حقوق و این سبد استاندارد را برای آنها در نظر بگیریم. 

سوال: آقای پوردهقان می‌دانید که در توسعه شهر‌ها دو روش مد نظر کارشناسان است و دو روش پیش رفته در سال‌های مختلف یکی توسعه افقی است یکی توسعه عمودی یعنی همین آپارتمان نشینی و توسعه افقی یعنی منزل ویلایی خوب البته اینها یک بخشی وابسته است به اقلیم و شرایط شهر‌های مختلف بعضی جا‌ها زمین واقعا کم دارند بین دو کوه قرار گرفته‌اند زمینی وجود ندارد یا بعضی جا‌ها زمین‌های درجه یک کشاورزی وجود دارد که تصرف آنها و تبدیل کاربری آنها تغییر کاربری آنها به مسکونی از نظر کارشناسان آسیبش جدی است شما در حوزه انتخابیه خودتان با اعطای زمین توسط دولت به مسکن ویلایی موافق‌تر هستید یا مسکن آپارتمانی؟ 
 پوردهقان:  این هم یک سوال اساسی و درخواست مردم عزیزمان است در حوزه مسکن طبیعی است که پاسخ به این سوال نسبی است، همینطور که حضرت عالی هم فرمودید در مناطق مختلف به لحاظ فرهنگی و به لحاظ جغرافیایی جواب‌های مختلفی دارد ولی بنده به عنوان نماینده مردم عزیز و شریف و بزرگ اردکان در کویر مرکزی ایران هم به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ جغرافیایی به هر حال مردم سرزمین ما از سال‌های قبل ویلانشین و حالت باغ‌نشین داشتند یعنی درون خانه‌ها یک حیاتی را داشته یک درختی را داشته و به دلیل اینکه ما کمبود زمین را هم نداشته‌ایم در شهرستان اردکان قطعاً ترجیحمان بر این است که اگر قرار است توسعه‌ای در حوزه مسکن اتفاق بیفتد که باید بیفتد انشاالله در حوزه ویلایی کار انجام می‌دهیم در زمانی که تصدی شهرداری و تصدی فرمانداری هم من داشتم در شورای مسکن شهر سازی شهرستان و استان هم بسیار در این موضوع به هر حال ورود کردیم که این اتفاق بیفتد. 

سوال:با حذف کنکور موافق هستید یا مخالف؟ 
 پوردهقان: دغدغه‌ای است واقعاً موضوع کنکور برای همه اقشار جوانان و خانواده‌هایشان ببینید جواب یک کلمه‌ای اگر بنده بخواهم به این سوال بگویم حتماً مخالف هستم که به هر حال وضعیت فعلی کنکور به این سمت باشد یعنی من موافق هستم که کنکور حذف شود چرا برای اینکه کنکور ویژگی که دارد شما را آزمون می‌کند تست می‌کند در حوزه حافظه شما عمقی ندارد در حوزه داشته‌های شما در یک تایم ۳ ساعته و ۴ ساعته حافظه شما و داشته‌های شما که حفظیات شما است در حوزه‌های مختلف می‌آید در یک فضایی که شما را آزمون کند از شما می‌گیرد و اگر هر کسی بتواند این حفظیات را همراه خودش بیاورد و این را پاسخگو باشد می‌تواند برنده این کارزار عجیب و غریب باشد و حتماً باید برویم به سمت اصلاح و راهش البته دفعی نیست باید یک راه تدریجی را پیش ببریم و مدلی که در همه کشور‌های پیشرفته و در حال توسعه این بوده که در مقاطع ۳ تا ۴ ساله پایان دبیرستان معدل‌ها را در نظر بگیرند و وزن دهی بکنند و هر سال بر اساس آن وزن دهی‌ها بیایند و در پایان هم یک امتحان جامعی را بگیرند و آن هم یک وزن کمی بدهند و مکمل این دوتا را ببریم به سمت اینکه ما ارزش گذاری کنیم بار علمی جوانانمان را انشاالله. 

سوال: با معافیت مالی هنرمندان موافق هستید؟ 
 پوردهقان: نکته نخست هنرمندان عزیز بزرگوار ما قشر بسیار مظلومی هستند یعنی بر خلاف تصوری که ما‌ها شاید خیلی از عوام و شاید خیلی از ما مردم داریم تا اسمی از هنرمند می‌آید در ذهنمان سلبریتی‌ها در ذهن ما شکل می‌گیرند که درآمد‌های آنچنانی دارند خودرو‌های آنچنانی دارند و همه دارند باهاشون عکس می‌گیرند و امضا می‌گیرند این تصوری است که ما‌ها داریم ولی واقعیت این است که جامعه هنرمندان ما شاید بالغ بر ۹۰ درصد افرادی هستند که به لحاظ درآمدی درآمد‌های بسیار اندک و پایینی دارند به لحاظ پشتیبانی. 
 

سوال: ببخشید، چون این را گفتید می‌شود مثلاً با کارمندان مقایسه‌شان کرد اینکه کارمندان مالیات بدهند و هنرمندان مالیات ندهند؟ 
 پوردهقان: بحث بنده این است که مالیات را از کسی بگیریم که درآمد بالا دارد متفاوت هم نیست هنرمند باشد یا کارمند باشد یا صنعتگر باشد. 

سوال: پس موافق هستید که هنرمند به صرف هنرمند بودن معاف از مالیات نباشد بلکه بر میزان درآمدش باشد؟
پوردهقان: بله بر مبنای درآمدشان باشد سلبریتی‌ها را یک عددی بگیریم و بقیه هنرمندان. 

مجری: خیلی ممنون آقای پوردهقان من این سوالات را چند ماه دیگر دوباره از شما می‌پرسم. 

دیگر خبرها

  • ۱۸۰ میلیارد ریال مستمری فوق‌العاده به مددجویان سیل‌زده بلوچستان واریز شد
  • واریز مستمری فوق‌العاده به حساب مددجویان سیل‌زده در سیستان و بلوچستان
  • مستمری ۳ برابری برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  • واریز ۱۸ میلیارد تومان مستمری فوق‌العاده به مددجویان سیل‌زده بلوچستان
  • واریز مستمری ۳ برابری بهزیستی برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  • واریز مستمری ۳ برابری برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  • واریز مستمری ۳ برابری بهزیستی برای سیل‌زدگان سیستان
  • مستمری ۳ برابری برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان ؛ از ۲ میلیون تا ۷ میلیون تومان
  • افزایش سه برابری مستمری سیل زدگان سیستان و بلوچستان
  • حداقل مستمری متناسب با حداقل حقوق و دستمزد قانون کار باشد