Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- اطلاعات غلط، شایعات و پیام های دروغین که در رسانه های اجتماعی هند به سرعت منتشر می شود، معضل جدید برای جامعه ای به شمار می رود که آمادگی ابتلا به خشونت های اجتماعی در آن زیاد است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان، همزمان با گسترش استفاده از رسانه های اجتماعی در سراسر جهان، هند نیز از این فناوریِ سودمند و در عین حال خطرناک بی نصیب نمانده و در تلاش است از این تهدید و فرصت همزمان به شکل مطلوب و در جهت ارتقا ارتباطات اجتماعی بهره بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از بین تمام رسانه های اجتماعی که هم اکنون در سرتاسر جهان مورد استفاده مخاطبین قرار می گیرند ، شرکت رسانه اجتماعی ' واتس آپ' توانسته است دل هندی ها را برباید.
براساس گزارش عملکرد سالیانه این شرکت در 2017 ، تعداد کاربران فعال این رسانه در هند در ماه فوریه سال 2017 میلادی به بیش از 200 میلیون نفر رسیده است.

در سال 2016 نیز بیش از 16.32 درصد از جمعیت هند به رسانه های اجتماعی دسترسی داشته اند. 'یوتیوب'، 'فیس بوک' و 'واتس آپ' محبوب ترین رسانه های اجتماعی در هند هستند.

از هر چهار نفر در هند یک نفر دارای یک گوشی هوشمند است. در کشوری که دارای جمعیتی معادل 1.3 میلیارد نفر است، این آمار یعنی 300 میلیون نفر در هند دارای گوشی هوشمند هستند. هند بزرگ ترین بازار خدماتی شرکت 'واتس آپ' در جهان است.

اما محبوبیت این رسانه اجتماعی در هند دارای جنبه های منفی نیز می باشد. اطلاعات غلط، شایعات و پیام های دروغین در رسانه های اجتماعی به سرعت منتشر می شوند. در آخرین موارد انتشار شایعه و اخبار دروغ در واتس آپ که در هند اتفاق افتاد، گروهی از مردم محلی خشمگین، چند فرد بی گناه را به قتل رساندند.
رشد کاربران واتس آپ در هند با یک موج سیاسی و فعالیت اجتماعی و مذهبی در این کشور همراه شده است. احزاب سیاسی، به خصوص حزب حاکم بهارتایا جانتا پارتی (بی جی پی) به صورت گسترده برای انتشار تبلیغات خود از این رسانه اجتماعی استفاده کرده اند.

بسیاری از گروه های مذهبی و اجتماعی وابسته به حزب بی جی پی نیز در واتس آپ بسیار فعال می باشند. حزب بی جی پی سعی کرده تا ذبح گاو و همچنین خوردن گوشت این حیوان را که از نظر هندو ها مقدس است، در هند متوقف کند. در این راستا گروه های اجتماعی زیادی با هدف مقابله با کشتار گاو در واتس آپ بوجود آمده اند. این گروه ها به صورت فعال افرادی را که مظنون به خوردن گوشت گاو و ذبح آن هستند مورد هدف قرار داده اند.

در ماه سپتامبر سال 2015، در یک روستا در نزدیکی دهلی نو پایتخت هند، یک گروه محلی محافظت از گاو به یک فرد مسلمان که مظنون به خوردن گوشت گاو شده بود حمله کرده و وی را به قتل رساندند. این گروه همچنین فرزند وی را نیز به شدت مجروح کردند. پلیس به این مورد رسیدگی نکرد اما انتشار خبر آن در شبکه اجتماعی واتس آپ باعث زمینه های سازی برای رفتاری مشابه در ایالت های دیگر هند شد.

تمام روند شکل گیری این حادثه اجتماعی تلخ به کمک شبکه اجتماعی واتس آپ شکل گرفت به طوری که فیلم این فرد در حال خرید گوشت گاو برای اولین بار در واتس آپ منتشر شد و سپس افراطیون این فیلم را بین خود منتشر کردند. خبرنگار روزنامه پرتیراژ و معروف هندو، در زمان وقوع این حادثه نوشت: مردم این خبر را خواندند و شنیدند، اما آنها علیه فردی که به خیال خودشان جرمی مرتکب شده بود به پلیس شکایت نکردند، آنها مستقیم به روستای او رفته و وی را به قتل رساندند چون واتس آپ داشتند و می توانستند به راحتی هماهنگ شوند، تصمیم بگیرند و اجرا کنند.

کالیانی چادا یک استاد رشته رسانه در دانشگاه 'ماریلند' نیز در مقاله ای نوشته است: اگرچه تنش میان گروه های مختلف اجتماعی در هند وجود داشته است اما 'واتس آپ' در حال تقویت این تنش در اندازه و اشکال بی سابقه است. بنابراین واتس آپ در بسیاری جهات نه تنها انتشار اخبار دروغ است بلکه انتشار آنها با عواقب مستقیم است.

مقامات هندی تاکنون نتوانستند در ایجاد قانون های مربوط به استفاده از واتس آپ در این کشور به سرعت عمل کنند. شرکت واتس آپ نیز اعلام کرده است که کنترل انتشار اخبار جعلی کاری پیچیده است.

آلن کاوو یک مهندس در شرکت واتس آپ گفت: یکی از چالش های بزرگ در کنترل پیام های منتشر شده در واتس آپ، کد گزاری شدن پیام ها است. این یکی از مهم ترین خدمات واتس آپ است که به حفظ حریم شخصی و امنیت کمک می کند. اما همین ویژگی دستیابی به منبع خطرناک ترین پیام های منتشر شده در واتس آپ را با مشکل روبرو می کند.
پراتیک سینها موسس رسانه ' ای ال تی نیوز'(Alt News) نیز در همین رابطه گفت: پیام های واتس آپ رمزگذاری شده اند. این رسانه به یک وسیله اصلی جهت انتشار شایعات تبدیل شده است. مردم می دانند که حتی اگر آنها اخباری را منتشر کنند که ممکن است به پیامدهای فاجعه بار مانند کشته شدن انسانی منجر شود، هنوز هم مصونیت قانونی زیادی خواهند داشت.

/انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۶۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی؟

آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی پس از انتشار تصویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی در فضای مجازی، اعلام کرد: بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد.

وی افزود: ‎بانک مرکزی در همین باره مجددا از اصحاب رسانه درخواست می‌کند ضمن دقت‌نظر در انتشار مطالب، اخبار موثق، رسمی و صحیح را از این مرجع دریافت و منتشر کنند و از اعلام و انتشار اخبار حساس مربوط به حوزه پولی و بانکی به نقل از منابع و مراجع ناشناس و غیررسمی در فضای مجازی به شدت خودداری کنند.

عصر امروز (پنجشنبه) تصویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی در فضای مجازی منتشر شد و برخی کانال‌ها در ادعایی از برنامه بانک مرکزی برای ورود ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار خبر دادند که از سوی این بانک تکذیب شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اپل واتس‌اپ و Threads را از فروشگاه آنلاین خود در چین خارج کرد
  • شیائومی آپدیت HyperOS را برای سری ردمی نوت ۱۳، 5G منتشر کرد
  • حاکمان امارات: مجازات زندان و جریمه در انتظار منتشر کنندگان تصاویر منفی یا جعلی از سیل دوبی
  • یک پیامرسان مهم و یک شبکه اجتماعی از اپ استور چین حذف شدند
  • تراول ۵۰۰ هزار تومانی چاپ شده است؟
  • تکذیب چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی
  • چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی؟
  • بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد
  • واکنش احسان علیخانی به تصویری فیک که از او منتشر شد ؛ نه بابا من نیستم (عکس)
  • تصاویر منتشر شده در رسانه ها از وضعیت خیابان ها در شهر مکلا در جنوب یمن در پی وقوع سیل