Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز، اجرای پروژه ایرانوم ، محققان موفق به انتقال تکنولوژی بسیار پیشرفته توالی یابی نسل جدید ژنوم NGS به کشور شدند .

فاز اول این پروژه به عنوان یک پایگاه جمعیتی از تغییرات ژنوم جمعیتی در کشور با آدرس www.iranome.IR در دسترس محققان و متخصصان قرار دارد.

این پایگاه هم اکنون شامل داده های مربوط به ژنوم ۸۰۰ فرد سالم با ویژگی های مشخص از ۸ قوم ایرانی ( فارس ، اذری ، لر ، کرد ، عرب ، بلوچ ، ترکمن و جزایر خلیج فارس ) می شود که از هر کدام یک صد نفر مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعات آنان بدون نام و مشخصات شخصی به صورت کد گذاری شده در این پایگاه ثبت شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اطلاعات ثبت شده در این پایگاه تخصصی که تمام مراحل تشکیل آن توسط مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی انجام شده است، ملاک مقایسه تغییرات ژنتیکی افراد در جمعیت های مختلف کشورمان است تا با مطالعه و مقایسه آنها به سرعت به راه های پیشگیری ، تشخیص و درمان بیماری های ژنتیکی پی ببریم.

در انتقال این تکنولوژی به رغم همه محدودیت ها و موانع بین المللی در اثر تحریم ها بهترین تکنولوژی به روز دنیا به لحاظ تجهیزات پیشرفته مورد نیاز با کمترین هزینه ( حدود پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ) وارد کشور شده است .

ایرانوم یکی از افتخارات ملی است که نتایج اجرای آن به خانواده های ایرانی بر می گردد و با دستیابی به تغییرات ژنتیکی بیماری زا ، از بروز بیماری ها و معلولیت های مختلف ویژه در ازدواج های فامیلی جلوگیری کرده و در نهایت به سلامت کشور می انجامد.

این تکنولوژی از سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا مورد استفاده محققان بوده است. با استفاده از این تکنولوژی شناسایی علل ژنتیکی کم توانی های ذهنی، ناشنوایی ، بیماری های عضلانی و سایر بیماری های ارثی تک ژنی ممکن شد و نتایج آن در ژورنال معتبر نیچر برای اولین بار و سپس ده ها مقاله در ژورنال های معتبر بین المللی به چاپ رسید .

منبع:مفدا

204

پروژه ایرانوم جمع آوری داده های ژنوم ۸۰۰ ایرانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۷۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح فاز دوم فولاد بافت؛ با این پروژه بزرگ بیشتر آشنا شوید

براساس تصمیمات کلان دولت در زمینه زنجیره فولاد در سال 1368، هفت طرح ملی فولاد در 7 منطقه کشور راه‌اندازی شد که شرکت فولاد بافت، یکی از پروژه‌های این طرح بزرگ ملی است.

فاز اول شرکت احیا استیل بافت

طرح فولاد بافت شامل دو فاز 1 و 2 می‌شود. تاکنون در فاز یک، موفق به احداث واحد تولید آهن اسفنجی با ظرفیتی معادل 800 هزار تن در سال و با کمک فناوری احیای مستقیم PERED به روش ایرانی (افتتاح‌شده در آبان 1398) شده است.

ارزش فاز یک شرکت احیا استیل بافت، بالغ بر 120 میلیون یورو است. با تولید ویژه خود نه‌تنها موفق شده اقتصاد و تولید کشور را متحول کند، بلکه صدها نیروی جوان را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به سرکار آورده است.

همان‌طور که اشاره شد، محصول شرکت احیا استیل بافت، آهن اسفنجی است. گندله سنگ آهن ماده اولیه کارخانه فولاد بافت است و توسط مجموعه‌های داخلی تامین می‌شود. این محصول واسطه‌ای بوده که پس از تولید، به‌عنوان ماده اولیه توسط کارخانجات تولیدکننده شمش آهن به مصرف می‌رسند.

شرکت احیا استیل بافت، تنها در 4 سال فعالیت خود نه‌تنها به ظرفیت اسمی خود دست پیدا کرده، بلکه موفق به تولیدی تا 4% بیش از ظرفیت پیشین شده است. فولاد بافت هم‌اکنون نیز، در پی راه‌اندازی فاز دوم تولیدات خود است.

فاز دوم شرکت استیل بافت

فاز دوم این شرکت، مطابق با روند فاز یک متمرکز بر تولید آهن اسفنج با 800 هزار تن ظرفیت خواهد بود. سرمایه‌گذاری این فاز، چیزی در حدود 4 هزار میلیارد تومان برآورده شده و همان‌طور که در گذشته وعده داده شده بود، فاز دوم تولید آهن اسفنجی این شرکت در اردیبهشت ماه سال 1403 آغاز به کار خواهد کرد.

همان‌طور که در فاز یک، تولید خیره‌کننده و درخشانی از این شرکت فولادی در اقتصاد و تولید کشور دیدیم، پیش‌بینی می‌شود در فاز 2 نیز نتایج مثبت و شایان‌توجهی را شاهد بوده و جوانان مستعد و تحصیل‌کرده بیشتری را در سراسر کشور، مشغول به کار ببینیم.

سخن پایانی

شرکت احیا استیل فولاد بافت، یکی از 7 شرکت فولادی برتر کشور است که تنها در فاز اول تولیدات خود توانسته به ظرفیت 800 هزار تن در سال دست پیدا کرده و چیزی در حدود 4% بیشتر از ظرفیت ازپیش‌تعیین‌شده نیز تولید کند.

فاز دوم تولید آهن فولاد نیز، به‌زودی در زمینه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت اسمی 800 هزار تن در سال، با پشتوانه 4 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی خواهد شد. تولیدات این شرکت فولادی را می‌توان نقطه عطفی در رشد اقتصاد، تولید و اشتغال‌زایی در کشور دانست. با افتتاح فاز دوم فولاد بافت اشتغال‌زایی این پروژه به 5500 فرصت مستقیم و غیرمستقیم افزایش خواهد یافت.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

دیگر خبرها

  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • افتتاح فاز دوم فولاد بافت؛ با این پروژه بزرگ بیشتر آشنا شوید
  • افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا در کشور سریلانکا + فیلم
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد
  • افتتاح پروژه مجتمع آبرسانی شهرآباد شهرستان بردسکن
  • افتتاح پروژه حرم تاحرم و پمپاژ آبرسانی به ۸ روستای بردسکن
  • افتتاح آسفالت جاده بین راهی مزارع از گلزار شهدای گمنام شهرآباد
  • افتتاح ۲,۹۵۰ پروژه محرومیت‌زدایی در خراسان‌ رضوی
  • افتتاح بیمارستان درمان تالاسمی در ننگرهار
  • احداث شهرک بازیافت، گامی برای جمع‌آوری انبارهای غیرمجاز در نصف‌جهان