Web Analytics Made Easy - Statcounter

دوحه - ایرنا - بالا گرفتن تنش میان قطر و امارات هفت ماه پس از تحریم دوحه از سوی عربستان، امارات و بحرین ، نشان دهنده وسعت و ریشه دار بودن اختلافات میان این کشورها است.

سه کشور عربستان، امارات و بحرین پنجم ژوئن 2017 (15 خرداد 1396) گذشته با طرح ادعای حمایت قطر از تروریسم، تمامی روابط خود با این کشور را قطع کردند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین تمامی مرزهای زمینی و دریایی خود با دوحه را هم بستند. مصر به عنوان همپیمان این سه کشور در تحریم قطر سهیم شد.
در ماههای پس از تحریم تلاش های مختلف به ویژه اقدامات 'شیخ صباح الجابر الصباح' امیر کویت برای میانجیگری به نتیجه نرسیده است . امیر کویت در قالب روابط دو جانبه با کشورهای درگیر بحران و همچنین از کانال 'شورای همکاری خلیج فارس'، تلاش کرد، کشورهای درگیر را پای میز مذاکره بکشاند، اما این تلاشها تاکنون نتیجه ای نداشته است .
امیر قطر که در روزهای ابتدای تنش گمان می کرد می تواند آتش اختلافات را خاموش کند، در یازدهمین اجلاس روسای پارلمان های شورای همکاری خلیج فارس که اخیرا در کویت برگزار شد، با اذعان به دامنه دار بودن اختلافات، گفت، این بحران هر چقدر هم طول بکشد، باید رفع شود.
اما تنش اخیر میان قطر وامارات از کجا شروع شد.
چهارشنبه گذشته خانم 'لولو الخاطر' سخنگوی وزارت خارجه قطر در نشست خبری گفت: اخیرا کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارشی درباره موارد نقض حقوق بشر کشورهای تحریم کننده منتشر کرده که گزارشی بی طرفانه و دارای نکات مهمی است .
به گفته وی، این گزارش اذعان دارد که تحریم باعث وارد آمدن خسارات جسمی، مادی و معنوی به مردم قطر و افراد مقیم در این کشور شده و اقدامات کشورهای تحریم کننده فراتر از دیپلماسی، مردم را هدف قرار داده است .
سخنگوی وزارت خارجه قطر با بیان اینکه گزارش مذکور، اقدامات اقتصادی علیه دولت قطر توسط محاصره کنندگان را جنگ اقتصادی توصیف کرده، گفت: این گزارش باعث شد تا کشور ما ضررهای ناشی از این اقدام را از طریق مجامع بین المللی به ویژه مجامع حقوقی سازمان ملل متحد پیگیری نماید.
'محمد بن عبدالرحمن آل ثانی' معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر هم همان شب با تلویزیون دولتی این کشور گفت و گو کرد. او در برنامه ای با عنوان 'حقیقت' بخش عمده سخنان خود را به وضعیت بحران قطر و کشورهای همسایه اختصاص داد و از جمله روایتی از دلایل پیوستن امارات به جمع تحریم کنندگان کشورش بیان کرد.
او گفت که دو ماه پیش از آغاز بحران، امارات از قطر خواسته بود همسر یکی از مخالفان اماراتی که در دوحه به سر می برد را به این کشور مسترد نماید، دوحه با این درخواست مخالفت کرد و همین باعث دلخوری امارات و پیوستن به تحریم می شود .
وزیر خارجه قطر نامی از این افراد نبرد اما 'عبدالله بن حمد العذبه' سردبیر روزنامه 'العرب' قطر روز بعد در توئیتی ابعاد دیگری از این موضوع را فاش کرد. او نوشت که این زن ' آلاء صدیق' نام دارد و همسر 'عبدالرحمن باجبیر' ، مخالف اماراتی است .
بر اساس این روایت آلاء صدیق در امارات هیچ جرمی مرتکب نشده بود و به همین دلیل در قطر پناهندگی سیاسی دریافت کرده است . وقتی که همسرش عبدالرحمن باجبیر تصمیم گرفت، قطر را به سوی بریتانیا ترک کند، آلاء صدیق به همراه نزدیکانش در دوحه ماند.
این روزنامه نگار در ادامه واکنش قطر را با واکنش امارات در سال 1996 مقایسه می کند و نوشت: امارات در این سال از تحویل دادن شهروندان قطری که متهم به تلاش برای کودتا علیه 'شیخ حمد بن خلیفه' ( پدر امیر فعلی) بودند، سرباز زد .
در ادامه این روند روز پنجشنبه 'انور قرقاش' وزیر مشاور در امور خارجی دولت امارات در توئیتی که به نظر می رسید پاسخ به اظهارات وزیر امور خارجه قطر بود، نوشت: تا زمانی که دولت قطر از تروریسم و تندروی حمایت می کند، امکان بهبود روابط با این کشور وجود ندارد .
وی با متهم کردن قطر به انتخاب عزلت بین المللی، مدعی شد که دوحه در ظاهر خوب است، اما در باطن علیه همسایگانش از جمله شاه عربستان توطئه می کند.
پس از آن وزارت خارجه قطر اعلام کرد که نماینده دایم این کشور در سازمان ملل متحد خانم 'علیا احمد بن سیف آل ثانی' در نامه های جداگانه ای به دبیر کل و رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد - از آنچه نقض حریم هوایی قطر از سوی هواپیماهای اماراتی خواند- شکایت کرده است .
قطر اعلام کرد، یک فروند جنگنده اماراتی در 21 دسامبر(30 آذر) و بار دوم یک فروند هواپیمای باری – نظامی این کشور در 3 ژانویه (13 دی) بدون اطلاع به دولت قطر از حریم هوایی این کشور استفاده و آن را نقض کرده اند.
گرچه امارات به این خبر واکنش خاصی نشان نداد، اما دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که در دو نوبت هواپیماهای جنگنده قطری، پروازهای مسافربری این کشور به مقصد 'منامه' پایتخت بحرین را رهگیری کرده اند و این بر خلاف قوانین بین المللی هوانوردی است .
سخنگوی وزارت خارجه قطر بلافاصله این اتهام را رد کرد و گفت که این خبر از اساس صحت ندارد. رسانه های قطر حتی خبری به نقل از فرماندهی آمریکا در پایگاه 'العدید' متشر کردند که اعلام کرده بود، گزارشی از رهگیری هواپیمای مسافربری در فضای خلیج فارس دریافت نکرده است.
اما همپیمانان امارات (عربستان ، بحرین و مصر ) با وارد دانستن این اتهام در بیانیه های جداگانه ای اقدام قطر را خلاف کنوانسیون های جهانی هوانوردی اعلام کردند . مصر حتی پیشتر رفت و گفت که این عمل خلاف ارزشهای انسانی است .
از سوی دیگر رسانه های قطری یکشنبه گذشته فیلمی از 'شیخ عبدالله بن علی آل ثانی' پخش کردند که نامبرده در آن می گوید، توسط دولت امارات به اسارت گرفته شده است . عبدالله بن علی اگر چه از خاندان سلطنتی قطر است، اما از منتقدان دولت این کشور است .
البته اماراتی ها بلافاصله این خبر را هم تکذیب کردند و گفتند که او میهمان ما است و هر کجا مایل باشد، می تواند برود. اما شیخ خالد، برادر عبدالله در تلویزیون قطر حاضر شد و گفت که برادرش به دست اماراتی محبوس شده است.
با بالا گرفتن تنش، 'شیخ تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر دیروز در یک سفر از پیش اعلام نشده و فوری به آنکارا رفت و همزمان رسانه های منطقه از تماس تلفنی 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا با امیر قطر خبر دادند. رسانه های قطری آن بخش از سخنان ترامپ را برجسته کردند که از نقش این کشور به ویژه امیر آن در مبارزه با تروریسم تمجید کرده ،د اما رسانه های عربستان ، بحرین وامارات اظهارات وی در خصوص لزوم اتحاد میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را مهم جلوه دادند.
تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر اکتبر گذشته در گفت و گو با یک شبکه تلویزیونی آمریکا گفته بود، ترامپ به او وعده داده متعهد به پایان دادن اختلافات قطر و همسایگانش است، اما به نظر می رسد اختلافات میان قطر و کشورهای تحریم کننده جدی تر از آن باشد که گمان می رود.
ناظران امور معتقدند که اتهام های رد و بدل شده تنها واکنش هایی به اختلافات عمیق و ریشه دار میان کشورهای درگیر بحران محسوب می شود، اختلافات بین این کشورها مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه ریشه ای و وسیع است .
آمریکا به عنوان بازیگر فرامنطقه ای مایل نیست تنش ها به سمت درگیری برود چرا که درگیری در منطقه به نفع منافع این کشور به ویژه منافع اقتصادی آن نیست، اما به نظر نمی رسد از آنچه در این حد میان کشورهای منطقه می گذرد، ناراضی باشد.
خاورم /1508**1651
انتشاردهنده:مسعودجعفریان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۷۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) هدف قرار گرفتن دو پایگاه آمریکایی در سوریه

پایگاه آمریکایی در فرودگاه الجیر در شمال حسکه سوریه هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

به گزارش مهر به نقل از المیادین، دومین پایگاه آمریکا در سوریه نیز طی کمتر از یک ساعت هدف قرار گرفت.

در این ارتباط گفته شده است که پایگاه میدان نفتی العمر با ۴ موشک و پایگاه خراب الجیر با ۳ موشک و یک پهپاد هدف قرار گرفتند.

گفته شده است که اطلاعات دقیق از تلفات مستقیم در داخل پایگاه آمریکایی در خراب الجیر خبر می‌دهد.

هدف قرار دادن دو پایگاه آمریکایی حدود دو ماه پس از توقف هدف گیری پایگاه‌های آمریکایی در شرق سوریه صورت می‌گیرد.

ساعاتی پیش یک پایگاه آمریکایی در فرودگاه الجیر در شمال حسکه سوریه پس از هدف قرار گرفتن توسط یک پهپاد با انفجاری مهیب روبرو شد.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از دو منبع امنیتی گزارش داد که حداقل ۵ موشک از شهر زمار عراق به سمت پایگاه نظامی آمریکا در شمال شرق سوریه شلیک شد.

همچنین خبرنگار المیادین اعلام کرد که صدای انفجار از پایگاه آمریکایی در روستای گرین نزدیک میدان نفتی العمر در حومه دیرالزور در شرق این کشور سوریه شنیده شده است.

یک منبع امنیتی عراقی نیز تائید کرد که ۵ فروند موشک از منطقه شمال غربی موصل به سمت پایگاه آمریکایی در پایگاه الجیر در سوریه شلیک شده است.

با شروع بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ آمریکا به دنبال تضعیف این کشور، تجزیه و در نهایت ساقط کردن نظام بشار اسد در این کشور برآمد، اما پس از گذشت حدود یک دهه، این هدف‌ها تحقق نیافت. در نتیجه «بشار اسد» رئیس جمهوری این کشور ماندگار و آغوش کشور‌های عربی بار دیگر روی دمشق باز شد. اوایل بهمن ماه، نشریه «فارن پالیسی» به نقل از منابع آگاه فاش کرد که آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای خروج از سوریه است و این نشریه به نقل از مقامات آمریکایی خبر داد: کاخ سفید دیگر اهمیتی برای مأموریت آمریکا در سوریه قائل نیست و مأموریت نیرو‌های آمریکایی در سوریه را غیرضروری می‌داند.

این گزارش اضافه کرد: بحث‌هایی در واشنگتن درباره تاریخ خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه در جریان است؛ اما زمان آن تا کنون مشخص نشده‌است. همزمان با فارن پالیسی، رسانه آمریکایی «پولیتیکو» نیز به نقل از سه مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد که مذاکراتی درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه جریان دارد.

در عین حال حملات اخیر گروه‌های مقاومت علیه پایگاه نظامی آمریکا در سوریه و دیگر مناطق بیش از هرچیز تحت تأثیر تحولات غزه و ادامه جنگ علیه فلسطینی‌ها صورت می‌گیرد.

بسیاری از گروه‌های مقاومت در منطقه اعلام کرده‌اند که هدف قرار دادن اهداف و منافع آمریکایی در منطقه تا زمان توقف کامل جنگ علیه غزه ادامه خواهد داشت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افتتاح ۲۷ مدرسه در ۶ ماه در وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور
  • فروش ویژه نهال گردو ریشه ای و گلدانی بدون محدودیت کاشت در کرج با ارسال یک روزه
  • امضای یادداشت تفاهم راه توسعه میان ترکیه، عراق، قطر و امارات
  • رئیسی در پاکستان : رژیم صهیونیستی از اختلافات میان کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کند
  • ◄ افزایش حجم تجارت ایران با 15 کشور همسایه در سال 1402
  • ۳۵ قلم کالا از مازندران به عراق صادر شد
  • (ویدیو) هدف قرار گرفتن دو پایگاه آمریکایی در سوریه
  • بالاگرفتن اختلافات میان مقامات تل‌آویو برسر تبادل اسرا
  • بالاگرفتن اختلافات داخلی میان مقامات تل آویو درباره تبادل اسرا
  • مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟ | پاسخ یک مقام آگاه