Web Analytics Made Easy - Statcounter

محقق تاریخ معاصر کشورمان در بیان تفاوت فرار شاه در مرداد 1332 و دی‌ماه 1357 گفت: وجود مکتبی حیات‌بخش به نام اسلام، وجود رهبری دینی و مردمی و وحدت جامعه، سه فاکتور مهم در ناکام ماندن کودتا، شاه و حامیانش در سال 57 برای بازگشت به ایران بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جواد بهبود زاده محقق تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی در مصاحبه با یزدرسا؛ با اشاره به حمایت همه‌جانبه انگلیس و آمریکا از محمدرضا پهلوی در کودتای 28 مرداد سال 1332 درباره علل و عوامل موفقیت این کودتا گفت: عوامل مختلفی در موفقیت کودتای 28 مرداد نقش داشت که مهم‌ترین آن حمایت غرب به‌عنوان عامل اصلی کودتا از رژیم پهلوی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهبود زاده افزود: دومین عامل به نتیجه رسیدن کودتای سال 1332 فاصله گرفتن مصدق از روحانیت بود چراکه وی با حمایت‌های روحانیت (فدائیان اسلام) و به‌ویژه آیت‌الله کاشانی روی کار آمده بود و پس از مدتی خط خود را از روحانیت و مردم جدا کرده و در دولت خود افرادی را به کار گمارده بود که دل‌بسته به غرب بودند و متأسفانه هشدارهای آیت‌الله کاشانی نیز نتوانست مصدق را از خواب غفلت بیدار کند.

انگلستان و آمریکا ازعوامل اصلی کودتای 28 مرداد

محقق تاریخ انقلاب، انگلستان و آمریکا را از عوامل اصلی کودتای 28 مرداد دانست و اظهار داشت: هرچند آمریکائی‌ها پس از کودتا بر اوضاع کشور مسلط شدند و حتی انگلستان را هم به حاشیه راندند اما این دو کشور استعمارگر بودند که با حمایت از فضل‌الله زاهدی کودتا را به موفقیت رساندند و شاه را مجدداً به کشور بازگرداندند.

وی خاطرنشان کرد: با این کودتا حکومت پهلوی برای 25 سال دیگر بر مردم ایران مسلط شد و برای اینکه بتواند پایه‌های خود را در کشور محکم کند اقدام به تشکیل ساواک در سال 1334 کرد.

محقق تاریخ معاصر کشورمان در بیان تفاوت فرار شاه در مرداد 1332 و دی‌ماه 1357 هم ابراز کرد: وجود مکتبی حیات‌بخش به نام اسلام، وجود رهبری دینی و مردمی و وحدت جامعه سه فاکتور مهم در ناکام ماندن شاه و حامیانش در سال 57 بود.

بهبود زاده تصریح کرد: ازیک‌طرف در محرم سال 57 مقارن با 19 و 20 آذرماه، زمانی که شاه به‌اتفاق ازهاری با هلی‌کوپتر از راهپیمایی مردم در تاسوعا و عاشورای حسینی بازدید می‌کند متوجه می‌شود که دیگر جایگاهی در بین مردم ندارد از طرفی دیگر در 13 دیماه 57 سران کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلستان دورهم جمع می‌شوند و به این نتیجه می‌رسند که با شرایطی که رژیم پهلوی در ایران پیداکرده است دست از حمایت شاه برداشته و به‌جای آن از جریان جبهه ملی و بختیار حمایت کنند بنابراین با این تصمیم آمریکائی‌ها ژنرال هایزر را دور از چشم شاه برای حمایت از بختیار و شکل‌دهی کودتایی دیگر به ایران می‌فرستد و شاه پس از 20 روز متوجه حضور هایزردرایران می‌شود و با توجه به شرایط پیش‌آمده شاه تصمیم خود را گرفته و مقدمات فرار خود را فراهم می‌کند.

وی افزود: شاه که تصمیم خود را برای فرار از ایران گرفته و تمام امکانات لازم را تدارک دیده است تنها تا زمان رأی‌گیری شورای ملی در خصوص نخست‌وزیری شاپور بختیار یعنی 26 دی‌ماه صبر می‌کند و پس‌ازاینکه مجلس ملی به بختیار رأی اعتماد می‌دهد از کشور خارج می‌شود.

محقق تاریخ انقلاب با اشاره به این مطلب که در همان روز 26 دیماه شورایی به نام شورای سلطنت با عضویت نخست‌وزیر، رئیس مجلس ملی، رئیس مجلس سنا و رئیس ستاد ارتش برای شکل‌دهی یک کودتای نظامی تشکیل می‌شود گفت: این شورا وظیفه دارد به هر شکل ممکن شرایط را برای بازگشت مجدد شاه فراهم کند.

علل شکست پروژه کودتای سال 57

بهبود زاده در تشریح علل شکست پروژه کودتای سال 57 اذعان داشت: در دوران مبارزات انقلاب گروه‌های دیگری نیز نظیر مارکسیسم‌ها خواهان سقوط رژیم شاه بودند اما به دلیلی که از بنیه قوی دینی و رهبری آگاهانه برخوردار نبودند نتوانستند در بین مردم پایگاهی پیدا کنند اما امام راحل به دلیل اینکه بر خواسته از بطن مردم بوده و مانند آنان دغدغه دین، استقلال و آزادی داشت از جایگاه و پایگاه والایی در بین آنان برخوردار بود و رهبری آگاهانه و مقبولیت ایشان در بین مردم سبب شد تا مردم تحت فرمان ولی امر خود قرار گیرند و اجازه بازگشت مجدد شاه و حامیانش را به کشور ندهند.

وی در تشریح شرایط کشور پس از فرار شاه هم گفت: در آن روز وحدت عظیمی در جامعه به وجود آمد مردم به خیابان‌ها آمدند و با توزیع شربت و شیرینی آن را جشن گرفتند هرچند امام خمینی (ره) پس‌ازاین اتفاق در پیامی مهم مردم را به هوشیاری فراخواند و فرمود مواظب سو استفاده دشمن از این شرایط باشید و فکر نکنید انقلاب به پیروزی رسیده است.

محقق تاریخ معاصر ایران ابراز کرد: انتظامات شهرها پس از فرار شاه عملاً به دست مردم افتاد و چند ماه قبل از پیروزی انقلاب در شهر یزد به‌عنوان سومین شهری که پس از قم و تبریز قیام کرده بود و به‌عنوان اولین شهری که فریاد «مرگ بر شاه» در آن طنین اندازشده بود انقلاب به پیروزی رسیده بود.

وی در پایان بابیان خاطره‌ای از رهبر انقلاب در این خصوص گفت: رهبر معظم انقلاب در خاطره‌ای بیان می‌کنند پس از پایان دوران تبعید در ایرانشهر زمانی که به تهران عزیمت می‌کردم گفتم سری به یزد بزنم در یزد که مشاهده کردم مردم آزادانه در این شهر و در مسجد روضه محمدیه آموزش سلاح می‌بینند و نیروهای مسلح رژیم هم جرات دخالت و ایجادممانعت را ندارند و انگار یزد جزوی از ایران نیست و رژیم شاه براین شهر حکومت نمی‌کند.
انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۷۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکوه و عظمت ایران از وجود رهبری دینی و سربازان شجاع نشات می‌گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا حسین‌نژاد در همایش ویژه روز ارتش که در مجموعه صدف بجنورد برگزار شد، در این مراسم با شکوه، جایگاه رهبر و فرمانده کل قوا را در هدایت صحیح جامعه و نظام مورد توجه قرار داد و گفت زمانیکه عده‌ای به دنبال انحلال ارتش بودند اما امام از این انحراف جلوگیری کرد و روز ارتش را نامگذاری کرد.

وی در ادامه افزود امروز نیز شجاعت مقام معظم رهبری سیلی بر چهره کریه دشمن نواخت و غم شهادت عزیزانمان را با درس به دشمن تسلی داد و دشمن را پشیمان کرد و دنیا را مبهوت خودش کرد.

استاندار خراسان شمالی به عزت امروز کشور به عنوان دستاورد انقلاب اشاره کرد و گفت: ایرانی که نمی‌توانست کمترین نیاز خود را تأمین کند، امروز عزتی یافته که بر صورت استکبار جهانی سیلی می‌زند و همزمان همه شئون انسانی را در اوج قدرت و شجاعت رعایت می‌کند و مراکز جمعیتی را هدف قرار نمی‌دهد.

حسین‌نژاد ادامه داد: با اقدامات ایران اسلامی، ابرقدرتی آمریکا دیگر مفهومی ندارد و شکوه و عظمت امروز ما از وجود رهبری دینی و سربازان شجاع اوست.

کد خبر 6080739

دیگر خبرها

  • کشورهای اسلامی در برابر نسل‌کشی مردم غزه خود را به خواب غفلت زده‌اند
  • دشمنان بدانند ما از فلسطین آرمان بزرگ اسلام دست نخواهیم کشید
  • دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس
  • رئیس جمهور در جمع مردم دامغان: عملیات «وعده صادق» نشان‌دهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود
  • رئیس جمهور در جمع مردم دامغان: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود
  • یک فرضیه عجیب: لیونل مسی عامل ناکامی‌های پاری سن ژرمن در اروپا بود؟
  • پیام تسلیت منتخب مردم استان در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به مناسبت عروج محمد کیانی
  • کشور‌های اسلامی بیش از گذشته وحدت داشته باشند
  • تاکید آیت الله نوری همدانی بر وحدت بیش از پیش علمای جهان اسلام
  • شکوه و عظمت ایران از وجود رهبری دینی و سربازان شجاع نشات می‌گیرد