Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع «نقد ادبی؛ بودن یا نبودن» با حضور محمد صاحبی عضو هیئت علمی‌فرهنگستان زبان و ادب فارسی و ارتباط تلفنی با عبدالمهدی مستکین مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو در ایران از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

صاحبی در ابتدای این برنامه گفت: از آنجایی که در سال های اخیر نویسندگی جنبه آکادمیک یافته است، در این حوزه از نظریه های جدید استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخیرا نویسندگان آثار تئوریک و روش شناختی را مطالعه می‌کنند و نقص ها در حال برطرف شدن است اما هنوز فاصله به خصوص برای نویسندگانی که عامه تر می‌نویسند بسیار است.

وی افزود: اصطلاحات نا آشنا که از سوی برخی از نویسندگان که تنها براساس ذوق و قریحه خود اقدام به نوشتن می‌کنند مطرح می‌شود پشتوانه علمی‌ندارد و این افراد  توجهی به منتقدان ندارند.

عضو هیئت علمی‌فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: به عنوان مثال اخیرا شعر ساده نویس فارسی که ابداع شده است و طرفدار آن از انواع دیگر شعر بیشتر و به ویژه در فضای مجازی بیشتر باب شده است. در حالی که این نوع شعر براساس نامش ساده به نظر می‌رسد اما سهل الممتنع است که افراد از نکاتی که بزرگان رعایت می‌کنند غافل هستند بنابراین به سوی ابتذال می‌رود.

صاحبی گفت: منتقد و خواننده به هنگام خوانش متن ادبی تجارب شخصی و جهان بینی خود را به متن  فرا می‌خواند و رابطه منتقد با متن یک طرفه نیست بلکه تبادلی و  تعاملی است. در واقع او در هنگام خواندن متن به گفت و گو با آن می‌پردازد. به همین دلیل می‌توان گفت نقد در تحکیم و ترویج فرهنگ گفت و گو بسیار مهم است.

در ادامه برنامه مستکین در ارتباط تلفنی گفت: وضعیت فعلی آثار در کشور به گونه ای است که وقتی مخاطب و خواننده کتاب را به فرجام می‌رساند چیزی بدست نمی‌آورد که این موضوع از آفاتی است  که به آن دچار شده ایم.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر دو حافظ پژوه یا دو شعر نو پژوه را نمی‌توان یافت که در کنار هم قرارگیرند و اتفاق نظر داشته باشند و به گفتگو بنشینند.

مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو در ایران همچنین گفت: اگر نقدی بر ادراک درست استوار باشد سبب پویش و زایش خرد و اندیشه می‌شود اما اگر وارد بحث های شخصی شود و افراد بخواهند یکدیگر را تحقیر کنند سبب بروز همین وضعیتی می‌شود که شاهد آن هستیم.

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۸۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سرزمین شعر» ۱۵ میلیون نفر بازدید کننده داشت

علیرضا قزوه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره استقبال از برنامه «سرزمین شعر» گفت: سرزمین شعر برنامه موفقی بود که رئیس سازمان صداوسیما با ابراز رضایت از آن قدردانی کرد و در مراسم تجلیل از تولیدات ایام عید نوروز و ماه رمضان هم این برنامه جایزه دریافت کرد.

وی افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چندین بار اعلام کرده است؛ که از برنامه سرزمین شعر حمایت می‌کند تا ادامه پیدا کند، ضمن آنکه شاعران زیادی هم استقبال کرده اند، به طوریکه حدود هزار و ۵۰۰ نفر از در نامه‌ای تقاضای حضور در برنامه را کرده اند.

رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود صدا و سیما درباره تاثیر برنامه سرزمین شعر روی آثار جشنواره شعر فجر گفت: اشعار جشنواره شعر فجر در برنامه سرزمین شعر پخش شد و مدیران و مسئولان جشنواره نیز از پخش این برنامه ابراز رضایت کرده اند، چرا که مخاطبان آثار جشنواره از ده‌ها هزار نفر به آمار ۱۵ میلیون نفر رسیده است. امیدواریم نوزدهمین دوره جشنواره شعر فجر هم با برنامه سرزمین شعر ادامه پیدا کند.

«سرزمین شعر» مخاطبان جهانی داشت

قزوه با اشاره به اینکه برنامه سرزمین شعر در کشور‌های فارسی زبان هم به خوبی دیده شده است، گفت: این برنامه در کشور‌های افغانستان، تاجیکستان، هند و پاکستان به خوبی دیده شده است و حتی بینندگانی از اروپا هم داشته است.

وی به ساخت فصل‌های دیگر برنامه سرزمین شعر اشاره کرد و افزود: این برنامه امسال ادامه پیدا می‌کند و در قالب چند فصل دیگر ساخته خواهد شد.

غرفه فارسی زبانان در نمایشگاه کتاب

رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود صدا و سیما درباره حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: با غرفه شاعران فارسی زبان در نمایشگاه کتاب حاضر می‌شویم و کتاب اشعار فارسی با حضور شاعرانی از کشور‌های ایران، افغانستان، تاجیکستان، هند، ازبکستان و پاکستان در این غرفه رونمایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • در دانشگاه آمریکا به فارسی می‌گفتند «مارگ بار اسرائیل»
  • کشف وسایل نقلیه سرقتی در مراغه
  • نظر وین رونی در مورد زمان اعلام خروج کلوپ از لیورپول و تاثیرش روی عملکرد بازیکنان / زیرنویس فارسی
  • گواردیولا: اتفاقی که برای لیورپول افتاد ممکن است برای ما هم بیفتد، آنها را ستایش می کنم / زیرنویس فارسی
  • منچستریونایتد و یک دهه اشتباه در سیاست های نقل و انتقالاتی! (زیرنویس فارسی)
  • نظر یورگن کلوپ در مورد آرنه اسلوت، سرمربی مورد نظر لیورپول / زیرنویس فارسی
  • «سرزمین شعر» ۱۵ میلیون نفر بازدید کننده داشت
  • برج آزادی رنگ و بوی خلیج فارسی گرفت (عکس)
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی