Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیرمسئول مجله‌ تهران با اشاره به نقش رسانه‌های مکتوب در تقویت رابطه بین «سواد و دگرگونی ذهن» گفت: در اتفاقات و ناآرامی‌های روزهای اخیر، آنچه بیش از هرچیز به چشم آمد عدم قدرت رسانه‌های مکتوب از نظر تیراژ مصرف و تاثیرگذاری بود و این، نتیجهٔ ضعیف‌ کردن ساختار رسانه‌های مکتوب طی تمام این سال‌ها‌ی گذشته بوده‌ است که ما فقط گوشه‌ای از خلاء آن را در این روز‌ها حس کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سیاست‌های نادرست دولت یازدهم در اعطای یارانه به مطبوعات و تبدیل‌ کردن عرصهٔ رسانه‌های مکتوب به محل آزمون و خطای سیاست‌های نوظهور، در کنار فقدان سیاست یا برنامه‌ای جامع و مشخص برای افزایش سرانهٔ مطالعه در کشور و انحصار حلقه‌های مشورتی مدیران فرهنگی به نظرات پاره‌ای محدود از کار‌شناسان، سبب شد مطبوعات ضعیف‌ترین دوران تاریخی خود را طی چهار سال گذشته سپری کنند.

میراب‌زاده ادامه‌داد: امروزه تردیدی در گسترش و افزایش ضریب نفوذ رسانه‌های دیجیتال در دنیا نیست و بنده هم هرگز نمی‌خواهم همچون دون‌کیشوت جلوی آن بایستم اما ظاهراً برخی دولتمردان ما دون‌کیشوت‌وار پا پیش گذاشته‌اند تا مطبوعات ایرانی و فرهنگ مکتوب را قربانی فضای مجازی کنند.

مدیر مسئول مجله‌ تهران افزود: بسیاری از بزرگسالان بی‌سواد در دنیای دیروز از یک میراث فرهنگی شفاهی با اهمیتی برخوردار بودند و حتی واجد پاره‌ای از صلاحیت‌ها و ارزشهای والا بودند که از محیط خانواده و اجتماع و میراث شفاهی بین نسلی‌شان طی قرن‌ها به دست آورده‌ بودند. تمامی این تجربیات به زندگی آن‌ها معنا بخشیده و همواره در معرض فراگیری زبان بوده‌اند هرچند شاید سواد خواندن و نوشتن هم نداشتند.

وی ادامه داد: سواد در دنیای امروز معنایی متفاوت یافته و با فرهنگ مکتوب است که رشد می‌کند وگرنه آموزش خواندن و نوشتن صرف یا پاره‌ای محفوظات ناکارآمد در دوران متوسطه و محتواهای غیرمستند و بمبارانی نرم‌افزارهای پیام‌رسان، روش آموزشی و تربیتی بی‌حاصلی است که نتیجه‌ای جز تاثیرپذیری مطلق از دنیای مجازی و از صحنه راندن مردم نخواهد داشت. اصالت سواد به معنابخشی به زندگی مردم است و این، در دنیای امروز، دیگر نه از راه میراث شفاهی بلکه از راه رسانه‌های دیجیتال و از آن مهم‌تر و مانا‌تر از راه فرهنگ مکتوب منتقل می‌شود. به عبارتی، فرهنگ مکتوب است که میراث مکتوب را می‌سازد.

میراب‌زاده گفت: جالب است که در دنیا هنوز جلد هفته‌نامه تایم غوغای سیاسی و اجتماعی برپا می‌کند و هرساله یک نفر را به عنوان شخص سال انتخاب می‌کند که چشم رسانه‌های جهان را به خود معطوف می‌کند. مجلهٔ فوربز یکی از مشهور‌ترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان به شمار می‌آید و فهرست‌هائی که ارائه می‌دهد محل رجوع تمام کنشگران فرهنگی و سیاسی و اقتصادی است. اکونومیست، نشنال‌جئوگرافیک و صد‌ها مجله و روزنامه در جهان همچنان با تغییر کارکرد از رسانهٔ خبری به رسانهٔ تحلیلی مکمل فضای مجازی شده‌اند.

وی ادامه داد: کدام شاعر و نویسنده‌ای با انتشار کتاب مخالف است یا با مجلات مصاحبه نمی‌کند و برند شخصی و هویت فرهنگی خویش را صرفاً در فضای مجازی می‌جوید؟ چرا مدیران فرهنگی ما به طور مطلق یا صفر می‌اندیشیند یا صد؟ حالا هم انگار که در توسعهٔ رسانه‌های برخط و دیجیتال، از خود کشورهای صاحب و مولد این تکنولوژی می‌خواهند جلو بزنند و اصرار در قربانی‌کردن فرهنگ مکتوب در این راه دارند.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۸۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل گفت: امنیت روانی با انسجام و سلامت اجتماعی و توسعه ارتباط مستقیم دارد و ضروری است تا مولفه‌های بومی ارتقای امنیت روانی در استان اردبیل احصا شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، جلال آفاقی ظهر چهارشنبه در اولین جلسه کمیته امنیت روانی استان اردبیل اظهار کرد: نقدپذیری مسئولان لازمه احساس امنیت روانی شهروندان است و شایسته است تا با احصای مولفه‌های بومی ارتقای امنیت روانی شهروندان اردبیلی و راهکارهای بازتولید احساس امنیت ذهنی در استان کارها را به پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: امنیت با ماهیت روانی خود، از مقوله‌های حقوق عمومی است و توجه به صیانت از آن و شناسایی راهکارهای بازتولید در تمام ابعاد، از ضروریات است.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل با اشاره به برخی سوءاستفاده‌ها از بستر فضای مجازی در راستای ایجاد ناامنی روانی در جامعه با انتشار محتواهای کذب و مجرمانه، رصد و پایش مستمر فضای مجازی توسط دستگاه‌های ذیربط و واکنش سریع به هرگونه اعمال و رفتار مجرمانه فضای سایبری را خواستار شد.

آفاقی با تشریح مولفه‌های دیگری از موارد مخل امنیت روانی شهروندان مانند کارشکنی‌ها در امور مراجعین و سوءجریانات در ادارات، عدم دسترسی آسان مردم به مسئولان و وجود بسترهای فسادزا و سوءاستفاده از حقوق بیت‌المال، مسئولان بخش‌های مختلف را به نقدپذیری و تحمل شنیدن نظرات مخالف و ارتباط دوسویه تفاهم‌آمیز درجهت اصلاح امور فراخوانده، آن را لازمه احساس آرامش و امنیت روانی شهروندان دانست.

وی با اشاره به نقش کلیدی روابط‌عمومی‌های دستگاه‌ها در توسعه رضایتمندی مردم و حفظ امنیت روانی جامعه، بر ارتقای کارکرد روابط عمومی‌ها و جایگاه آن در مدیریت رسانه و اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی به موقع در جهت جلوگیری از ظهور و بروز شایعات تاکید کرد.

ضرورت تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها و عهدنامه کاربران فضای مجازی

در ادامه این جلسه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل نیز با تشریح ماهیت تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و قابلیت‌های فضای مجازی با تأکید بر استفاده حداکثری از فرصت‌ها واکنش سریع به هرگونه جرائم سایبری را ضروری خواند.

رضا قاسمیان با اشاره به حقوق متقابل مردم و مسئولان، امنیت روانی مدیران را در راستای تمرکز در تصمیم‌گیری و خدمت‌رسانی شایسته حائز اهمیت دانست و از اصحاب رسانه خواست؛ رسالت خطیر خود در عرصه حفظ امنیت روانی جامعه  را به نحو مؤثر و بیش از پیش ایفا کنند.

وی ضرورت تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها و عهدنامه کاربران فضای مجازی را یادآور شد و از اقدامات حوزه اجتماعی استانداری در این خصوص خبر داد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • دستگیری مدیر یک آرایشگاه زنانه به خاطر تبلیغ کودک‌همسری
  • واکنش فعالان فضای مجازی به ادعای بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی
  • بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • نظر هیات منصفه دادگاه مطبوعات درباره رویداد ۲۴ و مجله ناداستان 
  • هیئت منصفه دادگاه مطبوعات مدیرمسئول رویداد۲۴ را مجرم دانست
  • راه‌اندازی شورای فضای مجازی در استان بوشهر
  • وزیر ارشاد: به کنسرت رپ مجوز ندادیم
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر