Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد ـ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد از کاهش ۹۰ درصدی میزان بارندگی‌ها در یزد خبر داد و گفت: در سال آبی جاری تنها ۲.۹ میلی‌متر باران در یزد باریده است.

مهدی جوادیان زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه امسال نیز استان یزد شاهد ادامه روند خشکسالی بوده است، اظهار داشت: میزان بارش‌ها در استان یزد در سال آبی جاری تنها ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از کاهش ۹۰ درصدی برخوردار بوده و این به معنای استمرار خشکسالی در یزد است.

وی از یزد به عنوان کم‌بارش‌ترین استان کشور یاد کرد و بیان داشت: تغییر نوع بارش‌ها همچنین دخالت برخی عوامل انسانی سبب کاهش روان‌آب‌ها نیز شده است.

جوادیان زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر استان یزد از ۳ هزار و ۸۴۶ حلقه چاه، ۳۸۷ دهنه چشمه و ۲ هزار و ۶۳۰ رشته قنات به عنوان منابع آبی بهره‌مند است، افزود: از این منابع سالانه هزار و  میلیون مترمکعب برداشت انجام می‌شود.

برداشت سالانه ۸۳۳ میلیون مترمکعب آب تنها از طریق چاه‌های عمیق و نیمه عمیق

وی، بیشترین برداشت‌ها را مربوط به چاه‌های عمیق و نیمه عمیق دانست و عنوان کرد: از این طریق سالانه ۸۳۳ میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد با تاکید بر اینکه منابع آبی استان یزد اکنون در معرض تهدید قرار گرفته است، تصریح کرد: حفر و بهره‌برداری چاه‌های غیرمجاز همچنین آلوده کردن منابع آب، ذخیره سازی و برداشت غیرمجاز آب، توسعه کشت و مصرف بی‌رویه آب در حوزه کشاورزی و افزایش صنایع پرآب‌خواه و آلاینده از اصلی‌ترین عواملی است که منابع آب زیرزمینی استان یزد را تهدید می‌کند.

جوادیان زاده خاطرنشان کرد: متاسفانه میزان برداشت واقعی آب از منابع آب زیرزمینی با میزان برداشت مجازی که در مجوزها عنوان شده، متفاوت است و این نشان از برداشت غیرمجاز دارد که لازم است برای مقابله با آن ساز و کارهای جدی طراحی شود.

ایجاد فروچاله‌ها بر اثر برداشت بی‌رویه و غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی

وی یادآور شد: نمونه محرز این برداشت ‌های غیرمجاز در دشت یزد ـ اردکان اتفاق می‌افتد به نحوی که میزان واقعی برداشت از منابع این منطقه ۲۱۲ میلیون مترمکعب در سال است در حالی که پروانه های برداشت مجاز از چاه‌های کشاورزی در این دشت، عدد ۱۷۷ را نشان می دهد.

جوادیان زاده ادامه داد: در کویر ابرکوه نیز در سال گذشته میزان افت آب‌های زیرزمینی ۱۴۰ سانتیمتر بوده که این برداشت سبب نشست زمین و ایجاد فروچاله‌ها و از بین رفتن آبخوان‌ها شده است.

اجرای طرح احیا منابع آب زیرزمینی نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها

وی، یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی در حوزه کشاورزی را اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب اعلام کرد و افزود: در این راستا طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی در حال اجرا است.

جوادیان زاده خاطرنشان کرد: برای اجرای هرچه بهتر این طرح نیاز به همکاری و حمایت تمامی دستگاه‌های اجرایی در استان است.

وی همچنین تصریح کرد: در کنار اجرای همه راهکارها نظیر جلوگیری از حفر و بهره برداری از چاه‌های غیرمجاز و ... باید فرهنگ مصرف آب را نیز در میان مردم به ویژه کشاورزان تغییر دهیم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۹۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قاطع با کشت و زرع و برداشت آب غیرمجاز در بند بهرام سد ملاصدرا

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس گفت: با هر گونه کشت و زرع و برداشت آب در اراضی منابع ملی بند بهرام سد ملاصدرا در شهرستان اقلید به شدیدترین شکل ممکن برخورد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، ابراهیم ابراهیمی در جلسه هماهنگی رفع تصرف اراضی ملی سد ملاصدرا و پیشگیری از استقرار موتور پمپ‌های غیر مجاز با حضور مسؤولان قضائی و مدیران و معاونان شرکت آب منطقه‌ای فارس برگزار شد، اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای در سال گذشته توانست با تدابیر خاصی در مدیریت منابع آب به خصوص انسداد چاه‌های غیر مجاز قدم‌های مثبتی بردارد.

وی افزود: در این راستا انسداد تعداد ۲ هزار و ۷۸۹ حلقه چاه غیر مجاز صورت گرفت که اقدامی قابل تحسین است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس تاکید کرد: با هر گونه کشت و زرع و برداشت آب در اراضی منابع ملی بند بهرام سد ملاصدرا در شهرستان اقلید به شدیدترین شکل ممکن برخورد می‌شود.

در ادامه این نشست کرامت الله کریمی مزیدی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس با اشاره به اجرای عملیات رهاسازی اراضی منابع ملی بند بهرام سد ملاصدرا تصریح کرد: ادامه و استمرار تثبیت حاکمیت اراضی ملی و نیز حفظ و صیانت از منابع آب دولت جمهوری اسلامی ایران بر عهده همه ما است، لذا همه هم و غم خود را باید در حفاظت از این منابع به کار گیریم.

وی اضافه کرد: میانگین بارش استان فارس تا صبح امروز ۱۹۴ میلی متر بوده است که نسبت به میانگین بلند مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد کاهش نشان می‌دهد، لذا مدیریت منابع آب و برخورد با تخلفات آبی از اولویت‌های این شرکت است.

در ادامه همچنین شهرام منصوری فرماندار شهرستان اقلید در سخنانی از هر گونه اقدام و آمادگی برای برخورد با تخلفات حوزه آبی شهرستان بویژه اراضی ملی بند بهرام سد ملاصدرا از طریق طرح در شورای تأمین اعلام آمادگی کرد.

کد خبر 746685

دیگر خبرها

  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت
  • اُفت ۴۰ سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم
  • هشدار؛ جان زمین در خراسان‌شمالی مکیده می‌شود
  • ۲۴حلقه چاه غیرمجاز در دماوند مسدود شد
  • برخورد قاطع با کشت و زرع و برداشت آب غیرمجاز در بند بهرام سد ملاصدرا