Web Analytics Made Easy - Statcounter


اگرچه فهرست دریافت‌کنندگان ارز مبادله‌ای نسبت به گذشته آب رفته است، اما همچنان فاصله زیادی میان دو نرخ ارز رسمی و بازار آزاد وجود دارد و این تفاوت گاه از ۷۰۰تومان در هر دلار هم فراتر می‌رود.

به گزارش امتداد نیوز، اگرچه هنوز هم دولت به تعدادی از کالاها ارز مبادله‌ای تخصیص می‌دهد و راه را برای بهره‌مندی عده‌ای از واردکنندگان برای دریافت ارز مبادله‌ای باز گذاشته است؛ اما تفاوت قیمت اکنون به طرز معناداری میان نرخ دولتی و بازار آزاد وجود دارد و همین امر، رانت بسیاری را در اختیار آن دسته از افرادی قرار داده است که هنوز هم به این منابع دسترسی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته دولت طی یکی دو سال اخیر تلاش کرده تا شرایط را به گونه‌ای پیش برد که تعداد کالاهای مشمول دریافت ارز مبادله‌ای به شدت کاهش یابد و زمینه برای یکسان سازی نرخ ارز تا حدود زیادی فراهم شود، اما هنوز هم فهرست کالاهای دریافت کننده ارز مبادله‌ای وجود دارند و این یعنی رانت همچنان در ارز از سوی دولت توزیع می‌شود.

ارایه ارز مبادله‌ای اکنون به برخی از کالاها صورت می‌گیرد و با توجه به نوسانات نرخی که وجود دارد، فاصله نرخ مبادله‌ای و بازار آزاد آنقدر جذاب است که اکنون بسیاری از تولیدکنندگان را بر آن داشته تا با رایزنی با دولت و وزارتخانه‌های مربوطه، به نحوی نام خود را هم در فهرست کالاهای دریافت کننده ارز مبادله‌ای بگنجانند.

بر اساس آمار و اطلاعات رسمی، در برخی از روزهای دیماه، فاصله نرخ ارز مبادله ای و بازار آزاد به بیش از ۷۳۰ تومان هم رسیده که این در نوع خود جذابیت بالایی است. یعنی هر فرد دارنده یک دلار مبادله ای حداقل ۷۳۰ تومان نسبت به رقبای خود، از رانت برخوردار است و این مشکلی است که به نظر می رسد دولت باید به آن توجه کند. نکته حائز اهمیت آن است که واردکنندگان کالا با ارز مبادله ای، این روزها خیلی شاهد نظارت سفت و سخت دولت در بازار نیستند و بنابراین به راحتی می توانند کالاهای وارداتی با ارز مبادله ای را با همان نرخ ارز آزاد در بازار به فروش برسانند.

بر اساس اطلاعات دو منبع بانک مرکزی سامانه نظارت ارز سنا، روند افزایشی تفاوت بین دو نرخ ارز رسمی و نرخ بازار آزاد از ابتدای سال تا هفته دوم دیماه، در تاریخ سیزده دیماه به حداکثر خود رسیده به نحوی که تفاوت این دو نرخ ارز از ۲۰ درصد فراتر رفته و به رقم ۷۳۱ تومان در هر دلار آمریکا نزدیک شده است.

افزایش شکاف بین دو نرخ مذکور در حالی است که میانگین نرخ ارز اسمی از ابتدای سال تا ۱۳ دیماه معادل ۳۳۴۸.۴ تومان برای هر دلار آمریکا بوده که در مقایسه با رقم مشابه در بازه زمانی یکسان در سال ۹۵، از ۷.۶ درصد رشد برخوردار بوده است.

روز گذشته نیز نرخ دلار مبادله ای به ۳۶۴۶.۹ تومان رسیده است در حالیکه همین رقم در بازار آزاد ۴۳۸۹ تومان بوده است که نشان از ۷۴۲ تومان فاصله به طور میانگین بوده است. همچنین هر یورو روز گذشته با نرخ مبادله ای، ۴۴۴۶.۳ تومان بوده که در بازار آزاد به نرخ ۵۴۲۰ تومان فروخته شده است که این هم ۹۷۴ تومان تفاوت را نشان می‌دهد.

true برچسب ها : ارز مبادله ای بانک مرکزی ایران رانت اقتصادی نرخ ارز نظام بانکی ایران true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۹۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت‌های اسلامی به شریان اقتصادی دولت صهیونیستی آسیب وارد کنند

تمامی ملت‌های مسلمان و دولت‌های اسلامی برای پایان بخشیدن به این همه ظلم و جنایت بی‌سابقه به حداقل وظیفه انسانی و دینی خود عمل نموده و به هر نحو ممکن شریان اقتصادی دولت صهیونیستی را مورد فشار و آسیب قرار دهند.

به گزارش ایسنا، در پی جنایت فجیع رژیم صهیونیستی در بیمارستان الشفاء غزه سازمان بسیج اساتید کشور در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد.

این بیانیه به شرح زیر است:


بسم الله القاصم الجبارین
وَسَیَعلَمُ الَّذینَ ظَلَموا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبونَ


قریب شش ماه از توحش بی‌سابقه رژیم اشغالگر قدس و حامیان غربی آنها می‌گذرد و هر روز جهانیان با حقایق بیشتری از چهره واقعی تمدن لیبرال دمکراسی غربی آشنا می‌شوند که فاجعه انسانی و غیراخلاقی تعرض به زنان پناهنده در بیمارستان الشفاء، جلوه زشت‌تر و خبیثانه‌تری از ذات پلید استکبارجهانی و صهیونیزم بین‌الملل را در ویترین به نمایش گذاشت.

این جنایت جنگی از یک سو اوج رذالت و خباثت سران رژیم غاصب و حامیان آنها نسبت به همه قواعد و اصول انسانی را به تصویر کشیده و از سوی دیگر بی غیرتی و بی خاصیتی برخی از دولت‌های عربی_اسلامی و نیز مرگ تدریجی مراجع بین‌المللی حقوق بشری، حقوق زنان و کودکان، بهداشت و فرهنگ بشری را علنی ساخت.
البته این اولین جنایت جنگی و ضدحقوق بشری اشغالگران صهیونیست نبوده و از نخستین روز ننگین شکل‌گیری، این رژیم منحوس تا کنون  مرتکب ظلم‌های بی‌شماری شده است که هرگز از یاد و خاطره جهانیان پاک نخواهد شد، اما بدون تردید جنایت تعرض جنسی  به زنان شوهردار در معرض دید همسران و فرزندان آنان به عنوان نقطه تاریک و متعفن دیگری در سیاهه جنایات ضد بشری این رژیم و دول غربی ماندگار خواهد شد و وجدان‌های بیدار بشری پاسخی برای آن نخواهند یافت.
درهمین رابطه سازمان بسیج اساتید کشور، ضمن محکوم کردن این جنایت بی‌سابقه و اعلام آمادگی خود برای هرگونه کمک‌های انسانی و بشردوستانه به مردم مظلوم و مقتدر غزه، اعلام می‌دارد:
1) کلیه انسان‌های آزاده جهان بویژه فرهیختگان، اساتید و دانشجویان در اقصی نقاط عالم با تقبیح شدیدالحن این فاجعه غیرانسانی و اخلاقی که به حق باید آن را اوج رذالت نماینده لیبرال دموکراسی غربی قلمداد کرد سکوت خود را شکسته و به هر نحو ممکن واکنش محکومیت‌آمیز خویش را نشان دهند. 
۲) مجامع بین‌المللی، نهادهای حقوقی، شورای امنیت سازمان ملل و دیوان بین‌المللی کیفری، همه دولت‌ها و ملت‌ها با قاطعیت و فوریت از ادامه جنایات دولت اشغالگر قدس علیه مردم مظلوم فلسطین جلوگیری نموده و برای ممانعت از ددمنشی رژیم صهیونیستی در سراسر جهان مرتکبین جنایات غزه را تا محاکمه و مجازات نهایی تحت تعقیب کیفری قرار دهند. 
۳) تمامی ملت‌های مسلمان و دولت‌های اسلامی برای پایان بخشیدن به این همه ظلم و جنایت بی سابقه به حداقل وظیفه انسانی و دینی خود عمل نموده و به هر نحو ممکن شریان اقتصادی دولت صهیونیستی را مورد فشار و آسیب قرار دهند.
۴) از رهبران جبهه مقاومت و گروه‌های جهادی بویژه حماس، جهاد اسلامی، حزب الله لبنان، انصارالله یمن و مقاومت عراق انتظار می رود با واکنش به موقع و انتقام سخت، موجبات تسکین قلوب مجروح مسلمانان را فراهم سازند. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • ایلان ماسک، FREN، Doge، میم کوین ها، و داستان همیشگی
  • دولت‌های اسلامی به شریان اقتصادی دولت صهیونیستی آسیب وارد کنند
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)
  • امکان انحلال اپراتور دولتی حمل و نقل ریلی آلمان به دلیل ضرر و زیان
  • سامانه نظارت بر قراردادها و دعاوی دولتی راه‌اندازی می‌شود/ بخشی از مشکلات اقتصادی بدلیل فاصله گرفتن از قانون اساسی است
  • امکان بهره‌گیری از وام‌های بلمبارد برای ترید در بازارهای فیوچرز
  • اختلاف قیمت دولتی و بازار آزاد میوه در کردستان
  • صفر تا صد خرید لاستیک دولتی در ۱۴۰۳ + مدارک و شرایط دریافت
  • فروش بیش‌ از ۱۱۰ هزار قطعه انواع سکه در ۹ حراج مرکز مبادله+ فیلم
  • سهم قابل توجه نهاد‌های شبه دولتی در بازار داروی کشور