Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر شاهین مهنا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیماری های غیرواگیر از جمله مشکلات مزمن تنفسی در شرایط کنونی از مهمترین علل تهدید کننده حیات انسان هاست.
وی افزود: عمده ترین بیماری های مزمن تنفسی شامل آسم، انسداد مزمن ریه و آلرژی های تنفسی امروزه در جامعه قابل مشاهده است.
وی گفت: مصرف مواد مخدر، دخانیات، آلودگی هوای داخل و خارج از خانه، استفاده از مواد آلرژی زا و خطرات و آسیب های شغلی از مهمترین عوامل شکل گیری بیماری های مزمن تنفسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناس بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: مصرف موادمخدر (تریاک و حشیش) و دخانیات از جمله قلیان و سیگار به ویژه در جنوب سیستان و بلوچستان روند افزایش بیماری های تنفسی را شدت داده است.
دکتر مهنا افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته هفت تا 10 درصد از جمعیت یک میلیون و 620 هزار و 518 نفری زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سیستان و بلوچستان علائم بیماری های مزمن تنفسی را دارند.
وی اظهار داشت: همچنین حدود هفت درصد علت مرگ و میرها در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیماری های مزمن تنفسی است.
وی گفت: بررسی ها نشان می دهد سن مصرف قلیان در سیستان و بلوچستان پایین آمده و علاقه مندی زنان به آن افزایش یافته به طوری که در جنوب استان به شدت روند مصرف قلیان در بانوان در حال ازیاد است.
کارشناس بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی با تشریح بیماری های مزمن تنفسی بیان کرد: آسم یک مساله بهداشتی برای تمام جوامع بحساب می آید و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از 300 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند که آلودگی هوا، مصرف دخانیات، برخورد با هوای سرد و غیره می تواند این بیماری را تشدید کند.
مهنا افزود: بیماری انسداد مزمن ریه را می توان مرتبط ترین ناخوشی ریوی ناشی از مصرف سیگار دانست، متاسفانه افرادی که به صورت غیر مستقیم و تنها به دلیل مجاورت با فرد سیگاری نیز با این ماده سمی ارتباط دارند به همان میزان افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
به گفته رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران، سالانه 10 میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار در دنیا فوت می کنند که بین 80 تا 90 درصد آنان از کشورهای در حال توسعه مانند ایران هستند.
دکتر مصطفی معین با اشاره به اینکه استعمال سیگار در ایران به سرعت رو به افزایش است، اظهار داشت: متاسفانه تمایل زنان ایرانی به استعمال سیگار و قلیان بیشتر شده است که این روند سلامت و تندرستی افراد را به مخاطره جدی می اندازد.
وی گفت: بیماری مزمن تنفسی از لحاظ مرگ و میر در سال 1999 میلادی در رتبه ششم قرار داشت و پیش بینی می شد که در 2020 به رتبه سوم برسد که در سال 2017 به رتبه سوم رسید و این موضوع نشان دهنده رشد خیلی سریع این بیماری است.
معین بیان کرد: سالانه 4.6 میلیون نفر بر اثر بیماری های مزمن تنفسی در دنیا فوت می کنند که این آمار رو به افزایش است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارند.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۲۹۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه‌بودن شرط درمان رایگان کودکان زیر هفت سال

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، سیدکاظم رضوی، با اشاره به طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال گفت: کلیه بیمارستان‌های دولتی، کلینیک‌های دولتی و مراکز بهداشتی تابعه دانشگاه علوم پزشکی و پزشکان عمومی و تخصصی در واحدهای تابع دانشگاه علوم پزشکی مکلف هستند پذیرش، بستری، اعمال جراحی، اقدامات تشخیصی– درمانی و ترخیص کودکان زیر هفت سال بیمه‌شده را به صورت رایگان انجام دهند.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی جزو اولین دانشگاه‌ها در کشور است که این طرح را اجرا می‌کند بنابراین ممکن است اختلالاتی وجود داشته باشد که بیشتر مرتبط با زیرساخت‌ها و سامانه‌های بیمه‌ای است بنابراین وجود اختلال به معنای اجرا نشدن طرح نیست و دانشگاه علوم پزشکی آنچه را که بر عهده داشته به اجرا درآورده است و بیمه‌ها هم نیز باید در این زمینه پویاتر شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه بیمه بودن کودکان زیر هفت سال شرط برخورداری از خدمات رایگان درمان در این طرح است، افزود: این طرح یارانه سلامتی است که دولت برای کودکان ایرانی زیر هفت سال در نظر گرفته است و اتباع را شامل نمی‌شود و تمام کودکان بیمه‌شده تأمین اجتماعی، سلامت، نیروهای مسلح از این طرح برخوردار می‌شوند.

وی افزود: زیرساخت‌های بیمه سلامت از بین بیمه‌های ارائه شده، برای خدمات درمانی رایگان بستری و سرپایی آماده است و این بیمه بیشترین همکاری را در این زمینه با دانشگاه علوم پزشکی دارد اما در خصوص بیمه تأمین اجتماعی که 70 درصد بیمه‌شدگان را شامل می‌شود هنوز زیر ساخت‌های آنها به زیرساخت‌های دانشگاه علوم پزشکی متصل نیست و یک سری کارها باید به صورت دستی توسط بیمه‌شدگان انجام گیرد.

رضوی یاداور شد: شهروندان مدنظر داشته باشند که چون این طرح در ابتدای کار است ممکن است مواردی پیش بیاید که از پیش‌بینی خارج است با این حال چنانچه مشکلی در این زمینه به وجود آمد مدیران بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها تابعه دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه پاسخگو خواهند بود.

خبرنگار: علیرضا شفیعی

انتهای خبر/

کد خبر: 1229895 برچسب‌ها استان یزد روانشناسی کودک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کادر درمان

دیگر خبرها

  • (تصاویر) تجمع دانشجویان خارجی دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران
  • بیمه‌بودن شرط درمان رایگان کودکان زیر هفت سال
  • عوامل شیوع بیماری آسم و راهکارهای درمان
  • شناسایی حدودسه هزار و ۸۰۰ بیمار خاص و صعب‌العلاج
  • تاثیر تغییرات هوایی بر بیماری‌های عفونی / افزایش انگل‌های روده‌ای با مصرف آب غیربهداشتی
  • دریافت قند برای بدن امری حیاتی است
  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • رایگان شدن هزینه‌های درمانی کودکان زیر ۷ سال
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان، از امروز
  • بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از علایم تنفسی آسم رنج می‌برند/ هزینه ۳۰ میلیون تومانی درمان هر بیمار در سال