Web Analytics Made Easy - Statcounter

زاهدان- ایرنا- کارشناس بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: مصرف مواد مخدر و دخانیات مهمترین علل بیماری های مزمن تنفسی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در سیستان و بلوچستان است.

دکتر شاهین مهنا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیماری های غیرواگیر از جمله مشکلات مزمن تنفسی در شرایط کنونی از مهمترین علل تهدید کننده حیات انسان هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: عمده ترین بیماری های مزمن تنفسی شامل آسم، انسداد مزمن ریه و آلرژی های تنفسی امروزه در جامعه قابل مشاهده است.
وی گفت: مصرف مواد مخدر، دخانیات، آلودگی هوای داخل و خارج از خانه، استفاده از مواد آلرژی زا و خطرات و آسیب های شغلی از مهمترین عوامل شکل گیری بیماری های مزمن تنفسی است.
کارشناس بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: مصرف موادمخدر (تریاک و حشیش) و دخانیات از جمله قلیان و سیگار به ویژه در جنوب سیستان و بلوچستان روند افزایش بیماری های تنفسی را شدت داده است.
دکتر مهنا افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته هفت تا 10 درصد از جمعیت یک میلیون و 620 هزار و 518 نفری زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سیستان و بلوچستان علائم بیماری های مزمن تنفسی را دارند.
وی اظهار داشت: همچنین حدود هفت درصد علت مرگ و میرها در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیماری های مزمن تنفسی است.
وی گفت: بررسی ها نشان می دهد سن مصرف قلیان در سیستان و بلوچستان پایین آمده و علاقه مندی زنان به آن افزایش یافته به طوری که در جنوب استان به شدت روند مصرف قلیان در بانوان در حال ازیاد است.
کارشناس بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی با تشریح بیماری های مزمن تنفسی بیان کرد: آسم یک مساله بهداشتی برای تمام جوامع بحساب می آید و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از 300 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند که آلودگی هوا، مصرف دخانیات، برخورد با هوای سرد و غیره می تواند این بیماری را تشدید کند.
مهنا افزود: بیماری انسداد مزمن ریه را می توان مرتبط ترین ناخوشی ریوی ناشی از مصرف سیگار دانست، متاسفانه افرادی که به صورت غیر مستقیم و تنها به دلیل مجاورت با فرد سیگاری نیز با این ماده سمی ارتباط دارند به همان میزان افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
به گفته رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران، سالانه 10 میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار در دنیا فوت می کنند که بین 80 تا 90 درصد آنان از کشورهای در حال توسعه مانند ایران هستند.
دکتر مصطفی معین با اشاره به اینکه استعمال سیگار در ایران به سرعت رو به افزایش است، اظهار داشت: متاسفانه تمایل زنان ایرانی به استعمال سیگار و قلیان بیشتر شده است که این روند سلامت و تندرستی افراد را به مخاطره جدی می اندازد.
وی گفت: بیماری مزمن تنفسی از لحاظ مرگ و میر در سال 1999 میلادی در رتبه ششم قرار داشت و پیش بینی می شد که در 2020 به رتبه سوم برسد که در سال 2017 به رتبه سوم رسید و این موضوع نشان دهنده رشد خیلی سریع این بیماری است.
معین بیان کرد: سالانه 4.6 میلیون نفر بر اثر بیماری های مزمن تنفسی در دنیا فوت می کنند که این آمار رو به افزایش است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارند.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۰۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیش از ۳۵ هزارزایمان در هرمزگان در سال گذشته

ایسنا/هرمزگان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گفت: در سال ۱۴۰۲ در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ۳۵ هزار و ۵۱۴ مورد زایمان ثبت شده است.

منوچهر کمالی اظهار کرد: در سال گذشته در استان تعداد ۳۵ هزار و ۵۱۴ زایمان به ثبت رسیده است، که از این تعداد زایمان ها ۱۸ هزار و  ۴۸۹ زایمان طبیعی و تعداد ۱۶ هزار و ۵۹۷ زایمان سزارین واز بین ۳۵ هزارو ۷۵۰ موالید زنده حاصل زایمان ها تعداد ۱۸ هزار و ۳۳۷ نوزاد پسر و تعداد ۱۷ هزار و ۴۱۳ نوزاد دختر به ثبت رسیده است.

وی با اشاره بر طرح ملی جوانی جمعیت برای آینده کشور و اهمیت آن افزود: در محدوه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نسبت به سال گذشته شاهد افزایش نرخ باروری هستیم.

معاون درمان دانشگاه با تاکید بر نهادینه شدن زایمان طبیعی به جای زایمان به روش سزارین، بیان کرد: امن‌ترین روش زایمان، زایمان طبیعی محسوب می‌شود و لازم است تا فرهنگ سازی مناسب دربین بانوان و خانواده ها صورت گیرد.

کمالی با اشاره به اینکه ۷۴ اتاق خصوصی زایمان(LDR) در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه فعال است، ادامه داد: تعداد ماماهای شاغل در بیمارستان های دارای بلوک زایمانی ۴۸۲ نفر ومتخصص زنان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز ۸۱ نفرهستند.

وی در پایان گفت: ماماها نقش مهمی در نظام سلامت، کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان، کاهش سقط عمومی جنین، کاهش عوارض ناشی از بارداری و زایمان و ترویج زایمان طبیعی دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مسمومیت پنج نفر با گاز مونوکسیدکربن در اردبیل
  • دانشکده داروسازی در کردستان تاسیس می‌شود
  • کشف ۱۳ تن موادغذایی غیر بهداشتی در نیشابور
  • مکملی که ریه‌هایتان را تقویت می‌کند
  • خیرین سلامت؛ مهمترین عامل تحقّق شعار سال ۱۴۰۳ در حوزه سلامت
  • ملک‌زاده ماندنی شد
  • بهرمندی ۱۵۰ هزار نفر از مراکز سلامت محور گیلان
  • شهروندان گوشت را فقط از مراکز عرضه مجاز تهیه کنند
  • ارائه خدمت به ۱۵۰ هزار نفر در مراکز سلامت‌محور گیلان در طرح سلامت نوروزی
  • ثبت بیش از ۳۵ هزارزایمان در هرمزگان در سال گذشته