Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: رییس مجلس ترکیه از پایان مسالمت آمیز ناآرامی های ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: در چند دفعه اخیر نیز شاهد بودیم که اعتراضاتی در ایران انجام شد ولی سخنان رئیس جمهور ایران در این زمینه مثبت بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، اسماعیل قهرمان رئیس مجلس ترکیه در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: شورای امنیت قطعنامه ای در مورد مسئله فلسطین صادر کرد ولی توسط آمریکا وتو شد که این موضوع نشان داد شورای امنیت سازمان ملل نمی تواند آلام جهانی را التیام بخشد و باید در ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد تجدیدنظر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در مجمع عمومی سازمان ملل مصوبه ای وضع شد که نشان داد جهان بزرگ تر از چند کشور شورای امنیت است همچنین ادیان ابراهیمی نیز اقدام آمریکا در انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

قهرمان با اشاره به اوضاع مسلمانان روهینگیایی تاکید کرد: این مساله نیز بحرانی است و ترکیه وضعیت را پایش می کند و در این زمینه طرح ابتکاری ترکیه در سازمان ملل مورد بحث قرار گرفت و مسلمانان باید به سرزمین اصلی خود میانمار بازگردند که توافقی نیز بین بنگلادش و میانمار انجام شده است.

رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه سازمان های امدادرسانی و هلال احمر ترکیه از روهینگیایی های آواره حمایت می کنند و برای حل مشکل به دنبال چاره می گردند، ادامه داد: اقدامات کره شمالی نیز بسیار مهم است زیرا بدون توجه به قطعنامه ها و تحریم ها همچنان به آزمایش های هسته ای ادامه می دهد.

وی با تاکید بر این نکته که ترکیه مسائل بشردوستانه را به عنوان اساس سیاست خارجه خود قرار داده است، عنوان کرد: سه و نیم میلیون آواره سوری را ترکیه مورد پناه خود قرار داد تا آلام مردم سوریه التیام یابد و سیاست ما همواره درهای باز در خصوص مردم سوریه بوده است.


رییس مجلس ترکیه با بیان اینکه اردوغان با حمایت رؤسای جمهور ایران و روسیه از وحدت و ثبات سیاسی در عراق حمایت کرده است که این موضوع برای جهان نیز مهم است، افزود: ملت عراق توانسته در جنگ علیه داعش موفق شود و امیدواریم این کشور به صلح دائمی برسد و ترکیه نیز کمک های خود را به عراق ادامه می دهد.

وی اعلام کرد: ترکیه طرح های ابتکاری را برای صلح آماده کرده است و رئیس جمهور ترکیه با توجه به مسئولیتی که در سازمان همکاری اسلامی دارند، جلساتی را در خصوص میانجیگری بین کشورها برگزار کرده است، گفت: ترکیه به دنبال این است برای مقابله با بحران ظرفیت سازی کند.

رئیس مجلس ترکیه مسئله قبرس شمالی و قره باغ را هم از مسایلی دانست که مسلمانان باید به آن توجه کنند و یادآور شد: مردم قبرس شمالی این منطقه مورد تبعیض قرار گرفته اند و باید تلاش کرد تا صلح پایدار در جزیره قبرس ایجاد شود و باید از مسلمانان ترک تبار در قبرس حمایت شود از سویی دیگر هم با وجود همه تنش هایی که در منطقه وجود دارد اما نباید فراموش کنیم که اولویت همه کشورهای اسلامی فلسطین است و باید به آرمان فلسطین توجه داشته باشیم.


وی تنها کسی بود در این کنفرانس که به ناآرامی های اخیر ایران اشاره کرد و گفت: در چند دفعه اخیر نیز شاهد بودیم که اعتراضاتی در ایران انجام شد ولی سخنان رئیس جمهور ایران در این زمینه مثبت بود و خوشحالیم این اعتراضات به صورت مسالمت آمیزی پایان یافت.

رئیس مجلس ترکیه در پایان تاکید کرد: باید برای متوقف کردن اقدامات تروریست ها کشورها باید با یکدیگر همکاری کنند و برای مقابل با داعش و پ.ک.ک نیاز به همکاری کشورها با یکدیگر وجود دارد و همچنین باید تلاش کنیم تا اسلام هراسی در جهان پایان یابد.

پایان پیام/281

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۰۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشور‌ها درباره حمله سپاه به اسرائیل در شورای امنیت چه گفتند؟

آفتاب‌‌نیوز :

نشست اضطراری شورای امنیت که با اسم «وضعیت خاورمیانه» برای بررسی اقدام تنبیهی شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل و به درخواست این رژیم تشکیل شده بود بدون صدور هیچ بیانیه و قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد.

در ابتدای این نشست پس از سخنان آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، سفیر و نماینده گویان در شورای امنیت سازمان ملل متحد بعنوان نخستین سخنران عضو شورای امنیت سازمان ملل در این نشست گفت: نه جهان و نه خاورمیانه «نمی توانند جنگ دیگری را تحمل کنند» و مطمئناً غیرنظامیان بازهم باید هزینه یک درگیری دیگر را بپردازند و "خشونت باعث خشونت می‌شود. "

سفیر و نماینده سیرالئون در سازمان ملل نیز به «مسیر خطرناکی» که اکنون منطقه خاورمیانه با آن مواجه است، که بسیار فراتر از مرز‌های منطقه را به خطر می‌اندازد اشاره کرد. او "حملات تلافی جویانه" را که مطابق با حقوق بین الملل حقوق بشر نیست، محکوم کرد.

نماینده سیرالئون خشونت را رد کرد و از تعهدات تازه برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات حمایت کرد. این کشور خواستار استفاده کامل از دفاتر دبیرکل سازمان ملل برای کاهش تنش است.

سفیر و نماینده اسلوونی در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت در سخنانی از تشدید تنش‌های اخیر ابراز تاسف کرد و یادآور شد که همه کشور‌های عضو سازمان ملل متحد در قبال حقوق بین‌الملل حقوق بشر و ترویج صلح تعهدات یکسانی دارند.

سفیر اسلوونی تصریح کرد: اعضای سازمان ملل باید از اقدامات تلافی جویانه بعدی خودداری کنند. از همه طرف‌ها می‌خواهیم به‌جای حملات تلافی‌جویانه از گفتگو و دیپلماسی استفاده کنند.

نماینده اسلوونی در سازمان ملل گفت: ما این سطح از بالا رفتن تنش‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهیم و از بازیگران منطقه می‌خواهیم حداکثر خویشتنداری را از خود نشان دهند. ما قویا حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل را محکوم می‌کنیم. این تنش‌ها می‌تواند جنگ را به ابعاد غیرقابل پیش‌بینی بکشاند.

رابرت وود معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در این نشست گفت: ایالات متحده به دنبال تشدید تنش نیست. اقدامات ما کاملاً جنبه دفاعی داشت.

معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد: سازمان ملل موظف است که اقدامات ایران را بی پاسخ نگذارد. آمریکا اقدامات بیشتری را برای پاسخگو ساختن ایران در سازمان ملل بررسی خواهد کرد و ایران مسئول هر اقدام بعدی خواهد بود.

معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل درباره عملیات وعده صادق ایران علیه اسرائیل گفت: این عملیات تهدیدی برای اسرائیل و کشور‌هایی مثل اردن و عراق بود. حمله ایران برخلاف صلح بین‌المللی بود. از ایران و متحدانش می‌خواهیم حملات بیشتری انجام ندهند. در روز‌های آتی اقدام‌هایی را برای پاسخگوکردن ایران انجام می‌دهد.

او گفت: ایران بیش از ۳۰۰ ماده منفجره به اسرائیل شلیک کرد و آشکارا از تعهدات حقوقی شانه خالی می‌کند و این اتفاق و عملیات تهدیدی برای اسرائیل و سایر کشور‌ها بود.

این دیپلمات آمریکایی در حالیکه واشنگتن مانع صدور بیانیه محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه از سوی شورای امنیت شد، افزود که محکومیت صریح ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل مورد نیاز است.

این مقام آمریکایی در ادامه ادعا‌های آمریکا ادامه داد: ایرانی‌ها با مسلح‌کردن حزب‌الله ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت هستند. ایران به روسیه پهپاد داده و قوانین بین‌المللی را نقض کرده. ایران برخی شناور‌ها را در خلیج‌فارس توقیف کرده است. ایرانی‌ها حملۀ هفتم اکتبر را محکوم نکردند.

معاون نمایندگی فرانسه در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت همسو با آمریکا گفت: حمله بی‌سابقه ایران را محکوم می‌کنیم و از شورای امنیت می‌خواهیم برای برقراری آرامش در منطقه تلاش کند.

این دیپلمات فرانسوی در یک تناقض گویی آشکار از سویی از این گفت که از بالا رفتن تنش‌ها باید جلوگیری کنیم و از سوی دیگر اعلام کرد که بر دفاع از اسرائیل تاکید می‌کنیم.

نماینده فرانسه در سازمان ملل گفت: ما خواستار حفظ امنیت اسرائیل و شرکایمان در منطقه هستیم.

 نماینده ژاپن در سازمان ملل نیز گفت: ما نگران عواقب حمله ایران به اسرائیل هستیم، زیرا همه را در معرض خطر قرار می‌دهد. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که تشدید تنش‌ها را محکوم کنند و حداکثر خویشتن‌داری را اعمال کنند

معاون نمایندگی الجزایر در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت گفت: اقدام اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران خودسرانه بود. اسرائیل کاری کرد که اوضاع منطقه به اینجا برسد

نماینده الجزایر در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره پاسخ ایران به اسرائیل گفت: نسبت به سیاست دوگانه (آمریکا) هشدار می‌دهیم. سیاست‌ها باید برای همه یکسان باشد. نمی‌شود اول به خاک یک کشور حمله شود و با آرامش برخورد کنیم و وقتی پاسخ دادند نوع دیگر رفتار کنیم.

او تصریح کرد: ما بر سر دوراهی قرار داریم، یا باید قوانین بین المللی را رعایت کنیم یا وارد هرج و مرج شویم. هرگونه حمله به رفح کاملا غیرقابل قبول است و باید از آن اجتناب کرد.

معاون نمایندگی الجزایر در سازمان ملل ادامه داد: صلح و امنیت با توانمند ساختن مردم فلسطین برای استفاده از حقوق خود حاصل می‌شود. خاورمیانه شرایط حساسی را پشت سر می‌گذارد که همه را ملزم به پیروی از قوانین بین المللی می‌کند.

باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در نشست اضطراری شورای امنیت مدعی شد: ایران نقش بی‌ثبات‌ساز در منطقه دارد. حمله شب گذشته اولین حمله مستقیم ایران به خاک اسرائیل بود. نیت ایران ایجاد آشوب در منطقه است.

سفیر انگلیس در سازمان ملل ادامه داد: حمله بی‌مورد ایران به اسرائیل که جان هزاران نفر را تهدید کرد، محکوم می‌کنیم.

نماینده انگلیس که همراه با آمریکا و فرانسه هنگام حمله اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق سوریه از صدور بیانیه محکومیت تل آویو جلوگیری کرده بود، گفت: لندن از امنیت اسرائیل دفاع می‌کند. ما طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنیم.

نماینده کره‌جنوبی در سازمان ملل نیز در این نشست درباره گسترش تنش‌ها در منطقه هشدار داد و گفت: حمله دیروز ایران باعث نگرانی شد و ما این حمله را محکوم می‌کنیم

نماینده کره جنوبی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره پاسخ ایران به حمله اسرائیل گفت: وقتی اسرائیل به ساختمان ایران حمله کرد ما هشدار دادیم. این حمله را محکوم می‌کنیم. آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز به خطر افتاده است. این قابل قبول نیست.

روسیه: شاهد «نمایش ریاکاری و استاندارد‌های دوگانه» در شورای امنیت سازمان ملل هستیم

 واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در نشست اضطراری شورای امنیت گفت: دبیرکل سازمان ملل حمله ایران را بلافاصله محکوم کرد، اما در مورد حمله اسرائیل به کنسولگری ایران چنین واکنشی نداشت. این رویکرد درست نیست.

سفیر روسیه در سازمان ملل افزود: ما در نشست شورای امنیت هشدار دادیم که اقدام اسرائیل باید صراحتا محکوم شود، اما به آن توجهی نشد. ما پیشنهاد پیش‌نویس برای یک بیانیه، اما آمریکا، انگلیس و فرانسه از پذیرش اصول قوانین بین‌المللی خودداری کردند و آن را نپذیرفتند.

او تصریح کرد: کشور‌های غربی از جمله فرانسه، انگلیس و آمریکا از حمایت از بیانیه‌ای در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در اول آوریل خودداری کردند و اکنون ایران را محکوم می‌کنند و این «ریاکاری آن‌ها را» نشان می‌دهد.

سفیر روسیه گفت: «نتیجه اکنون برای همه روشن است. شما به خوبی می‌دانید که حمله به یک مرکز دیپلماتیک اقدامی جنگ طلبانه بر اساس قوانین بین‌المللی است و اگر یک نمایندگی غربی مورد حمله قرار می‌گرفت، بلافاصله شما انتقام‌جویانه واکنش نشان می‌دادید.»

نماینده روسیه ادامه داد: این رویکرد به این دلیل است که برای شما، هر امری که به نمایندگی غربی و شهروندان غربی مربوط می‌شود مقدس است و باید از آن محافظت شود. اما وقتی صحبت از حق سایر کشورها، از جمله حق دفاع از خود در مورد اتباعشان می‌شود، موضوع متفاوت است. اگر کنسولگری یا سفارت کشور غربی هدف قرار می‌گرفت بلافاصله همین کشور‌ها آن را محکوم می‌کردند و خواستار تنبیه متجاوز می‌شدند، اما وقتی پای کشور‌های دیگر وسط می‌آیند و آن‌ها می‌خواهند از حق دفاع از خود استفاده کنند غربی‌ها استانداردِ دوگانه خود را به نمایش می‌گذارند. 

نماینده روسیه در شورای امنیت تاکید کرد: ما زمانی که آمریکا سردار قاسم سلیمانی را مورد حمله قرار داد اخطار دادیم که اقدامات آمریکا منطقه را بی‌ثبات خواهد کرد. امروز در شورای امنیت، آنچه ما شاهد آن هستیم، نمایش ریاکاری و استاندارد دوگانه است که تماشای آن شرم آور است.

نماینده چین: اقدام ایران در پاسخ به حمله در دمشق بود

معاون نماینده چین در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت نیز گفت: وز اول آوریل نمایندگی ایران در سوریه هدف قرار گرفت و موجب تلفات زیادی برای ایران شد و این اقدام نقض منشور سازمان ملل و همچنین نقض حاکمیت سوریه بود.

این دیپلمات کشور چین با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی گفت: از اقدام ایران ابراز نگرانی عمیق می‌کنیم، ولی ایران تاکید کرده که این اقدام تلافی‌جویانه بوده و پایان یافته است. ما خواستار خویشتنداری طرف‌ها و اجتناب از تنش بیشتر در منطقه هستنم.

او در عین حال گفت: اگر بحران غزه مهار نشود، این بحران به تنش بیشتر منجر خواهد شد و از این رو خواستار اجرای فوری قطعنامه اخیر شورای امنیت برای آتش بس فوری در غزه هستیم.

خشم نماینده اسرائیل و فرافکنی‌های او 

نوبت که به «گیلعاد اردان» سفیر و نماینده اسرائیل در سازمان ملل در نشست شورای امنیت رسید، اعتراف کرد: حمله مستقیم ایران به اسرائیل در نوع خود اولین بود و در عین حال مدعی شد جهان پس از حمله ایران شاهد تنش بی‌سابقه‌ای است.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل که بسیار عصبانی بود، مدعی شد مقامات جمهوری اسلامی ایران تهدیدی برای صلح جهانی هستند و گفت: ایران شب گذشته با شلیک صد‌ها موشک و پهپاد بیش از ۷۰۰ تن مواد منفجره و بمب به سمت خاک اسرائیل شلیک کرده است.

‏سفیر اسرائیل مدعی شد که حمله ایران تهدیدی برای مسجد الاقصی و مسلمانان بود و همچون همیشه با انجام حرکاتی در جهت فضاسازی و تحت تاثیر قرار دادن جلسات شورای امنیت، ویدئویی از پرواز موشک‌های ایران بر فراز مسجد الاقصی نشان داد و صفحه نمایشگر خود را حتی به سمت سفیر ایران را گرفت.

‏او سپس با اشاره به حوادثی همچون آرامکوی عربستان، آرژانتین و توقیف کشتی مرتبط با خود در روز‌های اخیرو ناآرامی‌های ایران، ادعا‌های ضد ایرانی خود علیه جمهوری اسلامی را تکرار کرد و تهران را متهم به نقض قوانین بین المللی کرد در حالیکه خود این رژیم تنها در یک مورد، ۶ ماه است با بمباران مداوم غزه، تمام قوانین بین المللی را نقض و زیر پا گذاشته است.

‏سفیر رژیم اسرائیل مدعی شد: ‏ «امروز ماسک ایران افتاد. این کشور خود را به عنوان عامل بی‌ثباتی منطقه معرفی کرد. تنها راه مقابله، محکوم کردن ایران و مقابله با آن‌ها است».

‏این دیپلمات اسرائیلی در حالی که این رژیم مجهز به کلاهک‌های هسته‌ای است، پاسخ ایران را به موضوع هسته‌ای ایران مرتبط کرد و مدعی شد: «تصور کنید که ایران به سلاح هسته‌ای هم دست پیدا کند. همه می‌دانیم که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم است.»

سفیر اسرائیل در یک فرافکنی و جو سازی با طرح این ادعا که تصور کنید شب گذشته فرمان شلیک بمب‌اتمی داده می‌شد، خواستار وضع شدیدترین محکومیت و تحریم‌ها علیه ایران شد.

نماینده سوریه در سازمان ملل: اقدام ایران، دفاع مشروع از خود بود

«قصی الضحاک» سفیر و نماینده سوریه در سازمان ملل نیز در نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق سوریه گفت: کاری که ایران دیروز انجام داد اعمال صحیح حق دفاع از خود بود.

نماینده سوریه در سازمان ملل با تاکید بر اینکه ما خواستار توقف حضور غیرقانونی آمریکا در خاک سوریه و حمایت این کشور از سازمان‌های تروریستی هستیم، افزود: حوادث جاری در منطقه نتیجه طبیعی اقدامات متجاوزانه مکرر و نقض آشکار حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد است که مقامات اشغالگر اسرائیلی در خاک سوریه و کشور‌های دیگر مرتکب می‌شوند، رژیمی که از حمایت بی دریغی که آمریکا برای این رژیم فراهم کرده برخوردار است.

الضحاک گفت: سوریه به شورای امنیت، دبیرخانه بار‌ها و بار‌ها با ارسال نامه‌هایی نسبت به تشدید تنش‌ها در منطقه که مقامات صهیونیست در صدد سرپوش گذاشتن برای خاموش کردن این تشدید‌ها بودند، هشدار داده است. سوریه همچنین هشدار داده که رژیم صهیونیستی به دنبال توجیه برای ادامه کشتار دسته جمعی و اقدامات وحشیانه در حق مردم فلسطین است.

او اضافه کرد: زمان آن فرا رسیده است که کشور‌های غربی دست به اقدام جدی زده و در سیاست‌های مخرب خود در قبال منطقه و ملت‌های آن تجدید نظر کنند و بر ضرورت پایان یافتن حضور نظامی غیرقانونی نیرو‌های آمریکایی در خاک سوریه تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • رایزنی مقام های امنیتی روسیه و اسرائیل درباره تنش ها در منطقه
  • پایان بدون صدور قطعنامه؛ در جلسۀ شورای امنیت چه گذشت؟
  • پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه
  • در جلسه شورای امنیت چه گذشت؟
  • کشور‌ها درباره حمله سپاه به اسرائیل در شورای امنیت چه گفتند؟
  • پایان نشست شورای امنیت بدون صدور قطعنامه یا بیانیه
  • قدردانی امیرعبداللهیان از نقش سازنده مالت به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت
  • رئیس‌جمهور عراق: جنگ تنها مشکلات را عمیق‌تر می‌کند
  • لزوم ارایه راه‌حل برای معرفی تجدیدپذیرها به حوزه صنایع
  • ابهام در تعداد کودکان کار در تهران/ لزوم ایجاد سرپناه برای افراد آسیب دیده خشونت‌های خانوادگی