Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای اینکه یک خورشید و سیاره هایی مانند سیاره ما خلق گردند، میبایست نسلی از ستارگان ‏غول پیکر زندگی کنند و قبل از تولد سیارات جدید از بین روند، این چرخه نابودی تا خلقت مجدد ‏در حدود ۷ بیلیون سال بطول می انجامد.‏

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از لایو ساینس (livescience)، فیزیکدان مشهور انگلیسی، استیون هاوکینگ (Stephen Hawking)، در قسمت دوم از مجموعه سریالی "مکان های مورد علاقه" (Favorite ‎Places) که برنده جایزه مشهور امی شده است، به کشف سیارات زهره، خورشید و سایر سیارات در فضای لایتناهی می پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این قسمت سریالی، از نرم افزارهای گرافیکی قوی کامپیوتری (CGI)، بمنظور خلق جلوه های ویژه بصری استفاده شده است.

در این سریال خارق العاده، هاوکینگ با فضاپیمای پیشرفته خود، از زادگاهش در دورست (Dorset) واقع در انگلستان، به جستجو، کشف و درک موقعیت بشریت در جهان هستی، با عنوان " تئوری همه چیز " (theory of everything) و اینکه، چرا بنظر می رسد که قوانین فیزیک با هدف حمایت از زندگی بشریت در منظومه لایتناهی شمسی تنظیم گردیده اند، می پردازد.

هاوکینگ اذعان می نماید که، این اسرار بنیادی، مجموعه ایست که ما را در تلاش برای کشف جهان لایتناهی و ارایه نظریۀ همه چیز هدایت می نماید.

به نقل از لایو ساینس (livescience)، فیزیکدان مشهور انگلیسی، استیون هاوکینگ (Stephen Hawking)، در قسمت دوم از مجموعه سریالی "مکان های مورد علاقه" (Favorite ‎Places) که برنده جایزه مشهور امی شده است، به کشف سیارات زهره، خورشید و سایر سیارات در فضای لایتناهی می پردازد. 

در این قسمت سریالی، از نرم افزارهای گرافیکی قوی کامپیوتری (CGI)، بمنظور خلق جلوه های ویژه بصری استفاده شده است.

 

در این سریال خارق العاده، هاوکینگ با فضاپیمای پیشرفته خود، از زادگاهش در دورست (Dorset) واقع در انگلستان، به جستجو، کشف و درک موقعیت بشریت در جهان هستی، با عنوان " تئوری همه چیز " (theory of everything) و اینکه، چرا بنظر می رسد که قوانین فیزیک با هدف حمایت از زندگی بشریت در منظومه لایتناهی شمسی تنظیم گردیده اند، می پردازد.

هاوکینگ اذعان می نماید که، این اسرار بنیادی، مجموعه ایست که ما را در تلاش برای کشف جهان لایتناهی و ارایه نظریۀ همه چیز هدایت می نماید.

سفری یک طرفه

سفری که از زادگاه هاوکینگ شروع می شود، جاییکه در تابستان ها، به تحقیق درباره فسیل ها می پرداخت تا سفر به سیاره ونوس، که دارای جوی بسیار گرم می باشد و تحت تأثیر فشارهای مایعات فوق بحرانی است.

هاوکینگ اذعان می نماید که ونوس نمونه ای از گرمایش گازهای گلخانه ای می باشد، اتفاقی که ممکن است برای سیاره زمین متصور باشد، اگر گاز دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه ای در سطح اتمسفر به میزان بحرانی خود برسند.

مطابق با گزارشات آژانس فضایی ایالات متحده (NASA)، سیاره ونوس، سیاره ای بود که در حدود 4 بیلیون سال پیش وضع متعادلی داشت و حتی برروی سطح آن، آب وجود داشته است، اما در یک دوره گرمایشی، آب اقیانوس ها تبخیر گردید و دمای سطح آن به 864 درجه فارنهایت معادل با 462 درجه سانتیگراد رسید و تحت فشار شدیدی قرار گرفت.

ستارگان متولد شده اند

سفر خارق العاده هاوکینگ به زودی او را به سطح خورشید می رساند، جاییکه در آن، بینندگان از طریق خورشید شبیه سازی شده، ضربان قلب این سیاره حیات بخش را که از همجوشی هسته ای حاصل می گردد، خواهند شنید. بعد از آن، مسافران، به فضای عمیق منظومه شمسی سفر خواهند کرد تا شاهد تولد یک ستاره بر اساس تصاویری باشند که توسط تلسکوپ هابل در سال 1990 ثبت و ذخیره گردید.

هاوکینگ اذعان می کند که مواد خام برای این تولد و خلقت، از بقایای ستاره های باستانی غول پیکر نشأت می گیرند. درواقع، برای اینکه یک خورشید و سیاره هایی مانند سیاره ما خلق گردند، میبایست نسلی از ستارگان غول پیکر زندگی کنند و قبل از تولد سیارات جدید از بین روند، این چرخه نابودی تا خلقت مجدد در حدود 7 بیلیون سال بطول می انجامد.

او بیان کرد که خورشید و جهان ما به ترتیب، 4.5 و 13.7 بیلیون سال سن دارند و این نشان می دهد که تولد و خلقت مجدد سیارات در یک لحظه صورت نمی پذیرد و نیازمند زمان شکل گیری می باشد، همانطور که خلقت یک انسان در یک لحظه صورت نمی پذیرد.

هاوکینگ، پروژه ای جدید با نام "رسوخ به ستاره" پشتیبانی می نماید که هدف آن، استفاده از فضاپیما های جدید در ابعاد نانو می باشد که دارای سرعتی برابر با 100 میلیون مایل در ساعت، معادل 160 میلیون کیلومتر در ساعت می باشند و برای کشف نقاط دور از دسترس جهان کاربرد خواهند داشت.

اولین مقصد برنامه ریزی شده برای این فضاپیمای بسیار کوچک، آخرین مکان مورد علاقه هاوکینگ، با نام پروکسیما سانتاوری (Proxima Centauri) می باشد که ستاره ای در سیستم آلفا سنتاوری (Alpha Centauri) بحساب می آید.

انتهای پیام/ط

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۰۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دومین ماه کامل فصل بهار در سال ۲۰۲۴ در نیمکره شمالی زمین طلوع کرد و در سراسر جهان تصاویری از آن ثبت و منتشر شد که در اینجا گلچینی از بهترین و تاثیرگذارترین تصاویر ماه صورتی کامل از ایالات متحده و همچنین فرانسه، بریتانیا و هند را می‌توانید مشاهده کنید.

به گزارش ایسنا، نام «ماه صورتی» به این معنا نیست که قمر زمین در چنین روزی رنگ صورتی به خود می‌گیرد بلکه به این دلیل است که رنگ گل‌های بهاری که در این زمان از سال شکوفا می‌شوند، صورتی است. مانند تمام ماه‌های کامل، «ماه صورتی» نیز در تمام طول شب قابل مشاهده بود و در هنگام غروب خورشید از شرق طلوع می‌کرد و هنگام طلوع خورشید در غرب غروب می‌کرد.

ماه کامل برفراز بیلبوردی از نام «ماه» (Moon) در محوطه بیرونی ورزشگاه کافمن 

به نقل از فوربز، تصور می‌شود نام «ماه صورتی» از قبایل بومی آمریکا سرچشمه گرفته باشد. نام‌های دیگری نیز برای این ماه در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از ماه در حال رشد، ماه ماهی، ماه تخم‌گذاری غازها و ماه قورباغه.

برای مدت کوتاه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای، «ماه صورتی» به رنگ نارنجی به نظر می‌رسید. این پدیده به این دلیل اتفاق می‌افتد که بیننده ماه را از میان ضخیم‌ترین لایه جو زمین می‌بیند.

ماه کامل آوریل پشت ساعت بالمورال (Balmoral) در ادینبورگ

نور قرمز و نارنجی با طول موج بلندتر می‌تواند به راحتی از جو عبور کند، در حالی که نور آبی با طول موج کوتاه توسط ذرات پراکنده می‌شود. همین اصل علمی که به پراکندگی رالی معروف است، مسئول رنگ نارنجی غروب خورشید نیز هست.

ماه صورتی کامل از پشت مجسمه آزادی در شهر نیویورک در حالی که یک هواپیما از  رو به روی آن عبور می‌کند

«ماه صورتی» اولین ماه کامل از زمان خورشید گرفتگی کامل در سراسر آمریکای شمالی در هشتم آوریل بوده است.

ماه گرفتگی بعدی یک ماه گرفتگی جزئی در ۱۷ سپتامبر خواهد بود. این ماه گرفتگی به بهترین وجه در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا و آفریقا دیده می‌شود. در طول این رویداد، ماه کامل وارد سایه زمین می‌شود.

ماه آوریل در پشت برج ایفل پاریس 

ماه کامل بعدی، «ماه گل» است که در روز پنجشنبه، ۲۳ مه (سوم خرداد) سال ۲۰۲۴ به وقوع خواهد پیوست.

ماه کامل در بنگال غربی، هند ماه کامل بین قلعه ادینبرو و بنای یادبود اسکات  ماه کامل آوریل معروف به ماه صورتی بر فراز یک برج دیدبانی در مادرید، اسپانیا  ماه صورتی بر فراز خلیج ساراسوتا فلوریدا  ماه صورتی بر فراز سیاتل ماه کامل پشت برج سوزن فضایی (SpaceNeedle) در سیاتل کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات
  • (ویدئو) خورشید قرمز رنگ در آسمان چین پدیدار شد
  • عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است
  • تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان
  • نگرانی رونالد آرائوخو از آینده‌اش؛ مدافع اروگوئه‌ای در لیست فروش بارسلونا؟
  • مقاومت، ایران را به ملت تعیین‌کننده برای بشریت تبدیل کرده است
  • سیاره در برابر پلاستیک
  • فوتبال از دریچه فان؛ تلاش چلسی برای متوقف کردن آرسنال
  • قدرت‌نمایی حکیمانه