Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: رسانه های دولت آرام آرام دارند مذاکره بر سر موضوع موشکی را عادی سازی می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، حدود یک سال از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا می گذرد و در این یک سال بارها و بارها به بهانه های مختلف شاهد نقض آشکار مفاد برجام از سوی آمریکا بوده ایم و در اقدامی جدید ۱۴ مقام ایرانی را به فهرست بلندبالا تحریم های خود افزوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این خصوص صبح توس، گفت و گویی تفصیلی با جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ترتیب داده است که در ادامه می خوانید.

 

صبح توس: با توجه به بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام، سرانجام این توافق‌نامه چه می‌شود؟

 

برجام دیگر وجود خارجی ندارد

کریمی قدوسی: رهبر انقلاب در ابتدای مذاکرات پیش‌بینی کرده بودند که مذاکرات با دیپلماسی نشئت‌گرفته از تفکر غرب به‌جایی نمی‌رسد و چیزی گیر مردم نمی‌آید.

سبک و روش مذاکره در غرب مبتنی بر آنچه در دانشکده‌های روابط خارجی و دیپلماسی تدریس می‌شود ، معتقد است در مذاکرات اگر طرف مقابل با موضع نرم وارد مذاکره شود، به‌ناچار میز مذاکره را بدون دستاورد ترک می‌کند و حتی گاهی مجبور می‌شود کت خود را روی میز بگذارد و برود و یک‌چیزی هم باید بدهد.

 اما اگر طرف مذاکره از موضع قدرت وارد شود نه جنگ‌طلبی بلکه مقتدرانه حرف زدن و به شیوه‌ای که نشان ندهد در مذاکره حریص و محتاج است، می‌تواند در این مذاکره دستاوردی داشته باشد و امتیازات کمتری بدهد و امتیازات بیشتری بگیرد.

 

خروجی مذاکرات تیمی که نگاه توأم با اعتماد به جهان غرب دارد، می‌شود همین چیزی که در برجام می‌بینیم. این تجربه و دستاورد خوبی برای مردم است که هنگامی‌که پیروز میدان هستیم، اگر با موضع مقتدرانه پشت میز مذاکره بنشینیم، می‌توانیم در بعضی مسائلی که مایلیم با مذاکره حل کنیم، به نتیجه برسیم. در غیر این صورت بایستی امتیاز بدهیم و انتظار نداشته باشیم چیزی نصیب کشور ما بشود.

در حال حاضر تکلیف برجام کاملاً مشخص است. چیزی به نام برجام وجود خارجی ندارد جز پوسته و کاغذی که آقای روحانی سعی دارد برای این پوسته به خودش روحیه بدهد. الآن همه دنیا می‌گویند که برجام معجزه‌ای نداشته است.

برجام را آقای لاریجانی تصویب کرد نه مجلس

اگر آیین‌نامه مجلس رعایت می‌شد باید در خصوص برجام حداقل سه چهار روز بحث می‌شد. حداقل 100 پیشنهاد کتبی ارائه‌شده بود. من 5 پیشنهاد داده بودم و دیگران هم همین‌طور؛ برخی نیز جمعی طرح داده بودند که طبق آیین‌نامه باید حداقل 5 تا 10 مورد از این طرح‌ها در صحن به‌صورت یک‌درمیان موافق و مخالف مطرح و سپس رأی‌گیری می‌شد. شاید این پیشنهاد‌ها رأی می‌آورد. آقای لاریجانی برجام را تصویب کرد نه مجلس.

 

آقای لاریجانی که 20 دقیقه‌ای برجام را تصویب کرد در دیدار با «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس می‌گوید بعد از برجام شما حتی اجازه ندادید که یک حساب بانکی در لندن برای سفارت ایران بازکنیم که اعتبار ماهانه را به‌حساب او حواله کنیم.

 

برجام ابزار چانه‌زنی برای آمریکاست

با قوانینی که آمریکایی‌ها تصویب کرده‌اند، از «کاتسا» ، تمدید «داماتو» و اضافه کردن صدها شرکت و شخصیت حقیقی به لیست تحریم‌ها و با تهدید جدی شرکت‌ها بعد از اجرایی شدن کاتسا، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که به آنچه از برجام خواسته‌اند، رسیده‌اند.

آمریکا اگر امروز می‌خواهد برجام را نگه دارد به این علت است که از برجام به عنوان یک ابزار چانه‌زنی استفاده کند. برجام برایش می‌شود مثل یک چماق برای تهدید و مطمئن باشید زمانی که این چماق هم بی اثر باشد پاره کردن برجام برایش تفاوتی ندارد.گرچه که امروز برجام عملا نابود شده و اثری ندارد.

 

«توتال» هنوز شروع به کار نکرده است

امروز حتی اگرسرمایه گذاری از چین، کره  یا اروپا وارد ایران شود باید پروژه اش را برای  آمریکا توضیح دهد و تا  زمانی اجازه فعالیت دارد که آمریکا مجوز می دهد. مثلا همین شرکت توتال را امریکا تا زمانی که تحریم‌ها را برنگردانده است. به محض بازگشت تحریم‌ها توتال باید ایران را ترک کند؛ خب سرمایه هوشمند است و جایی نمی رود که زیر پایش باتلاق است. علی رغم سروصدایی که آقای زنگنه به راه انداخت توتال هنوز کارش را در ایران شروع نکرده است. مجلس در این مورد از آقای زنگنه سوال پرسیده و به آن اعتراض هم داشتیم.

 

 

صبح توس: واکنش ایران نسبت به بدعهدی‌های آمریکا چه خواهد بود؟

 

درصورت نقض برجام دولت مکلف به خروج از برجام است

کریمی قدوسی: در ماده 3 مصوبه برجام در مجلس به صراحت بیان شده که در صورت نقض برجام دولت مکلف به خروج از برجام و از سرگیری فعالیت هابا قدرت بیشتر است.

 

از دیگر فعالیت هایی که طبق قانون بر عهده  وزارت خارجه و دستگاه های مرتبط است اعلام گزارش به مجلس در خصوص وضعیت آمریکایی‌ها در منطقه برای توصیه اقدام متقابل است. طبق قانون وزارت خارجه و اطلاعات و ستادکل باید تحرکات و وضعیت آمریکا در منطقه و دشمنی هایش را گزارش دهد که این موضوع هفته گذشته در کمیسیون امنیت ملی مطرح شد.

 

آمریکا از ابتدا به دنبال مذاکرات جامع بود

آمریکایی‌ها از بدو مذاکرات تنها به دنبال مذاکره بر سر موضعات هسته ای نبودند بلکه دنبال مذاکرات جامع بودند. در همان زمان در گزارشاتی که تیم مذاکرات به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام میکرد؛  می گفتند که آمریکایی‌ها از ما می خواهند که بحث موشکی را هم روی میز بگذاریم ولی ما قبول نمی کردیم ولی آن ها حرف خود را می زدند و خواسته های خود را بیان می کردند تا برجام تصویب شد.

 

پس از تصویب برجام مقرر شد قطعنامه 2231 که قرار بود سایر قطعنامه ها را تعلیق کند، در شورای امنیت سازمان ملل مطرح بشود.

در متن پیشنهادی این قطعنامه، از ایران خواسته می‌شود که از تست موشک های بالستیک خودداری شود. البته خواسته می‌شود.که همین مقدار را هم نباید قبول می کردند ؛ چرا که شده دستاویزی برای امریکا که می‌گوید ایران قطعنامه و برجام را نقض کرده است. البته در برجام مطلقا اسم موشک نیامده اما در قطعنامه 2231که مرتبط با برجام و پیوست برجام است آمده است.

 الآن آمریکایی‌ها به صراحت اعلام می کنند که باید بیایید پای میز مذاکره ی برجام 2 و 3 و 4 و 5 .

 

صبح توس: آیا موضوع موشکی ایران قابل مذاکره است؟

 

فرانسه واسطه ای برای مذاکرات موشکی

 کریمی قدوسی: به فرانسه پیشنهاد داده اند که مکرون  به عنوان واسطه به ایران بیاید و این سفر قرار بوده زمانی رخ بدهد که همین شورش های اخیر به نتیجه رسیده باشد و به زعم خودشان شهر ها سقوط کرده باشد. در این شرایط ایران را تحت فشارمیدانی قرار دهند و دولت هم برایشان فرش قرمز پهن کند؛ مکرون سلام ترامپ را برساند و بگوید حالا که وضع شما اینطور است پشت میز بیایید و روحانی رسما پشت تریبون کنار رئیس‌جمهور فرانسه در تهران اعلام کند که ایران مذاکرات موشکی و مذاکرات در رابطه با مسائل منطقه را پذیرفت و ایران مذاکرات سه جانبه ایران-سعودی-آمریکا در رابطه با یمن را پذیرفت.

زمان سفر مکرون همزمان با شورش ها هماهنگ شده بود تا به عنوان فاتح به ایران سفر کند که ایران مانع سفر او شد.

این ها مواردی است که وزیر خارجه فرانسه طی نامه به وزیر خارجه ایران نوشت و من اعلام کردم و آقای قاسمی که معمولا سعی می کنند حرف های راست را تکذیب کنند، این حرف را تکذیب کرد.

 

دولت سیاست توأم با تواضع در برابر دشمن را پیش گرفته است

وزیر خارجه آلمان می‌گوید ما ظریف را برای آنچه که در تهران پیش آمده فراخواندیم، این درحالی است وزارت خارجه این موضوع را تکذیب کردند و می گویید ظریف برای برجام رفته است. برجام که نقض شده ، تو باید او را فراخوان کنی و تشر بزنی و نه اینکه منتظر بشوی او فراخوان کند. سیاست توأم با تواضع برابر دشمن این است.

 

ایران ابدا مذاکره در مورد موشکی را نمی پذیرد

آن جایی که قبول شد که مذاکره کنند با اذن رهبری بود، سیاست های کلی در اختیار رهبری است. همان مذاکرات هسته ای را هم رهبری باید اجازه می دادند و دادند و معتقد بودند بحث هسته ای با مذارکه حل می‌شود ولی درخصوص بحث موشک و مقاوت در تهران هیچ کس اجازه و جرات و اختیار برای مذاکره ندارد. و ایران ابدا مذاکره در مورد موشکی را نمی پذیرد.

 

رسانه های دولت در حال عادی سازی برای مذاکرات موشکی

رسانه های دولت هم آرام آرام دارند کار رسانه ای و عادی سازی می کنند. روزنامه ایران اخیرا تیتر زد ، جامعه روز یک ماه پیش تیتر زد و ما هم پیش‌بینی می کردیم که آقای روحانی یک روزی که فضا آماده شود، بگوید؛ چون ایشان در مناظرات در ایام انتخابات هم گفت که اگر اجازه بدهید تحریم‌های اولیه را هم برمی دارم. من از آقای عراقچی سوال کردم اگر تحریم‌های اولیه را امروز برندارید ، فردایی که هسته ای را دادید و تحریم دلار و تحریم اولیه پابرجا بود ، با چه چیزی می روید سر میز مذاکره ؟ رسما اعلام کردند روی موشک بحث می کنیم. و امروز آقای روحانی منتظر است شرایط آماده بشود.

 

تغییر سبک زندگی خواسته مردم نیست

آقای روحانی در دیدار اخیر با مسوولین وزارت اقتصاد متاسفانه اعلام کرد که مردم چیز دیگری می خواستند و نه به گرانی نبود. برای فرار از آنچه که خودش باید پاسخ دهد ، می‌گوید مردم می خواهند سبک زندگی خود را عوض کنند و شما نمی گذارید. یعنی سبک زندگی ایرانی اسلامی برود و سبک زندگی غربی بیاید.چیز دیگری نداریم ، فرهنگ ایرانی و تمدن چندهزارساله و اسلامی داریم و همه هم قبول داریمو ج.ا.ا هم هرگز نیامد با آداب و رسوم ایرانی ها مقابله بکند و نوروز و 13 را زیر سوال ببرد و هر قومی برای خود آیینی دارد. این سبک زندگی ایرانی است. سبک زندگی اسلامی هم آن چیزی است که ما 1400 سال سینه به سینه آن را قبول داریم و جوان امروز مثل شهید حججی زیاد هستند که عاشورایی هستند. ما سبک زندگیمان را عوض نکردیه ایم. ممکن است بچه های آقای روحانی سبک زندگیشون عوض شده ، تو لندن بوده اند و این طرف و آن طرف بوده اند ، دامادشان اینها آنجا هستند. این دلیل نیست که همه جوان ها سبک زندگیشان عوض شود. این سبک زندگی عوض شود یعنی تسلیم منطق آمریکا شدن ، یعنی پذیرش بحث موشک و مباحث مختلف و 2030 و ... همان چیزی که غرب گفت.

 

غرب گریبان ایران را رها نمی‌کند

سفیر انگلیس در مقر سازمان ملل به آقای کمال خرازی می‌گوید تا این5 عمل را انجام ندهید ، غرب گریبان ایران را رها نمی‌کند. اولا ما در نظام بین الملل چیزی به نام ولایت فقیه را به رسمیت نمی شناسیم. یا پادشاه است یا رئیس‌جمهور یا نخست وزیر . این ها روسای دولت ها هستند. غرب می‌خواهد ولایت فقیه را باید حذف کند. دومین مطلب این است که در عرف بین الملل هر کشوری می‌تواند یک ارتش داشته باشد ، شما باید سپاه را حذف کنید. سوم اینکه در قواعد دموکراسی انتخابات آزاد است و شما شورای نگهبان دارید و بررسی صلاحیت، این را باید حذف کنید. چهارم اینکه به لحاظ فرهنگی در دنیا زن ها آزاد هستند و هر پوششی می خواهند داشته باشند شما باید اجازه دهید. پنجم خواسته ی غرب این است که امنیت اسرائیل را باید به رسمیت بشناسید و  امنیت او را تضمین کنید.

 

 

دولت سعی دارد استاندارهای غرب را آرام آرام در ایران تبدیل به قانون کند

بعد از 40 سال این ها همین ها را می‌گویند. آقای ظریف در اولین سفرهایش برای برجام که از ژنو به آلمان رفت ، در شبکه 1 آلمان مصاحبه کرد. پرسیدند که آیا آماده هستید که به عنوان وزیر خارجه ایران در مونیخ اسرائیل را به رسمیت بشناسید؟ چه جوابی داده باشد خوب است؟ ما چه انتظار داریم و مردم و قانون چه انتظاری دارند؟ باید بگوید اسرائیل از نظر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل رژیم جعلی است و ما به رسمیت نمی شناسیم؛ این موضع رسمی ماست.

وظیفه ی قانونی آقای ظریف این بود که این جواب را بدهد ولی ایشان گفت به ما مربوط نیست و این مربوط به فلسطینی هاست و مرزهای ما هم از اسرائیل فاصله دارد و خودشان می دانند. طبق معمول تکذیب کرد من سوال کردم وایشان را به صحن آوردم و حرفهای خودشان را در مانیتور گذاشتیم که نتوانند تکذیب کنند. چون این ها قاعده شان این است که حرف خود را هم تکذیب می کنند. در مجلس قبل روی مانیتور مجلس گذاشتیم که مصاحبه ی شماست و چرا اینطور گفتید؟ این پیام است دیگر که ما حتی سیاستمان نسبت به اسرائیل را هم عوض کرده ایم.

این ها چیزهایی است که پنهانی قبول کرده‌اند و ما ضمن مذاکره و اواخر آن فهمیدیم که این ها زیر کاسه یک نیم کاسه ای دارند و برجام روست و زیر آن چیزهای بدتر از برجام است اما هرچه تلاش کردیم اینها چیزی نگفتند؛ علیرغم اینکه معاهدات بین المللی باید به تصویب مجلس برسد.

همه این ها را در یک جمله می توان خلاصه کرد، تمام استانداردهای بین المللی را این دولت و آقای ظریف قبول کرده‌اند که بیاوردند و آرام آرام در ایران تبدیل به قانون کنند.

 

صبح توس: لایحه ی مبارزه با حمایت از سازمان های تروریسیتی که دولت ارائه داده بود به کجا رسید؟

 

اسراییل از نظر آمریکا مظلوم است!

کریمی قدوسی: در هفته گذشته موضوع  لایحه ی مبارزه با حمایت از سازمان های تروریسیتی، کنوانسیون مبارزه با پولشویی و سازمان های تروریستی که  لایحه اش را دولت فرستاده بود در کمیسیون اصلی امنیت ملی مطرح شد و خوشبختانه تصویب نشد و 10 روز دیگر  فرصت دادیم. کارشناسان وزارت دفاع ، وزارت امور خارجه ، اقتصاد و دارایی و سپاه حضور داشتند و به جز دولت همه بالاتفاق و با دلایل خیلی روشن از مجلس خواستند که این کنوانسیون تصویب نشود. این کنوانسیون می‌گوید که هیچ دولتی نباید با سازمان های تروریستی همکاری کند و پول بدهد و ... اما چه کسی معرفی می‌کند که کدام سازمان تروریستی است؟ پاسخ کاملاً واضح است غرب.

غرب به ما این را اجازه نمی دهد که طبق قانون اساسی بگوییم حزب الله و انصارالله و حشدالشعبی و حماس و جهاد اسلامی دارند برای آزادی خود مبارزه می کنند و تروریست نیستند. غرب سازمان های تروریستی را تعیین می‌کند و می‌گوید شما فقط می توانید اگر اختلافی پیش آمد ، نظر بدهید؛ بروید دیوان لاهه یا فلان دیوان کیفری. این را فقط حق تحفص دارید. مابقی را هرچه ما میگوییم باید با آن مبارزه کنید.

در لیست آنان حماس و جهاد اسلامی تروریستی هستند و رژیم صهیونیستی مظلوم است. جمهموری اسلامی حق ندارد به ضرر مظلوم از ظالم دفاع کند و باید از مظلوم که نظر غرب اسرائیل است حمایت کند. اما حق نداریم از انصارالله و یمن که یک سال است توسط سعودی با خاک یکسان شده حمایت کنیم.  و این لایحه ای است که از طرف دولت در دستور کار مجلس قرار گرفته است. دولت این ها را که از مفاد fatf است مخفیانه پذیرفته است.  Fatf خودش زیرمجموعه هایی دارد که یکی از آنها این کنوانسیون است.

آقای لاریجانی هم به کمیسیون ها فشار می‌آورد که زودتر تصویب کنید لایحه ی مبارزه با حمایت از سازمان های تروریستی. من در کمیسیون یک بار گفتم که آقای لاریجانی یک بار 20 دقیقه برجام را تصویب کرد و حالا می‌خواهد ملزم کند این لایحه را هم زود تصویب کند؛ زیرا 18 ژانویه ضرب الاجل غرب بوده که ایران این را تصویب کند البته ما فعلا وقت داریم و پرت کردیم کنار ولی قطعا غرب می‌گوید چون یک کمی جلو رفته اید ، دوباره مهلت می دهد و می‌گوید دو ماه دیگر. هدف انها هم تسلیم ج.ا.ا برابر غرب است

آقای لاریجانی خیلی باید به تاریخ پاسخ دهد بخاطر رفتارهایش ولی اولویت ندارد که فعلا با ایشان درگیر سیاسی شویم بخاطر مشکلات زیادی که داریم. ولی ایشان خیلی دارد به این فضا کمک می‌کند.

 

 

اگر مردم از مفاد برخی قراردادها مطلع شوند به خیابان ها می آیند

پالرمو ،fatf ،2030  و قراردادهای دیگر ؛ فهرستی از معاهدات بین الملل را پذیرفته اند و این ها همه را می‌گویند محرمانه است و آقای ظریف گزارش نمی داد. چرا می ترسند؟ چون اگر مردم بفهمند به خیابان ها می آیند و جلوی اینها را می گیرند..

 

این حق مسلم هر ملتی است که اگر به او ضربه زدند ، ضربه بزند و اگر خسارت زدند ، خسارت بزند. 40 سال از ج.ا.ا گذشته و هرچی به ما ضربه زده غرب خودش ضربه خورده. این دستور دین است و رها نمی کنیم. کسی کشور ما را  نا امن بکند نا امن می‌شود خسارت بزند خسارت می بیند. جان کسی را بگیرد جان او را می گیرد تا امنیت ما تضمین بشود. اگر بفهمند ما مقتدریم دیگه سراغ ما نمی آیند. ولی اگر مثل اقای روحانی چشممان را بنندیم و بگوییم بر گذشته ها صلوات و ولش کنید باز هم می آیند و می زنند. از آن نگاه اگر یکی به گوش راست زدند ، باید گوش چپ را هم آورد ولی از نگاه حاکمیت دین و ولایت و امامت تقاص دارد. باید یک کم صبر کرد تا مشخص شود.

 

صبح توس: برای ترمیم زخم موجود بر بدنه جامعه که رهبری فرمودند زخم را درمان کنید تا مگس روی آن ننشیند چه باید کرد؟

 

دولت می‌تواند زخم ها را ترمیم کند و نگذارد زخمی ایجاد شود

کریمی قدوسی: دولت با قوانینی که دست اوست می‌تواند زخم ها را ترمیم کند و نگذارد زخمی بوجود بیاید. چون اختیار و امکانات و بیت المال دارد ولی رخنه هایی بوجود آمده که مانع است.

 

آقای روحانی امنیتی ترین رئیس‌جمهور 40 سال گذشته است

بنده در کمیسیون امنیت ملی در  عرض کردم آقای روحانی امنیتی ترین رئیس‌جمهور 40 سال گذشته است. به چه دلیل؟ ایشان 15 سال دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده. بالاترین نهاد امنیتی کشور که همه هستند و دبیر کسی است که همه اخبار و تجزیه و تحلیل ها را جمع می‌کند و صورت مجلس می نویسد و دستور کار می گذارد و بعد سران می آیند و روی امنیت ملی کار می کنند. این جایگاه دبیر است. سه دوره در مجلس بوده اند و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بوده و چندین سال رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلح و ریاست جمهوری در زمان آقای هاشمی بوده و آنجا هم اشراف اطلاعاتی داشته است. مدتی هم در جنگ با آقای هاشمی در قرارگاه پدافند بود و کابینه ی ایشان هم امنیتی ترین کابینه در این 40 سال است. این ها نقاط مثبتی برای رئیس‌جمهور است و خروجی آن باید این باشد که از لحاظ امنیت عمومی و ملی در بهترین شرایط باشیم. زیرا رئیس‌جمهوری با این سابقه وقتی می‌خواهد بحث اقتصادی در کابینه بکند ، با آن تجربه ، پیوست های امنیتی در ذهن او می آید. اگر یک دفعه شب تصمیم گرفته می‌شود و صبح لایه ارائه می‌شود که 30 میلیون یارانه بگیر حذف می شوند، یک انسان امنیتی می فهمد که که  این موضوع واکنش در پی دارد. اگر لایحه داده می‌شود که بنزین 50 درصد گران می‌شود این واکنش دارد؛ و چنین کاری را انجام نمی دهد. از لحاظ اقتصادی 50 درصد افزایش قیمت بنزین درست است. ولی اول باید مردم را توجیه کنید یا اینکه یکباره نباید 50 درصد افزایش دهی. مجلس هم که سالی 10 درصد را اجازه داده.5 سال انجام نداده جمع کرده و فنر را فشرده حالا یکهو می‌خواهد رها کند. یک رئیس‌جمهوری که این همه سابقه امنیتی دارد چرا تصمیماتش خلاف امنیت ملی است؟ باید علت را اینجا پیدا کرد. جواب دارد. کابینه و رئیس‌جمهوری که امنیتی ترین است و فضای کشور ناامن ترین است و دشمن اینطور از قِبَل برجام رخنه کرده و از قِبَل هیئت هایی بین المللی که آمده و رفته اند.

 

مسئولان هواپیمایی می‌گویند وضعیت ما بعد از برجام بدتر شده است

مسئولان هواپیمایی می‌گویند وضعیت ما بعد از برجام بدتر شده است. الآن برای لاستیک هواپیما مشکل داریم. حالا 4 تا هواپیمای ملخی خریده اند که خوب است برای این ها. ولی امروز  120 موتور هواپیمای خراب روی زمین داریم که اگر تعمیر شوند 120 پرواز به هواپیمایی اضافه می‌شود. در ژنو 1 قرار بوده بعد از توقف غنی سازی 20 درصد قطعه بدهند و موتور تعمیر کنند ولی فقط 12 تا تعمیر شده است. یعنی فقط ده درصد.

امروز برای  لاستیک هواپیما مشکل داریم. بعد از برجام همه گفتند صنعت هواپیمایی دیگر به واسطه و خرید قطعه دست چندم نیاز ندارد چرا که شرکت‌های تولید کننده غربی خدمات را ارائه میدهند. شرکت‌های فروشنده قطعات هواپیمایی اروپایی و امریکایی ایرلاین های ما را خواستد و گفتند ما حاضریم خدمات را مستقیم ارائه دهیم؛ اما اول این فرم ها را پر کنید و اطلاعات بدهید که تا حالا چطور قطعه تهیه می کردید؟ از چه کسی و به چه قیمتی و اینها هرچه داشتند و نداشتند در این 20 ساله ؛ همه رانوشتند و همه اطلاعات و راهکارها را لو دادند و چیزی هم نگرفتند. بعد هم چند هواپیمای ملخی به ما داده اند ، چه سروصدایی راه انداخته اند و جشن می گیرند. منابع دسترسی ایران را به راحتی در اختیارشان قرار دادند و هیچ نتیجه ای نداشت جز این که دیگر همان راه ها هم توسط دشمن شناخته و مسدود شد.

ما در مجلس قبل رفتیم کشور برونئی برای بازدید. یک پادشاهی است که 120 فروند ایرباس نو خریده بود. نه جشنی گرفته بود و نه دنیا را جمع کرده بود. اینها 5 هواپیمای ملخی گرفته اند و بارها نماینده ها را جمع می کنند در یک سالنی و جشن می گیرند و ایران به این عظمت را اینجور ذلیل 4 تا هواپیمای ملخی می کنند و این طرف هم اطلاعاتشان را لو می دهند و چیزی گیرشان نمی‌آید.

این از دستاوردهای برجام است. تمام راهکارهایی که ما موفق هم شده بودیم. هزینه هم می دادیم و چند واسطه هم می گرفتند و زندانی می کردند آمریکایی ولی خب ما راهکارهایی داشتیم و آزادشان می کردیم از قبیل جیسون ها ولی مسلط شده بودیم در فضا جهانی و هرچه می خواستیم ولو از قلب آمریکا می‌آوردیم. حالا با برجام بسم الله. همه را لو داده آقای روحانی. همه را جمع کرد و اطلاعات را به آنها داد و دست همه را بست.


انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۱۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسن روحانی: تمام وزرای دولت را با رهبری چک کردم

به گزارش «تابناک» به نقل از سایت حسن روحانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز ۲۵ بهمن‌ماه در دیدار اعضای تحریریه روزنامه اعتماد به سؤالات آن‌ها درباره مهم‌ترین وقایع دوران دولت‌های یازدهم و دوازدهم پاسخ داد که در سالنامه نوروزی این روزنامه منتشر شد.

یکی از سؤالاتی که از روحانی پرسیده شد، درباره جلسه فرماندهان سپاه پاسداران با او پس از انتخابات ۹۶ بود که روایت‌های مختلفی از آن شده است. اما روایت رئیس‌جمهور پیشین این‌طور است:

آن جلسه برای صلح و صفا پس از انتخابات بود. برای این آمده بودند بگویند شما که انتخاب شده‌اید ما هم کنار شما هستیم، با هم می‌خواهیم کار کنیم. موقع خداحافظی سردار شهید سلیمانی درخواستی داشت که بقیه فرماندهان هم تکرار کردند که وزیر دفاع سپاهی باشد. در دولت یازدهم وزیر از اعضای سپاه بود. من گفتم بعید می‌دانم اما همچنان دارم فکر می‌کنم. وزیر دفاع هم جزو وزرایی است که در نهایت باید رهبری موافقت کنند. من قبل از این جلسه به مقام معظم رهبری گفتم که از نظر شما فرق می‌کند که یک ارتشی وزیر دفاع شود یا یک سپاهی؟ گفتند: نه. من از ارتش سه نفر را مطرح کردم یکی از آن‌ها آقای حاتمی بود که گفتند ایشان خوب است.

البته برخی وزرا مانند وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی با مقام معظم رهبری معرفی می‌شوند. در دولت دوازدهم به دلایلی انتخاب رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با رهبری هماهنگ شد. با این وجود من تمام وزرای دولت را بدون استثنا با ایشان چک کردم. درباره بعضی وزرا ایشان نظری نمی‌دادند اما مثلا از آقای حجتی در وزارت جهاد کشاورزی راضی بودند. ابتدای دولت یازدهم وقتی به ایشان گفتم آقای حجتی را می‌خواهم معرفی کنم، ایشان گفتند خیلی خوب است. دولت دوازدهم آقای حجتی قبول نکرد. فرد دیگری را برای وزارت تعیین کرده بودم. وقتی به رهبری گفتم، ایشان گفتند چرا آقای حجتی نیست؟ گفتم آقای حجتی خودش قبول نکرد. گفتند نه صدایش کنید و خودتان به او بگویید. دوباره آقای حجتی را خواستم و پذیرفت، البته سال ۹۸ استعفا داد.

روحانی در پاسخ به سؤالی راجع به ظریف گفت: در ابتدای دولت‌های یازدهم و دوازدهم که وزرا را با رهبری چک کردم، ایشان موافق وزارت آقای ظریف بودند.

دیگر خبرها

  • تشکر دولت منتخب اندونزی از رئیس جمهور ایران
  • عاقبت کسی که برای هموطنانش از ترامپ درخواست تحریم کرد+عکس
  • حسن روحانی: تمام وزرای دولت را با رهبری چک کردم
  • تأکید رئیسی بر فراهم کردن بستر افزایش نشاط اجتماعی
  • عقب‌نشینی کیهان از ادعای «خواب روحانی» در شب حمله به عین‌الاسد
  • زلنسکی مقام ارشد امنیتی اوکراین را برکنار کرد
  • تاکید رئیس‌جمهور بر ضرورت رفع موانع مردمی‌سازی و مشارکت عمومی در امور خیر
  • رئیس‌جمهور: رفع موانع مردمی‌سازی و مشارکت عمومی در امور خیر ضروری است
  • تاکید رئیسی بر ضرورت رفع موانع مردمی‌سازی و مشارکت عمومی در امور خیر
  • مروری بر مهمترین تحولات سیاسی «مهر ماه» سال گذشته