Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، کاپیتان بهرامی در نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفت‌کش سانچی در توضیحاتی از این حادثه اعلام کرد: نفتکش‌ها با یک سری از استانداردهای جهانی ساخته می‌شوند و نفتکش سانچی هم یکی از آنها به شمار می‌رود. این نفتکش در سال ۲۰۰۸ توسط کشور کره‌جنوبی ساخته شد و تجهیزات ناوبری بسیار پیشرفته‌ای در آن نصب و تعبیه شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استانداردهایی که این نفتکش را تایید کرده بود جز استانداردهای جهانی است که تایید صحت و سلامت و استاندارد نفتکش‌های بسیاری از کشورهای جهان توسط آنها انجام می‌شود.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش ادامه داد: در روزهای اخیر برخی‌ها گفته بودند که چرا در نفتکش سانچی دوربین آنلاین نصب نشده بود تا بتوان در مواقع اضطراری تصمیم درستی اتخاذ شود. باید به این نکته توجه کرد که نصب دوربین آنلاین موضوعی نیست که بتواند مشکلات این چنینی و با چنان ابعادی را حل و فصل کند و اصطلاحا از لحاظ فنی کارایی ندارد. به گونه‌ای که ساعت‌ها تصویر ضبط می‌شود و حتی اگر مبنا را بر این بگیریم که این تصاویر به یک مرکز یا اتاق فرماندهی ارسال می‌شود، اتخاذ تصمیم در زمان حادثه بسیار مشکل است و اساسا کارآیی لازم را ندارد.

وی افزود: به عنوان مثال در زمان تصادف دو نفتکش که  پوسته و لایه‌های بدنه‌ آن شکافته شده و انفجارهای مهیب در حال رخ دادن است چه تصمیمی می‌توان برای آن گرفت؟ اساسا مبنای این تصمیم‌گیری هزاران مایل دریایی آن طرف‌تر قرار دارد و عملا نمی‌توان از روی چند ویدئو و تصویر مدیریت بحران صورت داد یا نظریه کارشناسی ارائه کرد.

بهرامی با بیان اینکه بر اساس اسناد و بررسی‌هایی که صورت گرفته جداره و پوسته نفتکش شکافته شده که این موضوع موجب اصطکاک و ایجاد انفجارهای مهیب در نفتکش سانچی شده است، اظهار کرد: صراحتا می‌گویم که چنین اتفاقی طی ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال اخیر که قدمت صنعت تانکرسازی را مشخص می‌کند اتفاق نیفتاده بود و یک پدیده بسیار نادر به حساب می‌آید.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش اضافه کرد: در بحث رادارها کلا تجهیزاتی که بر روی نفتکش‌ها و این گونه کشتی‌ها‌ نصب می‌شود دو نوع هستند که متشکل از رادارهای برد بلند و و رادارهای بردکوتاه هستند. برخی از این رادارها برای مسافت‌های طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی دیگر مربوط به مسافت‌های کوتاه است. از این جهت بر اساس بازرسی‌های مراجع بندری که قبل از حرکت هر نفتکش صورت می‌گیرد، نفتکش سانچی مشکلی از حیث رادار و تجهیزات ردیابی نداشته و تمامی مواردی که فصل پنجم کنوانسیون‌های مربوطه ذکر شده از سوی این نفتکش رعایت شده است و تحت نظارت شرکت‌های بین‌المللی کشتی ساخته و استاندارد دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه راداردها تا فاصله ۳۰ تا ۴۰ مایلی را می‌توانند شناسایی کنند و پس از دریافت سیگنال‌های مربوطه هشدارهای مشخص را ارائه می‌کنند، گفت: موضوع اصلی این است که رادار مربوطه به کشتی سانچی چه چیزی را منعکس کرده است. در این راستا وضعیت آب و هوا، عمق آب، موج‌ها و بسیاری از مولفه‌های دیگر دخیل است که یکی از آنها شلوغ بودن منطقه تردد دریایی است که اتفاقا منطقه حضور نفتکش سانچی یکی از مناطق بسیار شلوغ و دارای ریسک بالا بود و از این جهت نمی‌توان اعلام کرد که رادار سانچی دارای مشکل بوده است.

بهرامی ادامه داد: وقتی نزدیک سواحل می‌شوید شرایط فرق می‌کند. در آبراهای باریک، مسیر را مشخص می‌کنند و کشتی‌ها باید از آنها عبور کنند. در باقی آب‌های آزاد،  طبق برنامه سفر و ملزومات دیگر  مسیر  انتخاب می‌کنند. گفتند مسیر سمت کره شمالی بوده در حالی که اینطور نیست. این مسیر استاندارد شرق چین به کره جنوبی است اما ریسک بالایی دارد.

وی با بیان اینکه در حرکت شبانه کشتی‌ها استانداری وجود دارد و از دیده‌بان استفاده می‌شود، اظهار کرد: از دانشجو به عنوان نفر مسئول استفاده نکردیم.‌ آنها صرفا در پل فرماندهی حضور داشته‌اند. در جاهایی که شلوغ است، فرمانده کارها را برعهده می‌گیرد. مسئولان کشتی، قبل از تغییر پست، ده دقیقه زودتر حاضر می‌شوند و تبادل اطلاعات می‌کنند.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه سه افسر، نگهبانی در شیفت شب را برعهده داشتند گفت: به طور قطع در لحظه تصادم افسران در حال شیفت‌دهی بودند و این سه نوبت شیفت‌بندی تعریف شده است.

وی افزود: هر افسری که شیفت را تحویل می‌دهد باید در مدت‌زمان ده دقیقه اتفاقاتی که در طول شیفت رخ داده را به افسری که شیفت را تحویل می‌گیرد توضیح دهد.

بهرامی در پاسخ به این پرسش که شغل دریانوردی جز مشاغل سخت به حساب می آید اما به نظر می رسد که مشمول قانون مشاغل سخت قرار نمی‌گیرند، گفت: میانگین سنی افراد روی عرشه ۴۰ سال بوده است. قوانین مربوطه مصوب شده در خصوص استخدامی این است افرادی که از سال های دور هستند پرداختی آنان از صندوق نفت است، اما کسانی که از سال ۷۹ و ۸۰ آمدند پرداختی آنان از تأمین اجتماعی است و جز مشاغل سخت و زیان‌آور ثبت شده‌اند اما صندوق نفت این را نپذیرفته است.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۱۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شلوغ‌بازی رسانه‌ای برای دروغ‌پراکنی

جوین‌وست مولف «چرندنویسی در رسانه‌ها» می‌گوید که در شلوغ بازی‌ها هدف این است که «به جای انتقال یک داستان منسجم، مخاطب با تعداد زیادی داستان، کاملا گیج شود.»

اصطلاح «شلوغ بازی رسانه‌ای» معانی مختلفی دارد؛ جلب کردن توجه رسانه‌ها به یک موضوع خاص، به ویژه زمانی که هدف، جلب نظر عمومی یا ایجاد حاشیه باشد، یا ارائه تصویری نادرست از واقعیت در اخبار و گزارش‌ها برای گمراه کردن مخاطب از جمله دلایل شلوغ بازی رسانه‌ای است. در ادامه برخی از رایج‌ترین دلایل آورده شده است:

جلب توجه: در دنیای شلوغ رسانه‌ها، سازمان‌های خبری همیشه در حال رقابت برای جلب توجه مخاطبان خود هستند. یک راه برای انجام این کار، گزارش اخبار به گونه‌ای است که جنجالی یا هیجان انگیز باشد، حتی اگر کاملاً دقیق نباشد.

افزایش رتبه‌بندی: رسانه‌ها در حال رقابت برای افزایش رتبه‌بندی خود هستند. اخبار جنجالی می‌تواند تعداد بینندگان یا مخاطبان را افزایش دهد، که می‌تواند منجر به افزایش درآمد از طریق تبلیغات شود.

پیشبرد یک دستور کار خاص: برخی از رسانه‌ها از راهبرد شلوغ بازی برای پیشبرد یک دستور کار خاص یا هدفی مشخص شده، مانند حمایت از یک فرد یا جریان خاص یا برای تخریب و سیاه نمایی استفاده می‌کنند.

برای مصون ماندن در مقابل شلوغ بازی‌های رسانه‌ای و کاهش احتمال فریب خوردن، باید اخبار را از منابع خبری معتبر دریافت کنیم، همچنین با بررسی اخبار از منابع مختلف و بسنده نکردن به یک منبع خبری، تصویری کامل از داستان به دست آوریم.

همیشه در خاطر داشته باشیم که نباید اخبار را کورکورانه قبول کرد بلکه محتوای خبری را با دید انتقادی بررسی کرده و جانبداری رسانه‌ای یا عدم دقت تولیدکننده محتوا را نیز در نظر بگیریم. اگر مطلبی یا تصویری در یک خبر مشکوک به نظر می‌رسد، قبل از اشتراک‌گذاری با دیگران، آن را بررسی کنیم.

به عنوان مثال هیاهوی بی‌بی‌سی فارسی در ماجرای نیکا شاکرمی برای القای یک سند دروغ، با توجه به تناقضات گزارش این رسانه، در نهایت رسوایی بی‌بی‌سی را در پی داشت و باعث تمسخر و کاهش اعتبار این رسانه شد.

در سال ۲۰۱۷ نیز دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده ادعا کرد که رسانه‌ها «دشمن مردم» هستند. این ادعا نمونه‌ای از نحوه استفاده از شلوغ بازی رسانه‌ای برای تضعیف اعتماد به رسانه‌ها و دشوارتر کردن مردم برای دسترسی به اطلاعات دقیق است.

همچنین در سال ۲۰۱۶ یک داستان جعلی در مورد پیتزاگیت، یک حلقه قاچاق جنسی کودکان که توسط مقامات عالی رتبه دموکرات اداره می‌شود، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. این داستان هیچ پایه و اساسی در واقعیت نداشت، اما به طور گسترده توسط برخی رسانه‌ها به اشتراک گذاشته شد. این داستان نمونه‌ای از نحوه استفاده از شلوغ بازی رسانه‌ای برای انتشار اطلاعات نادرست و گمراه کردن مردم است.

در سال ۲۰۲۰ نیز شیوع COVID-۱۹ منجر به افزایش اطلاعات نادرست و شلوغ بازی رسانه‌ای در مورد ویروس و نحوه انتشار آن شد. برخی از مردم ادعا می‌کردند که این ویروس یک فریب است، در حالی که برخی دیگر بر این باور بودند که توسط دولت چین ایجاد شده است.

این اطلاعات نادرست منجر به سردرگمی و ترس گسترده شد، به نحوی که برخی مردم از اقدامات احتیاطی لازم برای محافظت از خود و دیگران در برابر ویروس خودداری کردند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • اقراریان: درباره ممانعت از حضور عضو شورای شهر در منطقه ۱۷ شهردار تهران پاسخ دهد
  • شلوغ‌بازی رسانه‌ای برای دروغ‌پراکنی
  • مسجد شناور الجبار (+تصاویر)
  • فیلیپین: از تجهیزات تهاجمی علیه چین استفاده نخواهیم کرد
  • شهری شلوغ با بیشترین نرخ رشد جمعیت در جهان
  • تجهیزات دفاعی ایران هم‌سطح کشور‌های پیشگام در حوزه جنگ‌افزارسازی است
  • تخصیص زمین به خانواده ۳ فرزند به بالا در استان همدان
  • درباره خودرو اکستریم VX
  • حضور ۱۱۰ شرکت در نمایشگاه بین‌المللی صنعت پخش ایران
  • تصاویر | رودخانه دز پس از بارش شدید باران