Web Analytics Made Easy - Statcounter

الله‌مراد عفیفی‌پور صبح امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در بندرعباس با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان هماهنگ‌کننده عملیات امداد و نجات دریایی است و برای این‌گونه عملیات در آب‌های سرزمینی آمادگی کامل دارد، اظهار کرد: این سازمان تمامی امکانات لازم برای امداد و نجات را دارد و در صورت بروز سانحه‌ای مشابه کشتی سانچی در آب‌های سرزمینی، دستگاه‌های اجرایی که در دریا و ساحل دارای امکانات امداد و نجات هستند، بسیج می‌شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در تلاش برای ارتقاء توانمندی‌های امداد و نجات دریایی هستیم، افزود: در حد بضاعت، توانمندی‌های امداد و نجات دریایی را با مانورهای مختلف در دریا نشان می‌دهیم، ابزارهای امداد و نجات خود را به‌روز می‌کنیم و پرسنل آمادگی لازم برای امداد و نجات را از طریق آزمون و خطا به دست می‌آورند.

مدیرکل بنادر و دریانودی هرمزگان بیان داشت: حمل‌ونقل دریایی در دنیا سهمی بالغ بر 90 درصد تجارت دنیا را به خود اختصاص داده است که این موضوع وابستگی شدید همه کشورها به حمل‌ونقل دریایی را نشان داده و اهمیت جایگاه این صنعت در دنیا و کشورهایی که به دریا دسترسی دارند را کاملا مشهود می‌کند.

عفیفی‌پور با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل دریایی در کشور و جابجایی 100 درصدی محموله‌های کشور از طریق دریا ابراز داشت: شرکت ملی نفتکش در کنار سازمان بنادر که دستگاه حاکمیتی در حوزه دریا است، تلاش زیادی برای پیشبرد اهداف کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی، توسعه صادرات و رونق تجارت دریایی کشور به عهده دارد.

به گفته وی، کشتی سانچی یکی از کشتی‌های مدرن و مطابق با استانداردهای بین‌المللی بود که در صادرات نفتی کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت و در صنعت حمل‌ونقل، حادثه و سانحه یکی از مواردی است که لاجرم اتفاق می‌افتاد.

مدیرکل بنادر و دریانودی هرمزگان در ادامه دلایل حوادث را سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و شرایط محیط کار دانست و تصریح کرد: ابزارهایی در شناور موجود می‌باشد که برای فعالیت عادی و پیشگیری از سوانح استفاده می‌شود و استهلاک هر دستگاه الکترونیکی در شناور می‌تواند سانحه‌ای را به وجود آورد و شرایط زندگی، محیط بیرونی شناور مثل امواج دریا، بارندگی و ... در کیفیت فعالیت خدمه شناور موثر است.

عفیفی‌پور با بیان اینکه سازمان بنادر به عنوان دستگاه متولی و حاکمیتی حوزه حمل‌ونقل دریایی، از بدو وقوع حادثه کشتی سانچی واحد هماهنگی، جستجو و نجات اداره کل بنادر هرمزگان را در بندر شهید رجایی فعال کرد، افزود: با ارتباط با کشورهای ساحلی محل حادثه کشتی سانچی مثل کره‌جنوبی، ژاپن، چین و تایوان اطلاعاتی رد و بدل و درخواست‌هایی ارسال شد که هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و از طریق منابعی که وجود داشت اطلاعات کامل مربوط به اطفای حریق کسب شد.

وی با اشاره به اینکه ضوابط و کنوانسیون‌های دریایی این اجازه را به کشورهای دیگر می‌دهد که در هر حادثه نقش امداد و نجات را ایفا کنند، ادامه داد: براساس این ضوابط کشورهای ساحلی که در موقعیت حادثه هستند این امکان را دارند که امداد و نجات خدمه و کشتی را انجام داده و در ساعات اولیه این اقدام توسط گروه امداد و نجات چین صورت گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانودی هرمزگان ابراز داشت: برای تشخیص علت حادثه نیازمند زمان، ارزیابی‌های کارشناسی و تخصصی هستیم که گروه‌های تخصصی ذیربط در حال فعالیت هستند.

عفیفی‌پور با بیان اینکه بُعد مسافت در عملیات امداد و نجات دریایی می‌تواند تاثیرگذار باشد، افزود: بُعد مسافتی تجهیزات امداد و نجات چین تا محل حادثه، کار امداد و نجات را سخت کرده بود و فرصت‌هایی که امکان داشت امداد و نجات موثر انجام شود از دست رفت.

وی تصریح کرد: سازمان بنادر با هماهنگ‌کردن دستگاه‌های اجرایی کشور برای همکاری و کمک‌رسانی، هماهنگی‌های دیپلماتیکی بین کشورهایی که می‌توانستند در این حادثه کمک کنند و اعزام تیم کارشناسی برای نظارت فعالیت امداد و نجات در مرکز شانگ‌های و همچنین جمع‌آوری مستندات در رابطه با شکل‌گیری این حادثه دلخراش در کشور چین اقدامات اساسی را انجام داد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین ضمن تشریح اقدامات اولیه در سانحه کشتی سانچی گفت: مدیرعامل سازمان بنادر به همراه وزیر کار و رفاه اجتماعی به دلیل اینکه سهام‌دار اصلی شرکت نفتکش ملی ایران و همچنین مالک کشتی سانچی این وزارت‌خانه می‌باشد در اتاق بحران چین حضور یافتند و از آنجا مستقیما بر عملیات امداد و نجات نظارت داشتند که متاسفانه به دلیل نوع باری که این شناور به صورت طبیعی در حال حمل داشت و آتش‌سوزی که اتفاق افتاده شرایط امداد و نجات را بسیار سخت کرده بود و اطفای حریق و نجات جان خدمه به دلیل انتشار گاز سمی و حرارت بسیار شدیدی که در آتش‌سوزی بالغ بر یک میلیون بشکه میعانات گازی ایجاد شده بود بسیار کار سختی بود و متاسفانه شرایط را برای کمک و امدادرسانی بسیار دشوار کرده بود.

عفیفی‌پور با اشاره به اینکه هر فعالیتی یقینا آموزش و استانداردهای خاص خود را دارد و در دریا هم سخت‌ترین استانداردها اجرا می‌شود، ابراز داشت: سازمان بنادر به شدت در حوزه آموزش و اجرای استانداردهای ملی و بین‌المللی سخت‌گیری می‌کند و کشتی‌های نفتکش علاوه بر استانداردهای اجباری حوزه بنادر، استانداردهای دیگری نیز دارند که ضریب خطا در حوادث را بسیار کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه پرسنل کشتی سانچی آموزش‌دیده و با تجربه بودند ولی ابعاد این حادثه و شدت انفجارها قدرت هر عکس‌العملی را گرفته بود، افزود: تیمی که از کشور به محل حادثه فرستاده شد متشکل از 3 گروه بود که یک گروه ابتدایی برای ارزیابی سانحه و نظارت بر عملیات امدادرسانی اعزام شد، گروه دوم از تکاوران نیروی دریایی برای امداد و نجات و گروه سوم مدیران ارشد سازمانی بودند که مستقیما در اتاق بحران چین بر نحوه فعالیت امداد و نجات نظارت می‌کردند.

مدیرکل بنادر و دریانودی استان هرمزگان در پایان ضمن ابراز تاسف از این حادثه دلخراش خاطرنشان کرد: عمق این فاجعه به قدری بالا بود که دل همه مردم ایران را به درد آورد و غم و اندوه زیادی را برای صنعت حمل و نقل دریایی کشور ایجاد کرد.

انتهای پیام/ج/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۲۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروهای مسلح با اتحاد و آمادگی کامل مقابل دشمنان ایستادند

فرمانده قرارگاه جنوب‌شرق ارتش، گفت: نیروهای مسلح با اتحاد و آمادگی کامل مقابل دشمنان ایستادند و با آمادگی کامل هر تهدیدی از سوی دشمن را پاسخ قاطع می‌دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، امیر سرتیپ امیر غلامعلیان شامگاه چهارشنبه در مراسم تجلیل از ارتشیان حامی ایتام تحت پوشش کمیته امداد استان کرمان که با حضور ناصر عسکری‌نژاد، مدیرکل کمیته امداد استان کرمان برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان به‌ویژه شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران و تبریک روز ارتش، اظهار داشت: امروز رسالت همه جهاد تبیین مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی است و جوانان ما باید با زندگی و سیره شهدا آشنا شوند.

وی با بیان اینکه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به پیروزی رسید، گفت: امام راحل با بصیرت و دوراندیشی کامل اجازه نداد ارتش منحل شود چرا که منافقین به دنبال انحلال ارتش بودند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب‌شرق ارتش با اشاره به اینکه امروز ارتش سرباز ولایت و خدمتگزار مردم در همه عرصه‌ها است، بیان کرد: شهید سپهبد قرنی نخستین شهید ترور کشور است که نقش مهمی در ماندگاری ارتش داشت و منافقین فعالیت‌های اثرگذار او را تاب نیاوردند.

وی با بیان اینکه امروز ارتش و سپاه پاسداران دو بال قدرتمند در کنار نظام اسلامی هستند، افزود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با همدلی، اتحاد و آمادگی کامل مقابل دشمنان ایستادند.

امیر غلامعلیان با اشاره به اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران شهدای زیادی را برای عزت نظام اسلامی تقدیم کرده است و از خدا می‌خواهیم ما را ادامه دهنده راه شهدا قرار بدهد، گفت: ارتش با آمادگی کامل آماده است تا هر تهدیدی از سوی دشمن را پاسخ قاطع بدهد.

وی با بیان اینکه ارتش در راستای شعار «الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» هیچ تعارفی با دشمنان ندارد و از سوی دیگر در کنار مردم عزیز است، ادامه داد: 110 خانواده کمیته امداد تحت پوشش کمیته امداد تحت حمایت ارتشیان در استان کرمان قرار دارند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب‌شرق ارتش با اشاره به اینکه در حدود دو سال گذشته حدود 30 مورد توزیع لوازم منزل و جهیزیه کمیته امداد را با لجستیک ارتش توزیع کردیم و تمام امکانات ارتش در خدمت مردم است، گفت: ارتش پا در رکاب ولایت و فدایی ملت است و به این شعار اعتقاد کامل داریم.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • نجات جان ۲ کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت
  • انجام ۸۵ مورد عملیات امداد و نجات در ۸ استان متأثر از سیل و آبگرفتگی
  • جزییات نجات ۲۱ سرنشین کشتی خارجی در آب‌های جاسک
  • نجات سه سیل‌زده استان هرمزگان توسط نیروی دریایی ارتش
  • نیروهای مسلح با اتحاد و آمادگی کامل مقابل دشمنان ایستادند
  • ◄ یک فروند کشتی با ظرفیت 40 TEU کانتینر یخچالی در بندر شهید باهنر پهلوگیری شد
  • امداد و نجات جاسک ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی را در دریای عمان نجات داد
  • نجات ۲۱ خدمه شناور خارجی در جاسک
  • نجات ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی ‌در دریای عمان ‌‌
  • نجات ۲۱ سرنشین کشتی خارجی در آب‌های جاسک