Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سخنگوي سازمان انرژي اتمي گفت: در بحث فني، نه تنها الان بلکه از قبل به‌خاطر بي‌اعتمادي ما به طرف مقابل، همواره سناريو‌هايي که با استفاده از آن‌ها بتوانيم شرايط را تغيير دهيم، پيش‌بيني کرده‌ايم و در نظر داشته‌ايم که اگر آن‌ها خلف وعده کرده و به تعهدات‌شان عمل نکردند، ما بتوانيم کار‌هايي که لازم است را انجام دهيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در مباحث مربوط به سطح، وسعت، ميزان و درصد غني‌سازي، سناريو‌هايي را پيش‌بيني و بار‌ها و بار‌ها آن‌ها را مرور و حتي شبيه‌سازي کرده‌ايم.
بهروز کمالوندي در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان، گفت: در بحث نظارتي و همکاري سازمان انرژي اتمي با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، 3 دسته «پادماني»، «پروتکل» و «مواردي که در برجام پيش‌بيني شده» تعريف مي‌شود که ما به خاطر ادامه کار برجام عملا اين 3 مورد را انجام مي‌دهيم.
وي افزود: در ماجراي تماس چند روز پيش «علي‌اکبر صالحي» رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان با «يوکيا آمانو» دبيرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، به آژانس تذکر داده شد که «اگر قرار باشد آمريکايي‌ها نقض عهد کنند، انتظار نداشته باشيد که ما بيشتر از همکاري‌هاي پادماني انجام دهيم و از الان آماده باشيد که يکباره غافلگير نشويد»؛ اين بحث به زماني مربوط مي‌شود که ما بخواهيم برجام را اجرا نکنيم.
وي با بيان اينکه حقيقت اين است که تصميم‌گيرنده اين مسائل، سازمان انرژي اتمي نيست، گفت: اين امر به دليل آن است که موضوع، صرفا يک موضوع فني نيست بلکه مسئله‌اي سياسي است که مباحث حقوقي، پادماني و فني هم در کنار آن قرار گرفته است.
کمالوندي افزود: در بحث فني، نه تنها الان بلکه از قبل به‌خاطر بي‌اعتمادي ما به طرف مقابل، همواره سناريو‌هايي که با استفاده از آن‌ها بتوانيم شرايط را تغيير دهيم، پيش‌بيني کرده‌ايم و در نظر داشته‌ايم که اگر آن‌ها خلف وعده کرده و به تعهدات‌شان عمل نکردند، ما بتوانيم کار‌هايي که لازم است را انجام دهيم. ما در مباحث مربوط به سطح، وسعت، ميزان و درصد غني‌سازي، سناريو‌هايي را پيش‌بيني و بار‌ها و بار‌ها آن‌ها را مرور و حتي شبيه‌سازي کرده‌ايم.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي ادامه داد: اطمينان خيلي خيلي بالايي داريم در وضعيتي که طرف مقابل به نقض تعهداتش ادامه دهد ما مي‌توانيم سرعت فعاليت‌هايمان را چند برابر افزايش دهيم به نحوي که شرايط با شرايط قبل از برجام کاملا متفاوت باشد و ما چند برابر جلوتر از وضعيت قبلي باشيم.
وي تصريح کرد: اگر سوال شود که آيا ما به لحاظ فني ظرفيت چند برابر کردن فعاليت‌هايمان را داريم يا خير، پاسخ اين است که «بله، اين ظرفيت در سطح خوبي وجود دارد».
کمالوندي با بيان اينکه تصميم‌گيري سياسي درباره برجام مربوط به سازوکاري است که پيش‌بيني شده است که طبق اين سازوکار، «هيئت عالي نظارت بر اجراي برجام» مسئوليت اين موضوع را بر عهده دارد، عنوان کرد: اين هيئت تصميم مي‌گيرد و ما آن را اجرا مي‌کنيم. سازمان انرژي اتمي توانايي‌هاي خود را به دستگاه‌هاي ذي‌ربط اعلام کرده و عندالزوم اگر اقدامي لازم باشد را انجام مي‌دهد.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي در ادامه در پاسخ به سوالي پيرامون وضعيت تصويب پروتکل الحاقي با توجه به ضرب‌الاجل چهار ماهه ترامپ براي تغيير برجام، اظهار کرد: اين موضوع فعلا در برنامه کار ما نيست که تصويب شود. برجام بايد يک مقدار تقويت شود و به جمع‌بندي‌هاي گسترده‌اي که آژانس بايد انجام دهد، نزديک شويم. ما بايد اين مسير را طي کنيم و در چنين شرايطي ممکن است بحث‌هاي تصويب هم مطرح شود.
وي با بيان اينکه آمريکا تا مقدار زيادي برجام را شکننده کرده است، گفت: در وضعيت شکننده هر فردي کارهايش را با احتياط انجام مي‌دهد و الان زمان آن نيست که بخواهيم در خصوص تصويب پروتکل الحاقي تصميم‌گيري کنيم.
کمالوندي با بيان اينکه اين تصميم مربوط به سازمان انرژي اتمي نيست بلکه مربوط به مجلس شوراي اسلامي است، گفت: در صورتي که فضايي در مجلس ايجاد شود که نمايندگان احساس کنند تصويب پروتکل الحاقي، مرحله‌اي است که به تقويت برجام کمک مي‌کند، آن را تصويب خواهند کرد.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي افزود: بايد فضايي ايجاد شود که مجلس اين اميد را داشته باشد که به سمت تصويب پروتکل الحاقي برود و بخش عمده‌اي از اين موضوع، دست طرف مقابل است و آن‌ها بايد به گونه‌اي رفتار کنند که فضايي اعتمادآميز در مجلس ما ايجاد شود.
وي با بيان اينکه اگر مجلس پروتکل الحاقي را تصويب کند، اين پروتکل يک سند الزام‌آور مي‌شود و ديگر اختياري نخواهد بود، يادآور شد: در حال حاضر ما پروتکل الحاقي را به صورت داوطلبانه و کامل اجرا مي‌کنيم، ولي اين پروتکل هنوز به تصويب مجلس شوراي اسلامي نرسيده است.
کمالوندي همچنين در خصوص «کانال خريد» نيز اظهار کرد: در بحث «کانال خريد» که بر عهده طرف مقابل است و وزارت امور خارجه مسئوليت آن را بر عهده دارد، تا آنجا که من اطلاع دارم، مشکل خاصي تا امروز نداشته‌ايم.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي در ادامه در پاسخ به سوالي پيرامون اينکه «آيا در مدت چهار ماه ضرب‌الاجل ترامپ، قرار است فعاليت‌هاي فني ايران به سياق سابق پيش برود يا خير؟»، گفت: فعلا اتفاق خاصي از ديد ما نيفتاده است. مهمترين بحث اين بود که «وِيورها» امضا شود که شد. آمريکايي‌ها شيطنت‌هايي کردند و تحريم‌هاي جديدي انجام دادند که البته خودشان مي‌گويند از جنس تحريم‌هاي هسته‌اي نيست. البته از نگاه ما اين شيطنت آمريکايي‌ها مخالف بند‌هاي 26، 28 و 29 برجام است. به موجب اين بندها، طرف مقابل نبايد اقداماتي انجام دهد که اگر از يک طرف، تحريم‌ها برداشته شد، از طرف ديگر آن‌ها را اضافه کنند.
وي با بيان اينکه شيطنت‌هاي اخير آمريکا، برخي تحريم‌هايي که قبلا آن‌ها برداشته بودند نظير «جلوگيري از فروش نفت»، «سرمايه‌گذاري در صنعت نفت»، «بيمه نفتکش‌ها»، «بيمه کشتيراني» يا مباحث «هواپيمايي و بانکي» را شامل نمي‌شود، گفت: اين شيطنت‌ها، اثر آنچناني و موضوعيت خاصي ندارد و جنبه حيثيتي و رواني دارد. او براي آنکه فضايي ايجاد کند تا بگويد «من شکست نخوردم»، دست به تحريم‌هاي اخير زده است.
کمالوندي با بيان اينکه ترامپ که روزي مي‌خواست برجام را پاره کند، امروز مجبور است علي‌رغم تمام هارت و پورت‌ها و سروصداهايش، دوباره آن را امضا کند، تصريح کرد: از نظر ما به لحاظ ديپلماتيک کاملا مشخص است که آمريکايي‌ها شکست بزرگي را متحمل شده‌اند. آن‌ها در همراه کردن بقيه کشور‌ها براي فشار آوردن به ايران کاملا تنها مانده‌اند. به دليل همين تنها ماندن بود که به کاري که به انجام آن علاقه‌اي نداشتند (امضاي برجام) تن دادند.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي با اشاره به اين جمله ترامپ که گفته بود «برجام، بدترين توافق 100 سال اخير آمريکاست»، عنوان کرد: اين حرف، خيلي حرف بزرگي است. او مجبور است همين ننگين‌ترين توافق تاريخ آمريکا به گفته خودش را امضا کند.
وي در ادامه با اشاره به تناقض‌گويي‌هاي مقامات آمريکا در خصوص برجام اظهار کرد: آمريکايي‌ها قبلا مي‌گفتند «برجام بحث موشکي را شامل مي‌شود»، اما الان مي‌گويند «اگر بحث موشکي در برجام وارد نشود، ديگر آن را امضا نمي‌کنند». آن‌ها قبلا مي‌گفتند «محدوديت‌هاي ايران ابدي است»، اما الان مي‌گويند ابدي نيست.
کمالوندي ادامه داد: آن فضايي که آمريکايي‌ها سال‌ها سعي داشتند چهره خود را پشت نقاب پنهان کنند تغيير کرده و امروز مردم جهان چهره واقعي آمريکا را مي‌بينند. همه تلاش ما در ايران اين بوده که اثبات کنيم آمريکايي‌ها خوي استکباري دارند، به دنبال تسلط بر دنيا و زورگويي هستند و ديدگاه‌هاي تبعيض نژادي دارند.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي در پايان با بيان اينکه امروز فضاي بين‌الملل اعتقاد دارد که حرف‌هاي جمهوري اسلامي ايران «معقول» و حرف‌هاي آمريکايي‌ها «بي‌ربط و غيرمعقول» است، گفت: در چنين فضايي آمريکا براي همراه کردن ساير کشور‌هاي جهان با خودش، کار بسيار بسيار سختي دارد و پيش‌بيني ما اين است که موفق نخواهد شد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۲۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: ایران در المپیاد مخترعین مقام اول را کسب کرد

رئیس انرژی سازمان اتمی گفت: در المپیاد مخترعین جهان از مدارس انرژی اتمی، ۵ دانش آموز ما مدال گرفتند و در بخش دانش آموزی، ایران مقام اول را کسب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز_چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: المپیاد مخترین جهان این هفته در سوئیس برگزارشد و مدارس انرژی اتمی هم درآن ثبت نام کردند و ۵ دانش آموز ما مفتخر به دریافت مدال شدند. یک مدال طلا، یک مداال نقره و سه برنز و در این بخش، دانش آموزان ما مقام اول را کسب کردند که این افتخار را به مردم عزیز و خانواده های آنها تبریک می‌گویم.

تکمیل می‌شود..

کد خبر 749673

دیگر خبرها

  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • مغز انسان به شکلی بی‌نظیر شبیه‌سازی شد
  • استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است
  • اسلامی: گروسی به ایران می‌آید
  • اسلامی: ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند/ گروسی به ایران می‌آید
  • رئیس سازمان انرژی اتمی: ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم
  • اسلامی: ایران در المپیاد مخترعین مقام اول را کسب کرد
  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند
  • «گروسی» به ایران می‌آید