Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دومين موج تخريب بناهاي تاريخي پس از روي کار آمدن علي اصغر مونسان در کشور به راه افتاده و مالکان بناهاي تاريخي در صف خارج کردن بناهاي خود از ثبت ملي و تخريب آن قرار گرفته اند.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاري ميزان، دو روز گذشته همزمان با سفر رييس سازمان ميراث فرهنگي به اروپا، لودرها در دو شهر تاريخي ايران مشغول به کار بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشي از بافت تاريخي همدان و اثر ثبت ملي مسجد معجردار مشهد روز گذشته با خاک يکسان شدند و شهرداري اين دو شهر با لودر به جان تاريخ اين دو شهر افتادند. هفته گذشته همچنين مشخص شد خانه تاريخي نيما يوشيج در شهر تهران نيز از ثبت ملي خارج شده و از اين به بعد تخريب آن را تهديد مي کند. اين دومين موج تخريب بناهاي تاريخي است که از روي کار آمدن علي اصغر مونسان در سازمان ميراث فرهنگي به راه افتاده است.

اداره کل بي فايده خراسان رضوي
در مشهد موضوع تخريب مسجد تاريخي معجردار و آب انبار آن که قدمت صفوي داشته، از مدتي پيش مطرح شده بود. شهرداري مشهد بهانه هاي زيادي براي تخريب اين بنا داشت اما مهمتر از همه گويا آزادسازي نماي ورودي يک مجتمع تجاري عظيم، علت اصلي اين تخريب بوده است. در حالي دوستدارن ميراث فرهنگي خراسان مدت ها پيگير وضعيت اين بنا و جلوگيري از تخريب آن بودند، ميراث فرهنگي خراسان رضوي درگير تغيير مداوم مديران آن و مخالفت نهادهاي مختلف با مديران پيشنهادي بود. با اين وجود کمتر از دو هفته پس از انتخاب مدير جديد براي اداره کل ميراث فرهنگي خراسان رضوي، لودرها براي تخريب مسجد معجردار قشون کشي کردند تا بار ديگر نشان دهند که مسئولان ميراث فرهنگي مشهد ضعف آشکاري در حفظ بناهاي تاريخي اين شهر دارند. مسئولاني که پيش از اين درباره کم کاري در حفظ بناهاي تاريخي به دادستاني مشهد نيز احضار شده بودند. واکنش اين اداره کل دربرابر تخريب اين بناي ثبت ملي اما در حد بي اطلاع بودن است. پس از آنکه مسجد معجردار با خاک يکسان شد، معاون ميراث فرهنگي اين استان گفت: «اين اثر تاريخي 180 سال قدمت دارد و جزو ميراث معنوي و تاريخي شهر مشهد محسوب مي‌شود. تاکنون هيچ حکمي مبني بر خروج اين اثر تاريخي ارزشمند به ميراث‌فرهنگي اعلام نشده است.شاهد بي‌توجهي مسئولان شهرداري در اين زمينه هستيم.»

همه نگران ميدان امام بودند، شهرداري همدان به بافت تاريخي زد
در حالي که مدتي است دوستداران و فعالان ميراث فرهنگي استان همدان نگران فعاليت هاي شهرداري اين شهر در مرکز اصلي همدان و ميدان امام هستند، مديران ميراث فرهنگي از تعامل صد در صد با شهرداري خبر مي دهند و کار را به دست آنها سپرده اند. اما همزمان با فعاليت شهرداري در سنگفرش کردن خيابان هاي مرکزي همدان و پيدا شدن صدها يافته تاريخي، اين نهاد به بافت تاريخي اين شهر حمله و بخشي از خانه هاي تاريخي را با لودر تخريب کرد. در عمليات عمراني شهرداري همدان در بافت قديمي اين شهر برخي از آثار ابنيه تاريخ همدان از جمله خانه‌هاي «شمسيان» و «بهرامي» مربوط به دوره قاجار و خانه «اخلاصي» مربوط به دوره پهلوي در محله کبابيان همدان توسط شهرداري تخريب شد. در اين بين واکنش ميراث فرهنگي همدان به اين اتفاق تنها انتقاد از شهرداري بوده است. علي مالمير، مدير کل ميراث فرهنگي استان همدان گفت: «ثار و بناهايي که در اين عمليات عمراني از سوي شهرداري تخريب شده‌اند، هيچ‌کدام ثبت ملي نبوده‌اند اما درهرحال آثار تاريخي هستند که واجد ارزش‌اند و بايد حفظ شوند.بهتر اين بود که شهرداري حتما قبلا از تخريب اين آثار تاريخي از ميراث‌فرهنگي استعلام بگيرد.»

ميراث فرهنگي تهران همه را شوکه کرد؛ خروج خانه نيما از ثبت
هفته گذشته اما اداره کل ميراث فرهنگي تهران گوشه اي تازه اي از ضعف ها خود را نمايان کرد. دفاع نامناسب اين اداره کل دربرابر شکايت مالکان خانه تاريخي نيما يوشيج، باعث شد اين بنا که صدها سند از حضور و زندگي نيما در آن ثبت شده، از ثبت ملي خارج شود. اداره کل ميراث فرهنگي تهران مدت هاست با زمزمه تغيير مديريت روبروست و هيچ واکنشي از سوي اين نهاد به تخريب تاريخ تهران داده نمي شود. ده ها پرونده شکايت و تخريب در اين اداره مفتوح است که به نظر مي رسد با مشکلات ادامه دار بخش حقوق اين اداره کل، اميدي به نتيجه گيري از آنها به نفع ميراث فرهنگي تهران نيست و همچنان تخريبگران تاريخ تهران دست بالاتري از مديران ساکت اين اداره کل دارند.
بيشتر بخوانيد: لودرها به استقبال مونسان رفتند/ سو استفاده مالکان از بي ثباتي در ميراث فرهنگي

مديراني که نمي روند، مسئولاني که در سفر هستند
به تخريب هاي اخير مي توان ده ها مورد ديگر اضافه کرد. در شهر تاريخي و ثبت جهاني يزد روزي نيست که تعرضي به تاريخ نشود. اوضاع وخيم ميراث فرهنگي در خوزستان همه را نگران کرده و باقي استان ها نيز وضعيت بهتري ندارد. با اين حال پس از روي کار آمدن علي اصغر مونسان در سازمان ميراث فرهنگي با شعار تحول گرايي، بسياري منتظر بودند که در حوزه مديران ارشد اين سازمان و مديران کل استان ها، انتصابات تازه اي رخ دهد و رکود در اداره کل ها و بي توجهي آنها به وظايف محوله به پايان برسد. هم زمان به حضور مونسان در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري موج تخريبي با سو استفاده از بي ثباتي شهرداري ها و سازمان ميراث فرهنگي در استان هاي مختلف به راه افتاد. موجي که انتظار مي رفت رييس تازه به آن واکنش نشان دهد و مديران مربوط در اين تخريب ها را مجبور به پاسخگويي کند. با اين حال در نخستين نشست خبري رييس سازمان، مونسان اعلام کرد که بنايي تخريب نشده! و جلوي تخريب ها گرفته شده است. او با دفاع تمام از معاونت پرحاشيه ميراث فرهنگي در اين نشست نشان داد که انتظار فعالان ميراث فرهنگي براي تحول در اين نهاد قرار است باز هم به طول بيانجامد. حالا با گذشت ماه ها از حضور او در سازمان ميراث فرهنگي، همچنان مديران کل و معاونان سابق به کار خود ادامه مي دهند و هر بار موج هاي تخريب با چند انتقاد و مصاحبه به دست فراموشي سپرده مي شوند. در روزهايي که مونسان در سفر اروپا به سر مي برد، لودرها در بافت هاي تاريخي کشور، فرمانروايي مي کنند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۲۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵۰ هنرمند یزدی بیمه می‌شوند

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از معرفی ۳۵۰ هنرمند یزدی برای دریافت بیمه تامین اجتماعی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد، مجید عربی اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته برای بیمه هنرمندان، ۱۰ هزار سهمیه در کشور بدین منظور اختصاص یافته که ۳۵۰ نفر از هنرمندان استان معرفی شدند.

وی افزود: ۱۲۶ نفر که مدارکشان تکمیل است، بیمه می‌شوند و مابقی افراد نیز با تکمیل مدارک بیمه خواهند شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ادامه داد: این افراد با در دست داشتن کارت شناسایی صنایع دستی و کارت مهارت فنی و حرفه‌ای و همچنین معرفی نامه‌ای که برای آنان صادر می‌شود، به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کرده تا بیمه شوند.

کد خبر 751863

دیگر خبرها

  • ۳۵۰ هنرمند یزدی بیمه می‌شوند
  • دیواره تاریخی خیابان باباطاهر مربوط به دوران ایلخانی است
  • ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی استان فارس تکمیل شد
  • پانزده سازمان دولتی پیشگام حفظ میراث مکتوب
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد