Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@12:52:23 GMT

دست بازار به سمت خريد برنج دراز نشد

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۳۳۲۰۶

دست بازار به سمت خريد برنج دراز نشد

خبرگزاري آريا - ساري - ايرنا - با گذشت 2 هفته از آغاز اجراي طرح خريد توافقي برنج ارقام پرمحصول شاليکاران مازندران ، بازار برنج اين استان همچنان در آرامش به سر مي برد ، آرامشي که برخي کارشناسان آن را به عنوان ` رکود ` تحليل مي کنند.

دست اندرکاران بازار برنج مازندران که عمدتا صاحبان کارخانه هاي شاليکوبي هستند ، مي گويند که به علت حجم کم توليد برنج پرمحصول در اين استان ، طرح توافقي تاکنون نتوانسته است تاثيري بر بازار بگذارد و تجار را وارد عرصه خريد و فروش و رونق دادن به بازار ارقام کم محصول کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دولت به منظور خروج بازار برنج مازندران از رکود ، خريد توافقي سه رقم برنج پر محصول استان شامل برنج ندا ، نعمت و شيرودي را از سيزدهم ماه دي آغاز کرد و قرار است دو مرکز خريد واقع در شهرهاي نکا و بابل اين کار را تا 15 بهمن ادامه دهند.
مديرعامل شرکت غله و خدمات بازرگاني منطقه 2 که متولي خريد اين ارقام برنج است ، اعلام کرد که تاکنون 102 تن برنج به‌صورت توافقي از کشاورزان مازندراني خريداري شده است .
بر اساس مصوبه جهاد کشاورزي ، مراکز خريد برنج کشاورزان را با 8 درصد شکستگي و اقلام ندا و نعمت را به مبلغ 4 هزا رو 850 تومان و شيرودي را 5 هزار و 450 تومان خريداري مي‌کنند.
اگر چه شرکت غله منطقه 2 اعلام کرده است که وجه برنج خريداري شده از طريق سامانه بانک کشاورزي به‌حساب کشاورزان واريز مي‌شود و هيچ‌گونه محدوديتي در ميزان خريد وجود ندارد ، ولي خريد اندک در مدت دو هفته اين گمانه زني را که حدود 30 درصد شاليزارهاي مازندران هر ساله زير کشت برنج پر محصول مي رود ، زير سئوال برده است .
مازندران 230 هزار هکتار شاليزاري دارد که پارسال 213 هزار هکتار زير کشت برنج رفت که سهم ارقام پر محصول بر اساس گمانه زني ها حدود 65 هزار هکتار برآورد مي شود که با برداشت حداقل چهار تن برنج سفيد در هر هکتار ، سهم توليد استان از اين ارقام از 250 هزار تن فراتر مي رود .
دست اندرکاران بازار برنج مازندران بر اين اعتقادند که اولا سهم مازندران از ارقام پرمحصول کمتر از ميزان اعلامي است و ثانيا بالاتر بودن قيمت اين ارقام برنج در بازار از کف قيمت توافقي سبب مي شود تا کشاورزان فروش آزاد آن را ترجيح دهند.
** چاره انديشي براي ارقام پرمحصول
بررسي هاي ميداني خبرنگار ايرنا از بازار برنج در شاليکوبي هاي مازندران نشان مي دهد که بازار ارقام کم محصول که مهم ترين کشت شاليکاران استان را تشکيل مي دهد ، در آرامش رو به رکود به سر مي برد.
بسياري از فعالان بازار برنج مازندران اميدوار بودند که با خريد توافقي ارقام پر محصول ، بازار ارقام کم محصول هم شاهد تحرکي هر چند اندک باشد تا سطح قيمت ها حفظ شده و انگيزه کشاورزان براي کشت برنج همان گونه که در سه سال گذشته با تدابير دولت افزايش يافته بود ، دستکم حفظ شود.
عمده برنج توليدي مازندران در حال حاضر در اختيار شاليکوبي داران به عنوان عمده فروشان بازار است و هر ساله همين افراد هستند که سطح قيمت ها را مشخص مي کنند.
حفظ سطح قيمت ها در بازار برنج در اوج برداشت شالي از خواسته هاي ديرينه کشاورزان مازندران بود که از سال 93 با ممنوع کردن ورود برنج خارجي در زمان برداشت محصول داخلي از سوي دولت تدبير و اميد در دستور کار قرار گرفت و در دو سال گذشته با موفقيت اين سياست اجرائي شد.
تا قبل از اين ، بازار برنج مازندران همواره در زمان برداشت به خاطر ورود انبوه برنج خارجي دستخوش تلاطم قيمتي مي شد و شاليکاران بيشترين زيان را متحمل مي شدند و اکنون نيز رکود حاکم بر بازار اين نگراني را براي بخشي از کشاورزان و دست اندرکاران بازار برنج ايجاد کرده است .
دولت امسال خريد توافقي برنج کم محصول را براي کشاورزان استان گيلان اجرائي کرد ، موضوعي که به اعتقاد کارشناسان بازار برنج اگر براي مازندران هم اجرائي مي شد ، مي توانست تا حدود زيادي نگراني ها را از احتمال بازگشت تلاطم قيمتي در فصل برداشت سال آينده بر طرف کند.
وزارت جهاد کشاورزي خريد توافقي برنج ارقام کيفي و محلي يا کم محصول استان گيلان را بر اساس هشت درصد شکستگي به ازاي هر کيلوگرم رقم صدري و هاشمي 91 هزار ريال اعلام کرد ، نرخي که بيشتر از قيمت کنوني در بازار برنج مازندران است .
بررسي هاي ميداني خبرنگار ما نشان مي دهد که قيمت انواع برنج از جمله ` طارم محلي ` و ` فجر ` که ارقام کم محصول محسوب مي شوند هم اکنون در شاليکوبي هاي مازندران به ازاي هر کيلو گرم پنج تا هفت هزار ريال نسبت به حدود 2 ماه پيش کاهش يافته و با اين وجود بازار همچنان راکد است.
هم اکنون هر کيلوگرم برنج کشت اول طارم محلي در شاليکوبي هاي مازندران 88 تا 90 هزار ريال و برنج فجر به ازاي هر کيلو گرم 70تا 72هزار ريال خريد و فروش مي شود .
همچنين برنج مرغوب دونوچ که کشت دوم محسوب مي شود و داراي مشتري ويژه است ، هم اکنون هر کيلوگرم 95تا 105 هزار ريال در هر کيلوگرم به نسبت درصد شکستگي به فروش مي رسد.
` احمد قرباني ` از صاحبان شاليکوبي و از آگاهان به بازار برنج استان مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت که بيشتر رقم هاي موجود در شاليکوبي هاي استان بويژه درمنطقه مرکزي و غرب استان ارقام محلي طارم صدري و هاشمي است.
وي با بيان اينکه خريد توافقي ارقام پر محصول تاثيري در رونق بازار راکد برنج استان نگذاشته است، اضافه کرد : واردات بيش از حد برنج خارجي عامل اصلي اين رکود است.
اين فعال بازار برنج همچنين نسبت به مخلوط شدن برنج هاي خارجي با ارقام پر محصول در طرح خريد توافقي توسط دولت در استان مازندران هشدار داد و گفت : از آنجائي که قيمت برنج وارداتي خارجي حدود 30 درصد کمتر از قيمت برنج ارقام پر محصول توليد داخل است، سوء استفاده از اين موضوع محتمل است.
قرباني با اشاره به اينکه اين معضل در سال هاي گذشته سابقه داشته و همواره دلالان و سوء استفاده کنندگان از اين فرصت استفاده مي کنند ، افزود : تشخيص برنج هاي مخلوط شده براي خيلي ها سخت و نيازمند حضور کارشناس خبره در محل خريد است.
اين کارشناس بازار برنج گفت : هر چند عمده برنج هاي موجود در شاليکوبي ها که مقدار آن نيز قابل توجه است ، در اختيار کشاورزان نيست ، اما براي رونق بازار بايد خريد توافقي ارقام کيفي محلي طارم صدري و هاشمي که در استان گيلان در حال انجام است در اين استان نيز انجام شود.
کشاورزان مازندران به همراه کشاورزان استان گيلان 80 درصد برنج توليدي کشور را تامين مي کنند که از اين ميزان 42 درصد مربوط به مازندران است .
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزي مازندران در فصل زراعي گذشته از 213 هزار هکتار زمين هاي شاليزاري استان ، 70درصد آن زير کشت برنج ارقام محلي طارم صدري و هاشمي رفته و بقيه ارقام پر محصول بوده است.
علاوه بر اين 35 هزار هکتار از زمين هاي شاليزاري استان هم پس از برداشت محصول کشت اول ، دوباره نشا کاري ودر 50 هزار هکتار از شاليزارهاي استان نيز پرورش ساقه براي برداشت برنج دونوج انجام شده است.
بر اساس آمار جهاد کشاورزي مازندران ، مقدار توليد امسال برنج سفيد به بيش از يک ميليون و 50 هزار تن رسيد.
ارقام طارم محلي ، صدري ، هاشمي و دم سياه به عنوان رقم هاي کم محصول کيفي زبانزد مردم کشور است و استقبال براي توليد و خريد اين ارقام همواره وجود دارد.
خبرنگار : سيد رضا هاشمي کروئي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
6990/1654
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۳۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت

به گزارش خبرنگار مهر، «محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی، امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به رصد این وزارتخانه روی محصولات اظهار کرد: برنامه تولید و تنظیم را بررسی می‌کنیم و بر اساس پیش‌بینی‌هایی که صورت می‌گیرد، اگر مازاد بر نیاز داشته باشیم، بدون هیچ‌گونه محدودیت، صادرات محصولات کشاورزی را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به خرید تضمینی محصولات کشاورزی اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که محصولات کشاورزی را با صنعت، بازرگانی و تجارت گره بزنیم؛ این موضوع در سال ۱۴۰۲ در دستور این وزارتخانه بود و امسال هم با جدیت دنبال می‌شود.

نیکبخت اضافه کرد: با توجه به تجربه‌ای که در سال ۱۴۰۲ به دست آوردیم، در آینده با حداقل خطا این پروژه را اجرا خواهیم کرد؛ صنایع غذایی هم به عنوان بخشی از زنجیره تولید که مسوولیت فرآوری خام محصولات کشاورزی را برعهده دارد، مورد توجه ما است و باید در خدمت تولیدکننده باشد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: با هماهنگی با صاحبان صنایع، به دنبال آن هستیم که آن‌ها به سمتی حرکت کنند که محصولات مازاد کشاورزان را خریداری کنند.

نیکبخت گفت: در مورد برخی محصولات کشاورزی از جمله برنج، چای و دانه‌های روغنی، سیاست ما این است که تا می‌توانیم دولت به عنوان خرید تضمینی، ورود پیدا نکند تا بازرگان‌هایی که کار واردات این محصولات را انجام می‌دهند یا کارخانجاتی که محصولات در این حوزه تولید می‌کنند، محصولات کشاورزان را خریداری و فرآوری کنند.

کد خبر 6094180

دیگر خبرها

  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار شالیزار مازندران
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم