Web Analytics Made Easy - Statcounter

بوشهر - رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان دشتستان گفت: اتحادیه‌های صنفی موظفند ساز و کار لازم برای اجرای دستورالعمل مبارزه با پولشویی در سطح اصناف عضو و تحت پوشش خود را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهسوار قایدی ظهر سه‌شنبه در کارگاه آموزشی آشنایی با قوانین و آیین‌نامه اجرایی مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم اظهار داشت: هر تخلف یا عمل مجرمانه که جنبه درآمدزایی به دنبال داشته باشد و فرد مجرم این درآمد در مسیر چرخه یک فعالیت اقتصادی قرار دهد، اقدام به پول‌شویی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به‌ طور کلی پول‌شویی به این دلیل انجام می‌شود که منبع واقعی پول نامشخص باقی بماند و فرار مالیاتی اتفاق بیافتد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دشتستان تصریح کرد: پول‌شویی به طرز عمده یک جرم فرعی برای رد گم‌کردن درآمد حاصل از جرم اصلی است و جرم پول‌شویی تا حد زیادی به جرم اولیه وابسته است.

قایدی عنوان کرد: پول‌شویان اغلب کسانی هستند که از طریق قاچاق مواد مخدر، اختلاس، رشوه و سایر راه‌های غیرقانونی کسب درآمد کرده‌ و به دنبال تمیزکردن پول هستند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان دشتستان با اشاره به مشاغل در معرض پول‌شویی گفت: هر شغلی که با پول نقد سر و کار دارد شامل بانک‌های عامل، بانک‌های کارگزار، بانک‌های برون‌مرزی، بازار سهام و اوراق قرضه، شرکت‌های بیمه (بیمه عمر)، صرافی‌ها، عتیقه‌فروشی، جواهرفروشی، آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های حمل‌ونقل، بنگاه‌های اتومبیل، دفاتر اسناد رسمی و بنگاه‌های خیریه می‌تواند در معرض پول‌شویی قرار گیرند.

وی به ماده ۱۷ فهرست اصناف مشمول این دستورالعمل اشاره کرد و گفت: مشاورین املاک، فروشندگان طلا، نقره، جواهر و مسکوکات، فروشندگان فرش و تابلو فروش دستباف، فروشندگان عتیقه، صنایع‌دستی و اشیاء هنری، فروشندگان خودرو و صرافی‌ها مشمول دستورالعمل مذکور هستند.

قایدی بیان کرد: طبق ماده ۲۵ تمامی کارکنان تحت امر اشخاص مشمول موظف‌اند در صورت مشاهده و معاملات و عملیات مشکوک مراتب را بدون اطلاع ارباب‌رجوع به واحدهای مسئول مبارزه با پول‌شویی در هر دستگاه و در صورت عدم وجود این واحد به بالاترین مقام شخص مشمول و یا مسئول دریافت گزارش‌ها اطلاع دهند.

وی افزود: افراد صنفی موظفند در صورت مشاهدات معاملاتی که طبق عرف کاری  پیچیده و غیر معمول است، نسبت به شناسایی اولیه مشتریان اقدام و مشخصات آنها را ثبت و تا۵ سال نگهداری کنند.

قایدی تأکید کرد: تمامی اصنافی که به تشخیص شورا در معرض استفاده پول‌شویی قرار دارند موظفند در تمامی معاملات بیش از سقف مقرر (۱۵۰ میلیون ریال ) نسبت شناسایی اولیه مشتریان اقدام و آن را ثبت نمایند این عده همچنین موظف‌اند به درج شماره منحصربه‌فرد اشخاص در برگ خرید فروش هستند.

وی افزود: واحد مبارزه با پول‌شویی موظف است نسبت به حسن اجرای این دستورالعمل نظارت کافی داشته و ساز و کارهای مورد نیاز را برای کنترل داخلی تدوین و اجرا نماید و واحد بازرسی رسیدگی‌های اتفاقی و موردی را در ارتباط با گزارش‌های دریافتی از اصناف و اتحادیه‌های صنفی اعمال کند.

قایدی گفت: همه اتحادیه‌های صنفی موظفند ساز و کار لازم برای اجرای این دستورالعمل در سطح اصناف عضو و تحت پوشش خود را فراهم کنند و نسبت به حسن اجرای این دستورالعمل توسط صنوف تحت پوشش نظارت داشته و گزارش عملکرد نظارتی خود را در بازه زمانی تعیین‌شده توسط واحد مبارزه با پول‌شویی به آن واحد ارائه کنند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان دشتستان یادآور شد: در صورت عدم اجرای این دستورالعمل و در صورت وقوع جرم از سوی افراد صنفی و یا اتحادیه‌های صنفی، دبیرخانه هیئت عالی نظارت مطابق با قوانین نظام صنفی و دستورالعمل‌های مربوطه برخورد خواهد کرد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۴۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه برای کسب و کارمان شناسه یکتا رایگان بگیریم؟

به گزارش همشهری آنلاین، به دلیل عدم آگاهی بسیاری از مردم، برخی افراد با سوء استفاده از این مساله اقدام به دریافت پول از شهروندان می‌کنند. به طوری که در برخی شهرها، افراد وقتی به کافی‌نت مراجعه می‌کنند از آنها مبلغی را مطالبه و عنوان می‌شود که درصد اندکی سهم کافی‌نت و مابقی سهم اتاق اصناف برای صدور مجوز است. این در حالی است که قانون تاکید دارد که دریافت مجوز الکترونیکی یا همان شناسه یکتا رایگان است

برای گرفتن شناسه یکتا به آدرس www.g۴b.ir مراجعه و روی گزینه شناسه یکتا برای مجوزهای قدیمی کلیک کند. پس از آن در منوی جستجو، موضوع فعالیت صنفی‌تان را تایپ کرده و گزینه دریافت شناسه یکتا را فشار دهید. ۳ گزینه پیش روی شماست، اگر کسب و کارتان شخصی است وارد گزینه اشخاص حقیقی شده و از آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانیsso.my.gov.ir/login شماره موبایل را وارد کرده و رمز ورود را بزنید. در اینجا دیگر شما خودتان می‌توانید در چند ثانیه شناسه یکتا بگیرید. کاملا رایگان.

کد خبر 849412 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها شاخص کسب و کار اصناف دولت الکترونیک

دیگر خبرها

  • ۶۰۰۰ واحد صنفی گناوه برای دریافت شناسه «یکتا» اقدام کنند
  • پیروزی تیم فوتسال اتاق اصناف برکارگران شهرداری
  • ابلاغ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات رسانه‌های فراگیر
  • ۲۵ اردیبهشت، آخرین مهلت اصناف برای دریافت شناسه یکتا
  • پرونده تخلف برای ۵ واحد صنفی در ایرانشهر تشکیل شد
  • چگونه برای کسب و کارمان شناسه یکتا رایگان بگیریم؟
  • لزوم رعایت دستورالعمل استقرار HSE در مناطق/برخورد قانونی با خاطیان فوت کارگر شهرداری تهران
  • همایش بزرگ عفاف و حجاب اصناف شهرستان‌های غرب البرز برگزار می‌شود
  • بیش از ۸۴۰ میلیون ریال تراکنش مازاد نانوایی ها بازگردانده شد
  • تخلف بهداشتی بیش از ۳۰۰ واحد صنفی را در قزوین به تعطیلی کشاند