Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتاق تعاون ایران نهادی است که اختیارات و وظایف قانونی فراوانی را دارد و این مجموعه حتی کوچکترین پاسخگویی برای وضع نابسامان اشتغال، صنعت و وضعیت تعاونی‌های کشور نداشته است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ اتاق تعاون ایران نهادی است که اختیارات و وظایف قانونی فراوانی را دارد و در طی سال‌ها هیچ نهاد و یا حتی رسانه‌ای برای چرایی انجام نشدن اهداف تاسیس این اتاق سوال یا بازخواستی نداشته و این مجموعه حتی کوچکترین پاسخگویی برای وضع نابسامان اشتغال و صنعت کشور نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
برای روشن‌تر شدن وظایف این اتاق، هدف از تشکیل این اتاق را بررسی می‌کنیم:

اتاق تعاون ایران به منظور تأمین اهداف زیر تشکیل شده است: کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه بخش تعاونی درعرصه‌های فرهنگی، اجتماعی واقتصادی کشور، کمک به بهبود فضای کسب و کار در کشور، همکاری در زمینه رشد و توسعه اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله میان درآمد‌های طبقات ورفع محرومیت از قشر‌های کم درآمد، مشارکت و همکاری در برنا مه ریزی برای توسعه بخش تعاونی با هدف توانمند سازی اقشار متوسط و کم در آمد جامعه و ایجاد اشتغال مولد، کمک به تحقق اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، جذب منابع و سرمایه گذاری داخلی و خارجی وهمچنین توسعه صادرات، ساماندهی و هماهنگی بین تشکل‌های تعاونی و کسب نظرات فعالان اقتصادی در بخش تعاونی و کمک به ایجاد فضای تعامل و همکاری آن‌ها با بخش‌های دیگر اقتصادی.

برای مشخص شدن لزوم پاسخگویی اتاق تعاون وظایف قانونی این نهاد را بررسی می‌کنیم:
۱ -انجام کلیه وظایف و اختیارات و مسئو لیت‌های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با بخش تعاونی.

۲ - مشارکت در برنامه ریزی برای توسعه بخش تعاونی در راستای پیشرفت اقتصادی کشور

۳ - ارائه خدمات فرهنگی و ترویج و آموزش تعاون جهت اعضاء و تقویت اصول و ارزش‌های تعاونی و انتشار کتب و نشریات مورد لزوم.

۴ - همکاری با وزارت تعاون در جهت توسعه بخش تعاونی وفعالیت‌های مرتبط

۵ - برقراری ارتباط و پیوند بین تعاونی‌ها و ایجاد هماهنگی وهمکاری بین آنها.

۶ - برقراری ارتباط و پیوند بین بخش تعاون ایران و فعالان اقتصادی در سایر بخش‌های اقتصادی کشور و تعاونی‌ها و فعالان اقتصادی در سایر کشورها.

۷ - کمک به توانمند سازی تعاونی‌ها وراهنمایی آن‌ها در امور فنی، حقوقی، مالی، اداری و بازرگانی.

۸ - فراهم آوردن شرایط لازم برای صدور محصولات تعاونی‌ها و تأمین نیازمندی‌های آنها.

۹ - برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و ایجاد مراکز تجاری در کشور‌های هدف.

۱۰ - نمایندگی غیردولتی بخش تعاونی ایران در اتحادیه بین المللی تعاون وکلیه مجامع، شورا‌ها و سازمان‌های داخلی و بین المللی.

۱۱ - ساماندهی و کمک به توسعه مشارکت مردمی در تعاونی‌ها و تشویق و ترغیب سرمایه گذاران داخلی و خارجی جهت سرمایه گذاری در بخش تعاون.

۱۲ - ارائه نظر مشورتی به قوای سه گانه و سایر مراجع در مورد لوایح، طرحها، تصویب نامه‌ها و بخش‌های مرتبط با امور و فعالیت تعاونیها.

۱۳ - انجام تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی درباره نحوه فعالیت انواع تعاونیها.

۱۴ - ایجاد واداره مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی به منظور انجام وظایف و فعالیت‌های اتاق.

۱۵ - ایجاد مرکز آموزش عالی، فنی و حرفه‌ای با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۱۶ - انجام وظایف و اختیارات مقرر در قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴.

۱۷ - اجرای وظایف و اختیارات مقرر در قانون بهبود فضای کسب و کار.

۱۸ - سایر وظایف و اختیاراتی که قوانین و مقررات وتصویب نامه ها، برعهده اتاق تعاون ایران قرار می‌دهد.

۱۹ - صدور کارت عضویت و کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی بخش تعاونی و کارت بازرگانی برای اعضای حقیقی بخش تعاونی با رعایت مقررات مربوط.

۲۰ - تشکیل مرکز داوری در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب.

وظایف اول و دوم این اتاق توسعه بخش تعاونی و کمک به پیشرفت اقتصادی کشور بوده که مسلما در این امر موفق نبوده است در بند‌های دیگر هم توسعه با افزایش فعالیت بین کارفرمایان و بخش تعاونی بوده و در این امر آن چنان که باید نتوانسته است هماهنگی‌های لازم را انجام داده، زیرا اگر این اتاق توانسته بود بخش تعاونی را با صنعت و کارفرمایان گره بزند کشور مشکلات عجیب و غریب کنونی را نداشت.  
در بند ۱۵ ایجاد مرکز آموزش عالی، فنی و حرفه‌ای با رعایت قوانین و مقررات مربوط را از وظایف این اتاق دانسته است و تاکید کرده است این اتاق باید مراکزی تشکیل دهد که بتواند پیوند خوبی بین صنعت و دانشگاه برقرار کند و مشخص است که این اتاق در این هم موفق نبوده و نتوانسته جایگاه مناسب علمی برای این مراکز ایجاد کند که جامعه بتواند بر روی آن برنامه ریزی کند و به نحوی فعالیت و اشتغال در کشور رواج بیشتری یابد.   نگاهی مو شکافانه به بندهای دیگر هم نشان می دهد این اتاق به هیچ وجه نتوانسته اهداف خود را عملیاتی و به سرانجام رساند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۵۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

امتداد - حضور کشور‌های مختلف برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی ایران با وجود تحریم‌ها نشان می‌دهد، ایران مسیر رشد و توسعه را طی می کند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد به نقل از ایبنا  ، حسین پیرموذن، نایب‌رئیس اتاق ایران در بازدید از نمایشگاه ایران‌اکسپو ۲۰۲۴ (نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران) تأکید کرد: کمک به درآمدزایی کشور با توجه به تنگنا‌های اقتصادی و ارزی حاکم، یکی از برنامه‌های اصلی اتاق ایران در دوره دهم است.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی و در رأس آن اتاق ایران تلاش می‌کند طی سالی که به‌عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، زمینه تولید و صادرات بیشتر را فراهم کند. در این مسیر به حمایت‌های دولت هم نیاز دارد. خوشبختانه همکاری که برای برگزاری ایران‌اکسپو در ابتدای امسال بین بخش خصوصی و دولت صورت گرفت شروع خوب و امیدوارکننده‌ای در همین راستا بود.

پیرموذن ادامه داد: در ایران‌اکسپو توانمندی‌های صادراتی ایران را به نمایش گذاشتیم و با حضور هیأت‌های تجاری از ۲۵ کشور مختلف نشان دادیم که اقتصاد ایران با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم توانسته است سطح تولید و به دنبال آن صادرات خود را ارتقا دهد.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: هیأت‌های تجاری مختلفی که به دعوت اتاق ایران از نمایشگاه اکسپو دیدن کردند، نشست‌های رودررویی با فعالان اقتصادی ایرانی داشتند که همچنان ادامه دارد. بدون شک ایران برای مقابله با محدودیت‌های ناشی از تحریم به برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست نیاز دارد تا بتواند خود را به بهترین شکل معرفی کند.

پیرموذن از مطلوبیت کالا‌های ایرانی در بین فعالان اقتصادی دیگر کشور‌ها سخن گفت و تأکید کرد: ابراز علاقه‌مندی این تعداد از کشور‌های مختلف برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی ایران نشان می‌دهد که باوجود تحریم‌ها، ایران قادر است مسیر رشد و توسعه را طی کند.

وی تأکید کرد: افزایش سطح درآمد‌های ارزی کشور در این تنگنا‌های اقتصادی یکی از برنامه‌های اصلی اتاق ایران است.

منبع: مهر

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • فعالیت ۱۰۴ هزار تعاونی در کشور
  • وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است
  • تعطیلی پنج‌شنبه‌ یا شنبه؛ کدام یک برای تحقق «شعار سال» سودمند است؟
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • ایجاد بیش از ۱۵۰۰ فرصت شغلی توسط تعاونی‌های استان کرمانشاه
  • تعاونی های تولیدی، محور اقدامات بخش تعاون هستند