Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-16@10:53:42 GMT

قوشچی روستایی فراموش شده در دل بزقوش

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۳۵۳۵۱

قوشچی روستایی فراموش شده در دل بزقوش

قوشچی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌ و متاسفانه عدم توجه به زیرساخت های این روستا موجب محرومیت در روستا شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب, قوشچی روستایی با قریب به ۲۰۰ خانوار در دامنه بزقوش و در دره ای به این نام مقصد نهایی ماست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بافت این روستا نیز ترکیبی از سازه های قدیمی و جدید است. البته سازه های نوساز بافت غالب را تشکیل می دهد و ویلاهایی نو ساز در ورودی روستا قبل از هر چیز خودنمایی می کند.

زیر ساختهای مخابرات در این روستا دارای مشکل است و دسترسی به اینترنت مقدور نیست و ارتباط موبایل با قطع برق قطع می شود.

اهالی از کیفیت آب شرب شکایت دارند، بر اثر خشکسالی امسال محصول قابل توجهی به دست نیاورده اند و ازکمبود آذوقه برای دامهای محدودشان نگرانند.

زارعی از نابودی کل کشت بهاره روستا بر اثر خشکسالی و وخامت وضع اقتصادی اهالی می گوید.

کارهای عمرانی روستا توسط دهیاری تا حدودی در دست اجراست که در برخی نقاط نیاز به بازنگری دارد.

خانه بهداشت توسط یک بهیار بومی اداره می شود که اهالی از آن رضایت دارند.

مدارس کانکسی نو ساز در ورودی روستا جلب توجه می کننند و اهالی از ادغام کلاسهای دوم و سوم ابتدایی با ۳۷ نفر دانش آموز که منجر به افت تحصیلی فرزندانشان شده است گله مندند.

مشکل حیاتی این روستا هم آب کشاورزی است،مشکلی که وعده حفره چاه عمیق هم موجب حل آن نشده است.

هوا رو به تاریکی می گذارد و ما مسیر بازگشت را در پیش می گیریم و چرخ بادی آناقیز را پشت سر می گذاریم.

کاش فرصت داشتم و به دیدار این کشاورز مبتکر می رفتم، مبتکری که احتمالا هیچ خبرنگاری سراغش را نگرفته و هیچ مسئولی از چیستی ذهن خلاق او سوال نکرده است. بحران آب رمق روستاها و روستائیان بزقوش را گرفته است؛ چشمه های خشک شده ، قناتهای متروک و رودخانه هایی مرده تنها بازمانده بزقوش است و دستانی رو به آسمان که پایان خشکسالی را به دعا نشسته اند، پایانی که وقوعش را به سختی می توان متصور شد.

لایحه بودجه ۹۷ به مجلس ارائه شده است و نقد ها به گوشه گوشه آن از قیمت بنزین تا عوارض خروج از کشور و از حقوق کارمندان تا بودجه موسسات متعدد عمومی با حرارت هرچه تمام تر در فضای مجازی و نشریات کشور زبانه می کشد؛ ولی کسی ندای این مردمان تکیه زده بر بزقوش را پژواک نمی کند.

شاید آن جوانان روستایی اگر دسترسی به اینترنت داشتند، بودجه اختصاصی به بخش کشاورزی، جبران خسارت خشکسالی و بهینه سازی آبیاری را مطالعه می کردند و مطالباتشان را رسا تر فریاد می زدند, یا حداقل "راههای اخذ سند برای اراضی واگذار شده در اصلاحات ارضی" را سرچ می کردند.

آری کوه نشینان هنوز فراموش شده ترین مردمانند حتی در عصر انقلاب ارتباطات.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۵۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ملی مسکن در ۱۸۰۰ هکتار از اراضی استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: از هزار و ۸۳۳ هکتار از اراضی اختصاص داده شده برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستا‌های استان، ۳۰۸ هکتار آن در ۸۷ روستا قرار دارد که در حال تفکیک برای ساخت و ساز هستیم.
غلامرضا اسماعیلی، از صدور اسناد بنیادی برای ۹۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار خبر داد و افزود: ۲۸ هزار و ۱۸۱ سند با همکاری ثبت احوال به متقاضیان تحویل داده شده که در نوع خود عدد قابل توجهی است.
وی از اجرای طرح‌های مسکن در بخش روستایی و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر استان اصفهان خبر داد و گفت: زیرسازی تمام این طرح‌ها اجرا شده است.
غلامرضا اسماعیلی افزود: در سال گذشته حدود ۳ میلیون مترمربع از طرح‌های روستایی استان اصفهان آسفالت ریزی شده است.
وی نرخ مقاوم سازی در استان اصفهان را ۴۰ درصد دانست و ادامه داد: اگر تسهیلات مقاوم سازی به طور کامل جذب شود این روند ادامه خواهد یافت.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ملی مسکن در ۱۸۰۰ هکتار از اراضی استان اصفهان
  • مقاوم‌سازی بیش از ۹۰ هزار مسکن روستایی در خوزستان
  • اصلاح و توسعه هزار و ۶۷۰ متر خط انتقال در روستای دویدوخ راز و جرگلان
  • مجروح شدن ۱۲ نفر بر اثر حمله سه سگ گرگ در جنوب سیستان و بلوچستان
  • طرح هادی ۹ روستا در ارومیه به بهره‌برداری رسید
  • بهره‌برداری از ۹ طرح هادی روستایی در ارومیه
  • تأکید فرماندار مهاباد بر آبرسانی به روستا‌های بدون آب آشامیدنی
  • رنجش اهالی روستای چالاوبکر از وضعیت نامناسب و سنگلاخی معابر + تصاویر
  • ۲۶ هزار جلد سند در طرح هادی روستایی البرز صادر شد
  • اجرای طرح هادی در ۵۰ درصد روستا‌های کردستان