Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: نشریه پولیتیکو در گزارشی ضمن تاکید بر اینکه اگرچه احتمالا مواضع نرم‌تر «متیس» نسبت به ایران ممکن است خیلی طول نکشد اما رویکرد او نسبت به گذشته در قبال ایران بسیار نرم‌تر شده است.

به گزارش ایسنا، نشریه پولیتیکو در گزارشی نوشت: جیمز متیس، به عنوان فرمانده ارشد اوباما در خاورمیانه تلاش کرد تا به دلیل اقدامات نظامی ضدآمریکایی ایران در عراق اقدام نظامی علیه این کشور انجام دهد، اما به عنوان وزیر دفاع دولت ترامپ، متیس مواضع خود را نرم کرده است و او هم اکنون یکی از افراد میانه‌رو دولت ترامپ در قبال تهران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه ممکن است این موضع نرم او در قبال ایران با توجه به اختلافات و تقابل با ایران بر سر حضور در برخی کشورهای عربی ادامه نیابد، اما اکنون برای یک ژنرال نظامی پیشین که با رویکرد دیپلماتیک اوباما در قبال ایران به شدت مخالف بوده و ایران را مهم‌ترین تهدید خاورمیانه معرفی کرده بود، این یک تغییر قابل توجه در مواضع است.

طی سال گذشته متیس با تاکید بر لزوم ماندن آمریکا در توافق هسته‌ای دولت ترامپ با ایران که ترامپ به شدت با آن مخالفت بود، این امر را ثابت کرده است. متیس همچنین از اتخاذ یک رویکرد تقابل گرایانه علیه نیروهای نظام ایران در یمن، عراق، و سوریه خودداری کرده است. این تغییرات در مواضع او حتی باعث غافلگیر شدن برخی دولتمردان داخلی شده است.

یکی از دلایل این تغییرات این است که اکنون به عنوان وزیر دفاع آمریکا باید یک تعامل در رسیدگی به همه موضوعات و تهدیدات در سطح جهان داشته باشد و تا زمانی که او فقط رییس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ را برعهده داشت. همچنین با توجه به اینکه رییس جمهور کنونی آمریکا موضع بسیار خصمانه‌ای علیه ایران دارد باید این موضوع را متعادل کند.

او همواره تلاش کرده است که احتمال رویارویی میان نیروهای ایران و آمریکا را در خاورمیانه به حداقل برساند؛ اگرچه اکنون با توجه به نابودی تقریبی داعش و برنامه پنتاگون برای حضور فعال‌تر در عراق و سوریه، متیس ممکن است مواضع خصمانه‌تری علیه ایران اتخاذ کند.

برچسب ها: مواضع متیس ، ایران ، نشریه پولیتیکو

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۵۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست بایدن در قبال فلسطین می‌تواند به شکست وی در انتخابات منجر شود

تلگراف در مطلبی با اشاره به زمان باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نوشت: سیاست دولت «جو بایدن» در قبال مساله فلسطین و حمایت او از اسرائیل می‌تواند به احتمال پیروزی وی لطمه وارد کرده و به شکست او منجر شود.

کمتر از هفت ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، احتمال می‌رود که سیاست‌های بایدن در قبال مساله فلسطین و مردم غزه، باعث شکست وی در انتخابات شود.

به نوشته تلگراف، هنگامی که بایدن کارزار انتخاباتی خود را در ایالت کلیدی پنسیلوانیا راه اندازی کرد، با برخی اعتراض‌ها روبرو شد.

در خارج از سخنرانی روز پنجشنبه او در فیلادلفیا، عده‌ای از حاضران با در دست داشتن پلاکارد‌هایی که روی آن نوشته شده بود: «قتل عام فلسطین را متوقف کنید» و «از نهر تا بحر، فلسطین آزاد خواهد شد» اعتراض خود را به سیاست بایدن در قبال اسرائیل اعلام کردند.

در این میان، گروهی دیگر از معترضان نیز هر روز در خارج از کاخ سفید حاضر می‌شوند و خواهان توقف فوری جنگ در غزه هستند.

گفته می‌شود در حال حاضر جنبش هواخواه فلسطین بسیاری از جوانان لیبرال آمریکایی را جذب خود کرده، ضمن آنکه جامعه آمریکایی‌های عرب تبار که در انتخابات ۲۰۲۰ به بایدن رای داده بودند، اکنون از وی ناراضی هستند.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت بایدن در میان طرفداران قبلی کاهش یافته است. در انتخابات مقدماتی ماه گذشته دموکرات‌ها در ایالت میشیگان، بیش از ۱۳ درصد دموکرات‌ها از رای دادن به رئیس‌جمهوری آمریکا خودداری کردند و بر روی برگه رای واژه "بی تعهد" را نوشتند.

رایا عبدالعال یکی از معترضان عرب-آمریکایی و فعال سیاسی ساکن پنسیوانیا به عنوان یکی از ایالت‌های میدان نبرد، در گفتگو با تلگراف ضمن تاکید بر آتش بس فوری در غزه، گفت: بسیاری از ما دموکرات‌هایی هستیم که در انتخابات قبلی به بایدن رای دادیم. ما فکر می‌کردیم که موضع او مترقی و با ارزش‌های ما همسو است. اما به تازگی دریافتیم که او از آنچه در فلسطین اتفاق می‌افتد، کاملا حمایت نمی‌کند.

وی در ادامه با اعلام اینکه اسرائیل یک «پروژه استعماری» است که برای کمک آمریکا در برقراری روابط با خاورمیانه ایجاد شد، تاکید کرد: حمایت ایالات متحده از ایجاد یک دولت یهود اساسا «یک اقدام یهود ستیزانه» است، زیرا آنها نمی‌خواهند یهودیان به آمریکا بیایند.

این فعال سیاست در ادامه خاطرنشان کرد: بایدن برای حمایت از اسرائیل «شستشوی مغزی» داده شده و آمریکا امیدوار است از ذخایر نفت در شرق مدیترانه بهره برداری کند.

مت دوس معاون اجرایی مرکز سیاست بین‌الملل در واشنگتن نیز در همین زمینه به تلگراف گفت: بی‌تردید وضعیت جاری در خاورمیانه و حمایت دولت بایدن از اسرائیل به او در انتخابات پیش رو لطمه می‌زند.

وی افزود: موضوع فلسطین فقط در حوزه سیاست خارجی نیست، بلکه مساله عدالت اجتماعی و نژادی است.

وی سپس خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم که این یک واقعیت است و تنها به عرب-آمریکایی‌ها و فلسطینی‌های ساکن آمریکا مربوط نمی‌شود، بلکه برای دموکرات‌های مترقی جوان هم مساله مهمی به حساب می‌آید.

تلگراف در ادامه یادآوری کرده است که آرای جامعه عرب‌های آمریکایی در ایالت پنسیلوانیا در سال ۲۰۲۰، به گونه‌ای بود که بایدن با اختلاف جزئی ۸۰ هزار رای و در مجموع ۱.۲ درصد از کل آرا، برنده این ایالت میدان نبرد شود.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا در ماه نوامبر (آبان) در حالی برگزار می‌شود که جنگ در غزه در نتیجه حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی که در تلافی حمله ۷ اکتبر حماس آغاز شد، به اعتراضات و تظاهرات بسیاری از حامیان فلسطین در آمریکا دامن زده‌ است. معترضان سیاست‌های دولت بایدن را در حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل زیر سوال برده و خواهان آتش‌بس فوری در باریکه غزه هستند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • شاهد وحدت قابل توجهی بعد از وعده صادق هستیم
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • محمد مومنی: واگذاری سرخابی‌ها به روند توسعه فوتبال ما کمک قابل توجهی می‌کند
  • تاکتیک رسانه‌ای واشنگتن پست در قبال عملیات وعده صادق
  • پیام رئیس جمهور به زبان اردو
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • سیاست بایدن در قبال فلسطین می‌تواند به شکست وی در انتخابات منجر شود
  • شاهد یک رویداد بین‌المللی قابل‌توجهی خواهیم بود
  • وزیر تعاون: بخش قابل‌ توجهی از «فقر شدید» کشور کاسته شده است
  • وزیر کار: بخش قابل‌توجهی از «فقر شدید» کشور کاسته شده است