مذاکره داوران با هنرمندان متقاضی شرکت در جشنواره تئاتر فجر راهگشا بود
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۳۵۶۵۱
ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ ندا اعتمادی کیا با بیان اینکه پیش از شروع، نمی توانیم این دوره از جشنواره بین المللی تئاتر فجر را به لحاظ کیفی ارزیابی کنیم، تصریح کرد: در مراحل اولیه، روند خوب و راضی کننده ای اتفاق افتاده است.
وی افزود: پیش از اعلام نتایج راه یافتگان به سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، داوران با هنرمندان متقاضی نشستی برگزار کردند که بسیار تاثیرگذار و راهگشا بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این برگزیده استانی تاکید کرد: در این جلسه که همانند برگزاری یک کارگاه بود در خصوص نقاط ضعف و قوت نمایش ها صحبت شد که به باز شدن دیدگاه های هنرمندان در نمایش و نحوه اجرا کمک کرد.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار در جشنواره تئاتر فجر پذیرفته شده است، خاطرنشان کرد: صحبت کردن در مورد آثار و اجراها با داوران با سابقه تئاتر کار بسیار ارزشمندی بود.
اعتمادی کیا در خصوص نقطه ضعف جشنواره نیز اظهار کرد: گروه های تئاتری فقط برای اجرای خود به تهران می آیند و تنها کارگردان و نمایشنامه نویس شهرستانی بخش های مسابقه امکانات حضور را دریافت می کنند.
وی افزود: این در حالیست که برگزاری 10 روزه جشنواره می تواند برای تمامی اعضای گروه های نمایشی همانند یک کلاس آموزشی باشد و هنرمندان با تماشای آثار همکاران خود تجربیات گوناگونی را کسب کنند.
به گفته وی، اگر فضایی فراهم شود که هنرمندان شهرستانی زمان بیشتری در تهران بمانند تا با آثار دیگر آشنایی پیدا کنند، بسیار به بهبود نمایش ها کمک می شود.
کارگردان نمایش «خوشه پروین» با بیان اینکه امکانات تهرانی ها از شهرستانی ها بیشتر است، تاکید کرد: هنرمندان منطقه آزاد اروند که نقطه صفر مرزی محسوب می شود، مهجور مانده اند اما آثار آنها سطح کیفی مناسبی نسبت به هنرمند تهرانی با امکانات کافی، دارد.
کارگردان «آئیس» با بیان اینکه این نمایش برگزیده استانی است، خاطرنشان کرد: موضوع نمایش استعاره ای برای نشان دادن باورها، اعتقادات و عقاید طایفه عرب است که بسیار به این روش های مذهبی اعتقاد دارند.
وی افزود: قوم عرب به غیر از این سنت، راه دومی برای خود در نظر نمی گیرند و شاید به دلیل همین اعتقادات نتایج مناسب با خود را به دست می آورند.
به گفته وی نمی توانیم این روش ها را جاهلانه یا خرافی بدانیم زیرا هر قومی از سنت ها و آیین هایی پیروی می کند و وظیفه افراد دیگر احترام گذاشتن به آنها است.
ندا اعتمادی کیا در بخش مسابقه ایران سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با نمایش «آئیس» حضور دارد که این اثر در جشنواره استانی نیز برگزیده شده است.
وی علاوه بر کارگردانی، نگارش این نمایش را نیز برعهده داشته است.
سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری فرهاد مهندس پور با اجرای 89 اثر نمایشی از 28 دی ماه تا نهم بهمن ماه در تهران برگزار می شود.
منبع: ایران اکونومیست
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۵۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
آیدین تمبرچی کارگردان نمایش «آن برد» نوشته مشترک تمبرچی و مهدی زندیه که این روزها با استقبال قابل توجه مخاطبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۵ به همراه مهدی زندیه درگیر نوشتن این متن شدیم اما زمانی طولانی آن را کنار گذاشتیم. در آن مقطع زمانی دستنویسی از متن تهیه شد تا با ۲ بازیگر در سالن کوچک مولوی روی صحنه برود ولی اثر به اجرا نرسید. بعد از چندین سال رجعت به متن «آن برد»، دستنویس جدیدی تهیه شد. از مهر سال ۱۴۰۲ بازنویسی متن را انجام دادیم و از اوایل دی سال گذشته نیز تمرینها را شروع کردیم.
وی درباره اینکه آیا نمایش «آن برد» به شیوه کارگاهی تولید شده است یا خیر، توضیح داد: متن از پیش تهیه شده بود و تمامی ایدههای کارگردانی در آن مدنظر قرار گرفته بود اما اسلوبهایی که منصوب به کار کارگاهی میشوند به شکل موقعیت نمایشی در اثر وجود دارند. در شیوهای که «آن برد» را تولید و اجرا کردیم، مکان مدام تغییر میکند و زمان سیال است و اسلوبها منصوب به کار کارگاهی است اما ما پیشتر به این ایدهها و موضوعات فکر کرده بودیم.
تمبرچی درباره دغدغه پرداختن به ایده مهاجرت در نمایش «آن برد»، یادآور شد: ایده مهاجرت دستکم برای قشر و نسل ما همیشه به عنوان یک امکان مورد توجه قرار میگیرد. در دستنویس اول «آن برد» نگاه به مهاجرت مثبت بود اما متن نهایی بر علیه مهاجرت شکل گرفت. در واقع در متن نهایی به شناخت عواقبتی که مهاجرت در پی دارد، پرداختیم. آنقدر موضوع مهاجرت زیرساختی و پیچیده است که فکر نکنم به این زودیهای دغدغه آن برای نسل ما و طبقه متوسط جامعه برطرف شود.
کارگردان نمایش «آن برد» درباره استقبال قابل توجهی که مخاطبان از اجرای این اثر نمایشی دارند، بیان کرد: می شود ادعا کرد که قالب بازخوردهای مخاطب نسبت به نمایش خیلی مثبت و برای ما ارزشمند بوده است. تولید و اجرای نمایش سختیها و پیچیدگیهای فراوانی دارد که بازخورد غالبا مثبت مخاطبان از اجرا تنها نکته دلگرمکننده برای گروه ما است.
وی درباره اینکه چه ویژگیهایی در نمایش «آن برد» باعث جذب مخاطبان و همراهی آنها شده است، تاکید کرد: با اینکه بازخورد مخاطبان غالبا مثبت است اما ما را غافلگیر کرد. مخاطب با موضوع «آن برد» به راحتی ارتباط میگیرد زیرا در زندگی خود و اطرافیانش با موضوع مهاجرت مواجه شده است. هر گروهی بیشتر دوست دارد که شیوه اجراییاش مورد توجه مخاطب قرار بگیرد ولی صادقانه بخواهیم صحبت کنیم، موضوع «آن برد» مخاطب را جذب میکند. البته شاید فرم اجرای نمایش هم درست درآمده که مخاطب میتواند با موضوع ارتباط برقرار کند.
تمبرچی ادامه داد: بعد از پایان هر اجرا، غالب مخاطبان تحت تاثیر قرار گرفته و برخی نیز اشک میریزند. بسیاری از مخاطبان بعد از پایان نمایش آنقدر منقلب هستند که نمیتوانند صحبت کنند. فکر میکنم موضوع و فرم اجرایی کار توانسته با مخاطب ارتباط درستی را برقرار کند.
این کارگردان تئاتر درباره چالشهای تولید و اجرای «آن برد» به لحاظ اقتصادی، تصریح کرد: چالش اقتصادی همیشه برای تئاتر وجود دارد و تنها با همراهی و حمایت همه اعضای گروه میتوان این چالشها را پشت سر گذاشت که خوشبختانه من از این همراهی و حمایت برخوردار بودم. ما تلاش کردیم بهویژه در طراحی صحنه به سمت ایدههایی برویم که کمترین فشار مالی را روی گروه داشته باشد.
وی متذکر شد: مشکل اساسی این است که اکثر سالنهای تئاتری در آن واحد میزبان ۲ یا ۳ گروه نمایشی هستند و این امر دپوی دکور را با مشکل همراه میکند. حتی اگر گروهی توان مالی ساخت دکور ایدهآل خود را داشته باشد، سالن به عنوان میزبان چند گروه امکان دپوی دکور را ندارد.
تمبرچی اظهار کرد: امیدوارم شرایط برای تئاتر بهتر شود. البته احساس میکنم که شرایط در حال بهتر شدن است و اقبال مخاطبان هم نوید روزهای بهتری برای تئاتر ایران را میدهد.
وی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا اجرای نمایش «آن برد» تمدید یا در سالنی دیگر ادامه پیدا میکند یا خیر، گفت: ما تا ۲۱ اردیبهشت به اجرای «آن برد» ادامه میدهیم. صحبتهایی در گروه برای ادامه اجراها انجام شده و در حال مذاکره با تئاتر شهر هستیم که امیدوارم این اتفاق بیافتد.
نمایش «آن برد» با حضور مهدی زندیه و نیکو بستانی، ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا میشود.
عکس از رضا معطریان است.
کد خبر 6097371 فریبرز دارایی