Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت با اشاره به شیوع خشونت در جامعه و تشریح عوامل ایجاد خشونت در بین افراد، احساس نابرابری و تبعیض را مهم‌ترین عامل بروز خشونت در افراد دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از رسانه خبری سلامت سپید پوش، مصطفی معین رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت و رئیس هشتمین همایش علمی، در نشست خبری این همایش که صبح امروز در مرکز طبی کودکان برگزار شد با اشاره به روند رو به رشد خشونت در جامعه گفت: بر اساس آمار اعلام شده اختلالات روانی به عنوان دومین عامل ایجاد بار‌های بیماری که فرد را دچار ناتوانی می‌کند مورد توجه قرار گرفته است و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، به عنوان اولین عامل بار بیماری معرفی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت با بیان اینکه خشونت در حد قابل قبول به عنوان یک خصیصه ذاتی بشر برای حفظ زندگی لازم است، بیان داشت: استفاده دولت‌ها از خشونت، در سطح جامعه، برای اجرای قانون و جلوگیری از تخلفات تا حدی طبیعی است؛ اما رفتارهای ناهنجار که توسط جامعه یا مسئولان انجام می‌گیرد مورد بحث است؛ از نظر روانی، سبک زندگی، محیط زندکی، فضای فرهنگی و غیره، همه بر روی جنین تاثیر می‌گذارد که می‌تواند بعدها به صورت خشونت خودش را نشان دهد.

وی در ادامه صحبت خود به بحث اپی‌ژنتیک گفت: عوامل محیطی و ژنتیکی هر دو در میزان بروز خشونت در افراد تاثیر می‌گذارد؛ در مورد عوامل ژنتیکی، نمی‌توانیم کار زیادی انجام دهیم، اما در مورد عوامل محیطی، امکان پیش‌گیری وجود دارد؛ و با تغییر و اصلاح محیط، می‌توانیم از بروز خشونت و بیماری‌ها و مشکلاتی که از عوارض آن است جلوگیری کنیم.

معین تبعیض و احساس نابرابری در فرد را مهم‌ترین عامل خشونت در جامعه معرفی کرد و افزود: طبق گزارشات داده شده در قرن بیستم بیش از ۱۴۰میلیون در جنگ‌های مختلف بین‌المللی و ملی در دنیا جان خود را از دست دادند، حدود ۳۰۰ میلیون نفر، بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۸ به علت فقر که از عوامل دیگر بروز خشونت در افراد است، جان خود را از دست دادند؛ امروز در جامعه شاهد شیوع و به نوعی اپیدمی خشونت هستیم که سند آن هم گزارشات رسمی نهادهای مربوطه و اخبار رسانه‌هاست، سالانه بیش از ۱۵ میلیون پرونده در قوه قضائیه تشکیل می‌شود و حدود ۳ میلیون مراجعه به مراکز پزشکی قانونی داریم که اکثر آن‌ها به علت نزاع‌ است، در واقع جامعه دچار یک بحران اخلاقی شده است.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به خشونت خانگی، خشونت علیه زنان و کودکان اشاره کرد و گفت: علت این اتفاقات را می‌توان در مشکلات اقتصادی، بیکاری، تبعیض، عدم شفافیت در سازکارهای اجتماعی، مهاجرت به شهرها و حاشیه نشینی پیدا کرد؛ ضعف آموزشی در جامعه از دیگر عوامل مهم و اصلی شیوع و ترویج خشونت است، ساخت و پخش سریال‌های نامناسب، شبکه‌های مجازی و حتی بسیاری از بازی‌های کامپیوتری تأثیرات مخرب فراوانی را در جامعه داشته است.

معین در پایان صحبت‌های خود به بحران عدم اعتماد در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه در جامعه شاهد کاهش اعتماد و سرمایه اجتماعی هستیم؛ و این هم در مورد اعتماد دولت به جامعه و هم اعتمادجامعه به دولت دیده می‌شود؛ امروز در جامعه شاهد بحران کاهش تاب آوری هستیم، و جامعه نمی‌تواند در شرایط بحران، با سرعت و کیفیت لازم خودش را با مشکلات تطبیق کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۵۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک همه‌گیری دیگر در راه است!

آفتاب‌‌نیوز :

بحران شیوع آنفلوآنزای پرندگان- که به عنوان H۵N۱ شناخته می‌شود- در مزارع لبنی نشان از این واقعیت دارد که سازمان‌های سلامتی و بهداشت عمومی از همه‌گیری کرونا درس نگرفته‌اند- یا حداقل این که نتوانسته‌اند درس‌های کووید را جذب و هضم کنند.

شیوع آنفولانزای پرندگان در مزارع، مرغداری‌ها و گاوداری‌های ایالات متحده هم‌چنان با سرعت ادامه دارد و به گفته دانشمندانی که از سرعت و روند این شیوع شگفت‌زده شده‌اند، این روز‌ها این موضوع به مرحله هشداردهنده رسیده است.

هفته گذشته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا بالاخره تأیید کرد که H۵N۱ نه تنها از پرندگان به پرندگان یا از پرندگان به گله‌های دام سرایت می‌کند، بلکه در بین گاو‌ها نیز شروع به انتقال کرده است. این در حالی است که گزارش‌های رسانه‌ها حکایت از این می‌کند که در تعداد بسیاری از گاو‌ها انتقال و ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان بدون علامت خاصی روی می‌دهد.

اگرچه هنوز خطر ابتلا به این بیماری برای انسان‌ها زیاد نیست، اما واضح است که برای این که مسیر و شیوه انتقال این ویروس کنترل شود، کار‌های بسیار بیشتری باید انجام گیرد.

این امر مستلزم آن است که سازمان غذا و داروی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از لاک خود بیرون آمده و مسیر درستی پیش بگیرند. در واقع این روز‌ها ناامیدی محسوسی در میان متخصصان بیماری‌های عفونی وجود دارد که آژانس‌های بهداشتی و سلامتی بیش از حد لازم از اطلاعات مهم محافظت می‌کنند و در نظارت بر ویروس و روش‌های انتقال آن بسیار محافظه‌کار و ترسو هستند. به عنوان مثال، تاکنون در زمینه مقابله با آنفلوآنزای پرندگان تعداد و روند آزمایش‌ها محدود بوده است و تا همین روز‌های اخیر به رغم شیوع محسوس بیماری در بین پرندگان و دام‌ها، اما، تنها تعداد انگشت‌شماری از توالی‌های ویروسی به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده بود- که می‌تواند رویکردی نگران‌کننده و هشدارآمیز به شمار آید.

منبع: شفقنا

دیگر خبرها

  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • گرما موجب افزایش افسردگی و خشونت
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ علت نارسایی کلیه