Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@01:24:44 GMT

ناخداهای اقتصادی، سانچی تولید را دریابند

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۳۵۸۲۴

ناخداهای اقتصادی، سانچی تولید را دریابند

از جمله نارضایتی‌های امروز جامعه موضوع اشتغال است و بسیاری از مردم بر این باورند که بار تورم را می‌توان به سختی تحمل کرد، ولی بیکاری را نه.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، طی سال‌های اخیر شعارها و وعده‌های فراوانی در راستای احیای صنعت کشور از سوی گروه‌های مختلف سیاسی به جامعه داده شده ولی تا کنون برنامه‌ای منسجم برای احیای صنعت و تولید از سمت این گروه‌ها ارائه نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بایزید مردوخی، مشاور وزیر صنعت در مصاحبه‌ای به این نکته اشاره کرد که لازمه صنعت کشور برنامه‌های آنی و تسهیلات کوتاه‌مدت و بلندمدت نیست، بلکه در سایر کشورهای جهان برای پیشرفت دادن اقتصاد و تولید به شعار دادن بسنده نکرده‌ و از برنامه‌های راهبردی صنعتی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده‌اند.

 

برنامه‌های راهبردی صنعتی برای این مهم به کار می‌روند که آینده دور و نزدیک صنعت مشخص و راهی که قرار است طی چند سال آینده آن را پیمود کاملا روشن شود.

 

وضعیت فعلی صنعت، رضایت‌بخش نیست چراکه صنعت با کمتر از 50 درصد توان تولید به ادامه حیات می‌پردازد و بسیاری از واحدهای صنعتی کشور در حالت راکد و نیمه راکد به سر می‌برند و در عمل نفس‌های آخر خود را می‌کشند.

 

حالت فعلی صنعت را می‌توان به کشتی تشبیه کرد که در ساحل به گل نشسته است و توان تحرک ندارد و دائما موج‌های دریا آن را بی اختیار به این سو و آن سو برده و گهگاه آن را به صخره‌ها می‌کوبد و اگر این کشتی از وضعیت فعلی رها نشود، می‌توان در آینده‌ای نه چندان دور آن را به جای گِل در قعر دریا دید.

 

با ورود به برخی شهرک‌های صنعتی این صحنه به چشم می‌خورد که بسیاری از واحدهای صنعتی در حالت تعطیلی به سر می‌برد و به جای صدای چرخ‌دنده‌های ماشین‌آلات صنعتی، صدای هوهوی باد به گوش می‌رسد.

 

با بسیاری از صنعت‌گران که صحبت شد به این مهم اشاره کردند که دولت حمایت لازم را از تولید ندارد؛ اما این تمام ماجرا نیست و اشتباه است که سهم رکود را کامل به گردن دولت بیندازیم ولی می‌تواند نقش بی‌بدیل و به سزایی داشته باشد.

 

دولت در نقش نظارت و تعیین‌کننده راه می‌تواند راهبر خوبی برای تولید کشور باشد، چراکه اگر همانند سیستم اقتصاد سوسیالیسم به صورت کامل تصدی‌گری اقتصاد و صنعت را به عهده گیرد، رقابت به ناچار به حاشیه می‌رود و اگر مثل اقتصاد سرمایه‌داری تصدی‌گری به صورت کامل به بخش خصوصی واگذار شود به مسائلی مثل دامپینگ کالا و سایر بیماری‌های اقتصادی مبتلا می‌شود، پس باید سیستمی را به کار بست تا علاوه بر اینکه راه رقابت شکل گیرد، راه بر امراض اقتصادی و زورگویی سرمایه‌داران نیز بسته شود.

 

برای رونق صنعت باید به این مهم اشاره کرد که اولویت راه‌اندازی صنعت باید ایجاد حداکثر شغل البته با لحاظ بهره‌وری بهینه در نظر گرفته شود مثلا در طرح‌های تولیدی پتروشیمی به جای سرمایه‌گذاری بر روی صنایع بالادستی روی طرح‌های پایین‌دستی پتروشیمی مثل تولید اسباب‌بازی سرمایه‌گذاری شود تا به ازای هر میلیون تن تولید، شغل بیشتری ایجاد شود و یا اینکه شهرک‌های صنفی تولیدی توسط دولت گشایش یابد تا اشتغال سریع درست شود.

 

اما چطور می‌توان چرخ‌های صنعت را به مدار اصلی وارد کرد، طرح‌های بسیاری در خصوص این مهم ارائه شده است ولی به نظر همان موضوع قدیمی کنترل بی‌رویه واردات و حمایت از تولید ملی بهترین کارگشا برای این مهم می‌باشد.

 

طبق آمار منتشره از تعداد کانتینری که هر روز وارد می‌شود به علت نبود توان در گمرک فقط یک‌سوم آن‌ها بازرسی و الباقی به علت نبود امکانات بدون بازرسی وارد چرخه اقتصادی کشور می‌شوند برای مقابله با این عارضه می‌توان از دستگاه ایکس‌ری استفاده کرد و به نظر در حال حاضر تعداد این دستگاه‌ها افزایش چشم‌گیری داشته است، ولی کافی نیست و با سرمایه‌گذاری در این بخش می‌شود درآمد آن را به راحتی از کنترل‌های انجام شده در مبادی ورودی کشور به دست آورد.

 

در حوزه حمایت از کالای داخلی نیز باید آیه شریفه 29 سوره مبارکه اعراف مد نظر دولتمردان قرار گیرد: «قل امر ربی بالقسط و اقیموا وجوهکم عند کل مسجد» که در تفسیر آن برخی بزرگان گفته‌اند که «بگو پیامبر(ص) که خداوند مرا به برقراری عدالت اقتصادی امر کرده است و برای توسعه این مهم باید پیشوایان و خواص جامعه(وجوهکم) پیش قدم باشند.»

 

از این مهم می‌توان دریافت کرد که پرچمداری خواص جامعه در خصوص اقتصاد امری اجتناب ناپذیر است و دولت به عنوان یک نهاد حکومتی می‌تواند در خصوص حمایت از تولید داخل به این موضوع به طور خاص بپردازد، حال در قالب‌هایی نظیر خرید مایحتاج دستگاه‌های دولتی از کالای ایرانی، برداشتن معضلات قانونی از جلوی پای تولیدکننده و در نهایت حمایت همه‌جانبه از سرمایه اقتصادی مردم باید مد نظر قرار گیرد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۵۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» نمونه توان صنعت فنی و مهندسی کشور است

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: نزدیک به ۴۰۰ نفر از مهندسان ما در حوزه سدسازی، سالهاست در سریلانکا فعالیت می‌کنند، همچنین به صورت همزمان یک نیروگاه و یک سد پیشرفته مبتنی بر کار علمی در این کشور انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «سپهر خلجی» امروز _چهارشنبه پنجم ادیبهشت_ در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اقدام بزرگی در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی در سریلانکاه انجام شد که به پایان رسیده است. از رئیس جمهور دعوت کردند که برای افتتاح این پروژه حضور داشته باشد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اضافه کرد: قریب ۴۰۰ نفر از مهندسان ما در حوزه سدسازی، سالهاست در سریلانکا فعالیت می‌کنند. یک سد پیشرفته به لحاظ مختصات مهندسی که دارای مسیر انتقال آب از یک سطح به سطحی دیگر بوده است، همچنین به صورت همزمان یک نیروگاه و یک سد پیشرفته مبتنی بر کار علمی در این کشور انجام شده است. علاوه براینکه این پروژه‌ها اثرات خوبی در سریلانکا داشته، در این شرایطی تلاش می‌کنند نشان بدهند جمهوری اسلامی ایران تحریم است، ما کیلومترها دور تر از خاک خودمان توانستیم یکی از بزرگترین افتخارات صنعت مهندسی را ارائه کنیم.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله این اقدام زمینه‌ای برای کارهای بیشتر در آن منطقه می‌شود و نمونه‌ای از توان صنعت فنی و مهندسی ما خواهد بود که می‌تواند کارهای بزرگ انجام دهد. یکی زمانی در گذشته، یعنی قبل از انقلاب این قبیل کارها در کشور ما را کارشناسان خارجی انجام می‌دادند. الان بحمدلله با توان کارشناسان جوان ما اتفاقاتی افتاده که در همین صنعت سدسازی در داخل، با ظرفیت‌های داخلی و به اتکا دانشمندان و متخصصان انجام می‌دهیم و الان هم برای کشورهای دیگر این پروژه را اجرا می‌کنیم.

خلجی افزود: این تنها مربوط به سدسازی است؛ در حوزه‌های دیگر مانند راه‌سازی، پل‌سازی و مسیرهای ریلی، متخصصان ما توانمندی بسیار بالایی دارند که همین‌ها نمونه‌ای است تا بتوانیم به سایر کشورهایی که به این تخصص‌ها نیاز دارند، خدمات بدهیم.

وی با اشاره به اقدامات دولت به منظور تحقق شعار سال، تصریح کرد: هفته پیش در جلسه هیأت اعلام شد که پیرو شعار سال که رهبر انقلاب فرمودند و دولت به عنوان مجری موظف است اوامر و دستورات ایشان را عملیاتی کند، دولت بسته‌ای را آماده کرده که به تصویب اعضای هیأت دولت رسید. در این بسته سهم همه دستگاه‌های اقتصادی و غیراقتصادی در تحقق این شعار مشخص شد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت بیان داشت: در این آیین‌نامه مشخص شده که همه این دستگاه‌ها تا پایان سال باید چه کارهایی انجام دهند تا شعار سال محقق شود که متن آن به زودی منتشر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت تا قبل از اردیبهشت ماه بلافاصله پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، کارگروه‌های مربوطه را تشکیل داد. به دلیل اینکه همه دستگاه‌ها در این مسأله دخیل هستند، ظرفیت‌ها باید سنجیده و نظرات دریافت می‌شد. کار بزرگی انجام شد و تا آخر فروردین دستورالعمل اجرایی تحقق شعار سال با مشخص کردن وظیفه همه دستگاه‌ها تهیه شد.

خلجی ابراز امیدواری کرد، طبق همین برنامه که به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود، کار دنبال شود و در پایان سال بتوانیم گزارشی از میزان تحقق شعاری که رهبری فرمودند و دولت موظف بود پیگیری کند، ارائه کنیم.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به مهم‌ترین تدابیر این بسته، گفت: همه دستگاه‌ها یک بخشی از کار را به عهده گرفتند. برخی از دستگاه‌ها مثل وزارت صمت و جهاد کشاورزی و نفت در ارتباط با شعار سال وظیفه بیشتری دارند. لذا همه اینها مهم است و ما باید مسیری را طی کنیم که عنوان «جهش» در آن معنا پیدا کند. یعنی یک رشد معمولی نیست.

وی اظهار کرد: این اقدامات عنوانی ندارد و برای هر دستگاهی یک سلسله اقداماتی طراحی و تدبیر شده و همه آنها مهم است و اگر همه آنها اتفاق بیفتد ما شاهد جهش تولید خواهیم بود. امید است با همین اقدامات بتوانیم در جهت اجرای دستورات رهبر انقلاب و تحقق شعار سال گام رو به جلویی برداریم.

کد خبر 747550

دیگر خبرها

  • تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت
  • تخصیص ۴۰ درصد از سود شرکت‌های پتروشیمی به تکمیل زنجیره ارزش
  • ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» نمونه توان صنعت فنی و مهندسی کشور است
  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • تأکید بر تأسیس هنرستانهای جوار صنعت در آذربایجان‌غربی
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!
  • استمرار روند رشد اقتصادی/ وزارت نفت پرچم سرمایه‌گذاری خارجی را هم بالا برد
  • جهش تولید طلای صنعت پتروشیمی با توان فنی ایرانی در کوروش
  • صدور هزار و ۳۴۲ پروانه بهره‌برداری در خراسان رضوی