Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکزخلیج فارس،صنایع دستی در استان هرمزگان بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد.
هنر دست صنعتگران این استان اکنون با اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی و راه اندازی خانه صنایع دستی زمینه اشتغال و رونق این هنر گرانقدر شده است.
ظرفیتی بی بدیل که می‌تواند کنج خانه‌ها را تبدیل به مکان تولید اقتصادی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رقیه بانوی هرمزگانی که ۲۰ سال است زری بافی می‌کند می‌گوید: با حضور در خانه صنایع دستی و انجام این فعالیت بازاریابی خوبی برای دست رنجم فراهم شده است.
بیش از ۶۰ هزار نفر در بخش‌های مختلف صنعت صنایع دستی در استان هرمزگان فعال اند.
به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان، به سبب دسترسی آسان به مواد اولیه ارزان، صنایع دستی بیشتر در خانه‌ها تولید می‌شد و بیشتر دختران و زنان هرمزگان به آن مشغول بودند.
سهراب بناوند می‌افزاید:اکنون با راه اندازی خانه‌های صنایع دستی این فعالیت‌ها بیشتر و بارونق شده است.
در هرمزگان ۴۲ رشته صنایع دستی فعال است که ۲۰ رشته بومی است.
صنایع دستی دریایی، چادر شب بافی، سوزن دوزی، گلابتون دوزی، حصیر بافی، سفال، پوشاک سنتی و وسایل صدفی ازمهمترین صنایع دستی هرمزگان است.   معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان می‌گوید:برخی صنایع دستی مانند چادرشب بافی و عبا بافی که اکنون بافت آن با ماشینی شده و درحال فراموشی است.
سهراب بناوند می‌افزاید: برخی از صنایع دستی این استان هم مانند چلنگری (چاقوسازی سنتی)، حضایه بافی، گچ بری سنتی و سنگ تراشی منسوخ بودندو اکنون احیا شده است.
وی از راه اندازی ۱۲ خانه صنایع دستی برای احیا و رونق صنایع دستی هرمزگان خبر می‌دهد و می‌گوید: تا پایان سال نیز ۱۱ خانه دیگر راه اندازی می‌شود.
بناوند معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان می‌گوید: با راه اندازی این خانه‌ها برای بیش از ۴ هزار نفر اشتغالزایی شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم می‌گوید: هدف از راه اندازی خانه‌های صنایع دستی ارائه خدمات برای تولید و ارتقای وضعیت صنایع دستی، کارگاه‌های آموزشی، فروش تولیدات، مشاوره و ایجاد فضای لازم برای تبادل نظر تولید کنندگان و هنرمندان و امور نمایشگاهی است.
محسن ضیایی ایجاد اشتغال پایدار در روستا‌ها و رونق صادرات را از دیگر اهداف راه اندازی این مراکز اعلام می‌کند.
وی در زمینه حمایت از صنعتگران استان می‌گوید: به متقاضیان فعالیت در خانه صنایع دستی تسهیلات مشاغل خانگی با کارمزد ۴ درصد پرداخت می‌شود. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون بیش از دو میلیارد تومان به بیش از چهارصد نفرار فعالان صنایع دستی پرداخت شده است می‌افزاید:این تسهیلات در دو بخش پشتیبان و انفردای پرداخت می‌شود.
ضیایی می‌افزاید: در طرح پشتیبان کارفرما با معرفی فعالان صنایع دستی به بانک‌های عامل تسهیلات دریافت و کار آفرینی می‌کند.
وی می‌گوید: در طرح‌های انفرادی هم فعال صنایع دستی با معرفی به بانک‌های عامل اشتغالزایی می‌کند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌افزاید:پرداخت تسهیلات به بخش پشتیبان موجب اشتغالزایی بیشتر افراد با تجربه کاری در حوزه صنایع دستی می‌شود.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
اما مشکل صادرات صنایع دستی یکی از موضوعاتی است که همیشه صنعتگران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. گرچه فعالیت خانه‌های صنایع دستی می‌تواند بسیاری از این مشکلات را حل کند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان می‌گوید:صادرات صنایع دستی هرمزگان هم اکنون به صورت رسمی وچمدانی است و آماردقیق و به روز از آن در دسترس نیست.
بناوند از آمار چهارماهه می‌گوید که در این مدت ۶۸ هزار دلار صنایع دستی هرمزگان به خارج از کشور صادر شده است.
وی می‌افزاید:پوشاک سنتی، سفال، حصیر و دست سازه‌های چوبی از مهمترین صنایع دستی استان است که به کشور‌های ایتالیا، چین، ترکیه، امارات متحده عربی، کویت و حاشیه خلیج فارس صادر شده است. معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان می‌گوید: گلابتون دوزی، زردوزی و نوار‌های خوس بافی و عودسازی تنها صنایع دستی هستند که سالی دو بار از استان هرمزگان به کشور‌های هدف صادر می‌شود. راه اندازی بازارچه صنایع دستی در استان نیز از دیگر برنامه‌ها برای رونق این مشاغل است.
بناوند می‌گوید:یک بازارچه دائمی فروش صنایع دستی در بندرعباس فعال است.
وی می‌افزاید: همچنین دو پنجشنبه بازار در بندرعباس و میناب نیز هنر دستان صنعتگران را برای فروش عرضه می‌کنند.
شیخ رسول که در پنجشنبه بازارمیناب با برگ نخل حصیرمی بافد و حصیر‌های آماده را هم می‌فروشد می‌گوید: این حرفه را از پدرم یاد گرفته ام و به پسرم انتقال داده ام. مردم ایران علاقه زیادی به این حرفه دارند و این صنایع دستی را می‌خرند و در خانه هایشان از آن استفاده می‌کنند.
عباس یکی از فروشندگان صنایع دستی میناب نیز می‌گوید: فروش صنایع دستی هرمزگان به علت وجود صنایع چینی بی رونق بود، اما چند مدتی است که مردم بویژه گردشگران تمایل به خرید صنایع دستی اصل این استان دارند.
حضور در نمایشگاه‌های بین المللی نیز در احیا و شناسایی این صنایع دستی با ارزش بی تاثیر نبوده است.
حضور در نمایشگاه ترکیه و قطر، ایتالیا، چین، دبی و گرجستان از مهمترین این نمایشگاههاست.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان می‌گوید: نمایشگاه سراسری صنایع دستی نیز در بندرعباس درحال برگزاری است.
هنر‌های دستی هرمزگان به‌عنوان میراث گرانبهای فرهنگی حافظ هویت ملی مردمان این منطقه محسوب می‌شود که توجه به آن می‌تواند به افزایش تولید ملی واجرای برنامه اقتصاد مقاومتی منجر شود.
بویژه در شرایط کنونی که مسئله بیکاری و ایجاد اشتغال مولد همراه با افزایش تولید داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی و فراهم نمودن زمینه مشارکت آن در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی مهم‌ترین دغدغه مسئولان و در صدر برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است.
نویسنده:سمانه فلاح کاظمی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۶۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی آنلاین شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: امروزه با توجه به ظهور فناوری‌های دیجیتال، بسیاری از کسب وکار‌های کوچک و متوسط و کسب و کار‌های دانش بنیان به ضرورت دیجیتالی سازی کسب و کارشان پی برده اند و در همین راستا برگزاری دوره دیجیتال مارکتینگ از برنامه‌ها و اولیت‌های توسعه پایدار در روستای تاریخی اصفهک بوده است.

عرب افزود: برگزاری دوره‌های دیجیتال مارکتینگ در اصفهک در نهایت منجر به این شد تا تعدادی از جوانان و علاقمندان این روستا با همکاری مرکز رشد و فناوری اقدام به راه اندازی آنلاین شاپ یا فروشگاه مجازی با برند واچی https://vachi.ir/ کنند که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.

وی گفت: فعالیت‌های انجام شده در زمینه گردشگری در روستای اصفهک سازگاری کامل با اهداف و برنامه‌های زیست محیطی دارد و فعالان گردشگری و صنایع دستی و مردم روستا بر این موضوع تاکید دارند و اقامتگاه‌های بوم گردی کاملا در این مسیر قدم بر می‌دارند و تولید زباله کم، بازیافت زباله و استفاده از موادی که تجدیدپذیر هستند و آسیب کمی به محیط زیست می‌زنند از اولویت‌ها و برنامه بوم گردی‌ها در اصفهک است.

 برند واچی نیز محصولاتش را به صورت کاملا سازگار با محیط زیس و با بهره گیری از سنت‌های قدیمی بسته بندی می کند.

دیگر خبرها

  • ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی مشهد بیمه شدند‌
  • راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس
  • فروشگاه مجازی صنایع دستی و سوغات محلی در طبس راه اندازی شد
  • راه اندازی آنلاین شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود