Web Analytics Made Easy - Statcounter

جامعه > سلامت - تسنیم نوشت: یک کارشناس بهداشت مواد غذایی به مشکلات کم‌خونی‌ در سه گروه از مردم جامعه به‌همراه توصیه‌های غذایی مفید پرداخت.

حسین عبدالعزیزی، کارشناس بهداشت مواد غذایی اظهار کرد: یکی از شایعترین انواع کم‌خونی، ناشی از فقر آهن است و چنانچه برای ساخت گلبول‌های قرمز خون آهن به‌مقدار کافی در دسترس بدن نباشد، بدن از ذخایر آهن خود استفاده می‌کند و زمانی که کمبود آهن ادامه پیدا کند و ذخایر آهن بدن هم تمام شود کم‌خونی ناشی از فقر آهن به‌وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالعزیزی با بیان اینکه آهن در غذاهای حیوانی و نباتی به‌مقادیر متفاوت وجود دارد، افزود: اما این میزان در انواع مختلف غذا، برحسب شرایط گوناگون فرق می‌کند مثلاً در سبزی و میوه‌ها بر حسب اینکه نوع آب و خاک از آهن غنی باشد یا نباشد مقدار آهن آن تفاوت می‌کند.

این کارشناس گفت: در سبزی‌ها، میوه‌های خشک، دانه‌های نباتی نظیر پسته و گردو و همچنین در غذاهای حیوانی از همه بیشتر در جگر، انواع گوشت، تخم‌مرغ و غیره نیز آهن زیادی یافت می‌شود.

عبدالعزیزی با اشاره به اینکه کم‌خونی‌های ناشی از فقر آهن یکی از شایعترین کم خونی‌ها در نفاط مختلف جهان از جمله ایران است، تصریح کرد: این نوع کم‌خونی‌ها در زن‌های باردار، شیرده و اطفال شیرخوار بیشتر از دیگران دیده می‌شود.

کارشناس بهداشت مواد غذایی همچنین گفت: در زن‌های باردار صرف‌نظر از ازدیاد حجم خون و رقت آن که نیاز بیشتری به آهن دارد، اما در موقع زایمان 300 تا 400 میلی‌گرم آهن همراه نوزاد و حدود 350 میلی‌گرم همراه جفت و خونریزی‌های همراه زایمان که جمعاً 750 میلی‌گرم است دفع می‌شود.

عبدالعزیزی تأکید کرد: در برخی کشورها به‌عنوان پیشگیری از بروز آنمی‌های ناشی از فقر آهن، مقداری آهن به نان و شکر اضافه می‌کنند که در این‌گونه موارد زنان باردار باید از غذاهای غنی‌شده با آهن بیشتر استفاده کنند.

این کارشناس در پایان توصیه کرد: در کشورمان که غذاهای غنی‌شده با آهن وجود ندارد بهترین غذاهایی که می‌توان به مادران پیشنهاد کرد که بیشتر از معمول مصرف کنند جگر، گوشت، تخم‌مرغ، و مغزها از قبیل گردو، بادام، پسته، سبزهای خشک و تازه و غلات است.

47234

کلید واژه‌ها : تغذیه - سلامت - سوءتغذیه -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۶۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این میوه خوشمزه هم کبد چرب را درمان می‌کند هم باعث طول عمر می‌شود

تحقیقات اخیر که توسط دکتر جان پزوتو و تیمش در دانشگاه وسترن نیوانگلند انجام شده است، یافته‌های شگفت انگیزی درباره مزایای انگور کسب کرده است و نشان می‌دهد که مصرف انگور بر سلامت و طول عمر تاثیر بسزایی دارد. 

به گزارش اطلاعات آنلاین، این مطالعه پیشگامانه که در مجلات علمی مختلف منتشر شده است، به فواید بی‌شمار گنجاندن انگور در رژیم غذایی، و تاثیرات مختلف آن از سلامت کبد گرفته تا عملکرد خوب مغز و حتی ژنتیک اشاره دارد.

یکی از محورهای این تحقیق بررسی تاثیر انگور بر کبد چرب بود، وضعیتی که با رژیم های غذایی پرچرب رایج در جوامع غربی یک نگرانی اصلی است.

یافته های این مطالعه قابل توجه بود؛ مصرف مقداری انگور معادل کمتر از دو فنجان در روز نه تنها از پیشرفت کبد چرب جلوگیری می‌کند، بلکه تاثیر قابل‌توجهی بر افزایش طول عمر در افراد داشت.

جنبه جالب دیگری از تحقیقات دکتر پزوتو که در مجله Food & Nutrition منتشر شد، به چگونگی تاثیر انگور بر متابولیسم پرداخت. این یافته ها فراتر از بیان ژنتیکی بود و نشان می داد که انگور می تواند فرآیندهای متابولیک را تغییر دهد.

تحقیقات گسترده‌ای در انتخاب نوع غذاها و تاثیر آنها در فرآیندهای متابولیک بدن صورت گرفته است ولی ظاهراً انگور در این میان به عنوان یک بازیگر کلیدی محور اصلی تحقیقات قرار گرفته است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کالابرگ فجرانه سوم تا ۲۱ اردیبهشت ادامه دارد
  • این میوه خوشمزه هم کبد چرب را درمان می‌کند هم باعث طول عمر می‌شود
  • چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند
  • روزی بدون رژیم غذایی ؛ سالی یکبار آدم را نمی‌کشد!
  • اهمیت این ویتامین برای سلامتی قلب
  • ساز کوک دانشگاه و صنعت برای تأمین امنیت غذایی/ هزار دانشجوی طرح پویشی به هلدینگ زر می‌روند
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی عصبانیت
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو