Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش > پزشکی - همشهری آنلاین:
اولین پروژه ملی و منطقه‌ای پایگاه اطلاعاتی جامع ژنتیک اقوام ایرانی (ایرانوم) با حضور وزیر بهداشت و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، پروژه کشوری «ایرانوم» که به همت مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اجرایی شده است، سه‌شنبه 26 دي ماه با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی‌ و فناوری رییس‌جمهور، دکتر سيد حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دکتر ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاز اول این پروژه به عنوان پایگاه جمعیتی ژنوم جمعیتی کشور به آدرس www.iranome.ir در دسترس محققان قرار گرفته است.

این پایگاه شامل داده‌های مربوط به ژنوم ۸۰۰ فرد سالم با ویژگی‌های مشخص از ۸ قوم ایرانی فارس، آذری، کرد، ترکمن، لر، بلوچ، عرب و جزایر خلیج فارس است که هر کدام از یکصد نفر مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعات آنها بدون نام و مشخصات فردی و به صورت کدگذاری شده در این پایگاه ثبت شده است.

اطلاعات ثبت شده در این پایگاه ملاک مقایسه تغییرات ژنتیکی افراد در جمعیت‌های مختلف کشور است تا با مطالعه و مقایسه آنها به سرعت به راه‌های پیشگیری و تشخیص و درمان بیماری‌های ژنتیک پی ببریم.

در گذشته امکانات محدود مراکز تحقیقاتی و پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌ها در کشور اجازه تشخیص سریع بیماری‌های ژنتیکی را نمی‌داد؛ ولی اکنون با استفاده از این تکنولوژی جدید قدرت تشخیص در بیماری‌های ژنتیک افزایش یافته است.

برای دستیابی به یک تغییر بیماری‌زا در یک ژن از میان ژنوم انسانی نیاز به وجود اطلاعات ژنوم جمعیتی خاص کشور خود را داریم تا از بین تغییرات، تغییری را کشف کنیم که سبب بیماری در فرد شده است. از این رو اطلاعات و داده‌های ژنوم جمعیتی در پایگاه جمعیتی در پایگاه ایرانوم، زیرساخت‌های مطالعاتی را فراهم کرده است.

در انتقال این تکنولوژی به رغم همه محدودیت‌ها و موانع بین‌المللی در اثر تحریم‌ها، بهترین تکنولوژی به‌روز دنیا به لحاظ تجهیزات پیشرفته و مورد نیاز با کمترین هزینه حدود ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان وارد کشور شد.

در همین زمینه: نخستین ویرایش ژنی درون بدن یک بیمار

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۶۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است

رئیس سازمان غذا و دارو در در دیدار با معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه گفت: به دنبال کمک به تامین تجهیزات پزشکی و دارو و انتقال دانش فنی داروها به سوریه هستیم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید حیدر محمدی در دیدار با معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه با اشاره به وضعیت بازار دارویی و تجهیزات پزشکی در ایران اظهار کرد: یکی از دلایل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی در ایران طی سال‌های اخیر عدم همکاری برخی از کشورها و القای تحریم‌های ظالمانه بوده است.

وی با بیان اینکه امروز ایران به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در منطقه شناخته می‌‌شود، گفت: یکی از مؤلفه‌‌های مؤثر برای رقابت در بازارهای صادراتی توجه ویژه به کیفیت است. در کنار تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در کشور سعی کردیم کیفیت این فرآورده‌ها را ارتقا داده و صادرات را به بازار منطقه تقویت کنیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت مطلوب روابط سیاسی و اقتصادی ایران و سوریه، خاطرنشان کرد: قطعاً به دنبال کمک به تأمین تجهیزات و دارو و حتی انتقال دانش در این زمینه به کشور سوریه هستیم و امیدواریم این کشور نیز در آینده نزدیک بتواند ساختار سلامت خود را بازآرایی کند.

همچنین معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه ضمن تقدیر از همکاری‌های ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با کشور سوریه گفت: به دنبال توافق صورت گرفته در دو سال گذشته موفقیت ‌های خوبی در زمینه‌های مختلف این همکاری ذکر شده ایجاد شد.

وی افزود: ایران نقش مهمی در خصوص تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در بازار سوریه دارد و تقاضا داریم جمهوری اسلامی ایران در تأمین برخی از واکسن‌ های موردنیاز، ما را یاری کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حکم رییس دانشگاه تهران برای همسر و معاون رییس جمهور
  • وزیر ارتباطات: رفع فیلتر صرفا با امضای رئیس جمهور؟ توصیه می‌کنم دوباره قانون را بخوانید
  • دستور رئیسی برای طراحی جت ۱۰۰ نفره / معاون علمی رییس جمهور: پیش‌قرارداد‌های ۱۲ جت بسته شده
  • مراسم تجلیل از قهرمانان با حضور رییس‌جمهور برگزار می‌شود
  • دهقانی از طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس جمهور خبر داد
  • طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس جمهور
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • افتتاح مرکز خدمات سرمایه گذاری قم هفته آینده با حضور رییس جمهور
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • موزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد