Web Analytics Made Easy - Statcounter

پکن - ایرنا - ژاپن می گوید چین اقدام به اعزام یک فروند زیردریایی اتمی به مناطق مورد منازعه دو کشور در آبهای دریای شرقی کرده است.

به گزارش ایرنا ژاپن که پیشتر به دلیل اعزام ناوهای چینی به اطراف جزایر مورد مناقشه دیایویو در دریای شرقی، سفیر چین را احضار کرده بود می گوید زیردریایی مذکور مدل جدید و دارای توانایی های هجومی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همزمان چین اعلام کرده است سه فروند از گشتی های این کشور در اطراف جزایر مورد منازعه در دریای شرقی گشت زنی های مقرر انجام داده اند.
در شرایطی که به نظر می رسید دو کشور در حال بهبود روابط در سال جاری میلادی هستند ممکن است منازعات مذکور به نوشته روزنامه ژاپن تودی بار دیگر روابط را به تیرگی بکشاند.
نیروی دریایی ژاپن می گوید یک فروند کشتی چهار هزار تنی 'جیانگ کای' و همچنین یک زیردریایی چینی را که وارد منطقه مورد منازعه شده بودند، ردیابی کرده است.
'تسونوری اونودرا' وزیر دفاع ژاپن در مصاحبه ای که امروز رسانه های گروهی ژاپن منتشر کردند گفت زیردریایی مذکور از مدل «شانگ» است و می تواند به موشک های کروز مجهز شود.
او ضمن ابراز نگرانی از این اقدام گفت این زیردریایی می تواند گشت های طولانی انجام دهد و ردیابی آن به دلیل اینکه در عمق زیادی حرکت می کند، بسیار دشوار است.
لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین هم در مصاحبه خود در پکن که وزارت خارجه در تارنمای خود منتشر کرده است، گفت چین گشت های مقرر را در منطقه انجام می دهد اما او به اعزام این زیردریایی اشاره ای نکرد.
از سال 2012 میلادی به دلیل اینکه هر دو کشور بر مالکیت بر جزایر مذکور تاکید می ورزند، روابط آنها بسیار سرد بوده و تاکنون تلاش ها و دیدارهای متقابل آنها باعث حل این موضوع نشده است.
جزایر دیائویو که در دریای چین شرقی و در مجاورت جزیره تایوان قرار دارد، شامل هشت جزیره سنگی - صخره ای به مساحت هفت کیلومتر مربع است که یکی از مراکز مهم ماهیگیری در منطقه محسوب می شود.
ژاپن در فاصله سال های 1994 تا 1995 در جنگ با چین، این جزایر را در اختیار داشت.
در آوریل سال 1895 نیز دولت سلسله کینگ (چین) به دلیل تحت فشار قرار گرفتن و در قالب قراردادی با نام «شیمونسکی»، تمامی جزایر تایوان و جزایر پیرامونی را که شامل جزایر «پینگوا» بود به ژاپن واگذار کرد.
چینی ها می گویند جزایر دیایویو از دیرباز و بر اساس اسناد و نقشه های تاریخی متعلق به چین است و در این زمینه تردیدی نیست.
پیشتر دولت ژاپن طرحی را ارایه کرده بود که بر اساس آن، این جزیره و جزیره های اطراف آن مسکونی اعلام خواهد شد، خرید و فروش زمین در انها رواج خواهد یافت و کشتی کشورهای دیگر حق ورود به این مناطق را نخواهند داشت.
دولت ژاپن همچنین قصد دارد دستکم 143 جزیره دیگر دورافتاده را نیز که مورد اختلاف این کشور با چین و کره جنوبی است، مسکونی اعلام کند.
تحلیلگران بر این باورند که چنین اقداماتی از سوی دولت 'شینزو آبه' که چین آن را دولت محافظه کار و تندرو می داند بشدت بر روابط دو کشور تاثیر منفی خواهد داشت.
در سال 2012 میلادی وقتی دولت ژاپن اعلام کرد جزایر مذکور را از بخش خصوصی خریداری کرده و سپس آن را ملی اعلام کرد مردم چین در پکن و دیگر شهرهای کشور تظاهرات کردند و در پایتخت به سمت سفارت ژاپن سنگ و چوب و بطری های آب پرتاب شد و نهایتا نیروهای امنیتی چین برای جلوگیری از نزدیک شدن مردم، سفارت را در محاصره خود گرفتند.
جزایر دیایویو تا سال 1985 میلادی غیرمسکونی بود ولی از آن پس ژاپن برخی تاسیسات ماهیگیری در آن تعبیه کرده است.
آمریکا این جزایر را بعد از جنگ جهانی دوم تحت کنترل خود داشت اما در سال 1972 میلادی آن را مسترد کرد و از آن زمان اختلافات میان چین و ژاپن برای تملک بر این جزایر شدت گرفته است.
آساق**231**1904**

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۶۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست هم اندیشی پژوهشگران علوم شناختی با حضور سید محمد مهدوی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی و مدیران و مسئولان دانشگاه خلیج فارس در بوشهر برگزار شد. در این نشست راه‌های توسعه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی درحوزه علوم شناختی مورد بررسی قرار گرفت.

مهدوی، با اشاره به اهداف و سیاست‌های این ستاد برای حمایت از اجرای طرح‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی درحوزه‌های مختلف علوم شناختی گفت: با تلاش‌های این ستاد و به منظور تربیت نیروی کارآمد و متخصص تاکنون ۲۲ هسته پژوهشی در حوزه‌های علوم و فناوری‌های شناختی در مراکز علمی و دانشگاهی کشور تشکیل و فعال شده است.  

وی با اشاره به اینکه توسعه فعالیت‌های پژوهشی به همکاری‌های مشترک میان محققان و اساتید نیاز دارد، گفت: ستاد یکی از حلقه‌های رابط در توسعه علوم و فناوری‌های شناختی محسوب می‌شود و برای تحقق این هدف حمایت‌های لازم را ارائه می‌کند.

وی توجه به حوزه‌های سلامت و سرمایه شناختی، آموزش و پرورش شناختی و شناخت اجتماعی را از جمله اولویت‌های ستاد بر شمرد و گفت: رویکرد ستاد بهره گیری و بهره‌مندی ازدستاورد‌های علوم و فناوری‌های شناختی برای ارتقاء و افزایش توانمندی مهارت‌های شناختی درسطح جامعه و نیز کمک به امر یادگیری و یاددهی با شیوه‌های شناختی در نظام آموزشی است و ستاد آماده است با حمایت همه جانبه از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی بستر‌های لازم را برای تحقق این اهداف مهم فراهم آورد.

وی اضافه کرد: پژوهشگران و فناوران می‌توانند از طریق سایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و همچنین سامانه خدمت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از اطلاعیه‌ها آگاه شده و برای دریافت حمایت اقدام کند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۹ کشور هسته‌ای جهان چند کلاهک دارند؟
  • روز معلم در این کشور هر روز جشن گرفته می‌شود
  • چهار هزار میلیارد ریال صرف احداث طرح های جمع آوری آبهای سطحی و ساماندهی آبگرفتگی معابر کرج شده است.
  • پاکستان اولین زیردریایی پیشرفته خود را از چین تحویل گرفت
  • لهستان: برای طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو آماده‌ایم
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • اعزام ۱۴ هزار خوزستانی زائر اولی به مشهد در دولت سیزدهم
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟