Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-06@16:39:28 GMT

افزایش روند چاقی در فارس

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۳۷۲۱۲

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، همتی افزود: بر اساس آمار بهداشت جهانی، روزانه مصرف پنج گرم نمک، ۴۰ گرم قند و شکر پیدا و پنهان و ۳۵ گرم چربی برای هرفرد مجاز است.
وی افزود: مصرف بیش از حد مجاز نمک، شکر و چربی بین ایرانیان سبب شیوع چاقی و اضافه وزن و به دنبال آن، بیماری‌های قلبی عروقی، چربی و پرفشاری خون وبرخی سرطان‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همتی بیان کرد: الگوی غلط غذایی و تغییر سبک زندگی از مهمترین علل اضافه وزن و چاقی در بین افراد جامعه است.
وی بیان کرد: با اصلاح الگوی تغذیه، نگه داشتن وزن در حد طبیعی و داشتن فعالیت بدنی مناسب، ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی، ۹۰ درصد بیماری دیابت نوع دو و ۳۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است.
به گفته همتی، هر ایرانی بین ۶۰ تا ۷۲ گرم از میوه ها، سبزیجات، شیر و لبنیات نسبت به استاندارد بهداشت جهانی کمتر مصرف می‌کند.
وی میزان مصرف استاندارد روزانه سبزیجات را ۳۰۰ گرم، میوه جات ۲۸۰ گرم، شیر و لبنیات ۲۵۰ گرم عنوان کرد و گفت: ایرانیان روزانه، ۷۲ گرم کمبود مصرف سبزیجات، ۷۰ گرم کمبود مصرف میوه جات و ۶۰ گرم کمبود مصرف شیر و لبنیات دارند.
مدیر بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی هم گفت: الگوی مصرف غذایی ناصحیح ایرانیان که بیشتر شامل کربوهیدراتها، مواد نشاسته دار و مواد غذایی چرب و سرخ کردنی است از علل رشد اضافه وزن و چاقی است.
وی افزود: برای کنترل وزن طبیعی باید الگوی بشقاب سلامت جایگزین بشقاب فعلی تغذیه‌ای ایرانی‌ها قرار بگیرد.
شناور گفت: در این بشقاب یک سوم حجم بشقاب کربوهیدرات‌ها و نشاسته‌ها مثل نان سبوسدار، برنج و ماکارونی، یک سوم سبزیجات خام یا پخته و آب پز و یک سوم هم منابع پروتئینی و لبنیات مثل شیر، لبنیات کم چرب، گوشت ماهی و مرغ قرار می‌گیرد.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۷۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشیدن آبمیوه طبیعی در کودکی می‌تواند از ابتلا به چاقی در بزرگسالی جلوگیری کند

ایتنا - طبق پژوهشی جدید، نوشیدن نوشابه‌های گازدار مانند کوکاکولا پیش از دو سالگی می‌تواند باعث افزایش وزن پس از دهه دوم زندگی شود، در حالی که این خطر در کودکانی که آبمیوه طبیعی می‌نوشند، کمتر است.
در تحقیقی که دانشگاه سوانزی بریتانیا انجام داد، پژوهشگران ۱۴ هزار کودک را از تولد تا بزرگسالی پیگیری کردند؛ گفته می‌شود این طولانی‌ترین پیگیری در نوع خود است.

بر اساس نتایج این تحقیق که در مجله اروپایی تغذیه بالینی (European Journal of Clinical Nutrition) منتشر شد، کودکانی که تا قبل از دو سالگی نوشابه‌های گازدار یا نوشیدنی‌هایی شیرین‌شده‌ با شکر می‌نوشند، در سن ۲۴ سالگی وزن بیشتری اضافه کردند.

کودکان خردسالی که در سه سالگی کولا می‌نوشیدند، کالری، چربی، پروتئین و قند بیشتر اما فیبر کمتری مصرف می‌کردند در حالی که افرادی که آب‌سیب طبیعی نوشیده بودند، چربی و شکر کمتر و فیبر بیشتری می‌خوردند.

طبق این پژوهش، بین نوشیدنی‌های دوران کودکی و انتخاب غذاهای مختلف هم ارتباط وجود دارد. کودکانی که آب‌سیب طبیعی می‌نوشیدند، ماهی، میوه، سبزیجات سبز و سالاد بیشتری می‌خوردند، اما کودکانی که نوشابه کولا می‌نوشیدند، بیشتر به همبرگر، سوسیس، پیتزا، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، گوشت، شکلات و شیرینی‌ گرایش داشتند.

پروفسور دیوید بنتون، محقق ارشد این پژوهش، می‌گوید: «رژیم غذایی سال‌های نخست زندگی الگوی غذایی می‌سازد که در تمام طول عمر بر افزایش وزن تاثیر می‌گذارد.»

مهم‌ترین چالش این است که مطمئن شویم عادت غذایی درستی برای کودک ایجاد کرده‌ایم: عادت غذایی که چربی و شکر کمتری دارد. آب میوه طبیعی هم می‌تواند ویتامین سی، پتاسیم، فولات و پلی‌فنول‌های گیاهی بدن را افزایش دهد.

علاوه بر این، تیم تحقیقاتی به این نکته پی برد که بین مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده و محرومیت‌های اجتماعی هم ارتباط وجود دارد؛ به طوری که کودکان خانواده‌های مرفه‌تر به آب‌میوه‌ طبیعی دسترسی بیشتری دارند.

محققان امیدوارند که این یافته‌ها والدین را تشویق کند تا به رژیم‌ غذایی کودکان در سال‌های اولیه زندگی‌ توجه بیشتری نشان دهند. به باور متخصصان، چاقی معضلی جدی برای سلامتی است و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد.    

دیگر خبرها

  • اگر می‌خواهید انرژی تان زیاد شود این خوراکی‌ها را ناشتا بخورید!
  • قطع داروهای لاغری مانند اوزمپیک و ویگووی باعث اضافه وزن می‌شود؟
  • قبض‌های نجومی برق در تابستان
  • قبض‌های میلیونی در انتظار این افراد
  • این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند
  • چگونه به فاسیولا مبتلا می شویم؟
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • نوشیدن آبمیوه طبیعی در کودکی می‌تواند از ابتلا به چاقی در بزرگسالی جلوگیری کند
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است