Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-08@22:42:35 GMT

27 دی؛ روز شهدای جهاددانشگاهی نام‌گذاری شد

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۳۸۷۴۶

27 دی؛ روز شهدای جهاددانشگاهی نام‌گذاری شد

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، از نام‌گذاری 27 دی ماه به نام شهدای جهاددانشگاهی با تصویب شورای معاونان این نهاد خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهندس علیرضا زجاجی در رابطه با 27 دی ماه 1365 و شهادت 22 تن از جهادگران سازمان جهاددانشگاهی استان آذربایجان شرقی گفت: جهاددانشگاهی در 16مردادماه سال 1359 تشکل شد و با گذشت حدود 46 روز از فعالیت این نهاد، یعنی 31 شهریورماه همان سال، حملات رژیم بعثی عراق به کشورمان آغاز گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبیعی بود که با حضور جوانان پرشور و دلداده به انقلاب در دانشگاه‌ها و به دستور امام خمینی(ره) که فرمودند: "جنگ و دفاع از میهن در جبهه اولویت اول است" یکی از وظایف اصلی جهاددانشگاهی در آن موقعیت، این باشد تا آن‌هایی که می‌توانستند در قالب رزمنده در گردان‌های مهندسی حضور پیدا کنند و آن‌هایی که نمی‌توانستند، در پشت جبهه‌ها برای آماده کردن ادوات جنگی فعالیت کنند.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: در نتیجه 80 درصد فعالیت واحدهای جهادانشگاهی در آن زمان به بحث جنگ و تجهیزات جنگی در قالب پروژه‌های تحقیقاتی، عملیاتی، ساخت و حتی تعمیرات متمرکز شد.

وی تصریح کرد: یکی از واحدهای جهاددانشگاهی که در آن زمان به حوزه جنگ و تجهیزات جنگی ورود کرد، واحد آذربایجان شرقی بود که جهادگران آن در یک سوله‌ی مستقر در دانشکده فنی دانشگاه تبریز به تولید قطعات و ابزارآلات جنگی می‌پرداختند. صدام و نیروهای دشمن نیز به واسطه عوامل و جاسوسان خود از این فعالیت‌ها مطلع شدند و در عملیات کربلای 5 با هواپیماهای خود به مقر تولیدات جنگی جهاددانشگاهی استان حمله کردند و 22 نفر از همکاران جهادگر جهاددانشگاهی را به شهادت رساندند و 7 نفر دیگر هم مجروح و جانباز کردند.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: به واسطه‌ی این روز مهم و بزرگداشت یاد شهدا به ویژه شهدای جهاددانشگاهی در سراسر کشور، پیشنهاد نام‌گذاری 27 دی به نام شهدای دانشگاهی در شورای معاونان جهاددانشگاهی مطرح و تصویب شد.

مهندس زجاجی افزود: در حال حاضر نیز وصیت‌نامه، عکس و یادگاری های این شهدا در موزه شهدای جهاددانشگاهی تبریز نگهداری می‌شود.

وی تاکید کرد: از تمام روسا، معاونان فرهنگی و مسوولان واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی خواسته‌ایم، در راستای زنده نگه داشتن یاد و ترویج سیره شهدا و به مناسبت روز شهدای جهاددانشگاهی، اجرای برنامه‌هایی همچون؛ دیدار با خانواده های شهدای گرانقدر واحد خود، بزرگداشت مقام شهدا، برگزاری نمایشگاه عکس، آثار و معرفی شهدای واحدهای خود و انعکاس این رویدادها در رسانه ها را در لیست فعالیت‌های خود قرار دهند.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در پایان گفت: حتی تصمیم گرفته شد تا یادمانی از شهدای جهاددانشگاهی تهیه و در مجتمع تحقیقاتی شهدای این نهاد قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مهندس حاج سجاد(ایرج) خلوتی، محسن محمدی غریبانی، رحمان قفل‌گری، مرتضی زمان‌پور نیاوران، علی فصیح کجاآبادی، حمیدرضا ملکوتی‌خواه، علی رضا رضوان‌جو، عباس ارشدی‌پور، صدیار صفری، بیاضعلی اسدی‌فرد، سید محسن امین‌جواهری، سعید امیرخانی، مهدی امیرکاظمی، علیرضا کریمی وفایی‌پور، حسین شیرین سرندی، مرتضی جابری، فواد الدین محمودی، یعقوب اسماعیل‌زاده، شیرزاد شریفی، هاشم اخترشمار، عادل جعفری نوعی‌پور و حسین رضاپور، 22 شهیدی هستند که 27 دی به مقام شهادت نایل آمدند.

منبع: ایسنا

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۸۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادواره شهدای معلم شهرستان دیر برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحسین جهانگیری ظهر سه‌شنبه در مراسم یادواره ۸ معلم شهید این شهرستان در سالن شهید حکیمی با گرامیداشت هفته معلم و یاد شهدای دانش‌آموز و معلم، اظهار داشت: شهید آیت‌الله مطهری معلمی در تراز انقلاب اسلامی بود و باید الگوی معلمان ما باشد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان دیر افزود: راه و رسم معلمی شیوه پیامبران است و معلمی موفق است که مسیرش هم راستا با انبیا باشد و مسیر آنها را در پیش گیرد. معلمی یعنی اجرای اهداف و سیره و روش انبیا و الگو قرار دادن آنها است.

وی ادامه داد: شهدای معلم باید الگوهای معاصر معلمان ما باشند. الگو یعنی پا جای شهدا و انبیا گذاشتن که شهدای معلم این گونه بودند.

جهانگیری با بیان اینکه نوجوانان، جوانان و معلمان زندگینامه شهدا را مطالعه کنید، گفت: معلمان دستگاه انسان‌ساز ایران و جهان هستند.

وی با تاکید بر لزوم دیدار با خانواده و بستگان شهدا برای آشنایی با اخلاق و رفتار شهدا، اضافه کرد: برای پی بردن به گام‌هایی که شهدا در علم‌آموزی، تربیت دینی و اسلامی و اخلاقی برداشتند با خانواده معظم آنها ارتباط بگیریم.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان دیر خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جاری ۲۵ یادواره شهید دانش‌آموز در ۲۵ مدرسه شهرستان با حضور و نقش‌آفرینی مستقیم ۶ هزار دانش‌آموز برگزار شد.

وی عنوان کرد: در این سال تحصیلی هر مدرسه شهرستان به نام یک شهید نام‌گذاری و تمام فعالیت‌ها و عملکرد مدرسه به نام آن شهید نام‌گذاری شد.

جهانگیری ابراز کرد: آموزش و پرورش در پیشبرد اهداف دینی، اسلامی و انقلابی در کنار سپاه در رأس همه دستگاه‌ها و نهادهاست.

این مراسم معنوی مزین به پرچم متبرک حرم امام علی (ع)، امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) بود که توسط دانش‌آموزان حمل و به روی صحنه آورده شد.

خاطره‌گویی برادر شهید عبدالرسول قادریان، سخنرانی، اجرای تئاتر، دکلمه و تجلیل از خانواده ۸ معلم شهید شهرستان دیر از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

این مراسم یادواره به یاد شهیدان یوسف بردستانی، غلامعباس دشتی، عبدالرضا حکیمی، ایرج رنجبر، قاسم دراهکی، شبر فراهانی، عبدالرسول قادریان و کرم مغدانی، ۸ معلم شهید شهرستان دیر برگزار شد.

کد خبر 6099471

دیگر خبرها

  • تاکید بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها
  • مشارکت دانشگاه‌های تهران در اجرای دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی
  • آمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۸۴۴ نفر رسید
  • آغاز ساخت حسینیه و مرکز فرهنگی گلزار شهدای بردسکن پس از ۲۰ سال
  • آموزش‌های جهاددانشگاهی «اشتغال محور» است
  • ۵ کتاب شهدای شهرستان بهارستان رونمایی شد
  • یادواره شهدای معلم شهرستان دیر برگزار شد
  • ساخت یادمان شهدای گناباد نیازمند تامین اعتبار است
  • یادواره شهدای اردیبهشت ماه قزوین برگزار می‌شود
  • یادواره شهدای روستای ارکان بجنورد