Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، در ابتدا گفتني است؛ هر رفتار خوبي بدون سودمندي نيست. البته بعضي پاداش ها در همين دنيا داده مي شود به طوري كه گشايش ها و يا نعمت هايي در زندگي او سرازير مي شود و يا بلاهايي از او دفع مي شود و در قيامت نيز حتّي براي كافران عذاب جهنّم داراي مراتب مختلف است و براي كافراني كه خدماتي داشته اند از تخفيف مجازات بهره مند خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهت توضيح بيش تر نيز به چند نكته مي توان اشاره كرد:

1- افرادى كه به خدا و آخرت ايمان ندارند، طبعاً هيچ عملى را به منظور بالا رفتن به سوى خدا انجام نمى ‏دهند، و چون به اين منظور انجام نمى‏ دهند قهراً سير و سلوكى از آن ها به سوى خدا و عالم آخرت صورت نمى‏ گيرد؛ پس طبعاً آن ها به سوى خدا و ملكوت خدا بالا نمى‏ روند و به بهشت نمى ‏رسند؛ يعنى به مقصدى كه به سوى آن نرفته ‏اند، به حكم آن كه نرفته ‏اند، نمى ‏رسند و اين امر منافاتي با عدل الهي ندارد.[1]

2- غير مسلمانانى كه به خدا و آخرت ايمان دارند و عمل خير به قصد تقرّب به خداوند انجام مى ‏دهند، به موجب اين كه از نعمت اسلام بى‏ بهره ‏اند طبعا از مزاياى استفاده از اين برنامه الهى محروم مى‏ مانند؛ از اعمال خير آن ها آن اندازه مقبول است كه با برنامه الهى اسلام منطبق است؛ مانند انواع احسان ها و خدمت ها به خلق خدا. امّا عبادات مجعوله كه اساسى ندارد طبعا نامقبول است و يك سلسله محروميّت ها كه از عدم دست يابي به برنامه كامل ناشى مى‏ شود، شامل حال آن ها مى‏ گردد.

3- عمل خير مقبول، اعمّ از آن كه از مسلمان صادر شود يا از غير مسلمان، يك سلسله آفت ها دارد كه ممكن است بعد عارض شود و آن را فاسد نمايد. در رأس همه آن آفت ها، ترك نماز مي باشد.
راوي مي گويد: از امام صادق عليه السّلام در خصوص آيه شريفه اي كه مي فرمايد:«وَ مَنْ يَكْفُرْ بِالْإيمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرين‏»[2]؛«هر كس به ايمان كافر شود به تحقيق عملش نابود شده و او در آخرت از زيان كاران است.» سوال كردم آن حضرت در پاسخ فرمود:«ترك الصلاة الذي اقر به...؛»[3]؛« ترك كردن نماز است چنان نمازي كه به آن اقرار كرده است.»
در خصوص افراد غير مسلمان نيز هرچند اعمال خير فراوانى به قصد تقرّب به خدا انجام دهند، امّا وقتى كه حقايق اسلام بر آن ها عرضه گردد تعصب و عناد بورزند و انصاف و حقيقت ‏جويى را كنار بگذارند، تمام آن اعمال‏ خير هبا و هدر است همان گونه كه خداوند متعال فرموده است:«مَثَلُ الَّذينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ أَعْمالُهُمْ كَرَمادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ في‏ يَوْمٍ عاصِفٍ لا يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُوا عَلى‏ شَيْ‏ءٍ ذلِكَ»[4]؛«اعمال كسانى كه به پروردگارشان كافر شدند، هم چون خاكسترى است در برابر تند باد در يك روز طوفانى! آن ها توانايى ندارند كم ترين چيزى از آن چه را انجام داده‏ اند، به دست آورند.»

4- اعمال خير افرادى كه به خدا و قيامت ايمان ندارند و احياناً براى خدا شريك قائلند موجب تخفيف و احيانا رفع عذاب آن ها خواهد بود.
مجلسى عليه الرّحمة از «ثواب الاعمال» شيخ صدوق، از على بن يقطين، از حضرت امام موسى كاظم (عليه‏السلام) نقل مى‏ كند كه آن حضرت فرمود:
« در ميان بنى اسرائيل مرد مؤمنى بود كه همسايه ‏اى كافر داشت كه با آن مؤمن خوش رفتارى مى‏ كرد و در كارهاى خير دنيوى با او همراه بود. هنگامى كه آن كافر در گذشت، خداوند خانه‏ اى از گل در دوزخ براى او بنا كرد كه او را از حرارت آتش حفظ مى‏ كرد و روزى ‏اش از غير جهنّم به او مى‏ رسيد، و به او گفته شد: اين پاداش آن خوش رفتارى است كه با فلان همسايه مؤمن خود داشتى و در كارهاى پسنديده دنيوى همراه او بودى..»[5]
مرحوم مجلسى پس از نقل اين روايت در كتاب شريف بحارالانوار مى‏ گويد: اين روايت و امثال آن دليل است كه عذاب برخى از جهنّميان از كفار، به خاطر اعمال نيكشان برداشته مى ‏شود. آياتى كه درباره كفار وارد شده كه تخفيفى در عذابشان داده نمى‏ شود در موردى است كه چنين اعمال خيرى از آن ها صادر نشده باشد.[6]

5- آيات و رواياتى كه دلالت مى ‏كند اعمال منكران نبوّت يا امامت و يا ترك كنندگان نماز مقبول نيست، ناظر به آن است كه آن انكارها از روى عناد و لجاج و تعصب باشد؛ امّا انكارهايى كه صرفاً عدم اعتراف است و منشأ عدم اعتراف هم قصور است نه تقصير، مورد نظر آيات و روايات نيست. اين گونه منكران از نظر قرآن كريم، مستضعف و«مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ» به شمار مى‏ روند. و همان گونه كه خداوند متعال فرموده:«مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ إِمَّا يُعَذِّبُهُمْ وَ إِمَّا يَتُوبُ عَلَيْهِمْ»[7]؛«به فرمان خدا واگذار شده ‏اند(و كارشان با خداست)؛ يا آن ها را مجازات مى ‏كند، و يا توبه آنان را مى‏ پذيرد.»[8]

پي نوشت :
[1] - ر ك ترجمه تفسير الميزان آيه 3 سوره محمّد، ج‏18، ص 339
[2] - مائدة (5)، آيه 5
[3] - بحارالأنوار، ج79، ص 219
[4] - ابراهيم (14)، آيه 18
[5] - ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 169
[6] - بحارالأنوار، ج8، ص 297
[7] - (9) التوبة 106
[8] - مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏1، ص 341 با كمي حذف و اضافات جهت هماهنگ سازي با موضوع بحث كتاب
كتاب پرسش ها و پاسخ هاي نماز، سيد حسن موسوي (مركز تخصصي نماز)

 

انوارطاها

 

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۳۹۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین نبرد هوایی بین یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دارپا، آژانس تحقیقاتی پیشرفته دفاعی دولت آمریکا، با انتشار این اطلاعات فاش کرد که این نبرد هوایی ماه سپتامبر سال گذشته میلادی بین یک جنگنده «اف-۱۶» به خلبانی یک انسان با یک هواپیمای نظامی آزمایشی مجهز به هوش مصنوعی در پایگاه نیروی هوایی ادواردز در کالیفرنیا صورت گرفت.

گفته می‌‌شود این نبرد هوایی در ارتفاع بیش از ۶۰۰ متر از سطح زمین برای آزمایش میزان قدرت و پیشرفت هوش مصنوعی انجام شد. ارتش آمریکا در مورد این نبرد‌ هوایی اطلاعاتی فاش نکرده است.

دارپا در بیانیه مطبوعاتی خود از نبرد بین یک هواپیمای کنترل شده با هوش مصنوعی و یک هواپیمای کنترل شده توسط انسان به عنوان «نقطه عطفی در تاریخ» یاد کرده است.

ارتش آمریکا چند سال است که بر روی تولید هواپیماهایی نظامی کار می‌کند که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شوند. نیروی هوایی ایالات متحده پیش از این تجربه چند مورد شبیه سازی نبرد هوایی به شکل مجازی را به عنوان بخشی از برنامه تکامل نبرد هوایی (ACE) داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • باکتری‌های درون دهان از تعداد کل انسان‌های زمین بیشتر است!
  • تسلا سال آینده به جای ماشین ربات می‌فروشد
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • عجیب ترین سفارش ها برای عمل های زیبایی؛ از گوش برجسته تا بینی زین اسبی
  • برخورد قانونی با ۶۰هزار خودرو در سمنان/ تخلفات رانندگی رشد داشت
  • اولین نبرد هوایی بین یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد
  • حقوق اردیبهشت بازنشستگان با اعمال افزایش حقوق پرداخت می‌شود
  • حقوق اردیبهشت‌ بازنشستگان با اعمال افزایش حقوق پرداخت می‌شود
  • تکرار شکستگی لوله در خیابان میر / محدودیت ترافیکی اعمال شد