Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که قرارداد ساخت نیروگاه توسط یونیت ترکیه هنوز مخالفان زیادی از نوع وطنی دارد با تغییر مرد شماره یک حمایت کننده از این قرارداد تقریباً می توان گفت که جزئیات آن کماکان محرمانه باقی مانده است.به گزارش بلاغ، اواسط خرداد ماه سال گذشته بود که شرکت ترکیه‌ای "یونیت اینترنشنال" با انتشار بیانیه‌ای از انعقاد قراردادی با وزارت نیروی ایران برای احداث هفت نیروگاه جدید با ظرفیت 6000 مگاوات و به قیمت 4.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 میلیارد دلار در ایران خبر داد و از همانجا بود که مخالفت‌ها و ایرادات بعضا به جا از این قرارداد هر روز بیشتر و بیشتر شد.

هر روز که از زمان این بیانیه گذشت کلافی حجیم از سوی وزارت نیرو و شرکت مادر تخصصی برق حرارتی دور این قرارداد کشیده شد تا مبادا شرکت های داخلی از جزئیات آن مطلع شوند.

واکنش های زیادی در همان دوره برای این اقدام صورت گرفت و هر بار با بی توجهی به این واکنش ها مجوز آن توسط شورای اقتصاد صادر شد.اعتراضات به حدی رسید که برخی نهادهای دانشگاهی و حتی شرکت های بزرگ مانند مپنا اعلام کردند که این اقدام وزارت نیرو در حالی صورت می‌گیرد که قرارداد مذکور از نوع قراردادهای مرسوم خرید برق در کشور نیست.

مخالفان این قرارداد بر این اعتقاد خود پافشاری کرده و اعلام می کردند که مشکل اقتصاد صنعت برق و ناتوانی وزارت نیرو در پرداخت بدهی‌های چند هزار میلیارد تومانی خود به سرمایه‌گذاران داخلی موجب شده تا سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی توان و تمایلی به احداث نیروگاه جدید در کشور نداشته باشند.

کار تا حدی پیش رفت که برخی از همین پیمانکاران و شرکت های بزرگ سازنده نیروگاه این پرسش‌ها را مطرح کردند که چه ترتیبات مناقصه‌ای برای این پروژه در نظر گرفته شده است؟ آیا احداث این تعداد نیروگاه از طریق برگزاری مناقصه بین شرکت‌های توانمند داخلی و خارجی بوده و در فضایی شفاف صورت پذیرفته یا صرفا مذاکره مبنای انتخاب شرکت یونیت اینترنشال بوده است؟

با گذشت چند ماه فشار رسانه ای از سوی برخی نهادهای تاثیرگذار در صنعت برق باعث شد تا این قرارداد تعدیل شود و سرانجام به عدد ۱،۲ میلیارد دلار کاهش یابد،اما با گذشت بیش از ۱۸ ماه هنوز جزئیات این قرارداد منتشر نشده و برخی سوالات را در اذهان ایجاد کرده است که مگر این قرارداد چه بوده و چه کسانی پشت این قرارداد بوده اند که دوست ندارند علنی شود.

رفتن و جابجایی روز گذشته فلاحتیان معاون سابق وزیر نیرو در امور برق و انرژی وزارت نیرو که رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی برق حرارتی نیز هست این سئوال را در اذهان ایجاد کرد که آیا با رفتن این مسئول قدیمی در صنعت برق معادلات قرارداد رمزگشایی شده و جزئیات آن برای بخش خصوصی داخلی مشخص می شود یا خیر؟

*مدیر عامل مپنا:قرارداد ساخت نیروگاه با یونیت ترکیه اشتباه بود

عباس علی‌آبادی مدیر عامل مپنا در تیر ماه امسال بود که در پاسخ به این سوال که آیا شرکت یونیت ترکیه با مپنا برای ساخت نیروگاه مذاکره کرده است، اظهار داشت: ما هنوز نمی‌دانیم که این شرکت ترکیه‌ای چه اقدامی انجام می‌دهد و این موضوع را باید از مقامات وزارت نیرو بپرسید، اما از نظر بنده، قرارداد ساخت نیروگاه با یونیت ترکیه اشتباه است.

البته سه ماه قبل از اظهارات مدیر عامل مپنا حمید چیت چیان وزیر وقت نیرو درباره زمان اجرایی شدن قرارداد یونیت ترکیه برای ساخت نیروگاه تولید برق حرارتی گفته بود که قرارداد یونیت در مسیر بررسی‌های نهایی است اما معلوم نیست این قرارداد چه زمانی اجرایی شود.

*رئیس سندیکای صنعت برق:هنوز جزئیات قرارداد را نمی‌دانیم

علی بخشی رئیس سندیکای صنعت برق نیز با بیان اینکه سرانجام شرکت برق حرارتی وزارت نیرو تیپ قرارداد احداث نیروگاه توسط شرکت «یونیت» ترکیه را علنی و قرارداد آن را به سندیکا ارسال کرد، گفت: هنوز جزئیات این قرارداد را نمی‌دانیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نیرو (شرکت برق حرارتی) جزئیات قرارداد یونیت را علنی کرد، گفت: بارها با انتقاداتی که از قرارداد ساخت نیروگاه توسط شرکت «یونیت» ترکیه داشتیم از شرکت مادر تخصصی برق حرارتی درخواست کردیم اگر جزئیات این قرارداد را علنی نمی‌کند حداقل در اختیار بخش خصوصی و سندیکای صنعت برق قرار دهد.

وی افزود: بارها این درخواست انجام و به نتیجه نرسیدیم، اما سرانجام قرار شد تا جزئیات آن را به سندیکای برق ارسال کنند که متأسفانه شرکت مادر تخصصی برق حرارتی به ارسال تیپ قرارداد بسنده کرده و خبری از جزئیات نبود.

بخشی در پاسخ به این سوال که ظاهراً حجم قرارداد به 1.2 میلیارد دلار کاهش یافته است، گفت:‌ حجم قرارداد را نیز ما از رسانه‌ها متوجه می‌شویم و ظاهراً به حدود 1.2 میلیارد دلار و ساخت فعلاً یک نیروگاه آن هم ظاهراً در بندرعباس منتهی شده است.

رئیس سندیکای صنعت برق در پاسخ به این سوال که با آمدن فرد جدیدی برای معاونت برق وزارت نیرو آیا می‌توان امیدوار بود که به بخش خصوصی داخلی توجه بیشتری شود، اظهار داشت: امیدوار هستیم قراردادهای خارجی و فاینانس شفاف شود و ارتباط وزارت نیرو با بخش خصوصی بیشتر شود.

بر اساس این گزارش روز گذشته همایون حائری جایگزین هوشنگ فلاحتیان معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو شد، آنهم در شرایطی که برخی اخبار از نگاه متفاوت سکانداران جدید وزارت نیرو به این قرارداد حکایت دارد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۰۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی مشکل کمبود برق را حل می‌کند

فرزین عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، با اشاره به اینکه در سال گذشته 55 قرارداد پیمانکاری به مبلغ 240 میلیارد تومان در حوزه معاونت فنی شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی منعقد شد اظهار داشت: این در حالی بود که این قراردادهای پیمانکاری از شمال تا جنوب استان را شامل می‌شد.

وی تصریح کرد: بر این اساس، در هر کدام از شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی که مشکل زیرساختی داشتند، پروژه پیمانکاری منعقد شده و عملیات اجرایی در آنجا آغاز شده است.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: همچنین در قسمت اسناد ثبتی در سال گذشته، حدود 400 هکتار اسناد تک برگی تفکیک‌شده در شهرک‌های صنعتی ارومیه، چهاربرج، اشنویه، ماکو و ناحیه صنعتی کریم آباد صادر شد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر اسناد 6 دانگ ناحیه صنعتی نالوس صادر شد و اقدامات صدور اسناد 6 دانگ پلدشت نیز پس از چندین سال آغاز شده و هم اکنون در حال صدور سند است.

عباسی از تصویب دو ناحیه صنعتی در سال گذشته خبر داد و گفت: در این راستا ناحیه صنعتی سیمینه بوکان به مساحت 50 هکتار و ناحیه صنعتی شهید سلیمانی ارومیه به مساحت 23 هکتار به تصویب رسیده و امسال عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در پایان سال گذشته برای ایجاد دو ناحیه صنعتی لاجان پیرانشهر پیمانکار انتخاب شد و ناحیه صنعتی قره ضیاءالدین۲ در مرحله تهیه اسناد و برآورد است.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی در ادامه با اشاره به صدور بیش از 30 مجوز ساخت و ساز در سال گذشته گفت: علاوه بر آن در این مدت 23 پایان کار برای واحد‌های صنعتی و خدماتی صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه آغاز عملیات اجرایی تصفیه‌خانه شاهین دژ جزو مصوبات سفر استاندار آذربایجان‌غربی در سال گذشته بود اظهار داشت: این پروژه با اعتباری بالغ بر 45 میلیارد تومان و ظرفیت 400 مترمکعب در روز آغاز شد.

عباسی گفت: مدول دوم شهرک صنعتی مهاباد نیز که در سال 1401آغاز شده بود در اواخر سال گذشته با ظرفیت 900 مترمکعب در روز و با اعتبار 22میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

وی افزود: هم اکنون نیز تصویه خانه فاز دو ارومیه با اعتبار 35 میلیارد تومان و با پیشرفت فیزیکی 50 درصدی در حال انجام است.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با اشاره به تفاهم‌نامه سه جانبه با شرکت برق منطقه‌ای، شرکت شهرک‌های صنعتی استان و استانداری گفت: این تفاهم‌نامه در راستای احداث پست شهرک صنعتی فاز سه بوده که 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در ادامه گفت: امسال در صورتی که مجوز حفاری چاه آب ناحیه صنعتی چهاربرج در اسرع وقت تحویل شرکت شهرک‌های صنعتی داده شود، در 6 ماهه دوم سال ناحیه صنعتی چهاربرج آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران خواهد بود.

عباسی خاطرنشان کرد: امسال زیباسازی شهرک‌ها با بهره‌گیری از مشاور، پیش‌بینی شده است که امید می‌رود بتوان با ایجاد فضای سبز و کاشت نهال در شهرکهای صنعتی گام موثری در زیبایی شهرک‌های و نواحی صنعتی داشته باشیم.

وی بیان کرد: همچنین امسال چند شهرک برای احداث نیروگاه خورشیدی در نظر گرفته شده و با توجه به کمبود برق که وجود دارد در تلاش هستیم با احداث نیروگاه‌های خورشیدی این مشکل را تا حد امکان رفع کنیم.

عباسی گفت: از سوی دیگر در سال جاری کارگاه‌های اجاره‌ای در برنامه وجود دارد و بر این اساس، 10 واحد کارگاهی فناوری در عرض دو سال احداث می‌شود و هم اکنون در شهرک صنعتی فاز دو ارومیه احداث چهار کارگاه آغاز شده و پس از پایان آن، به متقاضیان سرمایه‌گذاری اجاره داده می‌شود.

وی اظهار داشت: امسال واگذاری شهرک صنعتی پلدشت آغاز و قیمت‌گذاری‌ها به پایان رسیده است و اواخر اردیبهشت ماه واگذاری آنها آغاز می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • عملیات اورهال نیروگاه‌های خلیج فارس و طوس انجام شد/ تأمین پایدار ۱۴۰۰ مگاوات برق در آستانه فصل گرما
  • پست برق ۱۶۰ مگاولتی قم آماده بهره‌برداری است
  • چمران: قرارداد با چینی‌ها محرمانه است! / از طرح شهرداری برای پارک لاله اطلاعی نداریم!
  • نیروگاهها، فروش برق خود را به هفته پایانی هر ماه موکول نکنند
  • احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی مشکل کمبود برق را حل می‌کند
  • تشکیل سالانه ۶۰ هزار پرونده قضایی در وزارت نیرو
  • گلایه کارکنان از متوقف شدن اجرای طرح عقد قرارداد مستقیم با نیرو‌ها در برخی از شرکت‌ها
  • تمامی استخدام‌های شرکت واحد اتوبوسرانی مربوط به پیش از سال ۸۵ است / قرارداد با ۱۶ شرکت خصوصی+فیلم
  • تمامی استخدام‌های شرکت واحد اتوبوسرانی مربوط به پیش از سال ۸۵ است/قرارداد اتوبوسرانی با ۱۶ شرکت خصوصی+فیلم