Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، شب هفتم از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر با اجرای 8 گروه موسیقی در پنج سالن شهر تهران برگزار شد.

سومین سال اجرای «فاو» در جشنواره

در اولین اجرای تالار وحدت در شب هفتم جشنواره ریکاردو ریبرو خواننده فادوی پرتغالی روی صحنه رفت. «فادو» یکی از آوازهای قدیمی کشور پرتغال است که غالبا با اشعار محزون همراه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته امروز قطعات شادتری با اشعار متنوع در غالب فادو اجرا می‌شود و هر نوع شعر و موسیقی که از اصول و چهارچوب این سبک تبعیت کند یک موسیقی فادو خواهد بود. در کنسرت ریبرو نیز حاضران در سالن به تناوب شنونده قطعات شاد یا محزون بودند که بیانگر احساساتی متفاوت بود.

ریبرو یکی از خوانندگان فادو است که صدای گیرا و اجرای او تا حدی مخاطبان ایرانی را تحت تاثیر قرار داد. صدای خاص گیتار پرتغالی هم یکی از جذابیت‌های فادو است که در این اجرا برای مخاطب ایرانی تازگی داشت. گیتار پرتغالی اصلی‌ترین ساز فادو است؛ در فادوی قدیمی از یک گیتار پرتغالی و یک گیتار اسپانیایی برای همراهی خواننده استفاده می‌شد اما امروزه سازهای دیگری هم در کنار آن‌ها به کار می‌رود.

با برگزاری کنسرت دیشب ریکاردو ریبرو جشنواره موسیقی فجر برای سومین سال پس از اجرای «کمانه» و «آنتونیو زومباخو»، موسیقی «فادو» در شهر تهران جرا شد.

اجرای ارکستر تغمه باران به رهبری نزهت امیری

دومین اجرای تالار وحدت در شب هفتم جشنواره به اجرا ارکستر نغمه باران به رهبری نزهت امیری اختصاص داشت. امیری از نخستین زنانی است که در ایران رهبری ارکستر را انجام می‌دهد و حالا پس از سال‌ها دوباره در یک اجرای بزرگ روی صحنه رفت. او که سال 1384 چهار کنسرت را در سالن‌های تالار وحدت و فرهنگسرای بهمن با همکاری ارکستر حسین دهلوی رهبری کرده بود، از مرداد ماه همکاری خود را با ارکستر نغمه باران آغاز کرده است.

رپرتوار اجرا ارکستر نغمه باران از اساتید مختلف انتخاب شده بود؛ ازساخته‌های استاد همایون خرم و بزرگ لشگری وهمچنین قطعه «خاک مهر آئین» ساخته علی اکبر قربانی نیز در این کنسرت اجرا شد. علاوه بر اینها سه قطعه غیر آوازی نیز برای این اجرا درنظر گرفته شده که دو قطعه «شوشتری» یا همان به زندان و «کنسرتینو برای سنتور و ارکستر» از استاد دهلوی و «ماهور برای ارکستر و ویلن» از مرتضی حنانه نیز اجرا شدند.

در ارکستر نغمع باران علاوه بر سازهایی که به عنوان سازهای ملی شناخته می‌شوند، سازهای زهی ارکستر مجلسی و چهار گروه دیگری سازی از جمله سازهای بادی چوبی مورد استفاده قرار گرفته بود. به طور کلی رویکرد ارکستر در طی این مدت اجرای آثار قدیمی و جدید آهنگسازان ایرانی با تنظیم ارکسترال بوده است؛ اجرای دیشب گروه نیز در راستای همین رویکرد برگزار شد.

اجرایی که بدون اعلام قبلی لغو شد

ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبایی نیز قرار بودو در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه بپردازد اما به دلیل کسالت منوچهر صهبایی رهبر ارکستر، این اجرا لغو شد. اما نکته جالب اینجاست که ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجرهیچ اطلاعیه‌ای در این باره صادر نکرد اما سایت بلیت‌فروشی جشنواره، فروش بلیت‌های این اجرا را متوقف کرده بود.

لغو برنامه ارکستر مجلسی برای دومین بار پیاپی است  که اتفاق می‌افتد. این ارکستر همچنین قرار بود روز دوشنبه 11 دی در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برود اما بیماری منیژه صهبایی که مدیریت ارکستر را برعهده دارد، مانع از برگزاری کنسرت شد.

ارکستر سمفونیک صدا و سیما

ارکستر سمفونیک صدا و سیما در سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر پس از چندین سال دوری بار دیگر نام این ارکستر رسمی را که دوران طلایی فعالیتش در دهه هفتاد از یاد نرفته، زنده کرد. ارکسترسمفونیک صداوسیما از ماه‌ها قبل با حضور بیش از 75  هنرمندکارش را آغاز کرده و اکنون در کنار دیگر ارکسترهای حاضر در جشنواره، به اجرای برنامه پرداخت.

ارکستر صداوسیما با جرای هشت قطعه (سه کلاسیک و پنج ایرانی) برنامه خود را پی گرفت؛ دو قطعه «نیایش یزدان»، «رقص دایره» و «افق بیکران» از زنده‌یاد حشمت سنجری، قطعه «هزاردستان» از زنده‌یاد مرتضی حنانه و قطعه «ای ایران» از زنده‌یاد روح‌الله خالقی قطعات ایرانی در این کنسرت اجرا شدند.

ادامه بخش تلفیقی با اجرای گام و داتار

دو گروه گام و داتار آغازگر بخش تلفیقی جشنواره در شب هفتم بودند. اجرای گروه فضایی با ترکیب موسیقی غربی و قرون وسطایی و آوازهای قدیمی ایرانی و کمتر شنیده شده بود که طبیعتا نوازندگی و خوانندگی آنها نیز کار دشوار و سختی برای هنرمندان اجرا بود. آن دسته از مخاطبان جشنواره که برای شنیدن موسیقی تلفیقی به سالن مراجعه می کنند طبیعتا تماشاگران خاص تری هستند و می دانند وقتی به تالار میزبان گروه های بخش تلفیقی وارد می شوند، خیلی نباید از شنیدن یک موسیقی متفاوت غافلگیر شوند تلاش گروه گام هم بر همین مبنی بود و سعی کردن تجربه شنیداری متفاوتی را به مخاطبان جشنواره ارایه دهند.

گروه داتار نیز اولین کنسرت رسمی‌ خود را در جشنواره برگزار کرد؛ مفهوم کلی کارهای گروه «داتار» در این اجرا پرداختن به دغدغه‌ها و مسایلی بود که در زندگی روزمره همه قرار دارد. سام مومنی پور بَک وُکال و نوازنده گیتار آکوستیک، طاها مظاهری نوازنده گیتار الکتریک، کیوان موسوی نوازنده درامز، امین استاد نوازنده کیبورد، حامد فاضلی نوازنده گیتار بیس، محسن مهاجر نوازنده هارمونیکا، نیما رمضان تنظیم کننده و من به عنوان ترانه سرا، آهنگساز و نوازنده گیتار الکتریک گروه اجرایی کنسرت گروه «داتار» در جشنواره را تشکیل می‌دادند.

کیفیت بد صدای سالن ایرانیان

بخش پاپ جشنواره نیز به سیاق شب‌های گذشته و بدون اتفاق خاصی برگزار شد و گروه ماکان و گروه پازل اولین اجرای خود را در این رویداد تجربه کردند. تنها نکته قابل بیان این اجراها کیفیت بد صدابرداری و امکانات صوتی سالن همایش‌های ایرانیان بود. آنچه از اجراهایی که در این سالن و در قالب جشنواره برگزار شد برمی‌آید،‌ این موضوع است که فضا به لحاظ حرفه‌ای چندان مناسب برگزاری کنسرت نیست. البته با توجه به اینکه قبلا این مجموعه در اختیار یک نهاد ورزشی بوده، انتظاری چندانی هم از آن نمی‌رود. اما با توجه به شرایط کنونی این سالن، حضور دوباره آنها در اتفاقی مثل جشنواره موسیقی فجر طی سال‌های بعد بعید بنظر می‌رسد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۱۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر فرهنگ راه را برای گرانی بلیت‌ اجراهای صحنه‌ای باز کرد/ حداکثر ۹۰۰ هزار تومان!

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، افزایش قیمت‌ها در تمامی عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی و هنری چیزی است که مردم در ابتدای سال منتظر آن هستند تا ببیند هر کالایی به چه میزان و چه مبلغی قیمتش افزایش پیدا می‌کند. در سبد علاقه‌مندی‌های هنری مردم نیز حضور در کنسرت‌ها یکی از لاکچری‌ترین  تفریحات محسوب می‌شود که در سال ۱۴۰۲ مبلغی بالغ بر ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان در سالن‌های کنسرت تهران و ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در دیگر شهر‌ها قیمت داشت.  

امیرحسین سمیعی مدیر دفتر موسیقی به تازگی در اظهارنظری در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها از تغییر قیمت بلیت کنسرت در تهران خبرداد و مطرح کرد که تلاش دارند قیمت‌ها قانون را زیرپا نگذارد و در واقع با احتساب مالیات زیر یک میلیون تومان باشد. اما واقعیت این است که وقتی رقمی در حدود یک میلیون تومان مطرح می شود طبیعتا نوسانات و بار روانی دیگری در پی دارد!

حال امروز نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حیاط دولت مطرح کرد که تلاش دارد اجرا‌های صحنه‌ای را با کمک تهیه کنندگان کنترل کند و نظارت قوی روی قیمت‌ها داشته باشند تا عدد درشتی نشود! بنابراین مبلغ بلیت را کمتر از یک میلیون تومان و حداکثر ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

بماند که مشخص نیست در نهایت چه میزان درصدی به مبلغ بلیت ۱۴۰۳ کنسرت‌ها افزوده خواهد شود، اما حتی اگر همین ۹۰۰ هزار تومان هم تعیین شود تصور کنید اگر یک خانواده سه تا چهار نفره بخواهند یک بار یک کنسرت بروند، چه مبلغی برایشان تمام خواهد شد!

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (تصاویر) همه چیز درباره مراسم «هزار دف» کردستان در ۱۴۰۳
  • وزیر فرهنگ راه را برای گرانی بلیت‌ اجراهای صحنه‌ای باز کرد/ حداکثر ۹۰۰ هزار تومان!
  • آمار صدور مجوزهای سه ماه پایانی ۱۴۰۲ منتشر شد
  • در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲ چند مجوز موسیقی صادر شد؟
  • آمار مجوز‌های دفتر موسیقی در سه ماه پایانی ۱۴۰۲ /۷۰۶ کنسرت روی صحنه رفتند
  • آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی ۱۴۰۲ /۷۰۶ کنسرت روی صحنه رفتند
  • آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی سال قبل اعلام شد
  • اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم
  • اعلام جدول اجراهای عمومی آثار جشنواره ملی تئاتر رضوی
  • داود آزاد به صحنه می‌رود