Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیوان عدالت اداری با بررسی مستندات ارائه شده توسط فارغ التحصیلان دانشگاه نفت و نیز دفاعیات وزارت نفت، با رد دفاعیات وزارت، فارغ التحصیلان را محق دانست. گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-سیدمهدی حاجی‌آبادی؛ خبر واگذاری دانشگاه نفت، به وزارت علوم بیش از یکسال با حواشی گوناگون همراه بود. بیژن زنگنه؛ وزیر نفت، با تأکید بر اینکه در حال حاضر شرایط استخدام تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت وجود ندارد، بیان کرد: دانشجویان دانشگاه نفت را بورسیه نکرده‌ایم و برای استخدام آن‌ها همانند دیگر دانشجویان آزمون ورودی برگزار می‌کنیم و راه حل مشکل نیروی انسانی، ایجاد‌اشتغال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زنگنه که ظاهرا رضایت چندانی به حضور دانشگاه نفت در وزارتخانه خود ندارد، معتقد است اگر دانشجویان وابسته به وزارت نفت شوند، رفتار کارمند گونه پیدا می‌کنند و از خلاقیت آن‌ها کاسته می‌شود. شروع ماجرا از دادن وعده بورسیه به دانشجویان ممتاز، برای ادامه تحصیل در دانشگاه صنعت نفت بود. دانشجویانی که با هزار امید و به وعده تامین‌اشتغال و آینده خود راهی دانشگاه شدند و حال پس از گذشت ۲ سال، باز با بی‌مهری مسئولین نفت مواجه شدند. تابستان سال قبل دانشجویان صنعت نفت، با برپایی یکی از طولانی‌ترین تجمعات اعتراضی مقابل مجلس، موجب شدند پای زنگنه به خانه ملت باز شود. زنگنه با عقب‌نشینی ظاهری مدعی شد مساله بورسیه دانشجویان حل خواهد شد. اما زنگنه در سخنرانی روز پنج‌شنبه (۴ شهریورماه ۹۵) خود در حاشیه بازدید از منطقه گازی پارس جنوبی گفته است: «برای ایجاد تخصصهای لازم در طرحهای وزارت نفت، دانشجویان شهرستان عسلویه بورسیه می‌شوند».
اما دانشجویان دانشگاه صنعت نفت و فعالین توئیتری پس از اعلام رای دیوان عدالت اداری مبنی بر محکومیت وزارت نفت و بیژن زنگنه، در توئیتر به این مساله واکنش نشان دادند.
سینا رشیدی از دانشجویان دانشگاه صنعت نفت نوشت: متاهل و بیکارم و به دلیل تعهد جایی استخدام نمیشم، چون فارغ التحصیل #دانشگاه_نفت هستم.
محمود قائدی از فعالین دانشجویی هم در حمایت از دانشجویان صنعت نفت گفت: صدور رای دیوان عدالت اداری مبنی بر محکومیت #وزارت_نفت در موضوع جذب دانشجویان، نشانه پیروزی "مطالبه حق" بر "قلدری باطل" است.

ساسان سروش، اما از ظرفیت اجرای عدالت در سیستم نظام و مقابله با خودسری وزارت نفت کفت و نوشت: پیروزی دانشجویان #دانشگاه_نفت بر وزیر در دیوان عدالت اداری، یعنی نظام ظرفیت اجرای #عدالت را دارد و بایدبرابرخودسری‌های سیستم نفتی مقاومت کرد.

ژن خوب نمایندگان به جای رتبه خوب دانشجویان
در جریان بررسی برنامه بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم موضوعات مختلفی مطرح شد، اما قطعا یکی از مهم‌ترین موضوعات که برای اولین بار در صحن علنی مجلس توسط نمایندگان عنوان شد، استخدام نمایندگان ادوار مجلس در وزارت‌خانه‌های اقتصادی به خصوص وزارت نفت بود. بیژن زنگنه هنگامی که به پشت تریبون مجلس رفت در پاسخ به این ایراد مطرح شده از سوی نایب‌رئیس‌کمیسیون انرژی گفت: «می‌گویند نمایندگان ادوار را استخدام کردید. خب هر دوره‌ای که تمام می‌شود یکی از دغدغه‌های هیئت رئیسه مجلس این است که با وزرا جلسه می‌گذارد تا این نمایندگانی که کاری ندارند را به کار گیرند. خب نماینده‌ای که کار ندارد چه شود آیا باید در جامعه ر‌ها شود؟ اگر نماینده‌ای نگران شغل آینده خود باشد حتی در حد یک حقوق دولتی هزار مفسده دیگر ایجاد می‌شود؛ لذا من هم افتخار می‌کنم که تعدادی از این نمایندگان ادوار را به کار گرفتم و این کار مخفیانه نیست.»
بررسی‌ها نشان می‌دهد که زنگنه برای نمایندگان فعلی مجلس نیز حکم می‌زند، به‌طوری که چندی پیش برای سید علی ادیانی‌راد، عضو فعلی کمیسیون انرژی حکمی را صادر کرد که بر اساس آن، ادیانی‌راد عضو کارگروه تشخیص عدم مغایرت مصوبات هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت با قوانین و مقررات شد. احتمالا با صحبت‌های وزیر نفت باید منتظر رشد این فهرست ۲۴ نفری در سال‌های آتی بود. این در حالی است که وزارت نفت در دوره اخیر تصدی زنگنه برای استخدام نیروهای جوان تحصیلکرده بورسیه خود در دانشگاه صنعت نفت محدودیت‌های بسیار شدیدی قائل شده است؛ و یکی از دانشجویان نخبه این دانشگاه برای به دست آوردن درآمد و خرج خانواده‌اش مشغول گوجه‌فروشی شد.
راضیه شوهان از دانشجویان دانشگاه نفت در قالبی طنز با استفاده از پیام بازرگانی مشهوری نوشت: اینم دانشگاه بعدچهار سال درس خوندن اخر همه وعده هاشون الکی بود درسته نخبه‌های #دانشگاه_نفت بیکارن، ولی عوضش دیگه نماینده‌های مجلس فاسد نمیشن.

سید مصطفی موسوی‌نژاد هم از فعالین سابق دانشجویی از علت اصلی بیکاری دانشجویان توسط زنگنه نوشت: میدونین چرادانشجوهای نفت رواستخدام نمیکنن؟ آخه وقتی زنگنه نماینده‌های سابق مجلس وامثال نعمت‌زاده رواستخدام میکنه، واسه دانشگاه_نفت جانمیمونه.

امین اسدی هم از دیگر فعالین سابق دانشجویی و حامیان اعتراض دانشجویان نفت از بی‌تخصصی در استخدام افراد غیرمرتبط و هم جناحی زنگنه نوشت و گفت: جناب زنگنه؛ جایی که محمدعلی آهنگران بدون هیچ سابقه‌ای اونجا پست میگیره چرا نباید فارغ التحصیل #دانشگاه_نفت مشغول بشه؟!
استانداردهای دهقانی و معاون دانشگاه نفتی زنگنه
حتی بعد از صدور این رأی وزارت نفت کماکان این شیوه غیرقانونی را در پیش گرفته و جناب آقای کامران دهقانی رییس آموزش و برنامه ریزی نیروی انسانی وزارت نفت در مصاحبه‌ای که از خبر ساعت ۲۱ هم پخش شد دقیقا اجرای همین روند غیرقانونی را ذکر و عنوان کرد که همه افراد گروه الف.به ارزیابی دعوت شده اند و فقط افرادی که دارای استاندارهای لازم صنعت نفت باشند برگزیده شده و استخدام می‌شوند! که این کاملا با متن رأی دیوان و نگاه قانون در تناقض بوده و وزارت مکلف هست این شیوه‌ی جذب اخیر (دوساله) را متوقف کرده و همه‌ی افراد گروه الف. را جذب کند.

بند آخر رأی صادره دیوان عدالت نیز تاکید میکند که دیوان عدالت اداری بعنوان نهاد عالی قضایی کشور کاملا صلاحیت ورود به مساله را دارد و بنا به شواهد و مستندات و مدارک وزارت نفت را مکلف و موظف به جذب تمامی افراد گروه الف. دانشگاه صنعت نفت میکند که همگی این دانشجویان تا ورودی ۹۴ دارای ویژگی‌های کاملا یکسان میباشند و وزارت به تمامی آن‌ها یک وعده را داده و آن نیز استخدام رسمی و بدون هرگونه آزمون و ارزیابی عطف بماسبق شده‌ی غیر قانونی میباشد.
صدیق از دانشجویان دانشگاه نفت در قالبی طنز از شغل جایگزین در صورت عدم استخدام در وزارت نفت نوشت و گفت:، ولی اگر با وجود رای دیوان عدالت اداری از استاندارد‌های دهقانی رد نشدیم بریم عربستان آموزشگاه رانندگی بزنیم.

مهدی سوری از دیگر دانشجویان صنعت نفت گفت: #ژن_خوب ک. نداریم نماینده مجلس هم ک. نیستیم، حالا استانداردهای دهقانیو کجا دلمون بزاریم!
یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه نفت هم با انتقاد از حسن روحانی و تلاش خودش برای رای اوری وی نوشت: کاش همونطور که ما جون دادیم تابه هدفتون (پیروزی روحانی) برسید شماهم یک گام درجهت احقاق حق رتبه‌های تک رقمی کنکور سراسری بردارید.
جواد توکلی هم با انتشار عکس شهید محمدجواد تندگویان وزیر شهید نفت در زمان دفاع مقدس نوشت: شرمنده‌ات نخواهیم شد...

دیوان عدالت به داد دانشجویان رسید
دیوان عدالت اداری با بررسی مستندات ارائه شده توسط فارغ التحصیلان دانشگاه نفت و نیز دفاعیات وزارت نفت، با رد دفاعیات وزارت، فارغ التحصیلان را محق دانسته و رای نهایی را صادر کرد.عنوان شکایت همانگونه که واضح است (الزام به استخدام رسمی و بدون آزمون گروه الف. دانشگاه صنعت نفت طبق روال سابق) میباشد که دیوان عدالت اداری با بررسی مستندات ارائه شده توسط فارغ التحصیلان دانشگاه نفت و نیز دفاعیات وزارت نفت، با رد دفاعیات وزارت، فارغ التحصیلان را محق دانسته و چنین رأیی را صادر کرده است.

عنوان رای به معنای اجبار وزارت نفت به استخدام فرد گروه الف. می‌باشد و نه دعوت به ارزیابی یا هر امر دیگری جز استخدام رسمی. یعنی وزارت ملزم به استخدام است و به صورت قانونی نمی‌تواند افراد گروه الف. را با روش‌های غیرقانونی که اخیرا در پیش گرفته است، فیلتر کند.
در مورد روال سابق ذکر شده در رأی نیز گفتن این نکته ضروری است که تا قبل از سال ۹۴ وزارت نفت تمامی گروه الف.‌ها را در شرکت‌های تابعه اش کاریابی کرده و سپس با انجام گزینش عقیدتی تمامی این افراد را در کوتاهترین زمان ممکن استخدام رسمی می‌نموده است.
دیوان عدالت اداری بعنوان نهاد عالی قضایی کشور بنا به شواهد و مستندات و مدارک وزارت نفت را مکلف و موظف به جذب تمامی افراد گروه الف. دانشگاه صنعت نفت می‌کند که همگی این دانشجویان تا ورودی ۹۴ دارای ویژگی‌های کاملا یکسان هستند و وزارت به تمامی آن‌ها یک وعده را داده و آن نیز استخدام رسمی و بدون هرگونه آزمون است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۱۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، لایحه بودجه ۱۴۰۳ پس از کش و قوس‌های فراوان در روزهای اخیر در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. البته اطلاعات مربوط به تخصیص منابع همانند سال‌های گذشته بحث‌ها و حواشی بسیاری به همراه داشت. اما هر ساله یکی از مهم‌ترین بخش‌های بودجه مربوط به منابع تخصیصی دانشگاه‌ها و آموزش عالی است.

بیشتر بخوانید: بازسازی خوابگاه‌های دانشجویی اولویت صندوق رفاه وزارت علوم /۲۹ هزار ظرفیت خوابگاهی در سال ۱۴۰۲ ایجاد شده‌ است

شاید برای دانشجویان دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جالب باشد که بدانند آیا می‌توانند به افزایش کیفیت و کمیت امکانات رفاهی دانشگاه‌ها در پی تخصیص بودجه صندوق رفاه دانشجویان در سال تحصیلی آینده امیدوار باشند یا خیر؟

افزایش بودجه صندوق رفاه دانشجویان قابل قبول است

برای دریافت پاسخ این سوال با مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ابراز خرسندی از افزایش بودجه صندوق در ۱۴۰۳ اظهار کرد: بودجه رشد داشته است. البته به علت اینکه این افزایش بسیار بوده، بهتر است که بیان نشود چرا که ایجاد حساسیت می‌کند.

وی با بیان اینکه ما از افزایش بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رضایت داریم، گفت: با توجه به گشایش‌های بودجه‌ای که صورت می‌گیرد؛ صندوق رفاه نیز وام‌های دانشجویی را افزایش می‌دهد.

گنجی ادامه داد: هیئت امنا صندوق رفاه دانشجویان مردادماه تشکیل جلسه خواهد داد و ما تلاش داریم در آنجا مشکلات را مطرح و بودجه را بهبود ببخشیم تا امکانات رفاهی دانشجویی مناسب و تاثیر گذار باشد.

افزایش وام ودیعه مسکن برای سال تحصیلی آینده

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به وام ودیعه مسکن بیان کرد: بودجه این وام به صورت کامل در اختیار صندوق رفاه است. این وام در سال ۹۹ برای شهرستان‌های کوچک حدودا ۱۵ میلیون تومان بود؛ اما اکنون این وام ۶۰ میلیون تومان است. به این معنا که وام ودیعه مسکن ۴۰۰ درصد رشد داشته یا چهار برابر شده است. همچنین این وام برای شهرهای بزرگ از ۲۰ میلیون تومان به ۹۰ میلیون تومان رسیده است. یعنی چهار و نیم برابر رشد داشته است.

وی ادامه داد: وام ودیعه مسکن برای دانشجویان ساکن تهران حدود ۲۵ میلیون تومان بود که برای سال تحصیلی کنونی به ۱۲۰ میلیون است. به عقیده من؛ افزایش رقم این وام راهگشا زندگی دانشجویان است.

تامین بودجه وام شهریه برعهده صندوق رفاه نیست

گنجی با تصریح بر اینکه ردیف بودجه وام شهریه دانشجویی از بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم جدا است، گفت: دولت‌های گذشته از سال‌های ۸۶ تا ۹۹ ردیف بودجه‌ای را تعریف کرده و از آن به دانشجویان وام شهریه پرداخت می‌کرد. این ردیف بودجه در دولت سیزدهم حذف می‌شود. در حال حاضر نیز ما به دنبال احیا این بودجه هستیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اضافه کرد: دولت‌های احمدی نژاد یعنی نهم و دهم، ردیف بودجه مستقل و مجزائی را برای وام شهریه دانشجویان اختصاص می‌دهد. هر سال نیز بر اساس این بودجه، مبالغ وام‌ها به دانشجویان پرداخت می‌شود. این روند تا زمان دولت دوازدهم نیز ادامه داشته است. ما نمی‌دانیم بر اساس چه اتفاق و تصمیمی سازمان برنامه و بودجه این ردیف بودجه را از دولت حذف کرده است.

وی مطرح کرد: ما تلاش داریم تا این ردیف بودجه را به دولت یا صندوق بازگردانیم تا دوباره بتوانیم دوباره وام شهریه را از سال ۱۴۰۴ پرداخت کنیم. البته تا زمانیکه که این موارد ابلاغ نشود، بنده نمی‌توانم قول دهم که مشکل ردیف بودجه وام شهریه حل شده است یا خیر.

اختصاص بودجه قابل قبول به دانشگاه‌ها از سوی دولت

گنجی با بیان اینکه تامین بودجه و تهیه زمین برای خوابگاه‌های دانشجویی(مجردی-متاهلی) برعهده دانشگاه‌ها است، گفت: در واقع تامین بودجه تا ساخت و تاسیس خوابگاه بر عهده دانشگاه است و صندوق در این باره مسئولیتی ندارد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: دولت امسال بودجه خوبی را برای خوابگاه‌های دانشجویی به دانشگاه‌ها تخصیص داده است. بنابراین بودجه خوابگاه ها به حساب صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم واریز نمی‌شود.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1228131 برچسب‌ها بودجه

دیگر خبرها

  • بازدید نمایندگان مجلس از بخش‌های فضایی و موشکی وزارت دفاع
  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • مجلس گزارش تفحص از وزارت جهادکشاورزی را به قوه قضاییه ارجاع کرد
  • سن بازنشستگی به ۴۰ رسید + شرایط
  • متوسط سن بازنشستگی به ۴۰ سال رسیده است
  • متوسط سن بازنشستگی به چند سال رسید؟
  • متوسط سن بازنشستگی به ۴۰ سال رسید
  • ما نخبه نیستیم، عدالت آموزشی در اغماست! / سهم ثروت برای قبولی در رشته‌های پرطرفدار چقدر است؟ +فیلم