Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمانشاه- ایرنا- هفته نامه صدای آزادی چاپ کرمانشاه در شماره 514 این هفته مطلبی را با عنوان 'جای خالی تدریس مقامی در دانشگاه فرهنگ و هنر' به قلم ساسان صوفی زاده منتشر کرده است.

متن کامل این یادداشت بدین شرح است: چه چیزی در موسیقی کُردی هست که این بزرگان از نشر و آکادمی کردن آن پرهیز می کنند و یا در واقع واهمه دارند؟ موسیقی ای که با فرهنگ، زبان و گویش و حتی آداب معاشرت مردمانش در هم آمیخته تا حدی که من فکر می کنم نبض رگ ما با ریتم موسیقی مان یکی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوعی زندگی که شاید در هیچ جای دیگر این گونه نباشد.
از'سیاچمانه' و 'لاوک' گرفته تا 'هوره ' و 'نیایش' ، 'سماع دف' و 'شمشال' و 'نوای تنبور'. کمتر خانه ای در کرمانشاه پیدا می شود که صدای ساز تنبور در آن به گوش نرسد.
کجا سراغ دارید؟ کدام طایفه و قوم؟ کدام شهر؟ کجای دنیا اینگونه مردم آن با رپرتوار موسیقیای خودشان درگیرند و سینه به سینه انتقال می دهند؟
چهار سال از تاسیس رشته ی موسیقی در دانشگاه فرهنگ و هنر کرمانشاه می گذرد... رشته ای که روز اول بر این قرار بود که موسیقی نواحی و موسیقی مقامی
کُردی در آن تدریس شود... چه شد؟ من با موسیقی سنتی فارسی مشکلی ندارم اما سوال این است: چرا با وجود اساتید گرانقدر در موسیقی مقامی، این رشته دردانشگاه تدریس نمی شود؟ البته رشته ی جدیدی در ایران به نام «اتنوموزیکولوژی» در مقطع کارشناسی ارشد تاسیس شده، اما بررسی کلی موسیقی همه ی اقوام را دربر می گیرد. و اینکه چرا خودِ موسیقی مقامی با تمام قابلیت هایش دانشگاهی نشود؟ مخصوصا کرمانشاه با موسیقی تنبورش که سرتاسر دنیا کرمانشاه را مهد تنبور می دانند.
دانشگاه موسیقی کرمانشاه با تمام کم و کاستی هایی که داشته و دارد، پیش می رود. راه هموار نبوده و نیست ولی باز هم جای شکرش باقی است که با دلسوزی دوستان عزیز پیش می رود. اما جای تدریس موسیقی مقامی در این دانشگاه به شدت احساس می شود.
کرمانشاه این همه بزرگ نه فقط به این ایران بلکه به جامعه ی جهانی موسیقی عرضه کرده، حال فقط دانشگاه علمی کاربردی آنهم به صورت رشته ی ...متاسفانه اساتید ما که فقط به فکرکنسرت و ... هستند، کاش فکری به حال ردیف موسیقی می کردند و آن را تکمیل می کردند و یا حداقل اسم ردیف موسیقی ایرانی را به ردیف موسیقی فارسی عوض می کردند، شاید بهتر می بود.
'گَریان' و 'اله ویسی' کجاست؟ 'خورشیدی ' و 'قطار حیران ' و غیره ... چه ژانر باشد یا مقام در موسیقی ایران جایش خالی ست.
البته ظاهرا بزرگان گذشته که دغدغه ی موسیقی داشته اند، قطره ای از دریای موسیقی کُردی را در ردیف موسیقی ایرانی، تحت عنوان 'بیات کُرد' ثبت کرده اند، اما اساتید کنونی فقط در فکر برگزاری کنسرت هستند غافل از اینکه بدون شک این موسیقی مقامی هر منطقه ی است که فرهنگ اش را می سازد نه موسیقی رپ، جز و پاپ!
8066 انتشاردهنده:علی مولوی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۲۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجوی دانشگاه آزاد به اردوی تیم ملی او اسپرت دعوت شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سه بازیکن و یک داور از استان سمنان به اردوی تیم ملی او-اسپرت ایران دعوت شدند که بین آنها نام دانیال غفوریان دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود نیز به چشم می‌خورد.

وی که دارنده مقام نخست استانی و سوم کشوری در رشته کوراش و مقام دوم کشوری کشتی آلیش در گنبدکاووس نیز بوده از سال ۹۸ ورزش حرفه‌ای را زیر نظر جواد عجم رئیس فدراسیون او- اسپرت کشور آغاز کرده است.

غفوریان هدف غایی خود را حضور در قابت‌های آسیایی مالزی ۲۰۲۴، جهانی کاستاریکا ۲۰۲۴ و جایزه بزرگ ابوظبی ۲۰۲۴ و در نهایت قهرمانی جهان می‌داند و مشوق‌های خود را نیز در این راه خانواده و برادرش که وی نیز دارای مقام کشوری در این رشته و عضو تیم ملی است، می‌داند.

به گزارش آنا، او- اسپرت شامل سه رشته اصلی در بخش مبارزه‌ای، عبور از موانع و تعقیب و گریز است. اردوی آمادگی تیم ملی اواسپرت از ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ در ارومیه آغاز می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان
  • جای خالی مرجعیت مهارتی در سیاستگذاری‌ها/ رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای درنقشه جامع علمی کشور دیده نشده‌اند
  • برگزاری نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق» در کرمانشاه
  • روایتی هنری از تنوع قومیتی
  • جلسات تدبر در سوره رعد برگزار می‌شود
  • جزئیات آزمون پذیرش در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • نیمی از غذاهای ثبت ملی شده کرمانشاه بهاری است/ تدوین پرونده ۸ خوراک بهاری دیگر
  • صندلی‌های خالی دانشگاهی عمدتا در رشته‌های اشباع‌شده هستند
  • دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی به اردوی تیم ملی او اسپرت دعوت شد
  • دانشجوی دانشگاه آزاد به اردوی تیم ملی او اسپرت دعوت شد