Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهرام قاسمی: پایان رسمی تحریم‌های بین‌المللی ناشی از موضوع هسته‌ای، جمهوری اسلامی ایران را از موضوعی مرتبط با نقض و تهدید صلح و امنیت بین‌المللی به بازیگری مقبول، قابل اعتماد، فعال و مؤثر در عرصه بحران‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل کرد.

ایران آنلاین / بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه

با نهایی شدن توافق هسته‌ای میان کشورهای 1+5 به همراه نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا با کشورمان در تیرماه 1394 و متعاقب آن اجرایی شدن این توافق در دی ماه همان سال،فضای مثبت و چشم‌انداز امیدوارکننده و پنجره فرصت فراخ و گسترده‌ای فراروی سیاست و روابط خارجی کشورمان گشوده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه خروج روابط خارجی و تعاملات بین‌المللی ایران اسلامی از وضعیت تعلیق ناشی از تحریم‌های فراگیر بین‌المللی علیه بخش‌های انرژی، بانکی، مالی، تجاری و تبادلات انسانی کشورمان از همان ماه‌های آغازین مذاکرات هسته‌ای با گروه مذکور در نیمه سال 1392 شروع شده بود، معذالک با تحقق توافق هسته‌ای و نهایی شدن برجام، سیاست خارجی و روابط بین‌المللی کشورمان به‌طور رسمی و عملی وارد عصر جدیدی از تعاملات و مراودات در سطوح مختلف از جمله سطح عالی سران و رهبران کشورها و در حوزه‌های متنوع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، پارلمانی، تجاری، صنعتی، انرژی و حتی حوزه‌های نظامی و راهبردی شد. ماحصل این تحول بزرگ و چشمگیر، سفرهای متعدد سران و رهبران و رؤسای جمهور و رؤسای پارلمان ها و شخصیت‌های بلندپایه سیاسی به کشورمان بوده که شامل سفر ده‌ها تن از رهبران و سران کشورهای اسلامی، عربی، کشورهای همسایه و کشورهای منطقه غرب آسیا و قفقاز، آسیای مرکزی، آسیای شرقی، آفریقایی و لاتینی و البته کشورهای فرامنطقه‌ای از جمله کشورهای اروپایی به ایران می‌شود. پایان رسمی تحریم‌های بین‌المللی ناشی از موضوع هسته‌ای از جمله لغو قطعنامه‌های شش گانه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل و مشخصاً قطعنامه 1929 که به مدد توافق هسته‌ای و تثبیت و تنفیذ آن از طریق قطعنامه 2231 ممکن شد و خروج از فضای سنگین و بشدت منفی ناشی از قرار گرفتن ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران را از موضوعی مرتبط با نقض و تهدید صلح و امنیت بین‌المللی به بازیگری مقبول، قابل اعتماد، فعال و مؤثر در عرصه بحران‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل کرد.
همچنین حضور مؤثر و فعال در عرصه تحولات سیاسی سوریه پس از پاکسازی آن از لوث وجود گروه‌های تروریستی – تکفیری بخصوص داعش، نقش‌آفرینی مثبت و مؤثر در قبال بحران‌های منطقه‌ای از جمله در ارتباط با اقلیم کردستان عراق، کودتای ترکیه، جنگ خونین و تأسف بار یمن و البته تحولات سیاسی و میدانی در لبنان تماماً تصویری واقعی از عقلانیت سیاسی و درایت مدیریتی کشورمان در قبال چالش‌ها و بحران‌های غرب آسیا را به نمایش گذارد. جمهوری اسلامی ایران برخلاف تلقی ساده اندیشانه، سیاست و روابط خارجی خود را در فضای پسابرجام منحصر و محدود به چند کشور یا حوزه خاصی نکرد بلکه اتفاقاً در این دوره به گونه‌ای چشمگیر به توسعه و تعمیق مناسبات و تعاملات و همکاری‌های خود با کشورها و حوزه‌هایی پرداخت که کمتر انتظار آن می‌رفت. برای نمونه در این دوره روابط با روسیه به سطح عالی سران ارتقا یافت و روابط با دیگر قدرت‌ بزرگ جهانی یعنی چین نیز در بازه زمانی چهارسال اخیر، جهش چشمگیری را تجربه کرد. با وجود این، سیاست و روابط خارجی کشور در عصر پسابرجام خالی از موانع و چالش‌ها و مشکلات نبوده و بخصوص سیاست خارجی کشورمان با بحران‌های تصنعی و تحمیلی و مزاحمت‌ها و مداخلات متعددی بخصوص از ناحیه قدرت فرامنطقه‌ای و شرکا و متحدین آن مواجه است. گرچه در کالبدشکافی و آسیب شناسی بحران‌ها و چالش‌های فراروی نظام اسلامی، نمی‌توان و نبایستی از برخی موانع چشمپوشی کرد، معذالک نقش مداخلات و مزاحمت‌های امریکای عصرِ ترامپ و شکل‌گیری ائتلاف ترامپیسم – صهیونیسم – وهابیسم علیه کشورمان در بروز این موانع و چالش‌ها بسیار برجسته و بارز است. در واقع وجود همین توافق هسته‌ای موسوم به برجام که به مثابه خاری در چشم و استخوانی در گلوی ترامپ و نتانیاهو و بن سلمان است، باعث بحران آفرینی روزمره و سنگ‌اندازی و مانع تراشی آنها در مسیر رشد و تعالی ملت ایران شده است.
توفیقات و پیشرفت‌های ایران اسلامی البته نه با برجام آغاز شده و نه بدون برجام متوقف خواهد ماند. رمز موفقیت و راز پیشرفت ایران اسلامی؛ نه در توانمندی هسته‌ای و نه در برجام و غیر آن، بلکه در وحدت کلمه حول هدفِ مقدس اعتلای میهن و ملت و دین و آیین و نظام و انقلاب، نهفته است./ روزنامه ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۲۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزرای خارجه ایران و الجزایر درباره تحولات منطقه‌ گفت‌وگو کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط دوجانبه ۸ و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن قدردانی از میزبانی گرم الجزایر از رئیس جمهور ایران در خلال سفر به این کشور به منظور شرکت در نشست سران اوپک گازی و دیدارهای دوجانبه، خواستار افزایش رایزنی‌ها و تقویت همکاری‌ها در راستای استقرار و تثبیت امنیت در منطقه شد.

امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در راستای کمک به توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین ارائه قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد قدردانی نمود و رأی غیرمسوولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه مزبور را به شدت محکوم کرد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان همچنین بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌مابین تاکید داشت.

احمد عطاف، وزیر امور خارجه الجزایر نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، بر اهمیت گسترش روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد.

وی همچنین از نقش رئیس جمهور کشورمان در نشست سران اوپک گازی و رایزنی‌های سیاسی قدردانی نمود و آن را نشان از وضعیت روابط ممتاز دو جانبه دانست.

وزیر امور خارجه الجزایر ضمن تشکر از تلاش‌های دیپلماتیک کشورمان برای توقف جنگ علیه غزه، گفت: قضیه فلسطین برای الجزایر از اولویت بسیاری برخوردار است و ما به تلاش‌های خود برای پایان جنگ علیه غزه ادامه خواهیم داد.

طرفین در پایان مجدداً خواستار افزایش روابط در تمامی سطوح سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شدند و بر لزوم پیگیری اجرایی‌شدن توافق‌ها تاکید نمودند.

کد خبر 6082818 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • وزرای خارجه ایران و الجزایر درباره تحولات منطقه‌ گفت‌وگو کردند
  • آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر
  • نشست وزیر خارجه ایران با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در سازمان ملل
  • امیرعبداللهیان: پاسخ ایران در صورت تکرار ماجراجویی رژیم صهیونیستی فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود
  • سفرای ایران از فرصت نمایشگاه کتاب تهران در توسعه دیپلماسی فرهنگی استفاده کنند
  • چشم‌انداز روابط ایران و کشورهای عربی پس از «وعده صادق»؛ سیاست خارجی ایران منطبق بر «واقعیت‌های میدانی» است
  • وزیر خارجه ایران وارد نیویورک شد
  • اسلامی: آژانس به طور منظم از تاسیسات هسته‌ای بازدید می‌کند
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس