Web Analytics Made Easy - Statcounter

۲۸ دی‌ماه سال ۶۵ یکی از روزهایی بود که ددمنشانه به سنندج حمله شد و در ۶ دقیقه بمباران ۲۲۰ نفر شهید و ۱۲۳ نفر زخمی شدند و این روز نماد "مقاومت، ایثار و مظلومیت" کردستانی‌ها است. ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳ استانها کردستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، استان کردستان یکی از 5 استان مرزی کشور است که درگیر جنگ تحملیل بود و این افتخار را دارد که بیش از 5 هزار و 400 شهید تقدیم انقلاب و نظام اسلامی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کردستان در طول دوران جنگ تحمیلی، بارها مورد حملات هوایی و بمباران‌های هواپیماهای رژیم بعث عراق قرار گرفت و بیش از یکهزار شهید از مردم کردستان بر اثر بمباران و توپ‌باران رژیم بعث عراق به شهادت رسیدند که می‌توان به بمباران 15 خرداد سال 63 شهرستان مرزی بانه و 19 اسفند ماه همان سال در بانه اشاره کرد.

یکی دیگر از حملات ددمنشانه دشمن، بمباران هوایی شهر سنندج در 28 دی ماه سال 65 بود که در این روز چندین هواپیما در بعدازظهر با حملات هوایی شهر سنندج را مورد حمله هوایی قرار دادند و 18 نقطه شهر سنندج که غالباً منطقه مسکونی و پرجمعیت بود، مورد آماج آنان قرار گرفت.

نگاهی به آمار شهدا در طول هشت ‌سال دفاع‌ مقدس نشان می‌دهد بیشترین تعداد شهدا، مربوط به سال 65 است؛ انجام عملیات‌های کربلای یک تا کربلای 6 در فاصله تیرماه 65 تا دی‌ماه همان سال که شکست‌های پیاپی نظامی عراق در جبهه‌ها را رقم زد، دشمن را برآن داشت تا به تلافی این شکست‌ها دیوانه‌وار مناطق مسکونی، شهرها، مناطق صنعتی، کارگری، اقتصادی و نفتی را هدف بمباران و موشک‌باران قرار دهد.

شهر «سنندج»، مرکز استان کردستان، به عنوان یکی از شهرهای بسیار مهم در پشتیبانی از جبهه‌های غربی از اهداف همیشگی دشمن در «جنگ شهرها» بود که بنا بر آمار موجود 83 بار هدف حمله هوایی قرار گرفت که در جریان این حملات وحشیانه جمعاً 935 نفر شهید و 662 نفر هم مجروح شدند.

روز 28 دی‌ماه سال 65 یکی از روزهایی بود که ددمنشانه به سنندج حمله شد، زخم‌های آن روز هنوز برای مردم کردستان تازه است، روزی که در آن دشمن زبون زهر قساوت خویش را بر سر زنان و کودکان بی‌دفاع سنندج ریخت و در 6 دقیقه بمباران بی‌امان، 220 نفر از ساکنان غیرنظامی سنندج به شهادت رسیدند و 123 نفر هم زخمی شدند.

اسناد این واقعه دردناک نشان می‌دهد که روز یکشنبه 28 دی‌ماه سال 65، ساعت 15 و 30 دقیقه، 18 نقطه شهر سنندج شامل: 4 نقطه محله «پیر محمد» در خیابان انقلاب، 2 نقطه خیابان چهارباغ، 2 نقطه مجتمع‌های مسکونی تک‌واحدی‌ بنیاد مسکن، 2 نقطه خیابان برادران شهید نمکی، 3 نقطه خیابان اکباتان، آپارتمان‌های ادب، تقاطع بلوار جانبازان و خیابان فلسطین، میدان نبوت، منازل مسکونی جنب پادگان و محله تَقتَقان هدف قرار می‌گیرند و ابری از دود و خاکستر آسمان شهر را فرا‌ می‌گیرد.

پرونده قطور شهدای 28 دی‌ماه 65 سنندج آنقدر دردناک است که خواندن برگ برگ آن بارها گلوی انسان را می‌فشارد. مگر می‌شود تنها لحظه‌ای خود را جای بازماندگان آن جنایت قرار داد و متأثر نشد؟

انتهای پیام/

R7848/P1336/S6,66/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۲۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزش‌ پهلوانی نماد مقاومت است

فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل گفت: ورزش‌ پهلوانی نماد مقاومت بوده و از گذشته نیز شیعیان زورخانه را به یک محل مهم مذهبی تبدیل کرده بودند و قطعا این مسأله نقطه عطفی در تاریخ ورزش‌های باستانی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، سردار غلامحسین محمدی اصل ظهر امروز _چهارشنبه هشتم فروردین_ در جشن سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) که در محل زورخانه عاشقان حضرت علی بن ابی‌طالب (ع) اردبیل برگزار شد اظهار کرد: ورزش باستانی از قدمت ۴ هزار و ۵۰۰ ساله در کشور برخوردار است که این خود به تنهایی بی‌نظیر است.

وی به ریشه ورزش‌های پهلوانی و باستانی پرداخت و افزود: ورزش باستانی در ایران باستان در منطقه بین‌النهرین ایجاد و در لرستان به اوج خود رسید و بعد از آن در سراسر کشور گسترش یافته است.

فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل به تحولات ورزش باستانی بعد از اسلام پرداخت و گفت: بعد از اسلام ورزش‌های باستانی به خصلت‌های ممتاز و برجسته حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (ع) متبرک شده و ورزش‌های پهلوانی با الگوبرداری از ویژگی‌های مولای متقیان متبلور شد.

سردار محمدی اصل از ورزش پهلوانی به‌عنوان نماد مقاومت در عصر کنونی نام برد و گفت: حاج‌قاسم سلیمانی سیدالشهدای جبهه مقاومت پرورش‌یافته مسجد بود و روحیه پهلوانی در وی به اوج رسیده بود.

سرپرست هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان اردبیل با بیان اینکه آداب، روش و منش پهلوانی در ورزش‌های زورخانه‌ای همانند تعالیم مساجد انسان‌ساز است، گفت: ورزش‌های زورخانه‌ای تنها ورزشی است که در آن راز و نیاز با خداوند متعال از آغاز تا پایان در جریان است.

وی به تبیین ویژگی‌های ورزش پهلوانی پرداخت و گفت: فروتنی، از خودگذشتگی و سایر ویژگی‌های رفتاری حضرت امیرالمؤمنین (ع) مثل ایثار و شجاعت از جمله خصلت‌هایی است که در ورزش‌های زورخانه‌ای در اوج خود قرار دارد.

سرپرست هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان اردبیل به مقایسه ابزارهای ورزش زورخانه‌ای با تجهیزات نظامی در ایام قدیم پرداخت و گفت: ابزارهای موجود در ورزش زورخانه‌ای بر اساس تجهیزات جنگی دوران باستان طراحی شده بود تا در اوج خفقان و غارت کشور به دست غارتگران مردم بتوانند با تمرینات نظامی آمادگی جنگی خود را در اوج نگه دارند.

وی از صفت مردانگی به‌عنوان مهم‌ترین صفت این رشته ورزشی بومی ایران نام برد و گفت: اساس و ریشه ورزش باستانی در مردانگی نهفته است.

سرپرست هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان اردبیل با بیان اینکه مسجد نقطه رهایی انسان از بند شیاطین است گفت: شیعیان زورخانه را به مسجد دوم تبدیل کردند و این نقطه عطف در تاریخ ورزش‌های باستانی است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) در خصوص ورزش‌های پهلوانی گفت: بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی از ورزش‌های باستانی و پهلوانی به نیکی یاد کرده و فرموده‌اند: «من می‌دانم ورزشکاران در گود زورخانه یاد خدا هستند، یاد امیرالمؤمنین (ع) هستند. تقویت کنید یاد خدا، تقویت کنید یاد مولا را»

سردار محمدی اصل به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این خصوص اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز ورزش‌های پهلوانی را ارج نهاده و فرموده‌اند: «ورزش باستانی یک تاریخ است برای ما، یک ورزش نیست، یک فرهنگ است»

وی افزود: بر اساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی ورزش باستانی یک گنجینه فرهنگی و تاریخی است ورزشی است که با حرکاتش اسم خدا را می‌آورند و تسبیحات اربعه می‌گویند، این ورزش ارزش دارد خیلی قیمت دارد. این فرق می‌کند با ورزشی که اول تا آخرش هیچ ذکر خدا نیامده است. از همه مهم‌تر آن روح معنوی، عرفانی را که در این ورزش هست حتماً حفظ کنید.

وی اتحاد و همدلی در ورزش باستانی و پهلوانی را بی‌مانند در بین رشته‌های ورزشی دانست و گفت: ورزش باستانی موجب تعلیم و تربیت درست فرزندان ما می‌شود؛ ازاین‌رو مهم است.

سرپرست هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان اردبیل خواستار گسترش ورزش‌های پهلوانی در بین جوانان شد و گفت: ورزش باستانی با بهره‌مندی از خلق‌وخوی پهلوانی و مردانگی علاوه بر تندرستی ورزشکار موجب نشاط اجتماعی و امید آفرینی در جامعه می‌شود.

کد خبر 739750

دیگر خبرها

  • گردشگران خارجی از مهمان‌نوازی کردستانی‌ها می‌گویند + فیلم
  • «زندگی با آیه‌ها» همراه ۶۵ هزار کردستانی/خوشامدگویی به رسم مسطورا
  • فوت ۱۰ کردستانی در تصادفات جاده ای
  • ورزش‌ پهلوانی نماد مقاومت است
  • هنرمندان کردستانی آثار فاخری در حوزه صنایع‌دستی دارند
  • ۶۴ هزار کردستانی در مسابقه پیامکی «زندگی با آیه‌ها» شرکت کردند
  • آثار هنرمندان صنعتگر کردستانی دارای ظرافت و اصالت بالایی است
  • مشارکت ۷۵۰ هزار کردستانی در پویش غربالگری دیابت و فشار خون
  • شناسایی ۵۲ نقطه مستعد آبگرفتگی در سنندج
  • آثار هنرمندان صنعتگر کردستانی دارای اصالت است