Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@23:17:36 GMT

قرآن انسان را به سوى رشد و بالندگى سوق مى‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۴۲۶۰۲

حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام نور استان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: قرآن به صورتى موزون و دل انگيز، قوا و استعدادهاى انسان را به سوى رشد و بالندگى سوق مى‌دهد و همواره بر آن است كه بين جسم و روح، عاطفه و عقل، دين و دنيا، فكر و عمل، كار و عبادت و در نهايت، بين انسان و خدا، ارتباطى منسجم و پيوندى ناگسستنى و پايدار ايجاد كند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 وی افزود: قرآن کتابى است الهى که براى انسان‌ها نازل شده و در طول قرن‌هاى متمادى انسان‌هایى تربیت کرده است که هر یک همچون ستاره‌اى پر فروغ در میان جوامع درخشیده و به زندگى انسان‌ها معنا بخشیده و زمینه ساز حرکت‌هاى آزادى بخش در میان ملت‌ها بوده است.
وی با استناد به آیه 138 سوره آل عمران خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: این قرآن بیانى روشن براى مردم و راهنمایى بزرگ براى پرهیزگاران است.
حجت‌الاسلام جلیلی ادامه داد: راه و روشى كه قرآن براى انسان‌ها ترسيم مى‌كند، بر اساس قوانين آفرينش و نظام احسن بنا شده و مخاطب آن، انسان‌هايى است كه به آن گرايش، ايمان و يقين پيدا كرده‌اند، براى چنين كسانى، پيام‌هاى قرآن، روشن و قابل درک است.
وی بیان کرد: بشر، با همه پیشرفت‌ها در زمینه علوم و تکنولوژى، به علت انحرافات اخلاقى و تربیتى که حاکى از عدم وجود یک نظام صحیح تعلیم و تربیت است که گرفتار بحران و نابسامانی‌هاى فراوانى می‌دانند. نداشتن یک جهان بینى صحیح و فقدان یک دیدگاه درست در باره خدا و جهان و انسان و تعلیم و تربیت و همچنین عدم آشنایى با ساختار وجودى انسان از دیدگاه وحى، سبب بروز بحران شدیدى در ارزش ها و ناهماهنگى فراوان در فرایند نظام آموزش و پرورش در جهان شده است.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی با اشاره به امام رضا(ع) یادآور شد: امام رضا(ع) می فرمایند: خداوند رحمت کند بنده‌ای را که زنده می‌کند امر ما را؛ پرسیدم چگونه زنده می‌کنند امر شما را؟ حضرت فرمودند: با تعلیم و فراگیری علوم ما به خودش و مردم، و زمانی که مردم به زیبایی کلام ما علم پیدا کنند هر آیینه از ما تبعیت می کنند.
حجت‌الاسلام جلیلی انسان صالح را میوه تعلیم و تربیت قرآنی دانست و تاکید کرد: انسان صالح که میوه نظام تعلیم و تربیت قرآنى است، داراى شخصیتى موزون و هماهنگ است که در مسیر زندگى تکاملى از عزمى راسخ برخوردار است، به نحوى که در فرآیند عملى و دربرخوردهاى زندگى، روشى صادقانه داشته و همواره بر اساس راستى و صداقت زندگى مى کند. چنین شخصیتى، مقرَّب درگاه الهى و سرشار از ایمان است، به طورى که مى تواند رهبرى و هدایت خود و دیگران را به عهده بگیرد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۲۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت میلیونی حافظان قرآن کریم باید به یک مطالبه عمومی و گفتمان تبدیل شود

به گزارش قدس خراسان، حجت الاسلام هادی صاحبقرانی ظهر سه شنبه در نشست خبری نوزدهمین آزمون سراسری اعطا مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم اظهار کرد: بزرگترین رویداد قرآنی در استان روز جمعه ۱۴ اردیبهشت با حضور ۱۶۱۸ حافظ قرآن در ۷ حوزه در استان برگزار می‌شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی در خراسان رضوی با بیان اینکه این تعداد حافظ یک عقبه‌ای دارد، ادامه داد: سالهای قبل فراخوانی برای حفظ و مأنوس بودن با قرآن توسط رهبری به کل جامعه داده شده و همین امر باعث بروز این تعداد حافظان قرآن شد.

وی گفت: مؤسسات و جلسات قرآنی شکل گرفت و این حافظان را پرورش داد و باید این افراد مورد حمایت قرار بگیرند.

صاحبقرانی گفت: مدرک معتبر توسط سازمان سنجش و آموزش و پرورش به حافظان قرآن اعطا می‌شود که این آزمون قبلاً توسط آموزش عالی انجام می‌شد و پس از راستی آزمایی این امر به سازمان تبلیغات محول شد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: حافظانی که در آزمون قبول شوند با این مدرک در مقاطع دانشگاهی ادامه تحصیل می‌دهند.

وی در خصوص نحوه برگزاری آزمون گفت: بعد از کسب امتیاز کتبی، حافظان به مرحله شفاهی راه پیدا می‌کنند که در مرحله شفاهی تجوید، صوت و لحن، وقف و ابتدا و حسن حفظ امتیازدهی می‌شود.

صاحبقرانی با بیان اینکه اگر جایگاهی برای اساتید قرآن دیده شود، در سالهای آینده شاهد رونق بیشتر قرآن آموزان خواهیم بود، ادامه داد: اگر دغدغه‌ای برای ظهور قرآن در فضای جامعه داشته باشیم که در قرآن ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم و برنامه محفل یک نمونه کوچکی از آن است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در خصوص تعداد مؤسسات قرآنی گفت: ۳۰۰ خانه قرآن، ۲۵۰۰ جلسه قرآن و ۲۰۰ مرکز قرآنی در استان داریم.

وی گفت: حافظان قرآن در حال حاضر فقط از نظر شاخصه‌های کمی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و شرایط به دست آوردن شاخصه‌های کیفی و بعد از آن ارزیابی حافظان کار سخت و ایده آلی است، این آزمون‌ها و مأنوس با قرآن بودن مقدمه آن شرایط ایده آل است.

صاحبقرانی ادامه داد: مطالبه مقام معظم رهبری در تربیت ۱۰ میلیون حافظان قرآن کریم به یک مطالبه عمومی و گفتمان باید تبدیل شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان
  • سرمایه گذاری انسانی در ساماندهی نظام تعلیم و تربیت
  • شورای آموزش و پرورش بازوی اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است
  • ضرورت گره گشایی از مسایل محلات و تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب
  • مجمع استادیاران صالحین در بوشهر تشکیل شد
  • تربیت میلیونی حافظان قرآن کریم باید به یک مطالبه عمومی و گفتمان تبدیل شود
  • خسروپناه: تعلیم و تربیت اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است
  • دوره توانمندسازی مربیان کودکستان‌ها در ۸ استان برگزار شد