Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@08:08:55 GMT

نقطه هدف امریکا در تشدید تحریم‌ها

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۴۲۶۸۵

نقطه هدف امریکا در تشدید تحریم‌ها

وضع تحریم‌های جدید ایالات متحده امریکا علیه 14 شخص حقیقی و حقوقی ایرانی نمایانگر این مسئله است که موج تحریمی امریکا علیه کشورمان در هفته‌های آتی نیز گسترده تر خواهد شد.

روزنامه جوان؛ محمد اسماعیلی:۱- وضع تحریم‌های جدید ایالات متحده امریکا علیه ۱۴ شخص حقیقی و حقوقی ایرانی نمایانگر این مسئله است که موج تحریمی امریکا علیه کشورمان در هفته‌های آتی نیز گسترده‌تر خواهد شد تا همچنان ایران در چتر محدودیت‌های بین المللی قرار و روابط اقتصادیتجاری کشورمان با سایر کشور‌ها شکل عادی و روانی به خود نگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ابعاد امنیت مانند امنیت سیاسی از ثبات سیاسی و مشروعیت حاکمیت سیاسی گرفته تا نحوه تعامل دولت با قدرت‌های بزرگ در عرصه سیاست خارجه رابطه مستقیمی با جذب سرمایه گذاری خارجی، وارد شدن ایران به ارتباطات بانکی – تجاری دارد و هدف امریکایی‌ها از ایجاد فضای روانی نامناسب علیه ایران در دوران پسابرجام دقیقاً مانع سازی از توسعه روابط اقتصادیتجاری ایران با کشور‌ها، تجار، بانک‌ها و سرمایه گذاران خارجی است.

امنیت اقتصادی به معنای فراهم کردن بستر مناسب جهت سرمایه گذاری همچون نیروی انسانی متخصص، نرخ پایین تورم، تعرفه و مالیات، اندازه بازار، شاخص فساد و وجود زیر ساخت‌های لازم در حالی تا حدودی برای جذب سرمایه گذاری خارجی مساعد است که امریکایی‌ها با نوع تحرکات خود در دوران پسا برجام تلاش کرده‌اند مانع از ایجاد چنین مسئله‌ای شوند.

امریکابرای دستیابی به چنین هدفی (جلوگیری از عادی سازی روابط تجاریاقتصادی ایران با سایر کشورها) نه تنها مجموعه‌ای گسترده و منسجم از قوانین تحریمی علیه ایران وضع کرده (که از جمله آن می‌توان به وضع قانون «محدودیت ورود شهروندان ۳۸ کشور به ایران» اشاره کرد) بلکه تلاش کرده نهایت استفاده را از تریبون‌های عمومی برای ایجاد فضای خشن علیه ایران در عرصه جهانی شکل دهد که از جمله آن می‌توان به درخواست رسمی دونالد ترامپ از سران کشور‌های جی ۸ برای عدم همکاری اقتصادیتجاری با ایران نام برد.

به بیان بهتر امریکا در عرصه وضع و اعمال قوانین ضد ایرانی تلاش کرده ریسک سرمایه گذاری و ایجاد رابطه اقتصادی با ایران را افزایش داده و کشور‌ها و فعالان عرصه اقتصادی از ایجاد تعامل با ایران احساس نگرانی کرده و اقدام به چنین کاری نکنند (رویکردی که با روح و مفاد برجام در تناقض است) و موازی با چنین رویکردی و از تریبون‌های مختلف ایران را متهم به نقض حقوق بین‌الملل معرفی کرده و رسماً از کشور‌ها و تجار و سرمایه‌گذاران درخواست کند تا از بهبود روابط با ایران اجتناب کنند. با توجه به مفاد حقوقی برجام، بستر اقتصادی و فضای سیاسی حاکم بر روابط ایران با سایر کشور‌ها وضعیت مطلوبی ندارد و آن نیز به دلیل عدم اجرای تعهدات توسط امریکا – اروپا و تحرکات گسترده امریکا مبتنی بر تهدید کشور‌ها و فعالان اقتصادی در عرصه بین الملل است. ۲- تحریم‌های ایالات متحده امریکا به بهانه‌های مختلفی نظیر تروریسم، حقوق بشر و موشکی علیه جمهوری اسلامی ایران در ۲۸ ماه اخیر به شکل فزاینده‌ای افزایش پیدا کرده و علت اصلی آن نیز «بازگرداندن ایران به وضعیت ماقبل برجام» است. هدف اصلی امریکا تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها علیه ایران و تحمیل توافق‌ها در قالب برجام ۲ و ۳ است.

تکرار یک ادعا در روز‌های اخیر مبنی بر اینکه برجام الگوی موفق برای کاهش تنش‌ها میان ایران و غرب است ارتباط معنایی قابل توجهی با تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها دارد چرا که اکثر اهداف برجام در حوزه اقتصادی –تجاری –بانکی ناموفق بوده و بر پایه نظریه «برجام الگوی موفق بین‌المللی»، ایران مجبور است برای احیای اهداف اقتصادی –تجاری – بانکی تن به مذاکرات جدید دهد. توجیه این طیف آن است که برجام تنها توانسته بخشی از محدودیت‌های بین المللی علیه ایران را خنثی کند! و برای عادی سازی روابط تجاریاقتصادی باید تن به خواسته‌های سازمان جهانی نظیر FATF، کنوانسیون پالرمو، کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم داده و پذیرش خواسته‌های اینگونه سازمان‌های بین المللی نتیجه‌ای جز تحدید حدود سرزمینی گفتمان انقلاب اسلامی نداشته و تضعیف اقتدار کشور در عرصه منطقه‌ای و بین المللی را به‌دنبال دارد.

تجربه کشور عراق در قضیه «نفت در برابر غذا» و یا تجربه دولت در موضوع برجام اثبات کرده است که چنانچه ایران رفتار خود در عرصه جهانی را استانداردسازی کند و طبق خواسته‌های غرب در قالب کنوانسیون‌های بین المللی رفتار کند، نه تنها از حجم تحریم‌ها کم نخواهد شد بلکه مشابه سیاست غرب درباره عراق قابلیت تحقق پیدا خواهد کرد.

ماجرای توافق عراق با سازمان ملل (امریکا) برای خلع سلاح با هدف رفع نگرانی درباره سلاح کشتارجمعی، برنامه تسلیحاتی و موشکی موجب شد این کشور مورد بازرسی‌های گسترده و سیاست نفت در برابر غذا شود؛ این سطح از تنش زدایی عراق نهایتاً موجب تداوم تحریم‌ها، جلوگیری از واردات حتی کالا‌های اساسی- دارویی به بهانه کاربرد دوگانه، بازرسی‌های غیرمتعارف و مرگ ۵۰۰ هزار شهروند عراقی شد و پس از آن هیچ گاه عراق روی آسایش و آرامش را به خود ندیدند. تن‌ها راهکار مقابله با چنین رویکردی تقویت بنیه‌های اقتصادی وتمرکز بر ظرفیت‌های داخلی کشور است. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003F17

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۲۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم

به گزارش همشهری آنلاین، هیل در این باره می‌نویسد: دن نیدس، افسر نیروی دریایی آمریکا، مقاله‌ای برای مجله هیل نوشته که ناامیدی و خشم سیاستمداران جنگ‌طلب و افسران اطلاعاتی واشنگتن و اسرائیل را برجسته می‌کند. او یادآوری می‌کند: «تقریباً هر رئیس‌جمهور آمریکا از زمان جیمی کارتر تلاش کرده که ایران را از طریق تحریم‌های اقتصادی کنترل کند، اما همه آنها شکست خورده‌اند. سوریه، لبنان و یمن به کشورهای مشتری تبدیل شده‌اند و تهران، نفوذ زیادی در عراق دارد. شبکه تروریستی ایران به حدی رسیده است که می‌تواند هر نقطه از خاورمیانه را هدف قرار دهد».

دن ادامه داد: ایران تجارت جهانی را نه تنها در خلیج‌ فارس، بلکه در دریای سرخ که نزدیک به هزار مایل از مرزهایش دورتر است، مختل می‌کند. صنعت تسلیحات ایران، آن‌قدر پیشرفته است که ممکن است به زودی بیشتر از روسیه، ابرقدرت سابق، سلاح صادر کند. و خود روسیه هم‌اکنون برای جنگ در اوکراین، به ایران وابسته است.

دن می‌نویسد: بایدن و اروپا دوباره درباره دور جدیدی از تحریم‌ها صحبت می‌کنند. این تحریم‌ها موفقیت‌آمیزتر از تحریم‌های بی‌سابقه اعمال‌شده علیه روسیه در پایان دادن به تهاجم این کشور به اوکراین نخواهد بود. چین بیشتر به نفت ارزان ایران علاقه دارد تا جلوگیری از تجاوز ایران در منطقه. تغییرات سیاسی جهانی، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرده است. اگرچه اسرائیل و آمریکا به طور دوره‌ای عوامل و رهبران سپاه را هدف قرار می‌دهند (ترور می‌کنند)، اما این حملات باید آن‌قدر برای آنها مرگبار باشد که از ترک ایران بترسند. مهم‌تر از همه، ظرفیت هسته‌ای ایران باید از بین برود. زیرساخت‌های هسته‌ای آن‌ها باید به سرعت از طریق هر ترکیبی از اقدامات نظامی پنهان و آشکار که لازم است، نابود شود. قابلیت موشک بالستیک و پهپاد آنها نیز باید هدف قرار گیرد و نیروی دریایی آنها غرق شود.

دن مقاله خود را با تکرار لفاظی‌های قدیمی به پایان می‌رساند: دفاع از جنگ سخت است، اما اگر بایدن در مورد ثبات منطقه جدی باشد، قاطعانه برای از بین بردن توانایی ایران اقدام خواهد کرد. اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم، ممکن است به زودی به نقطه‌ای برسیم که دیگر گزینه‌ای نداشته باشیم. موقع عمل امروز است.

کد خبر 846830 منبع: کیهان برچسب‌ها ایران و آمریکا خبر ویژه

دیگر خبرها

  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • چرا ایران بزرگ و قدرتمند نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم