Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخلاف آن چه تحت عنوان عبور از رکود در سال های اخیر توسط برخی از مسئولان بیان شده است، واحدهای متوسط و کوچک صنعتی هم چنان با رکود دست و پنجه نرم می کنند و همین امر ضرورت تعدیل نیرو در این واحدها به دلیل ترس از ورشکستگی بالا برده است که به افزایش آمار بیکاری در جامعه دامن می زند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شهرضانیوز، مسئله بیکاری یکی از مهم ترین و اصلی ترین مسائل شهرستان شهرضا در سال های اخیر بوده است که مورد توجه رسانه ها و افکار عمومی مردم در شهرستان نیز قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار بیکاری شهرستان بنا بر گفته رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرضا بالغ بر 14 درصد است که دو درصد از آمار استان و چهار درصد از آمار کشور بیشتر است.

این آمار خود نشان دهنده این نکته است که شهرستان در این زمینه با مشکلات بیشتری نسبت به استان و کشور مواجه است و برای کم کردن این آمار مسئولان باید تلاش مضاعفی انجام دهند؛ اما به راستی دلیل این افزایش آمار با وجود این که شهرستان شهرضا به عنوان قطب صنعت استان از 20 استان کشور صنعتی تر بوده و مهد صنایع زیادی است و از طرفی در زمینه کشاورزی نیز حرفی برای گفتن دارد، چیست؟

برخی از کارشناسان در این رابطه به وضعیت مهاجرپذیر بودن شهرستان در سال های گذشته اشاره می کنند، شهرضا برخلاف برخی از شهرستان های اطراف نه تنها دچار مشکل مهاجرت گریزی نبوده است بلکه در سال های گذشته مهاجران زیادی را در خود پذیرفته است که البته نبود برخی زیرساخت ها و توان مدیریتی مناسب، برخی مشکلات از جمله رشد حاشیه نشینی، کمبود سرانه امکانات رفاهی و البته بیکاری را به وجود آورده است.

از طرفی برخی از کارشناسان و مدیران شهرستان نیز مسئله نبود زیرساخت های آموزشی و عمق آموزشی لازم برای آماده کردن نیروهای کار جوان شهرضا برای حضور در صنعت را دلیل اصلی این آمار بالای بیکاری در شهرستان می دانند.

براساس آمارها و بنا بر گفته مسئولان شهر، شهرک صنعتی رازی به عنوان بزرگ ترین شهرک صنعتی شهرستان و استان بخش زیادی از نیروی کار خود را از خارج از شهرستان جذب می کند که همین امر موجب اعتراض برخی از مسئولان نیز شده بود.

رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرضا  در این رابطه با وضعیت بیکاری در شهرستان در جلسه ستاد تسهیل ارائه خدمات به شهروندان گفته بود: تنها پنج واحد صنعتی با ظرفیت اشتغال بیش از یکصد نفر در شهرک‌های صنعتی شهرستان وجود دارد و تعداد کارخانجات صنعتی شهرستان از ۴۵۰ واحد در ابتدای دهه ۹۰ شمسی به ۲۰۰ واحد در حال حاضر کاهش یافته است.

مصطفی اباذری اذعان کرده بود: واحدهای صنعتی شهرستان با کمتر از ۳۰ درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

بنا بر گفته اباذری رکود حاکم بر اقتصاد کشور واحدهای صنعتی شهرضا را نیز با مشکل مواجه کرده است که این امر موجب افزایش۴۰ درصدی افراد دریافت کننده بیمه بیکاری در شهرضا شده است.

وی تصریح کرده است: در برخی موارد دولت به تعهدات خود عمل نکرده است، بدهی ۷۰ میلیاردی اداره راه و شهرسازی به یک واحد تولیدی در شهرک رازی شهرضا از جمله این موارد است.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرضا گفت: حقوق بیش از هزار کارگر در مدت‌های مختلف به تأخیر افتاده است، این در حالی است که سررسید اوراق قرضه‌ای که دولت برای پرداخت تعهدات خود ارائه کرده مربوط به مردادماه ۹۷ است.

صحبت های رئیس اداره کار بیان کننده آمار رسمی وضعیت اشتغال در شهرستان است؛ برخلاف آن چه تحت عنوان عبور از رکود در سال های اخیر توسط برخی از مسئولان بیان شده است، واحدهای متوسط و کوچک صنعتی کشور هم چنان با رکود دست و پنجه نرم می کنند و همین امر ضرورت تعدیل نیرو در این واحدها به دلیل ترس از ورشکستگی را بالا برده است.

در این میان استان ها و شهرهای صنعتی بیشتر متضرر شده اند که استان اصفهان و شهرستان شهرضا نیز نمونه بارز این زمینه هستند.

افزایش آمار بیکاری در سطح شهرستان و کشور با عدم اقبال عمومی به طرح های اشتغال زایی دولت نیز همراه بوده است به نحوی که براساس اعلام رئیس اداره تعاون و کار شهرستان سهمیه اشتغال شهرستان شهرضا در سال جاری کم تر از 50 درصد محقق شده است.

مصطفی اباذری در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان شهرضا گفته است: سهمیه اشتغالزایی شهرستان در سال جاری چهار هزار و ۴۷ نفر بوده است که تاکنون یکهزار و ۷۰۸ نفر از سهمیه در سامانه رصد اشتغال ثبت شده است.

این دو چالش مهم یعنی رکود حاکم بر صنعت و تعدیل نیروهای مشغول به کار در شهرستان و عدم استقبال از طرح های کاروزی در شهرستان موجب افزایش آمار بیکاری بوده است؛ اگرچه این مشکل تنها مختص به شهرستان و به معنای این نیست که مسئولان شهرستان در این زمینه ناتوان بوده اند؛ رکود و عدم موفقیت های طرح های اشتغال، دامن گیر مسئولان سایر شهرستان ها و مدیریت استان نیز شده است.

استاندار اصفهان در دیدار واحدها و ادارات زیر مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی در استان گفته بود: شاخص ها نشان می دهد که در وضعیت اقتصادی مطلوبی در استان قرار نداریم که البته در برخی از شاخص ها از شرایط اقتصادی کشور بدتر می باشد.

مهرعلیزاده یکی از این شاخص ها را تحقق مجموع درآمدها دانسته و به رتبه 30 استان در این شاخص اشاره کرده بود.

این وضعیت نشان می دهد نوع نگاه ها در مدیریت اقتصادی در استان باید تغییر کند؛ اگرچه برخی از سیاست ها ابلاغی از مرکز بوده و استان ها توان تغییر در آن ها را ندارند، اما در برخی از نقاط نیز این خود مسئولان هستند که دست و پای تولیدکنندگان و صنعتگران را بسته اند؛ به زبان ساده تر باید به سمت هدایت سرمایه ها به سوی بازارهای جدید و مشاغل تازه و نیز کم کردن بروکراسی اداری و سیاست زدگی در مدیریت حرکت کنیم، تا در شرایطی که کشور با رکود مواجه است، استان و شهرستان را به جایگاه اصلی خود برگردانیم و الگویی جدید به کشور ارائه کنیم.

گزارش از آرمان دباغ

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۲۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

به گزارش قدس خراسان به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی دادگستری خراسان رضوی، در راستای طرح بازگشت به زندگی سالم، امروز پنجم اردیبهشت ماه با حضور معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و جمعی از مدیران بهزیستی و شهرداری مشهد کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد افتتاح شد.

معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۹ مشهد در این مراسم گفت: می‌توان تهدیدی که یک معتاد برای جامعه دارد را به فرصت تبدیل کرد و آن با استفاده از به کارگیری معتادان به عنوان نیروی کار امکان پذیر است. 

گفتنی است در این طرح، از اقامت صرف معتادان پرهیز شده و در آن آموزش و مراقبت‌های بعد از خروج و اشتغال مددجویان مدنظر است. در این مرکز، مددجو از نظر مهارتی و شخصیتی توانمند می‌شود، همزمان تحت درمان قرار می‌گیرد و با جلسات آموزشی، کسب مهارت و برنامه‌های ورزشی و تفریحی روند بهبود را طی می‌کند و همزمان در یک کارگاه تولیدی مشغول به کار می‌شود و کسب درآمد می‌کند.

دیگر خبرها

  • بررسی ۹ هزار پرونده شکایت کارگران در کردستان
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • صادرات بیش از ۵ میلیون دلار کالا از تعاونی‌های شهرستان کاشان
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد
  • ۱۰ واحد صنعتی اردستان در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفت
  • پرداخت ۲۲۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در کاشان
  • ضرغامی: هر دولتی بتواند مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است / آمار‌ها نشان دهنده افزایش گردشگری است + فیلم
  • ایجاد ۸۳۳ اشتغال خانگی با اعتبار ۹۴۰ هزار میلیون ریال