Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-23@13:59:38 GMT

«تئاتر و سینما در ایران و جهان» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۴۲۷۲۱

«تئاتر و سینما در ایران و جهان» منتشر شد

این کتاب که به «بررسی تاریخ و زمینه‌های شکل گیری تئاتر و سینما در ایران و جهان» پرداخته، در ۱۲ فصل تنظیم شده و در نگارش و تدوین آن، تلاش شده آن دسته از مطالبی که بیش از سایر موارد با فرهنگ ارتباط وثیق و مستقیم دارند، مورد اشاره قرار گیرند.

در معرفی این اثر چنین آمده است: «حجم مطالب مرتبط با تاریخ تئاتر و گستردگی و تنوع این موضوع در سراسر ایران، بسیار مهم بود؛ به شکلی که هر شهر و روستایی، گونه ای از نمایش‌های طبیعی یا رسمی را داشت که در قالب آداب و رسوم، گاه هنوز نیز اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنوع آیین‌ها و نمایش‌های ایران در مقایسه با سایر کشورها بی نظیر است».

در فصل اول با عنوان «تئاتر در جهان» ضمن اشاره‌هایی به خاستگاه‌های تئاتر در نقاط مختلف جهان، به صورت مجزا به بیان ریشه‌ها و خاستگاه‌های هنرهای نمایش در ادوار مختلف تاریخ در نقاط و کشورهای متعدد پرداخته شده است. فصل دوم به معرفی «انواع نمایش‌های ایرانی و برخی آیین‌های مربوط به تقلید» و فصل سوم نیز به معرفی «برخی آیین‌های مربوط به عزاداری محرم» اختصاص یافته است. در فصل چهارم موضوع «رقص‌ها و حرکات فیزیکی و نمایشی» و در فصل پنجم موضوع «برخی آیین‌های مربوط به سوگ در ایران» مورد توجه قرار گرفته است. فصل ششم به معرفی انواع «نمایش‌های فردی» اختصاص یافته است. فصل هفتم دربرگیرنده معرفی انواع «بازی‌های متداول در ایران» و فصول هشتم و نهم نیز شامل «هنرهای نمایشی مرتبط با اقوام و مناسبت‌های ملی- محلی» و «تئاتر نمایشی» است.

در فصل دهم کتاب، «تاریخ سینما در جهان»؛ در فصل یازدهم «تاریخ سینما در ایران» و در فصل پایانی کتاب نیز موضوع «مباحث علمی مرتبط با سینما» مطرح شده است.

دکتر فائزه تقی پور دانش آموخته دوره دکتری علوم ارتباطات و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان است که تا پیش از این، کتاب‌هایی هم چون «واکاوی‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی» (با عباس زمانی) و «مطالعه قوم نگارانه فرهنگ نامگذاری» (با نگین فروغی) را به بازار نشر عرضه کرده است.

کتاب «تئاتر و سینما در ایران و جهان» را انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به بهای ۳۶ هزار تومان منتشر کرده است.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۲۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش یک فیلم‌تئاتر و مستند «فراتر از آرمانشهر» در خانه هنرمندان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان، هشتمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «رزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند» اختصاص دارد.

فیلم تئاتر «رزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند» به نویسندگی تام استوپارد و کارگردانی دیوید لِواکس و تیم‌ون سامِرن محصول سال ۲۰۱۷ چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری میزبان و محسن خیمه‌دوز منتقد تئاتر برگزار می‌شود.

«رزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند» نوشته تام استوپارد نخستین بار در سال ۱۹۶۶ منتشر شد. این اثر، یکی از ماندگارترین و اجرا شده‌ترین نمایشنامه‌ها در تئاتر معاصر است و توانسته به جایگاهی ثابت در میان برترین آثار نمایشی دست یابد. این شاهکار مدرن، در دنیای نمایشنامه «هملت» اثر شکسپیر می‌گذرد اما توسط شخصیت‌هایی سردرگم و مستأصل روایت می‌شود که در داستان اصلی شکسپیر، کاراکترهایی فرعی بودند. روزنکرانتز و گیلدنسترن در این اثر به یاد ماندنی بالاخره فرصت پیدا می‌کنند تا نقش اصلی را به عهده بگیرند اما باید این کار را در جهانی به انجام برسانند که بسیار یادآور نمایشنامه «در انتظار گودو» اثر ساموئل بکت است؛ در جهانی که واقعیت و وهم در هم می‌آمیزد و سرنوشت، دو قهرمان داستان را به سوی پایانی تراژیک اما غیرقابل اجتناب هدایت می‌کند.

علاقه‌مندان برای حضور در این جلسه می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

نمایش مستند «فراتر از آرمانشهر» در سینماتک خانه هنرمندان

همچنین، مستند «فراتر از آرمانشهر» به کارگردانی مادلین گاوین یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

پس از نمایش مستند، نشست نقد و بررسی با حضور نیما عباس‌پور برگزار می‌شود.

مستند «فراتر از آرمانشهر» تلاش‌های ساکنان کره شمالی برای فرار از آن کشور را به وضوح به تصویر کشیده است. این مستند با استفاده از تصاویر گرفته شده از طریق گوشی‌های تلفن همراه برای ارایه نگاهی نادر به کره شمالی و مردمی که در آنجا زندگی می‌کنند، ساخته شده است.

این مستند تلاش‌های کشیشی به نام کیم سئونگئون برای کمک به فراریان از کره شمالی و انتقال آنان به کره جنوبی از طریق چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا را به تصویر کشیده است. مستند «فراتر از آرمانشهر» دو داستان اصلی را دنبال می‌کند؛ نخست تلاش خانواده روهِ برای فرار و دیگری تلاش یک فراری در کره جنوبی برای نجات پسرش از کره شمالی.

کد خبر 6083696

دیگر خبرها

  • پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند
  • انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!
  • جزییات برگزاری جشنواره اقوام تشریح شد/ نمایش انسجام ملی در سینما
  • بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون جراحی شد
  • کیانوش عیاری: پاداش فیلم «تنوره دیو» اجازه ساخت فیلمنامه «شبح کژدم» بود
  • اصغر همت با «گنجشک مفرغی» شهرام مکری به تئاتر برمی‌گردد
  • کارگردان فیلم کاپیتان: اکران آنلاین یک قاچاق محترمانه است
  • نمایش «باغ آرزو» به روی صحنه تئاتر نیشابور رفت
  • تئاتر رونق ویژه‌ای پیدا کرده است
  • نمایش یک فیلم‌تئاتر و مستند «فراتر از آرمانشهر» در خانه هنرمندان