Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-07@16:14:30 GMT

سوگنامه «خوزستان و آب» از زبان یک هلندی

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۴۳۱۳۰

سوگنامه «خوزستان و آب» از زبان یک هلندی

ترکیه و ایران، در دهه‌های اخیر صدها سد ساخته‌اند و دیگر کشورهای منطقه هم هزینه این سدسازی‌ها را با خشکسالی، ‌تنش‌های اجتماعی، و جنگ داخلی پرداختند.

کمبود آب تنش‌ها در خاورمیانه را تشدید می‌کند و خوزستان،‌ استان جنوب غربی ایران از این قاعده مستثنی نیست. این استان حالا دیگر در واژه‌ها خشکیده است. یکی از دلایل اصلی این پدید سدهایی که ایران خود ساخته و سدهایی است که ترکیه ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار بین‌ الملل «انرژی امروز» لودو هکمان، روزنامه نگار نروژی-هلندی یک ماه در خوزستان به سر برده و به شرایط این استان کاملا واقف است. او کمبود آب را در خوزستان چنین تشریح می‌کند:

خوزستان استان سرشار از نفت ایران، هم مرز با عراق است. حدود ۵ درصد نفت ایران، خون رگ‌های اقتصاد ایرانی،‌ از این استان تولید می‌شود. البته، با گذر زمان، مناطق بزرگ تالابی این استان حالا تبدیل شده است به زمین‌هایی لم‌یزرع.

اولین دلیل برای این گذار از تالاب به زمین لم‌یزرع، را در خود ایران باید یافت. هرچند تغییرات اقلیم و ساخت سد در ترکیه نقش بزرگی در این بدبختی ایفا می‌کنند، که ایران به شدت گناه خشکسالی را بر گردن این دو عامل می‌داند. ساخت سد بر روی رود کارون، مهم‌ترین منبع آبی خوزستان، حالا میران آب تامین کننده توسط این سد را به دو سوم کاهش داده است.

کاهش آب این رودخانه، بی‌واسطه در اهواز قابل مشاهده است، اهواز مرکز خوزستان است، که بر ساحل کارون جای خوش کرده است.

در بین نی‌های لب ساحل، لباس‌هایی پهن شده‌اند تا خشک شوند. غریبه‌ها با بدگمانی نگریسته می‌شوند و گاه‌به‌گاه با فریادی خصومت‌آمیز سلام و علیکی هم رد و بدل می‌شود.

اینجا جایی است که معتادین زندگی می‌کنند، در آلونک‌هایی که گاه در پناه باغچه‌ای کوچک و آشیانه پرندگان جا گرفته‌اند. آلونک‌هایی ساخته شده با آشغال‌ها و نی‌ها، درمقابل آب و جدا از اجتماع.

عابد دیوانی، ۶۰ ساله، تمامی معتادین اینجا را می‌شناسد و با آن‌ها با خوش‌رویی سلام و علیک دارد. او هنوز هم قایق خود را مطابق معمول گذشته بر روی رودخانه می‌راند و اغلب برای خوش‌ و بشی توقفی می‌کند. او تغییرات رودخانه را دیده است. او روزهای بسیاری را بر روی رودخانه سپری کرده است. ۵ قایق داشت و روزی ۱۰۰ کیلو ماهی می‌گرفت.

او می‌گوید همه در اهواز به رودخانه وابسته هستند. «اهوازی‌ها در ساحل رودخانه بزرگ می‌شوند، آب آن را می‌نوشند و مزارع خود را با آن آبیاری می‌کنند و ماهی‌های رودخانه را می‌خورند».

حالا سه روز است که دیوانی ماهی نگرفته است. دیگر ماهی وجود ندارد. ماهی‌های بازار هم از استان‌های دیگری آورده می‌شوند. او حالا کامیونی دارد که با آن امرار معاش می‌کند. این شغل او را غمگین کرده است. «اما هر روز به کنار رودخانه می‌آیم و با دیدن بلایی که هر روز بر سر آن می‌آید،‌ غمگین می‌شوم».

کارون زمانی قلب اهواز بود،‌ حالا ملجا و پناه مردمی است که بر حاشیه جامعه زندگی می‌کنند.

جنگ بعدی، جنگ آب است

داستان کارون، تنها داستان یکه و تنهای این سرزمین نیست. عباس عراقچی، دیپلمات ارشد ایرانی و عضو وزارت امور خارجه ایران، می‌گوید جنگ بعدی، جنگ آب خواهد بود. مجمع جهانی اقتصاد و بانک جهانی هم چنین پیش‌بینی‌هایی دارند و بحران آب را به عنوان اصلی‌ترین محرک تنش‌های آینده می‌شناسند.

کمبود آب تبدیل شده است به فاکتور مهم منازعات در خاورمیانه و با پیش رفتن این کمبود، ‌رقابت‌ها هم بیشتر می‌شود. تعداد بسیار زیاد سدهایی که ساخته می‌شود علائم آن هستند.

قدرتمندترین کشورهای این منطقه،‌ یعنی ترکیه و ایران، در دهه‌های اخیر صدها سد ساخته‌اند تا نیازهای آبی خود را رفع کنند. دیگر کشورهای منطقه هم هزینه این سدسازی‌ها را پرداخت کرده‌اند: خشکسالی، ‌تنش‌های اجتماعی، و چون سوریه، جنگ داخلی.

ناصر کرمی، ‌اقلیم شناس دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ، که خود زاده و بزرگ‌شده خوزستان است، معتقد است «تغییرات در خوزستان دیگر برگشت‌پذیر نیستند».

و می‌گوید دیگر کسی نمی‌تواند از خشکسالی حرف بزند چون شرایط ایجاب می‌کند که خشکسالی را به عنوان یک پدیده موقت ببینیم. اما این‌طور نیست. «خوزستان کاملا خشک است».

حالا طوفان‌های گرد و غبار فقط یکی از عواقب کمبود آب هستند. شمال اهواز تبدیل شده است به سرزمینی لم‌یزرع. سخت بتوان باور کرد که تا همین چند وقت پیش اینجا پرآب و سبز بود طوری که می‌توانستید در آن قایق‌سواری کنید و آواز پرندگان را گوش دهید.

جاده‌ای سرانجام به اروندکنار می‌رسد، در کنار مرز ایران و کویت. زمانی نخلستان‌های این منطقه آوازه بودند. اما حالا هرچه در شمال پیش می‌روید، چشم‌اندازهای مخروبه بیشتر و بیشتر می‌شوند. برخی مناطق شبیه این است که گویی سونامی از آن رد شده باشد.

تنها صف بی‌پایانی از کنده‌های نخل‌های بی‌سر را می‌بینید. کاهش سطح آب رودخانه کارون باعث شده است که آب شور خلیج فارس به مزارع نفوذ کند. افزایش شوری خاک، نخل‌ها را می‌کشد.

تاثیر کمبود آب را در جنوب غرب اهواز در تالاب هورالعظیم هم می‌توان دید. تا نیمه دهه ۱۹۹۰،‌ عمق آب این تالاب به ده متر هم می‌رسید. از آن زمان تا کنون، هکتارها بعد از هکتارها سوزانده شد و برای استخراج نفت از بین رفت.

گاومیش‌ها و نیزارها شاهدی هستند بر این که دیگر در این مکان آبی وجود ندارد. از ۴۰ روستای این منطقه،‌ دیگر هیچ روستایی قابل سکونت نیست.

چطور می‌توان در منطقه‌ای مملو از نفت زندگی کرد و اینقدر فقیر بود؟

اما کمبود آب می‌تواند کل کشور را به بی‌ثباتی برساند. شاهد حاضر این سخن، ‌سوریه است بر حوزه فرات. سدهای ترکیه بر روی فرات، که از ۱۴ سد سال ۱۹۸۰ امروزه به ۱۲۰ سد رسیده است، جریان آب ورودی به سوریه را ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش داده، که نتیجه آن خشکسالی، طوفان گرد و غبار و از بین رفتن زمین‌های کشاورزی است.

حاصل این خشکسالی، مهاجرت به شهرها بود،‌ جایی که فقر بی‌داد می‌کرد و بی‌کاری خشم می‌افروخت و تا بالاخره نتیجه آن شد جنگ داخلی سال ۲۰۱۱.

در عراق نیز، کمبود آب تاثیری کاملا مستقیم بر تنش‌های اخیر داشت. این فرجامی است که پیتر اسوارتزتیسن روزنامه‌نگار با بیش از یکصد مصاحبه‌ای که در عراق برای نشنال‌جئوگرافیک انجام داده به آن رسیده است و می‌گوید که بیشتر روستاییان بی‌آب تبدیل شدند به سربازان داعش.

آیا این روند می‌تواند در خوزستان هم رخ دهد؟ کرمی می‌گوید شرایط در حال انفجار است. «من فکر می‌کنم اتفاقات زیادی ممکن است بیفتد، اتفاقاتی که دولت قادر به کنترل آن نخواهد بود. من نگران آن چیزی هستم که بعدها ممکن است اتفاق بیفتد چون من فکر می‌کنم تنش‌های متفاوتی در این منطقه رخ دهد. خوزستان پیش از این هم آبستن تنش‌های قومی و اجتماعی-فرهنگی است بین عرب‌ها و غیرعرب‌ها. همه از خود می‌پرسند: چطور می‌توان در منطقه‌ای مملو از نفت زندگی کرد و اینقدر فقیر بود؟»

آنچه که بیش از همه برای سکنه خوزستان درناک است این است که سدهای روی کارون فقط برای تولید برق و آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده نمی‌شوند، آنها را برای کانال‌های آبی می سازند که آب را به دیگر استان‌ها، به ویژه به اصفهان در مرکز ایران، می‌رساند، ‌استانی که از نظر سیاسی قدرت بیشتری دارد. بسیاری از خوزستانی‌ها بر این باورند که آب این استان دزدیده می‌شود.

البته نزاع‌های کوچک بر سر آب متداول است و در اهواز اخیرا شاهد چنین موضوعاتی بوده‌ایم. اما اگر سکنه خوزستان می‌توانستند بین گریختن و جنگیدن یکی را انتخاب کنند، به مدد فشار دولت، اولی را انتخاب می‌کنند.

سال گذشته، مطالعه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد ۹۵ درصد مردم بررسی شده در خوزستان دلشان می‌خواهد از این استان بروند. شهرهای بزرگ چون تهران و اصفهان، حالا پر هستند از خوزستانی‌ها.

بسیاری از کسانی که برای این مقاله از آنها سوال شده است نیز در حال برنامه‌ریزی برای مهاجرت هستند. کاسنی چون کریم برادران ۶۴ ساله.

او در بازار اهواز میوه و تره‌بار می‌فروشد. می‌گوید «دوستان من ماهیگیر هستند اما دیگر شغلی ندارند. پسران ما بیکار هستند». او تنها نان‌آور خانه است و هزینه زندگی دو پسرش را هم تامین می‌کند. «وقتی آب تمام شد،‌ ما هم باید به شهر دیگری یا کشور دیگری برویم. من نمی‌توانم چیزی را تغییر دهم، باید با آن بسازم».

مرتضی زیبایی ۲۸ ساله هم امیدی برای اهواز ندارد. او در فروشگاه فروش لباس‌شویی کار می‌کند. بقیه افراد خانواده او به تهران و اصفهان رفته‌اند. «وقتی در شش ماه آینده قراردادم تمام شود من هم می‌روم».

بدون کارون، شهر معنی ندارد

ایران مکررا و به ویژه از زمانی که ترکیه اعلام کرده است قصد ساخت سد بحث‌برانگیز ایلیسو را دارد، تقصیرها را متوجه ترکیه کرده است. حسن روحانی، رییس جمهور ایران این سد را سدی خطرناک برای کل منطقه می‌‌داند و یک فاجعه برای ایران.

ایران البته وضعیت خوبی در مذاکره بر سر این مسله ندارد. به نظر می‌رسد ترکیه مصمم برای ساخت این سد است هر چند مخالفت‌های بین‌المللی زیادی هم با آن صورت گرفته است و اما شیوه مدیریت منابع آب در ایران هم اهرم فشار کمی برای این کشور باقی گذاشته است.

ساکنان قلعه‌دیزه، در کرستان عراق، در ماه آگوست و با ساخت یک سد توسط ایران در مرز ایران و کردستان، ۸۰ درصد آب مورد نیاز خود را از دست دادند. رودخانه‌ای که بر روی آن سد ساخته شده است منبع اصلی تامین آب کردستان عراق است.

علاوه بر آن، ایران سد بزرگی بر روی رودخانه سیروان می‌سازد که بخشی از رودهای ورودی به دجله است. یک NGO عراقی که قصد دارد مانع ساخته شدن سد داریان شود می‌گوید سد داریان تا ۶۰ درصد باعث کاهش آب ورودی به کردستان می‌شود.

رضا اردکانیان،‌ وزیر نیروی ایران، می‌گوید می‌خواهد امکان‌پذیری و اثرات اقتصادی تمامی سدهایی را که اخیرا در ایران ساخته شده است بررسی کند. کنفرانسی در خصوص دیپلماسی آب و مدیریت بحران در ماه مارس ۲۰۱۸ برگزار خواهد شد که در آن ایران قصد دارد شرایط استراتژیک خود در منطقه را بهبود ببخشد.

دیوانی،‌ ماهیگیر اهوازی، نمی‌‌خواهد اهواز را ترک کند. او برای مهاجرت بسیار پیر است اما آینده‌ای برای فرزندانش در این شهر نمی‌بیند. «بدون کارون، شهر معنی ندارد».

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۳۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش ملّی زبان‌ها و گویش‌های ایران فراخوان داد

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم فناوری آنا، مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) با همکاری انجمن ایران‌شناسی هفتمین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های ایران (گذشته و حال) را در بهمن ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌کند.

از کلیۀ علاقه‌مندان به ارائۀ مقاله در این همایش دعوت می‌شود چکیده و اصل مقالۀ خود را طبق تاریخ‌های مذکور در پایین، به آدرس ایمیل icild@cgie.org.ir ارسال کنند.

همچنین ضروری است متقاضیان در تارنمای همایش به نشانی www.icild.cgie.org.ir نام‌نویسی کرده و مبلغ ۵۰۰ هزار تومان از طریق درگاه پرداخت اینترنتی موجود در تارنما جهت هزینه‌های داوری مقالات واریز کنند.

بدیهی است در صورت تأیید نهایی مقاله، هزینه چاپ آن از نویسندگان مقالات مطالبه خواهد شد.

مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی همه فرهیختگان، استادان و دانشجویان ارجمند را برای ارائه دستاوردهای علمی خود در شناسایی زبان‌ها و گویش‌های ایران فرامی‌خواند.

 مقالات پذیرفته شده در این همایش تأییدیه (isc پایگاه استنادی جهان اسلام) دریافت می‌کند و در مجموعه مقالات هفتمین همایش بین المللی زبان‌ها و گویش‌های ایران چاپ و منتشر خواهد شد.

اهداف همایش 

- آشنایی با آخرین دستاوردهای پژوهشی در زمینه زبان‌ها و متون ایرانی باستان، میانه و نو

- بررسی گستره زبان‌های ایرانی به عنوان یکی از عوامل پیوند میان ملت‌های منطقه

- ایجاد انگیزه در پژوهشگران جوان برای پژوهش‌های ژرف در عرصه زبان‌شناسی ایرانی

محورهای همایش

- پژوهش‌های تازه در زمینه زبان‌ها و متون ایرانی باستان (فارسی باستان، اوستایی)

- پژوهش‌های تازه در زمینه زبان‌ها و متون ایرانی میانه غربی (پارتی و فارسی میانه)

- پژوهش‌های تازه در زمینه زبان‌ها و متون ایرانی میانه شرقی (سغدی، ختنی، خوارزمی و بلخی)

- پژوهش‌های تازه در زمینه متون کهن فارسی از دیدگاه زبان‌شناسی

- جغرافیای زبان فارسی

- رابطه زبان‌های ایرانی با دیگر زبان‌ها درگذر تاریخ

- پژوهش‌های تازه در زمینه گویش‌های ایرانی

ضوابط ارسال

چکیده مقاله: زبان اصلی همایش فارسی است، اما چکیده مقالات به زبان انگلیسی نیز پذیرفته خواهد شد.

تمامی مقالات پذیرفته شده باید حاوی مطالب زیر باشند:

- چکیده مقاله ها باید بین ٣٠٠ تا ٤٠٠ واژه به همراه واژگان کلیدی در محیط word تنظیم شده باشد.

همچنین هدف از نگارش مقاله مشخص شده باشد.

علاقه‌مندان تا اول تیر ۱۴۰۳ مهلت دارند تا چکیده مقاله خود را ارسال کنند، همچنین تا ۳۰ شهریور باید اصل مقاله را به دبیرخانه ارسال کنند و نتایج مقالات نیز تا ۳۰ دی‌ ماه اعلام خواهد شد.

راه های تماس با دبیرخانه همایش: - نشانی محل دبیرخانه: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، خیابان شهید پورابتهاج، پلاک ۲۱۰، مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همایش ملّی زبان‌ها و گویش‌های ایران فراخوان داد
  • خودداری شهروندان خوزستانی از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه ها
  • فیلمی از خروش رودخانه در روستای خانیله اندیمشک
  • انسان چقدر زمین نیاز دارد ؟ از زبان الهی قمشه ای بشنوید (فیلم)
  • مردم از نزدیک شدن به رودخانه‌های دز و کارون اجتناب کنند
  • سازمان آب وبرق : مردم از نزدیک شدن به رودخانه‌ های دز و کارون اجتناب کنند
  • شوش و کرخه خوزستان بدون اکیپ مجهز غریق نجات هستند
  • ایران در ارمنستان چگونه معرفی می‌شود؟
  • ایران هراسی در مقابل آموزش زبان فارسی و تبلیغ سفر به ایران
  • حمایت از فلسطین توسط هلندی ها با رژه خودرویی + ویدئو