Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@11:47:29 GMT

تکرار مشکل گوجه فرنگی کاران استان بوشهر

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۴۳۲۴۶

تکرار مشکل گوجه فرنگی کاران استان بوشهر

بوشهر- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با وجود کاهش 2 هزار هکتاری سطح زیر کشت، مشکل افت قیمت محصول و نبود بازار امسال هم مانند سال های گذشته دامنگیر کشاورزان گوجه فرنگی کار این استان شده است.

محمد تقی منوچهری روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: نبود بارندگی، هوای گرم، مطلوب بودن شرایط آب و هوایی برای تولید گوجه فرنگی و همزمانی برداشت محصول در استانهای بوشهر، هرمزگان، جنوب فارس، سیستان و بلوچستان و اندکی جنوب کرمان از جمله عوامل افت قیمت و بازار گوجه فرنگی در استان بوشهر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: تولید انبوه، نبود تقاضای متناسب با تولید در داخل و کند بودن روند صادرات از جمله دیگر عوامل افت قیمت محصول گوجه فرنگی در استان بوشهر ب شمار می رود.
منوچهری ادامه داد: امسال در استان بوشهر به عنوان قطب تولید گوجه فرنگی خارج از فصل 12هزار هکتار زیر کشت گوجه فرنگی است که پیش بینی می شود 540 هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود.
وی یادآور شد: برداشت گوجه فرنگی خارج فصل در استان بشهر از آبان ماه آغاز و تا اردیبهشت سال بعد ادامه دارد که مطابق با تقویم زمانی کشت و شرایط اقلیمی تاکنون حدود 270 هزار تن محصول از مزارع این استان برداشت شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: از این میزان 30 هزار تن از محصول برداشتی آبان ماه با میانگین قیمت 21هزار ریال، 110هزار تن مربوط به آذر ماه با میانگین قیمت 14هزار ریال و 130 هزار تن برداشتی دی ماه با میانگین قیمت 9 هزار ریال در مزرعه به فروش رفته است.
منوچهری گفت: درسه سال گذشته که همواره با مشکلات کاهش قیمت محصول و افت بازارگوجه فرنگی در استان بوشهر روبرو بوده ایم برای پیشگیری از تکرار مشکل اقداماتی نظیر انعقاد تفاهم نامه سه جانبه کشت بین جهاد کشاورزی، آب منطقه ای و کشارزان تولید کننده برای تنظیم سطح زیر کشت شد که براساس آن سطح زیرکشت از 14 هزار هکتار به 12 هزار هکتار کاهش یافت.
وی افزود: با این وجود به دلیل اینکه عده زیادی از بهره برداران اجاره کار ( زمین از کشاورزان اجاره و اقدام به کشت می کنند) هستند و علاوه براین صاحبان بیش از سه هزار و 500 چاه غیرمجاز باعث می شوند تا الگوی کشت رعایت نشود و سطح زیر کشت و میزان تولید محصول گوجه فرنگی در استان بوشهر افزایش یابد.
منوچهری اضافه کرد: راه اندازی سه کارخانه صنایع تبدیلی در مناطق گوجه کاری استان با ظرفیت یک هزارو 200 تن خوارک روزانه، تنظیم تاریخ کاشت متناسب با تقویم زمانی کشت محصولات زراعی استان که باعث رسیدن محصول در ماه های مختلف می شود از دیگر اقداماتی است که برای تنظیم قیمت محصول گوجه فرنگی در استان بوشهر اجرا شده است.
وی گفت: همچنین برنامه های آموزشی ترویجی اطلاع رسانی برای تنظیم سطح کاشت و تولید محصول سالم و ارقام متنوع و بازار پسند از جمله برنامه های این سازمان است.
وی اضافه کرد: میانگین قیمت محصول گوجه فرنگی درجه 1 هرکیلو 12تا 9 هزار ریال، درجه 2 هر کیلو 6 هزار و 500 ریال و گوجه فرنگی مناسب برای کارخانه ها هر کیلو سه هزار ریال است.
منوچهری افزود: با کمک تشکل های بخش خصوصی و همه دست اندرکاران همه تلاش خود را برای فراهم آوردن زمینه و بهبود شرایط فروش و صادرات گوجه فرنگی استان بوشهر بکار گرفته شده و بهره برداران نیز باید نسبت به کنترل سطح زیر کشت همکاری لازم را داشته باشند.
هد.
سال گذشته به دلیل شرایط جوی مناسب برای محصول گوجه فرنگی، رطوبت و نور مناسب، نبود پدیده سرما زدگی باعث برداشت زودهنگام و افزایش میزان تولید این محصول در استان بوشهر شد که این امر کاهش قیمت محصول و ضرر و زیان کشاورزان استان را در پی داشت.
درهمین ارتباط سال گذشته با حضور اعضای کمیسیون بخش کشاورزی مجلس شورای اسلامی و همکاری دولت سازمان تعاون روستایی برای جلوگیری از زیان بیشتر اقدام به خرید محصول گوجه فرنگی مازاد گوجه کاران استان بوشهر به میزان 63 هزار و 850 تن با قیمت توافقی کرد.
در سال زراعی جاری 12 هزار هکتار زمین در استان بوشهر زیر کشت گوجه فرنگی خارج فصل است که با توجه به کاهش منابع آبی و اجرای طرح رعایت الگوی کشت سطح زیر کشت این محصول در استان در مقایسه با سال گذشته حدود 2 هزار هکتار کاهش نشان می دهد.
براساس پیش بینی ها در سال جاری 540 هزار محصول گوجه فرنگی خارج فصل در استان بوشهر تولید می شود.
محصول گوجه فرنگی خارج فصل در استان بوشهر در ماه های مرداد و شهریور کشت و در آبان برداشت می شود به همین دلیل به آن خارج فصل می گویند، این در حالی است که در دیگر نقاط کشور فصل برداشت گوجه فرنگی بهار و تابستان است.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۳۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل

ابوالفضل دشتبانی گفت: این مبلغ به حدود سه هزار کشاورز تولیدکننده سیب زمینی بر اساس تقدم در تحویل محصول به مراکز خرید توافقی پرداخت شد.

روند خرید محصول سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل از ۱۲ اسفند سال گذشته آغاز شده و روند خرید با نرخ توافقی هر کیلوگرم سیب زمینی رقم آگریا ۸۰ هزار ریال و سایر ارقام ۶۵ هزار ریال جریان دارد.

برای خرید سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل در راستای حمایت از تولید کنندگان یارانه دولتی اختصاص یافته و خرید محصول در ۶ مرکز ثابت و شبانه روزی در شهرستان اردبیل ادامه دارد.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل همچنین افزود: تاکنون بیش از ۵۸ هزار تن سیب زمینی موجود در انبار‌ها از کشاورزان خریداری و به کارخانه‌های تبدیلی و فرآوری در سایر استان‌های کشور ارسال و بخشی از آن نیز به کشور‌های همجوار صادر شده است.

دشتبانی بیان کرد: پیگیری جدی و مستمر استاندار و نمایندگان مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در حمایت از تولیدکنندگان باعث شد تا قبل از این که محصول مازاد سیب زمینی به یک بحران تبدیل شود، عملیات خرید با دستور وزیر کشاورزی و رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران آغاز شود.

به گفته او، خرید محصول سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان در ۶ مرکز پیش بینی شده توسط مدیریت تعاون روستایی و مباشر منتخب زیر نظر کار گروه استانی تا پایان روند عرضه از سوی کشاورزان ادامه خواهد داشت.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۰۰ درصدی مصوبه الگوی کشت تنها راهکار تنظیم بازار میوه و صیفی
  • بازار سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی تامین است
  • طرز تهیه دمی گوجه یا استانبولی خوشمزه ؛ فوت و فن پختن دمی گوجه در کمترین زمان | با این ترفند سس گوجه فرنگی را خوشمزه کنید
  • آلرژی بهاری دارید؟ این مواد غذایی را بخورید
  • خاستگاه بسیاری از غذا‌های ملی ممکن است شما را شگفت زده کند!
  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • کاهش آلفرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • پرداخت یک هزار میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل