Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@09:36:25 GMT

خطر سیارک ها؛ فرصت یا تهدید حیات فرازمینی

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۴۵۸۶۸

خطر سیارک ها؛ فرصت یا تهدید حیات فرازمینی

صد و هفتاد و پنجمین نشست باشگاه نجوم ادیب با محوریت «خطر سیارک ها؛ فرصت یا تهدید حیات فرازمینی» در سلسله نشست‌های ماهانه مرکز نجوم ادیب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ستاره‌شناسی علمی است که با مشاهده و توضیح وقایعی که در خارج از زمین و جو آن رخ می‌دهد، سر و کار دارد. این علم منشاء پیدایش و خواص فیزیکی و شیمیایی اشیایی است که قابل مشاهده در آسمان بوده و همینطور فرایندهای منتج از آنها را مطالعه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستاره‌شناسی از معدود علومی است که آماتورها هنوز در آن نقشی فعال دارند خصوصا در کشف و مشاهده حوادث زودگذر.

صد و هفتاد و پنجمین نشست باشگاه نجوم ادیب با محوریت «خطر سیارک ها؛ فرصت یا تهدید حیات فرازمینی» در سلسله نشستهای ماهانه مرکز نجوم ادیب برگزار شد.

مرتضی بارونی یکی از سخنران‌های این نشست با اشاره به برگزاری چندین همایش در باشگاه نجوم مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: به نظرم که در این نشست جا داشت به طور مفصل به بحث سیارک‌ها پرداخته شود.

وی افزود: سیارک‌ها موجودات عجیبی هستند که برای افراد دلهره ایجاد می‌کنند و هر چند وقت یکبار  شایعاتی در مورد خطر اصابت سیارک‌ها به زمین در فضاهای مجازی منتشر می‌شود. یک مورد خطرناک در گذشته باعث شد نسل دایناسورها به طور کل منقرض شود و البته این نگرانی طبیعی است.

بارونی با بیان اینکه اولین جرم میان ستاره‌ای در سه ماه پیش مشاهده شده گفت: این مسئله در فضای مجازی با واقعیات و شایعات زیادی مواجه شد و خیلی از این تعریف‌ها را تغییر داد و خیلی تعریف‌های جدید اضافه شد. با توجه به این موضوع بهتر دیدیم یک همایش اختصاصی مربوط به بحث سیارک‌ها در اصفهان گذاشته شود تا افراد بتوانند واقعیت را از شایعات جدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: همایش‌های باشگاه نجوم اصفهان سعی دارد تمام طیف افراد را از عادی و متخصص در برنامه‌هایش پوشش دهد؛ نحوه نشست‌ها به گونه‌ای است که حتی افراد عادی که هیچ اطلاعی از نجوم ندارند بتوانند از آنها استفاده کنند.

مربی مرکز نجوم ادیب افزود: بیشتر شرکت‌کننده‌ها از اعضای مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان هستند که با آگاهی نسبی یا کامل وارد همایش می‌شوند. مرکز نجوم ادیب زیر نظر سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان است که مسئولیت آموزش شهروندی داشته و با آموزش و ترویج علم نجوم سعی در بالا بردن دانش بشری و آشنایی با علم روز نجوم دارد و این همایش‌ها برنامه تکمیلی برای به روز رسانی علم نجوم برگزار می‌شود.

پدیده انقراض دایناسورها در پی اصابت سیارک ها به زمین

حسن حاتمی سخنران بعدی نشست باشگاه نجوم با اشاره به وجود سیارک‌های نزدیک به زمین اظهار کرد: گاهی ممکن است سیارک‌ها برای کره زمین خطراتی داشته باشند؛ همانطور که ۶۵ میلیون سال قبل با پدیده انقراض دایناسورها مواجه شدیم و همچنین شهاب سنگ‌هایی که در سال ۲۰۱۳ در بالای کشور روسیه منفجر شد یا شهاب سنگی که در سودان بود، خطرات ناشی از برخورد سیارک با زمین بود.

وی افزود: برخورد سیارک‌ها با زمین وجود دارد هرچند امکانش کم است ولی صفر نیست بنابراین باید روی آنها بررسی شود تا تصمیم درستی در مورد خطرات احتمالی اتخاذ شود.

سخنران مرکز نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه نمی‌توان گفت، همیشه خطر وجود دارد، بیان کرد: وجود سیارک‌ها ممکن است همراه با فرصت‌هایی باشد که می‌شود آنها را شناسایی کرد و  اینکه چگونه باید از فرصت استفاده کرد.

حاتمی ادامه داد: هدف شناسایی سیارک‌ها صرفاً نابودی یا دفع سیارک نیست، بلکه شرکت منابع سیاره‌ای روی کار استخراج منابع مفید از لحاظ علمی و صنعتی کار می‌کند.  یک سفینه روی سیارک می‌نشیند و مواد مفید را استخراج می‌کند و به زمین می‌آورد،  اگر سیارک کوچک باشد کل سیارک را به داخل زمین هدایت می‌کنند تا از آن استفاده کنند.

وی افزود: این همایش ها جنبه علمی و تخصصی برای علاقمندان به نجوم و افراد عادی دارد و اشخاصی که فرصت کتاب خواندن ندارند یا رصد کنند، ماهانه یک برنامه گذاشته می‌شود و در مورد تازه‌ها و چیزهایی مورد علاقه مردم است، صحبت می‌شود.

حاتمی گفت: گاهی مواقع فردی با شرکت در این همایش‌ها، متوجه می‌شود علاقه خاصی به علم نجوم دارد و با تلاش و کوشش به یک منجم توانمند تبدیل می‌شود.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۵۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | حضور ترسناک یک کورکودیل در حیات یک خانه‌!

266 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900965

دیگر خبرها

  • همایش پایش برنامه‌های سازمان ملی زمین و مسکن در شیراز برگزار شد
  • رئیس مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما معرفی شد
  • تهدید حیات جزیره سرخ‌گون هرمز با شیشه و پلاستیک
  • همایش تجلیل از مربیان هلال احمر و مدرسان مرکز آموزش علمی کاربردی هلال احمر قم
  • آغاز اجرای طرح کلید به کلید در ۱۸ استان کشور                           
  • تکه‌ای از ماه که به سیارک تبدیل شد (فیلم)
  • ویدیو/ تکه‌ای از ماه که به سیارک تبدیل شد
  • ببینید | حضور ترسناک یک کورکودیل در حیات یک خانه‌!
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال
  • ارائه ۱۱ مقاله در همایش علمی «اسوه حسنه» در مرکز گلستان