Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج - ایرنا - مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال 2 میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی گرمابی از خانواده کپور ماهی در سدها و منابع آبی استان رها سازی شده است.

رحمانی میرزایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای رهاسازی این تعداد بچه ماهی در منابع آبی استان در مجموع چهار میلیارد و 500 میلیون ریال از اعتبارات تملک دارایی هایی شیلات کردستان هزینه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این بچه ماهی ها با وزن میانگین 10 گرم، از مراکز پرورش ماهی در استان های شمالی خریداری شده و شامل چهار خانواده کپور از جمله کپور معمولی، فیتوفاک، پنگ هد و آمور علف خوار هستند.
به گفته وی، بدلیل شرایط آب و هوایی کردستان امکان تولید بچه ماهی گرم آبی در استان وجود ندارد و این گونه بچه ماهی ها برای رشد و تکثیر به مدت چهار ماه نیاز به محیطی با دمای بیشتر از 25 درجه سانتیگراد دارند.
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: ماهی یکی از عمده ترین مصرف کنندگان پلانگتوها(گیاهی) هستند و می توانند در جذب مواد آلی آب نیز مفید و موثر باشند.
میرزایی اضافه کرد: زیست ماهی در منابع آبی علاوه بر اینکه باعث تصفیه آب می شود نشانه سالم بودن و پاک بودن آب است و مشکلاتی برای شرب ایجاد نمی کند.
وی در خصوص صید ماهی در منابع آبی استان گفت: 6 منبع آبی کردستان از جمله سدهای شهید کاظمی سقز، وحدت سنندج، زیویه و گاوشان کامیاران و گلبلاخ بیجار و دریاچه زریبار مریوان مهمترین منابع صید ماهی در استان هستند و سالیانه بیش از پنج هزار و 700 تُن ماهی از این منابع صید می شود.
میرزایی گفت: در بین منابع آبی این استان، بیشترین میزان ماهی صید شده مربوط به دریاچه پشت سد شهید کاظمی سقز است.
به گفته وی، عملیات صیادی در منابع آبی استان توسط 6 تعاونی صیادی با 478 عضو و با توجه به طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی شیلات صورت می گیرد.
وی یادآور شد: اعضای این تعاونی ها از اواخر شهریور هر سال تا 15 اسفند عملیات صیادی را در این منابع انجام می دهند و ماهی های صید شده را روانه بازارهای مصرف استان می کنند.
کردستان به لحاظ منابع آبی یکی از استان های مهم در شمال غرب کشور و از نظر تولید ماهی در این منابع آبی با تولید سالیانه پنج هزار و 300 تُن در بین استان های غیرساحلی کشور دارای رتبه سوم و در تولید ماهی پرورشی با تولید سالیانه سه هزار و 600 تُن در جایگاه نهم کشور قرار دارد.
میانگین مصرف سرانه آبزیان در کشور 10 کیلوگرم است که این مقدار در کردستان کمتر از 6 کیلوگرم برای هر نفر است که با افزایش میزان تولید و گسترش صنعت آبزی پروری می توان امید داشت که میزان مصرف ماهی کردستانی ها نیز به میانگین کشوری نزدیک تر شود.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: مجید سلیمانی
3020/9102

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۶۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ در سال گذشته

 محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگویی رادیویی عنوان کرد: مسؤولیت اصلی وزارت جهاد کشاورزی تولید غذای سالم، کافی و در دسترس در داخل کشور و برداشتن محدودیت‌های صادراتی است.

وی با اشاره به بارش‌ها از نیمه دوم بهمن ماه در ادامه افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی در جهان و قرار گرفتن ایران در کمربند منطقه خشک و نیمه‌خشک، برای استفاده از منابع از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌های کشاورزی، مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشگران متخصص درصدد تأمین منابع با افزایش بهره‌وری هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر نقش حاکمیتی دولت خاطر نشان کرد: یکی از راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی، واگذاری وظایف به شرکت‌ها، تشکل‌ها، تعاونی‌ها و دانش‌بنیان‌ها است تا ضمن تأمین نیاز داخل، در بازارهای منطقه و بین‌المللی ایفای نقش کنیم.

نیکبخت با ارائه آماری در حوزه صادرات گوجه، پیاز و سیب‌زمینی عنوان کرد: با توجه به اینکه هر سال با نوسان قیمت این سه محصول روبرو بودیم، با صادرات ۱۰ هزار تنی گوجه، پیاز و سیب زمینی، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های تولید و صادرات برداشته شد؛ به طوری که در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.

وزیر جهاد کشاورزی اولویت بعدی وزارت جهاد کشاورزی را حوزه آبخیزداری دانست و گفت: با وجود ظرفیت‌های بسیاری که در تولید ماهیان زینتی، گرمابی، سردابی و تولید در قفس داریم، فقط ۱۵ درصد از ظرفیت کشور استفاده شده که با وجود ۵۵۰ حلقه چاه می‌توان از این منابع در جهت پرورش ماهی، زراعت و باغبانی استفاده کرد.

نیکبخت ظرفیت سواحل شمال و جنوب کشور را برای سرمایه‌گذاری بسیار بی‌نظیر دانست و اظهار امیدواری کرد تا علیرغم تأمین داخلی، بتوان از تولید پایدار در صنایع تکمیلی و تبدیلی و صادرات بهره برد. باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • هشدار مهم دامپزشکی درباره ماهی قرمز
  • دامپزشکی : مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند
  • مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند
  • بانک‌ها سقف خط اعتباری مورد نیاز خود را مشخص کنند
  • صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ در سال گذشته
  • ذخیره آب سدهای کردستان به ۶۵ درصد رسید
  • پتانسیل تولید ۲ میلیون تن ماهی در قفس وجود دارد
  • چهار سد در کردستان سرریز شدند
  • خسارت ۳ هزار میلیارد ریالی به مزارع پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد
  • سرریز چهار سد طی دو ماه اخیر در کردستان