Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@04:05:13 GMT

رشد 13.6 درصدي نقدينگي طي هشت ماه امسال

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۴۶۳۳۸

رشد 13.6 درصدي نقدينگي طي هشت ماه امسال

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - حجم نقدينگي در کشور در پايان آبان ماه به رقم 14244.7 هزار ميليارد ريال رسيد که نشان مي دهد از ابتداي امسال 13.6 درصد رشد کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، بر اساس جديدترين جداول آماري که امروز (چهارشبنه) بانک مرکزي آن را منتشر کرده است، نقدينگي در کشور از آبان ماه پارسال تا پايان آبان امسال 22.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6 درصد رشد داشته است.
سهم پول از اين حجم نقدينگي 1705.9 هزار ميليارد ريال است که نسبت به آبان پارسال 13.9 درصد و در هشت ماه امسال 4.6 درصد رشد يافته در حالي که شبه پول با 12538.8 هزار ميليارد ريال بخش اعظم اين نقدينگي را شکل مي دهد.
ميزان شبه پول در ترکيب نقدينگي کشور در يک سال منتهي به آبان ماه امسال 23.9 درصد و از ابتداي امسال تا اين ماه 15 درصد رشد يافته است.
شبه پول همان سپرده هاي مدت دار بانک ها و موسسه هاي اعتباري است که کارشناسان اقتصادي بر اين باورند هرچه سهم شبه پول در نقدينگي کمتر شود و سپرده هاي بانکي با بهبود فضاي کسب و کار به سمت توليد هدايت شوند، مي توان به تحقق رشد اقتصادي و اشتغال پايدار اميدوار بود و اثر تورمي نقدينگي بر اقتصاد نيز کمتر مي شود.
* رشد 15.6 درصدي بدهي دولت به سيستم بانکي
نگاهي به بدهي بخش دولتي به سيستم بانکي اعم از بانک مرکزي، بانک ها و موسسات اعتباري نيز نشان مي دهد که رقم اين بخش در پايان آبان ماه امسال به 2541.3 هزار ميليارد ريال رسيده که نسبت به آبان ماه پارسال 21.6 درصد و از ابتداي امسال 15.6 درصد رشد يافته است.
از اين رقم سهم دولت که شامل اوراق مشارکت دولتي نيز مي شود، 2260.8 هزار ميليارد ريال اعلام شده که در يکسال منتهي به آبان امسال 26.5 درصد و از ابتداي امسال 21.7 درصد رشد دارد اما بدهي شرکت ها و موسسات دولتي به رقم 280.5 هزار ميليارد ريال افت کرده که نسبت به آبان پارسال 7.5 درصد و از ابتداي امسال 17.4 درصد کاهش يافته است.
سهم بانک مرکزي از بدهي هاي دولت به سيستم بانکي 632.8 هزار ميليارد ريال است؛ اين ميزان از آبان پارسال تا آبان امسال 2.2 درصد و از ابتداي امسال 9.8 درصد رشد يافته است.
** رشد 10 درصدي بدهي بانک ها به بانک مرکزي
يکي ديگر از شاخص هاي کلان پولي، حجم بدهي بانک ها به بانک مرکزي است؛ بر اساس جداول بانک مرکزي در پايان آبان ماه اين ميزان بدهي به 1104.1 هزار ميليارد ريال رسيده است که اين حجم بدهي در يکسال منتهي به آبان امسال 9.4 درصد و از ابتداي امسال 10.8 درصد رشد داشته است.
بخشي از افزايش بدهي نظام بانکي به بانک مرکزي ناشي از خطوط اعتباري است که بانک مرکزي براي تعيين تکليف سپرده گذاران موسسات غيرمجاز باقيمانده در اختيار بانک ها و موسسات اعتباري عامل گذاشته است که رقم آن به حدود 125 هزار ميليارد ريال مي رسد.
** دارايي هاي خارجي و سپرده هاي بانکي
در پايان آبان ماه امسال ميزان دارايي هاي خارجي بانک مرکزي به 3619.9 هزار ميليارد ريال رسيده که اين رقم در دوره يکساله منتهي به آبان ماه 7.6 درصد و از ابتداي امسال 6.7 درصد رشد داشته است.
همچنين حجم اسکناس و مسکوک نزد بانک مرکزي نيز 74.5 هزار ميليارد ريال اعلام شده است که از ابتداي امسال 48.7 درصد رشد دارد.
نگاهي به سپرده بانک ها و موسسات اعتباري نزد بانک مرکزي نيز گوياي آن است که اين رقم در پايان آبان ماه به 1506.4 هزار ميليارد ريال رسيده که رشد 19.5 درصدي در يک سال منتهي به اين ماه و رشد 14.7 درصدي در هشت ماه امسال را ثبت کرده است.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2025* 6075
خبرنگار: ليلا جودي** انتشاردهنده: زهرا هجيني نژاد
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۶۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۰‌درصدی کشت بهاره در ساوجبلاغ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ رئیس جهاد کشاورزی ساوجبلاغ گفت: امسال شاهد افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت کشت بهاره در این شهرستان هستیم.

میرزایی افزود: بیش از ۶ هزار هکتار امسال زیر کشت بهاره می روند که انواع صیفی جات ، خیار ، گوجه فرنگی ، پیاز ، بادمجان ، لوبیا سبز ، نخود فرنگی و سبزیجات کشت می شود.

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۱.۶ درصدی اهدای خون در قم
  • نقدینگی تا کجا رشد خواهد کرد؟
  • افزایش ۲۰‌درصدی کشت بهاره در ساوجبلاغ
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • نرخ رشد نقدینگی در مسیر کاهش
  • ریزش شدید داوطلبان کنکور؛ سال‌به‌سال خلوت‌تر از پارسال!
  • درخشش طلا در سبد سرمایه‌گذاران ایرانی
  • کاهش ۱۵ درصدی داوطلبان حاضر در کنکور ۱۴۰۳
  • کنکور؛ سال‌به‌سال خلوت‌تر از پارسال!